Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:25

Graag gedaan :)
Combineren geeft wel meer warmte dan 1 deken met een aantal gram.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:00

Bij mij hebben Charmeur, Timmy en Toby allemaal 200 grams op. Toby was heel vroeg geschoren maar heeft nu al weer een best dikke vacht. Alleen Saffier heb geen deken op.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:53

ik heb er de 400 grams opliggen en heb er nu m`n zomerdekentje ondergelelegd

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:45

Sow... schrik wel een beetje van het aantal grams dat jullie er nu al op hebben liggen nu het wat begint te vriezen 's nachts (en van het aantal pagina's dat ik moest bijlezen, maar dat ligt meer aan mij denk ik := )

Al hebben onze pony's nu... toch 100 en 150 grams voor de mijne en een dikke wollen onderdeken plus 150 gr. op, dus echt weinig kun je het niet noemen.

Heb voor allebei nog een 300 grams deken liggen, waar dan opnieuw de onderdekens onder kunnen enz. Weet nog niet goed wanneer ik weer moet ophogen, mijn pony laat zijn vacht gewoon doorgroeien, wat ik ook doe lijkt het wel :?

Hij heeft nu al een tijdje elke nacht zijn onderdeken van 100/150 gr onder zijn 150 grams regendeken, en nog... Waar hij geschoren was een paar weken geleden is de vacht alweer bijna een cm lang, op de ongeschoren plekken zo'n 3 cm. Waarschijnlijk als hij zonder had gestaan was het nog veel erger, al staan hier dravers van andere mensen buiten, helemaal zonder dekens, en die paarden hebben nog niet de helft aan vacht! :n Begrijp het echt niet zo goed. Of denkt mijn pony serieus dat hij een shetlander is (zoals menigeen regelmatig spottend opmerkt) Tja, ze houden je van de straat he, die beesten :')

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:55

Paddenpad schreef:
Ariebren schreef:
Is het paarden ras nu zover achteruit gegaan in de evolutie van afgelopen 50 jaar dat er een deken nodig is ??

Nee juist niet maar het gebruik is wel even anders nu dus vandaar dat men kiest voor deken en wel of niet scheren.
Maar dat is oud nieuws hoor Ariebren,voor discussie hierover kun je naar een ander topic of zelf een topic over openen wanneer je daar behoefte aan hebt.

amen _/-\o_

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:08

300 grams waterdicht :) Dit heeft ze s' nachts op maar ook overdag op de wei.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:08

mn 2 jonkies van 3 en 4 jaar hebben 200 grams
en mn 17 jarige is geschoren heeft 400 grams op

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:13

Peerd voelde net heerlijk aan onder zijn 200 grams deken. Is ongeschoren en staat 24/7 buiten.
Shetterbeeb staat lekker kaal, die heeft ook echt een giga vacht niet normaal :oo .
(ze denk dat ze op de noordpool woont volgensmij :') )

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:16

mijn ene shetter staat ook kaal, ook al een aardige beer.
altijd met dekens gestaan maar heeft hij best een hekel aan, dit jaar niet in training vd winter dus mag het met zn eigen vachtje redden zolang ik niet merk dat hij het koud krijgt.

Mn andere shetter heb ik nadat ze ziek is geweest en vachtproblemen heeft gehad geschoren en die staat met 200 grams deken op, heeft het vrij snel warm van zichzelf en voelt er goed onder. Kan nog tot 300 kwa regendek. erna kan ik nog mn staldeken eronder leggen, kan tot 500 grams als ik wil, hoop niet nodig te hebben

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:19

Miniloe, stond jou harige shet ook met een doorweekte vacht als het warmer was?
Die van mij is er door gaan schuren dus heeft korstjes onder haar vacht, welke ook weer gaan jeuken als ze gaan genezen en dan gaat ze weer schuren.
Zou er tegen de jeuk het liefst een scheermachine overheen halen maar als het echt zo'n strenge winter word dan zal ze haar vacht hard nodig hebben. (dit is haar giga vacht := http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XRRRH3N3.jpg )

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:44

Calice, wat ziet ze er stoer en goed uit!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:46

Darkness85 schreef:
Quellian schreef:
Dank je wel Darkness :)

Graag gedaan.. ;)

LisaFaded schreef:
ik heb nog steeds een 0 grams regendeken op. Weet niet precies wanneer ik nou met de winterdeken moet beginnen

Heb je een 100gr of 150gr regendek? Of anders een fleece gevoerde regendek? Want het is nu toch best fris. En omdat je paard z'n vacht niet overeind kan zetten tegen de kou door de deken, is het wel wijsheid om nu een deken met voering op te leggen.

Hoeft echt niet gelijk 350gr te wezen. Want mijn biefstuk is vandaag ook pas van 100gr naar 200gr gegaan. Maar iig wel iets met een beetje voering.

ik heb nu deze op:

http://www.divoza.com/collectie/paard/dekens/waterdichte-dekens/5306_amigo-hero-6-turnout-lite-600.html

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:50

calice: mijn ruin die nu nog dekenloos is niet, jah klein beetje in zn oksels maar niet extreem.
Ik heb hem nog in oktober wel op de borst laten scheren, toen was het ineens een volle week extreem warm. Hiermee kunnen ze hun warmte beter kwijt maar kunnen ze zich ook nog prima warm houden

dit had ik ook gedaan bij mn shetmerrie, maar dit hielp niet, die stond drijfnat in het land.
zelfs toen het regende en stormde maar wel vrij warm was. Haar vacht was ook na haar HB abnormaal dik.
hoefsmid en veearts stonden ervan te kijken, haar vacht stonk ontiegelijk, was heel vies en plakkerig.
Na een dag regen werd haar vacht na een nacht op stal nog niet droog, pony werd sloom en duf.

Ik heb iemand van bokt haar laten scheren, ik was het helemaal zat.
Ze is hierna ook helemaal opgeknapt en weer vrolijk en allert, zelf regel ik nu met warmere tempraturen een dunnere deken en met koud weer dikker. Ik heb 100 grams regendek, 200 grams regendek en 300 grams regendek voor dr, een fleece en 200 grams staldeken, genoeg dus voor koudere periodes.

als je pony erg jeukt of schuurd kan je scheren overwegen, maar dan zit je wel aan dekens vast.
Ik ben blij dat ik het voor mn merrie gedaan heb, ze oogt duidelijk vrolijker en beter. Mn shetruin doet het prima zonder deken dus houd hem lekker zo, als ik merk dat die het koud krijgt krijgt ie gewoon een dek eroverheen

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:55

S_uus schreef:
Calice, wat ziet ze er stoer en goed uit!

Wat een leuk compliment zeg :D , dankje :o .
Doe mn best om het ze zo goed mogelijk te maken :) .

MiniLoe schreef:
calice: mijn ruin die nu nog dekenloos is niet, jah klein beetje in zn oksels maar niet extreem.
Ik heb hem nog in oktober wel op de borst laten scheren, toen was het ineens een volle week extreem warm. Hiermee kunnen ze hun warmte beter kwijt maar kunnen ze zich ook nog prima warm houden

dit had ik ook gedaan bij mn shetmerrie, maar dit hielp niet, die stond drijfnat in het land.
zelfs toen het regende en stormde maar wel vrij warm was. Haar vacht was ook na haar HB abnormaal dik.
hoefsmid en veearts stonden ervan te kijken, haar vacht stonk ontiegelijk, was heel vies en plakkerig.
Na een dag regen werd haar vacht na een nacht op stal nog niet droog, pony werd sloom en duf.

Ik heb iemand van bokt haar laten scheren, ik was het helemaal zat.
Ze is hierna ook helemaal opgeknapt en weer vrolijk en allert, zelf regel ik nu met warmere tempraturen een dunnere deken en met koud weer dikker. Ik heb 100 grams regendek, 200 grams regendek en 300 grams regendek voor dr, een fleece en 200 grams staldeken, genoeg dus voor koudere periodes.

als je pony erg jeukt of schuurd kan je scheren overwegen, maar dan zit je wel aan dekens vast.
Ik ben blij dat ik het voor mn merrie gedaan heb, ze oogt duidelijk

Dat klinkt wel als de ideale oplossing voor je merrie inderdaad.
Ik vind het zo moeilijk want die van mij staat samen met mijn paard 24/7 buiten met een schuilstal. Als ik haar vacht er af zou halen zodat de schuurplekjes meer lucht krijgen dan weet ik niet of ik haar warm genoeg kan inpakken op het moment als het heel streng gaat vriezen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:59

mijne staan snachts wel op stal, wel een vrij open stal.
ik weet ook niet of je met scheren de korstjes openscheert, als je pony er veel last van heeft is het het proberen waard denk ik en anders zou ik het zo laten. er zijn tegenwoordig best dikke shetland dekens te verkrijgen

of volgend jaar ook op de hals laten scheren om warmte kwijt te kunnen, misschien dat dat het schuren en wondjes tegen gaat en nu met vacht laten staan, heel warm zal het wel niet meer worden denk ik. jij kent je shet het beste :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:01

@ LisaFaded: Dat is echt te weinig. Ik zou een 100gr of 200gr horseware liner op de kop proberen te tikken. Dan kun je die er onder doen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:03

Hmmm moeilijk. Ik ga haar anders sowieso in feb/maart scheren.
Dit jaar heb ik haar ook geschoren omdat ze met een natte vervilte vacht stond toen het ineens zo warm werd in april. Dit jaar moet ik wel iets eerder scheren aangezien ik nu 3 maanden zwanger ben en anders niet meer om mn buik heen kan met de scheermachine :') .

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:04

Darkness85 schreef:
@ LisaFaded: Dat is echt te weinig. Ik zou een 100gr of 200gr horseware liner op de kop proberen te tikken. Dan kun je die er onder doen.

Jaa ik heb haar pas gekocht word ook ineens zo koud. Dankje voor de tip. Heb hier een pagony winterdeken liggen maar ik zou niet weten hoeveel gram die is. Staat nergens op namelijk en heb hem er bij gekregen. Heb wel zweetdekens maar die kan ik er zeker moeilijk onder doen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:09

LisaFaded schreef:
Darkness85 schreef:

Jaa ik heb haar pas gekocht word ook ineens zo koud. Dankje voor de tip. Heb hier een pagony winterdeken liggen maar ik zou niet weten hoeveel gram die is. Staat nergens op namelijk en heb hem er bij gekregen. Heb wel zweetdekens maar die kan ik er zeker moeilijk onder doen.

Als het een winterdeken is zal het allicht meer zijn dan die 0-grams die je er nu op hebt liggen.
En wat betreft die zweetdeken, het is beter dan niets, tot je een goede onderdeken hebt gekocht..

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:17

Mijn pony die best gevoelig voor koliek is staat nu al op een deken van 500 gram geloof ik die kou doet hem echt niet goed 's avonds en wil niet dat hij weer bijna dood in zijn stal licht ( Hij is al geschoren). De rest van de pony's staan nu op 300 gram en worden deze week geschoren en één pony die geschoren is staat nu op 2 dekens denk totaal al op 500 gram.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:19

Sneeuw88 schreef:
LisaFaded schreef:

Als het een winterdeken is zal het allicht meer zijn dan die 0-grams die je er nu op hebt liggen.
En wat betreft die zweetdeken, het is beter dan niets, tot je een goede onderdeken hebt gekocht..

ja denk dat die winterdeken een 200 grams is. Die leg ik er morgen op :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:21

mijn geschoren merrie staat overdag onder een 370 grams winterdeken met hals.
snachts gaat hier een 100 grams onderdeken onder.

(staat snachts ook buiten)

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:27

mijn paardjes zijn vorige week geschoren en staan onder 600 gram,
daarvoor onder een 350 gram deken, nu dus een 250 gram onder deken erbij gedaan

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:48

Weetje wat ik niet begrijp. Gaat misschien een beetje heel raar overkomen hoor, denk ook niet dat het mij in dank wordt afgenomen, maar als mijn paard 24/7 op het land zou staan, dan zou ik hem zeer wrss alleen gebruiken om af en toe een ritje door het bos of over het strand te maken. Dan zou hij helemaal geen deken omkrijgen. Het is nu dat ik mijn paard voor de sport heb gekocht en hem voornamelijk op stal houd. Vind sowieso dat als je paard lekker op de weide staat, hij helemaal geen deken om hoort te hebben. Dan moet hij lekker kunnen spelen bokken en rennen zonder dat de deken hem in de weg zit. Tja is het voor een paar uurtje oke. Maar dan lees ik hier dat je paard 24/7 buiten staat, je der x aantal grams op hebt liggen voor overdag, en er dan s'nachts nog een x aantal grams bij gooit.
Mijne staat in een stal, daar wordt het s'nachts ook koeler. Nou hij krijgt er echt geen dikkere deken onder hoor. Dan blijf ik sjouwen met dekens. Ik vind dat als je je paard sowieso al zo natuurlijk mogelijk wilt houden door hem 24/7 weidegang te bieden, je hem dan ook geen deken om moet doen. Maarja, ieder zijn eigen mening he. Ben alleen benieuwd waarom de mensen dit dan wel doen. Degene die hun paard 24/7 buiten heeft dan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 06:42

Belemmert in de beweging door een deken?
Afbeelding

Die van mij doet nog alles met deken op :j

Ideaal is het natuurlijk; 24/7 buiten, zo natuurlijk mogelijk, geen dekens. Ik heb het liefst mijn paard ook 24/7 buiten lopen. Helaas komt daarbij WEl een deken kijken als het rot weer is. Zelfs in de zomer. Want zonder schuilmogelijkheden en een niet goed werkende vacht blijkbaar, dat werkt helaas niet. Dan kan ik gaan kiezen tussen; op stal of buiten blijven met deken. Nou, dan weet ik het wel. Mijn merrie is echt een miep als het om aanrakingen gaat, en laat met 1001 dingen echt goed zien als ze iets NIET fijn vind. Maar met dekens op en af leggen doet ze alles behalve nukkig, dus het zal wel los lopen :)