Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:44

Sleeper schreef:
Mijn paard voelt net zo warm aan als in de zomer, daarbij heeft ze ook nog een hals waar ik prima aan kan lezen of ze het koud heeft. Het is nog te warm voor normale paarden om het koud te hebben. Ipv naar mijn paard te kijken die het prima doet zouden anderen moeten kijken naar de overdaad aan dekens die ze hun paarden opgooien.

Mijn ervaring is dat 0 gram niet voldoende warmte geeft, zeker neit met wind erbij en met deze kou momenteel. De vacht wordt platgedrukt, ze kunnen hem niet uitzetten als ze het koud krijgen, en dus werk je de vacht alleen maar tegen. Waarom heb je uberhaupt nog een deken op eigenlijk? Ik denk dat je paard beter af is zonder dat 0 grammetje dat zijn vachtje platdrukt :o

Ik ben overigen siemand die nu 150 op zijn ongeschoren paard heeft liggen, en ik hou mijn paard nauwlettend in de gaten. Misschien wel tot ergenis van haar, want ik hou ook de lichaamstemp in de gaten. gisteren twijfelede ik, ze voelde koud onder de deken. Thermometer erbij, en ja hoor, ze had een lagere temperatuur dan ik van haar gewend ben. En dus ben ik naar dikker gegaan. Vandaag was haar temp. gewoon zoals ik van haar gewend ben. ALs ik twijfel laat ik de lichaamstemp. het bepalen :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:51

Sleeper schreef:
xChantal94 schreef:
Wat ik me dan afvraag.. Heeft die wel een vacht? Anders lijkt een 0 gr deken me toch echt te koud nu.. Ze kunnen hun haren niet omhoog zetten ter isolatie en warmte bied een 0 gram deken niet?

Als mijn paard het koud zou hebben zou ze een dikkere deken omkrijgen. Maar ze heeft het niet koud, het is ook niet zo koud buiten. Wij hebben het koud, en vertalen dat naar onze paarden. Dekentje is omdat mn oudje iets meer hulp kan gebruiken. En als het straks echt gaat vriezen gaat er een 200 gr op, that's it.

doe dan gewoon niets op. ongevoerde regendeken prima als het regent of blijft sneeuwen en ze staan de hele dag buiten. als hij gewoon vacht mag aanmaken doe dan geen deken op. die verstoort alleen de boel maar. kan zijn haren niet opzetten etc. kies voor een gevoerde of laat hem lekker zonder staan.

En nee ik ben geen anti deken strijdvoerder. Mijn paard is zo'n zielig paard wat warm ingepakt op stal staat.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:23

Ik heb nu nog een 200 grams deken op, en als het gaat vriezen en het blijft vriezen een 300 grams, die ik eventueel nog kan aanvullen naar 400 grams, en zo bouw ik het ook weer af, 400, 300, 200, 100.

Melanie_B

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:24

Mijn paard staat alweer onder 2 dikke dekens, geschoren. :)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:42

overmorgen wordt het alweer stuk warmer, dus maar 2 koude dagen(en nachten).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:50

geschoren onder 300 grams, temp gaat inderdaad overdags weer aardig omhoog van de week, dus ik laat het even zo, ze heeft het volgens mij niet koud...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:00

Mijn pony staat ongeschoren, onder 200 gr. Hij staat snachts buiten met schuilstal, vind de wind erg koud voor hem, aangezien hij ookal op leeftijd is.

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:34

Mijn paard staat sinds maandag ook onder 200 grams. Wel ongeschoren. Maar ze maakt geen wintervacht aan en is nog helemaal glad. Ben vanaf oktober begonnen met zomer deken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:48

Ongeschoren onder 360 met hals in de avond binnen.
Wil haar zo kort mogelijk in vacht houden zodat ik niet hoef te scheren.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:06

300 grams bucas, en dat laat ik lekker zo tot de lente. Heb genoeg van dat wisselen elke keer, en bovendien kan mijn bucas van -15 tot +15 gedragen worden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:16

Sleeper schreef:
Mijn paard voelt net zo warm aan als in de zomer, daarbij heeft ze ook nog een hals waar ik prima aan kan lezen of ze het koud heeft. Het is nog te warm voor normale paarden om het koud te hebben. Ipv naar mijn paard te kijken die het prima doet zouden anderen moeten kijken naar de overdaad aan dekens die ze hun paarden opgooien.

Asra draagt al 400 :oo

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:17

Alissa_Yara schreef:
300 grams bucas, en dat laat ik lekker zo tot de lente. Heb genoeg van dat wisselen elke keer, en bovendien kan mijn bucas van -15 tot +15 gedragen worden.

Ja maar is dat wel warm genoeg voor je paard bij min 20? Hij went nu aan de warmte van deze deken. Zodra het kouder wordt heeft hij daar minder warmte aan....

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:33

max: hoe bedoel je je vraag? (denk dat ik je verkeerd begrijp) of het paard het dan in de winter kouder gaat hebben omdat het steeds met hetzelfde deken aanloopt? het word toch nooit min 20 in belgie/nederland?

Mijn (eerste) paardje staat onder een bucas power turnout, die zou ook ongeveer van +15 tot -15 kunnen, mijn plan is om die ook aan te houden tot het weer warmer word..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:37

Thea_Ste schreef:
max: hoe bedoel je je vraag? (denk dat ik je verkeerd begrijp) of het paard het dan in de winter kouder gaat hebben omdat het steeds met hetzelfde deken aanloopt? het word toch nooit min 20 in belgie/nederland?

Mijn (eerste) paardje staat onder een bucas power turnout, die zou ook ongeveer van +15 tot -15 kunnen, mijn plan is om die ook aan te houden tot het weer warmer word..

Nou, -20 zou het 's nachts best kunnen worden. Maar zijn dat speciale dekens? Omdat die van mij nu bij 0 tot -5 200 gram erop krijgt en daarna meer, omdat als het kouder wordt hij geen warmte meer heeft aan 200... is dat niet hetzelfde bij die bucas?

met als voorbeeld: je staat buiten in je jas bij 0 graden. Langzaam wordt het steeds kouder tot heel koud, dan heb je toch niet meer genoeg warmte aan wat je dan aan hebt?

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:42

xxMaxx schreef:
Alissa_Yara schreef:

Ja maar is dat wel warm genoeg voor je paard bij min 20? Hij went nu aan de warmte van deze deken. Zodra het kouder wordt heeft hij daar minder warmte aan....

Paard kan wel ergens tegen hoor. De deken biedt genoeg warmte, hij gaat al 2 winters mee dus ik weet wel wat ik doe en wat goed is voor mijn paard.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:43

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:46

Thea_Ste schreef:
http://www.bucas.com/products/turnout-r ... r-turnout/

in mijn deken zit er een hitte reflecterend alluminium laagje dat opwamd samen met de lichaamstemperatuur van mijn paard. er zit nog vanalles in, vandaar de link, de tekst word anders te lang :p

Ja die heb ik ook, super deken!
Hij past zich inderdaad aan aan de temperatuur van het paard. Ik weet ook niet hoe het werkt, maar het werkt wel! Ik doe het al 2 jaar op deze manier (als het 's nachts gaat vriezen gooi ik die erop, kunnen de 150 grams naar de wasserij en dan wissel ik niet meer tot de lente aanbreekt) en nooit spijt van gehad dus ik ga ervan uit dat het goed is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:47

Thea_Ste schreef:

in mijn deken zit er een hitte reflecterend alluminium laagje dat opwarmd samen met de lichaamstemperatuur van mijn paard. er zit nog vanalles in, vandaar de link, de tekst word anders te lang :p

Aha! De deken past zich gewoon aan, aan de temperatuur kort samen gevat?

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:51

ja, dat is idd de samenvatting :D zonnereflecterend vanbuiten, hittehoudend vanbinnen... heeft mij flink wat gekost maar ik ben tot nu echt tevreden, het is een super licht en praktisch deken!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:36

mark staat nu 2 dagen met 300 grams. hij voelt er prima onder en volgens mij glimt ie nog meer hihi, denk dat hij vandaag er weer afgaat en 200 krijgt omdat het warmer word

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:43

Hallo :D
Ik heb even een vraagje..
Ik ga volgende week mijn tinker laten scheren, omdat ze heel erg zweet na het rijden en ik niet elke keer tijd heb om haar een uur droog te stappen...
Vind ik het omdat ik ook wat meer met haar wil gaan trainen het prettiger als ze word geschoren.
ze staat overigens merendeels op stal. had voorheen al een deken op toen ik haar kocht (2 weken terug) maar hieronder stond ze heel erg te zweten toen is hij er af gehaald.
Nu is mijn vraag wat jullie haar voor deken op zouden doen? hoeveel grams?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:50

Thea_Ste schreef:

in mijn deken zit er een hitte reflecterend alluminium laagje dat opwarmd samen met de lichaamstemperatuur van mijn paard. er zit nog vanalles in, vandaar de link, de tekst word anders te lang :p

Klinkt wel ideaal :j
Mijn paard heeft nu deze deken op: http://www.horsewaredekens.nl/index.php ... t&Itemid=1
Ik heb hem ook voor mijn pony gekocht, die krijgt hem ook op als het kouder wordt.

_PaaRdJeS_, het ligt eraan wat je gaat scheren. Scheer je haar helemaal? Dan moet je er wel een warme deken op leggen :j

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:18

ik ga haar volledig laten scheren op benen en hoofd na.. hoeveel grams adviseer jij?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:24

Mijn paarden staan momenteel dag en nacht buiten.

De merrie staat onder een 300 grams
De ruin onder een 200 grams met hals

Vanavond gaan ze beiden naar een nieuwe amigo met hals (250 grams) en gaan de onderdekens er weer tussenuit.
Zodra het ook overdag beneden het vriespunt gaat, krijgen ze de amigo + onderdeken = 400 grams in totaal. Warm zat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:28

_PaaRdJeS_ schreef:
ik ga haar volledig laten scheren op benen en hoofd na.. hoeveel grams adviseer jij?

Mijn paard is ook geschoren (op hoofd en benen na) en staat nu onder 370gr met hals.