Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marisjuuuuuh

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:24

500 grams over, wil haar dun in het haar houden..
Ze had het koud onder de 300 grams van de week, ze weet niet onder de 500 grams..

paard staat van 8 uur smorgens tot dat het savonds donker word buiten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:49

Def schreef:
Ik vraag me ook altijd af... wanneer is een paard een 'sportpaard'? Is dat bij een bepaalde klasse? of is dat als je em zo noemt?

Ik noem mijn paard sportpaard, dit omdat ze 4 x in de week dressuurmatig getraind word. Maar kan haar ook natuurlijk paard noemen. Ze staat van 7 tot 6 buiten overdag. Krijgt onbeperkt ruwvoer en geen tot een handje bix.
Maar ze is wel geschoren en staat onder dekens. Anders is het trainen gewoon niet haalbaar. Mijn sportpaard met pensioen staat zonder dekens.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:58

Toch blijft het mijn mening. Maar mijn paard doe ik er absoluut geen plezier mee om hem op de wei te zetten. Na een half uur bokken, rennen en slidingstops, springt hij over het hek en komt terug naar huis.
Daarbij heeft hij nu al 2x 10 dagen moeten stappen omdat hij zichzelf heeft aangetikt op de weide. Dus uit bescherming voor zichzelf staat hij op stal. Zou hem sowieso lekker hele dagen op de weide hebben. Maar toch zou het dan alleen in de zomer zijn. Zodra het kouder word en de deken erop gaat, zou hij dan binnen komen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:04

Zodra ik merk dat Asra compleet uit zn dak gaat op bevroren grond, en niet uitkijkt voor zichzelf ga ik ook wel maatregelen treffen.
Maar hij staat ook nu buiten juist om te wennen aan de kou straks.
Vorig jaar kon ie door omstandigheden niet, toen er ijs op de grond lag heb ik hem ook niet buiten gehad, omdat ie veel binnen gestaan had en als ik hem dan naar buiten zou doen sinds weken , met bevroren grond, vraag ik erom, daarom vorig jaar bewust niet .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:18

Bij mij is Amor gisteravond van 200gr naar 300gr gegaan en Zafier van 300gr naar 400gr. Ze hadden het niet heel erg warm. Hoop niet dat de temperateren weer heel erg omhoog gaan want ik blijf bezig met dekens wisselen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:24

Monster_tos schreef:
Def schreef:
Ik vraag me ook altijd af... wanneer is een paard een 'sportpaard'? Is dat bij een bepaalde klasse? of is dat als je em zo noemt?

Ik noem mijn paard sportpaard, dit omdat ze 4 x in de week dressuurmatig getraind word. Maar kan haar ook natuurlijk paard noemen. Ze staat van 7 tot 6 buiten overdag. Krijgt onbeperkt ruwvoer en geen tot een handje bix.
Maar ze is wel geschoren en staat onder dekens. Anders is het trainen gewoon niet haalbaar. Mijn sportpaard met pensioen staat zonder dekens.

Ik vraag het me ook af... mijn paard wordt 4 a 5x per week gereden en er wordt ook mee gelest (nog niet toegekomen aan wedstrijden :D ), maar vind het niet een sportpaard. Is gewoon een paard, net als alle andere paarden, alleen dan míjn paard.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:46

Die van mij staat 24 uur per dag buiten met inloopstal en heeft gisteren zijn 370 gram op gekregen. Koud!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:48

Lusitano schreef:
Die van mij staat 24 uur per dag buiten met inloopstal en heeft gisteren zijn 370 gram op gekregen. Koud!!!

Hier hetzelfde verhaal, is geschoren (behalve benen) en staat met halsdeken. Voelt lekker warm aan maar absoluut niet te warm.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:08

Wat je een sportpaard vindt is toch voor iedereen wel anders. Ik vind de mijne ook een sportpaard, omdat ik haar gekocht heb met als doel om over een jaar of anderhalf/twee wedstrijden te gaan rijden (dressuur/springen/cross). Van de winter ga ik haar absoluut niet fanatiek rijden, ze is pas 3 dus ik beperk het denk ik tot 2x per week en een keer longeren.. Maar maakt dat haar dan geen sportpaard? Eeuwige discussie denk ik haha.

Iemand nog een tip voor als het straks nog kouder gaat worden? Ze heeft nu een 300gr op (wat ouder dus weet niet of dat er nog echt van over is). Een 100 of 200 grams onderdeken erbij kopen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:22

Nog steeds onder een nul grams. Ongeschoren, altijd buiten en trekt het meer dan prima. Ik heb gelukkig nog genoeg mogelijkheden voor als het gaat vriezen, in tegenstelling tot anderen die dan blijkbaar aan de 1000 moeten ........

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:40

Wat ik me dan afvraag.. Heeft die wel een vacht? Anders lijkt een 0 gr deken me toch echt te koud nu.. Ze kunnen hun haren niet omhoog zetten ter isolatie en warmte bied een 0 gram deken niet?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:43

xChantal94 schreef:
Wat ik me dan afvraag.. Heeft die wel een vacht? Anders lijkt een 0 gr deken me toch echt te koud nu.. Ze kunnen hun haren niet omhoog zetten ter isolatie en warmte bied een 0 gram deken niet?

Als mijn paard het koud zou hebben zou ze een dikkere deken omkrijgen. Maar ze heeft het niet koud, het is ook niet zo koud buiten. Wij hebben het koud, en vertalen dat naar onze paarden. Dekentje is omdat mn oudje iets meer hulp kan gebruiken. En als het straks echt gaat vriezen gaat er een 200 gr op, that's it.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:02

tja ieder z`n ding ik heb de mijne ook al 400 gram opliggen maar ik wil dat ze kort in de haren blijft en mijn paard heeft het nou eenmaal snel koud dus dan maar wat meer erop

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:04

Sleeper schreef:
Nog steeds onder een nul grams. Ongeschoren, altijd buiten en trekt het meer dan prima. Ik heb gelukkig nog genoeg mogelijkheden voor als het gaat vriezen, in tegenstelling tot anderen die dan blijkbaar aan de 1000 moeten ........

Punt is dat je paard zijn haren niet overeind kan zetten om warm te blijven door het gewicht van de deken. Je paard kan je dus niet laten zien of hij het koud heeft.

Ik vind het overigens geen probleem als er 1000gr op mijn paard moet, een deken is zo gekocht :) Wat de paarden nodig hebben, krijgen ze ook gewoon.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:11

Quellian schreef:
Sleeper schreef:

Punt is dat je paard zijn haren niet overeind kan zetten om warm te blijven door het gewicht van de deken. Je paard kan je dus niet laten zien of hij het koud heeft.

Ik vind het overigens geen probleem als er 1000gr op mijn paard moet, een deken is zo gekocht :) Wat de paarden nodig hebben, krijgen ze ook gewoon.

Mijn paard voelt net zo warm aan als in de zomer, daarbij heeft ze ook nog een hals waar ik prima aan kan lezen of ze het koud heeft. Het is nog te warm voor normale paarden om het koud te hebben. Ipv naar mijn paard te kijken die het prima doet zouden anderen moeten kijken naar de overdaad aan dekens die ze hun paarden opgooien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:13

Ik ben één van de anderen en kijk extreem goed naar mijn paard.
In tegenstelling tot jou ga ik er wel vanuit dat mensen het beste voor hebben met hun dier en duw ik mensen niet graag in een hoek :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:16

Quellian schreef:
In tegenstelling tot jou ga ik er wel vanuit dat mensen het beste voor hebben met hun dier en duw ik mensen niet graag in een hoek :)

Nee dat bewijst je post wel. Wat een invulling maak je voor mijn gedachten over andere mensen. Ik ga er ook vanuit dat mensen het beste voor hebben met hun dier, #heel verhaal maar het zit me eigenlijk wel goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:20

Sleeper schreef:
Quellian schreef:

Nee dat bewijst je post wel. Wat een invulling maak je voor mijn gedachten over andere mensen. Ik ga er ook vanuit dat mensen het beste voor hebben met hun dier, #heel verhaal maar het zit me eigenlijk wel goed.

Sleeper schreef:
Ipv naar mijn paard te kijken die het prima doet zouden anderen moeten kijken naar de overdaad aan dekens die ze hun paarden opgooien.

Hm, twijfelachtig hoor ;)
Maar goed, heel prettig dat je het erbij houdt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:26

wobbe heeft nu geschoren een 300grams op sinds vandaag.
over 2 of 3 weken word hij nog een keer geschoren.
als het dan niet extreem koud is dan houd hij die 300grams op, maar ik heb het voorgevoel dat ik er dan een dekentje bij moet leggen.
dus dan komt er een 200grams deken overheen.

Als hij koud aan voelt dan krijgt hij gewoon een deken erbij hoor :j
mijn pony geeft echt wel aan of dat hij het nodig heeft of niet.
en dan liever weet ik veel hoeveel gram aan dekens erop dan dat hij het koud heeft.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:26

ik ben het dus volledig met quellian eens.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:56

Nou mijn 'sportpaard' loopt gewoon de hele dag buiten hoor, gaaat rond 3 uur weer naar binnen. Laat je der op stal, schopt ze zelf der staldeur er wel uit ;). Ook als er een dik pak sneeuw ligt, gewoon lekker naar buiten hoor. Ze kijken echt wel uit, ja als je ze 1x in de 2 weken buiten zet zullen ze gaan rennen en gek doen ja, vind je het gek?

zij is geschoren, al wel de vacht terug en staat nu onder 300 grams hals. Scheer haar binnenkort weer, dan een 200 grams onderdeken

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:09

Tja, sportpaard (-pony :P ) recreatiepaard, weidepaard, watvoorpaard... Kan mij niet schelen, ik heb zelf de beslissing genomen mijn pony te scheren en zal hem daarom ook dekens op doen. Ieder zijn eigen keus hierin. Want waar hebben we het nou eigenlijk over? Ik zie veel schrijnender dierenmishandeling, wil wel of geen deken eigenlijk niet eens in dat verband noemen!

En helaas kunnen wij maar weinig trainen, nu 2-3 keer per week. Maar als ik dan met Waldi werk, wil ik niet dat het arme beest nog eerder kletsnat is dan normaal het geval zou zijn. Nat wordt hij toch wel, maar met dekens is het afkoelen wat gemakkelijker te reguleren. Zelfde geldt imo voor het scheren. Niks natuurlijks aan, maar wat is er nog wel natuurlijk aan het houden van mijn pony tegenwoordig?

24/7 buiten, veel ruwvoer... verder kom ik eigenlijk niet. Hooi/kuil is iet iets wat paarden in de natuur zullen vinden. Ze zullen veel meer ruimte hebben dan in een gemiddelde stal, wei of zelfs menig Paddock Paradise. Van kuddes is ook niet echt sprake bij de meesten. Laat staan natuurlijke schuilmogelijkheden en sterke genetische voorsprong wat betreft het winterweer.
Paarden die het niet redden in de winter, gingen gewoon dood. Dat is natuurlijke selectie, en ik geloof niet dat dat ook nog maar iets te maken heeft met paarden van nu. Een fokker zal een paard echt niet uit de fokkerij halen omdat diens vacht in de winter niet voldoende is om dekenloos buiten te staan.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:33

Ik ga vanavond toch maar de 300 grams deken met hals opleggen, vind het wel erg koud.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:43

binnenkort toch maar een 100 gr. onderdeken halen en een 400 gr. met hals. Tja dik ingepakt vind die van mij niet zo erg.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:43

die van mij heeft tot voor het weekend onder de regendeken met flece gestaan, maar afgelopen weekend heb ik de 100 grams opgegeooit maar twijfelde gisteren al of ik niet beter al de 200 op kon leggen maar ze voelde nog lekker warm aan onder d'r deken dus heb het nog zo gelaten, vandaag weer even kijken hoe het nu is, die van mij heeft wel al een aardige wintervacht, ben vrij laat begonnen met dekens voor mijn doen, maar ik rij op dit moment toch niet super veel. heb mega last van me knie als ik aan het rijden ben en de dag erna ook nog, maar stap er nu nog steeds 2 x per week even op en de rest longeer ik wat en 1 x per week rijd de verzorgster haar, dus ze loopt nog redelijk wat maar denk niet dat ik haar nog ga scheren.