Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:28

Ik vind het juist belangrijk dat mijn sportpaard zo veel mogelijk buiten kan staan! En doordat ze sportpaard is is ze geschoren, maar ze staat wel min 8 uur per dag buiten, dus dekens er op. Zonder dekens zou ideaal zijn, maar niet haalbaar voor ons.

Mijn spat merrie staat dit jaar voor het eerst zonder dekens omdat ze met sport pensioen is. Heb haar 's nachts fleeshe deken op om haar rug spieren beetje warm te houden. Maar ze heeft nog amper vacht... Heb ook het idee dat ze het niet echt warm heeft. Maar paardje houd absoluut niet van dekens, dus nu het kan wil ik haar eigenlijk ook zonder houden. Maar dan moet ze nu wel heel rap vacht gaan aanmaken!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:30

liedjuh2 schreef:
Weetje wat ik niet begrijp. Gaat misschien een beetje heel raar overkomen hoor, denk ook niet dat het mij in dank wordt afgenomen, maar als mijn paard 24/7 op het land zou staan, dan zou ik hem zeer wrss alleen gebruiken om af en toe een ritje door het bos of over het strand te maken. Dan zou hij helemaal geen deken omkrijgen. Het is nu dat ik mijn paard voor de sport heb gekocht en hem voornamelijk op stal houd. Vind sowieso dat als je paard lekker op de weide staat, hij helemaal geen deken om hoort te hebben. Dan moet hij lekker kunnen spelen bokken en rennen zonder dat de deken hem in de weg zit. Tja is het voor een paar uurtje oke. Maar dan lees ik hier dat je paard 24/7 buiten staat, je der x aantal grams op hebt liggen voor overdag, en er dan s'nachts nog een x aantal grams bij gooit.
Mijne staat in een stal, daar wordt het s'nachts ook koeler. Nou hij krijgt er echt geen dikkere deken onder hoor. Dan blijf ik sjouwen met dekens. Ik vind dat als je je paard sowieso al zo natuurlijk mogelijk wilt houden door hem 24/7 weidegang te bieden, je hem dan ook geen deken om moet doen. Maarja, ieder zijn eigen mening he. Ben alleen benieuwd waarom de mensen dit dan wel doen. Degene die hun paard 24/7 buiten heeft dan.

Waarom zou je je paard niet voor de sport kunnen gebruiken als hij op de wei staat? :+ Lijkt mij júist als je veel met een paard traint hij even lekker paard kan zijn een aantal uur per dag. Ik snap deze redenatie echt niet :P .

Die van mij is ongeschoren, staat van 's ochtends tot 's avonds buiten, 's nachts op stal en heb gister een ongevoerde regendeken opgelegd. Ik weet zeker dat ze het niet koud heeft. Ligt er ook misschien aan dat het een Haflinger is, die hebben het ook niet zo snel koud. En als je er over nadenkt dat paarden het pas behagelijk hebben met 10 graden (dus niet zoals wij met 15/20 graden) is dit prima. :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:31

de mijne staat 24/7 buiten en staat onder de dekens. want er is geen schuilstal. en ze komt anders wel heel erg dik in het
vacht. zit nu al erg dik in het vacht laat staan zonder deken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:35

@Liedjuh2:
Mijn paard staat 24/7 buiten, en nee ik rijd geen wedstrijden. Maar dat betekend niet dat ik niet intensief met mijn paard zou trainen.. :)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:46

mijne staat nu nog 24/7 buiten, maar als t nu nog gaat regenen en/of vriezen gaat dat niet meer hier in de klei. Heb gisteren pas dr echte winterdeken op gedaan, t is hier vannacht rond vriespunt geweest. Eerder alleen een ongevoerde regendeken, en heeft ze t niet koud mee gehad hoor. Nu onder 200 gram, maar das omdat t dus nu rond vriespunt is. Boven de 5 graden vond ik het nog niet nodig hoor en dikke (pluis)vacht heeft ze niet gekregen. Ik rij ook geen wedstrijden maar rij haar wel 4 a 5 x in de week (meeste bakwerk).
Denk dat t eind van de week zover is dat alles van de wei af komt??. Er zijn al stalgenoten die hun paard snachts binnenhalen, maar aangezien het doe-het-zelf-stal is kan ik niet elke ochtend ook nog buiten gaan zetten dus ze mag zo lang mogelijk buiten blijven wat mij betreft. Als ik zie hoeveel energie ze nog heeft om te klootviolen op de wei overdag enzo, liever zo lang mogelijk lekker buiten hoor. Dat ik het koud heb om dr te gaan halen enzo is dan echt onbelangrijk!!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:46

Tancreda4 schreef:
Belemmert in de beweging door een deken?

+:)+ wow!! Nee, die lijkt me geen last te hebben van het deken :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:55

Tari_42 schreef:
Tancreda4 schreef:
Belemmert in de beweging door een deken?

+:)+ wow!! Nee, die lijkt me geen last te hebben van het deken :)

als ik die van mij soms door het weiland zie gaan, wordt er zeker niks belemmerd O:)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:21

Die van mij word ook zeker niet belemmerd door dekens.
Hij komt door winterweide's 4 uur nu buiten maar normaal van 7.00uur tot 17.00uur ,
En ja hij word gebruikt in de sport, en dat gaat best heel goed, tegen de grote jongens, ook al komt ie buiten.
Want hij mag wel paard zijn , eh pony, in zijn vrije uurtjes :j

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:22

Die van mij staat nu nog 24/7 buiten, zonder dekens, met schuilmogelijkheid. Als het even kan blijft hij ook lekker buiten over de winter, alles fijn zonder deken. Hij komt dan op een uitloop stal met 2 andere paarden, dat houdt elkaar wel warm genoeg. ik haal misschien een zweet-deken die ik dr na t rijden n paar uurtjes op kan leggen, maar n normale winterdeken komt dr bij mij niet op!
Kan me voorstellen dat je niet anders kan dan deken opleggen als je scheert mja aangezien die van mij niet mee hoeft op wedstrijd hoef ik ook niet te scheren:)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:46

Onzin, waarom kan een sportpaard niet 24/7 buiten. Mijn heren willen niet op stal staan of iig geen nachten achter elkaar. Ze willen veel naar buiten maar aangezien ze wel veel gereden worden worden ze wel geschoren. Zij blij want ze zweten minder, ze kunnen hun warmte goed kwijt en toch kunnen ze lekker buiten blijven staan *D

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:58

Mijn paard staat overdag buiten, is geschoren en staat onder een 50grams regendeken en daar een 200 grams onderdeken onder dus totaal 250 gram. Als ik er meer onder doe gaat ze zweten, heb genoeg verschillende dekens dus als ik ook maar merk dat ze het koud heeft gaat er een dikkere deken (of dekens) op. Ik scheer haar niet nog een keer, dus als het echt koud wordt heeft ze al wel wat haar terug.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:13

Eingelijk is het maar van de gekke dat wij ons moeten "verdedigen" als er weer iemand binnen komt vallen die van mening is dat enkel sportpaarden een deken op horen te hebben en de 24/7 "knollen" het maar zonder moeten redden.
Ieder is vrij om te kiezen en beslissen wat het beste is voor hun paard, of het nu 23,5uur per dag op stal staat of 24/7 buiten staat.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:38

Eens met Calice.!

(Coompliment krijgen is altijd leuk toch :D )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:51

Precies Calice :j

Ook een sportpaard (definitie sportpaard??) kan het buiten heerlijk vinden en ook een weidepaard kan een deken erg lekker vinden.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:09

Helemaal eens met calice !

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:17

Go calice!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

volgens mij doet je paard het ook onder het zadel beter als ie veel buitenkomt. Hoe kan je nou (top)prestaties verwachten als ze 22 uur per dag op stal staan...

Hier nog steeds 200 gram, wordt vanaf morgen weer wat warmer, nu 2 graden buiten...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

Haha de calice fanclub!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:25

Hahaha zijn de snellere irritaties door de zwangerschapshormonen toch nog ergens goed voor _O- :') .

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:53

Doe je je kindje wel een deken op dan? Of moet hij/zij de sport in dan moet je hem/haar in de wieg laten :) das het beste.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:54

S_uus schreef:
Of moet hij/zij de sport in dan moet je hem/haar in de wieg laten :) das het beste.

Kan hij daar brainstormen over hoe hij het best kan presteren :D

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:58

Ik ben blij dat er meer mensen zo denken .. 24/7 buiten voor een sportpaard, heb er genoeg commentaar op gehad. En die deken heb ik er op omdat ik haar net pas heb, en bij haar vorige baas stond ze op stal. Vond de overgang te groot om haar dan zonder dek op het land te gooien. Bovendien ben ik met langdurige regen als de dood dat ze echt koud word, omdat mijn vorige pony daar bronchitis van gekregen heeft.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:00

S_uus schreef:
Doe je je kindje wel een deken op dan? Of moet hij/zij de sport in dan moet je hem/haar in de wieg laten :) das het beste.

Ja heb al een hele berg mooie :j ,met en zonder hals en zelfs 2 waterdichte :') .
Moet inderdaad eerst in de wieg want wil wel dat hij/zij goed kan presteren later :Y) .

Haha even alle gekheid op een stokje :') , mijn peerd wat nu niet bereden word en 24/7 buiten staat geniet van zijn heerlijke deken :)) .

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:14

mijn geschoren paard staat echt te zweten onder 300 grams met ongevoerde hals, maar gouw de 200 onder gedaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:18

Hier 400 grams op 24/7 buiten en half geschoren :D

Ik vind het juist altijd zo raar dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen 'zo natuurlijk mogelijk' en 'sportpaard'.
Als je kijkt naar een paard en wat deze nodig heeft om gezond te blijven, kom je al snel bij beweging uit. Hoeven functioneren door bewegen. De spijsvertering functioneert door bewegen. En zo kan ik nog veel meer opnoemen. Voor ieder paard is het dus goed om buiten te zijn en te bewegen, er kunnen uitzonderingen zijn die ziek zijn natuurlijk.
Mensen willen rijden met paarden en willen wedstrijden rijden. Hierdoor is vaak een deken noodzakelijk kwaad, maar als je een goed dekenbeleid hebt, heeft je paard hier geen enkele last van.
Dus waarom niet en een gezond paard en lekker wedstrijden rijden/fanatiek trainen.
Mijn pony is als je haar ziet niet echt een 'sportpony' , maar het bleek dat ze het leuk vind om wedstrijden te doen en toevallig ook nog wel wat dressuurtalent had. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar ineens op stal te zetten dan..
Ik vraag me ook altijd af... wanneer is een paard een 'sportpaard'? Is dat bij een bepaalde klasse? of is dat als je em zo noemt?