[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:32

Ik heb een 0 gram, een 150 en dan 2 onderdeken. 1 die vergelijkbaar zou moeten zijn met 100 gram(recuptex), maar dat op mijn paard niet is, eerder 50, en een 100 gram geloof ik. Wel bucas, dus de outdoordekens hebben een range.

Met de vorst kijk ik hoe het in stal is. Box is buiten met 3 open kanten, dus niet warmer als buiten op de paddock. Vooral als de wind erin staat niet. Maar als het echt heel koud is met verkeerde wind maken we de voorkant en zijkant altijd dicht voor een paar dagen. Vorig jaar 1,5 week. Nu kijk ik even aan of ze de 100 gram onder de 150 krijgt. De recuptex heeft ze standaard al op en die blijft ook op dan.

Alles ligt op stal, dus elke dag even kijken en eventueel wisselen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:27

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:22

Deken dilemma is weer gestart _O-

Ik zoek voor mijn hele smalle draver met hoge schoft een fijne deken. Heb nu de amigo bravo 12 plus met liners. Ik zou echter graag een 100 gram deken willen zodat ik iets minder liners aan het stapelen ben en het handig is om een deken achter de hand te hebben.

Hij heeft best een lage hals aanzet dus dan kom je bij een v systeem uit niet? Zijn er nog andere fijne dekens of moet ik het maar gewoon bij de amigo houden?
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:28

Als de Amigo Bravo goed past/ligt kun je idd gewoon voor een Amigo Bravo met 100 gram gaan. Die kun je dan altijd combineren met je andere liners in het geval dat je het nodig hebt.

Ik had idd ook een 0 gram en 100 gramsregendeken en dan de Dry liner en een 100 grams liner. Kon ik allemaal mix & matchen en had ik van alles wat.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:35

Bagheera_206 schreef:
Als de Amigo Bravo goed past/ligt kun je idd gewoon voor een Amigo Bravo met 100 gram gaan. Die kun je dan altijd combineren met je andere liners in het geval dat je het nodig hebt.

Ik had idd ook een 0 gram en 100 gramsregendeken en dan de Dry liner en een 100 grams liner. Kon ik allemaal mix & matchen en had ik van alles wat.

Probleem is alleen dat er een 0,250 en 400 gram versie is ( 100 gram is er alleen in de disc versie of de rechte sluiting, maar dan zit het te hoog in de hals )

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:08

Nou, ik ben dus nooit van de dekens geweest en voel me echt heel naar dat ik er gister een dikkere op heb gelegd. Ik ben er pas zondag weer en de gevoelstemperatuur is daar afgelopen nacht iets gekeldert en vannacht nog meer. Vanaf zaterdag gaat t vriezen.

Ik vind het zelf niet koud maar heb dus de afgelopen keren gemerkt dat mijn merrie echt last van haar lijf krijgt bij koudere temperaturen. We weten niet 100% wat er is maar sinds haar aangepaste dieet en dus nu het werken met bepaalde diktes van dekens gaat het zoveel beter en trainen we weer fanatiek. Maar... het gaat wel zó tegen mijn gevoel in en dat is heel dubbel en lastig

Dusja.. ze staat normaal onder de irish turnout light, nu ben ik 1 dikker gegaan. Daar blijft t ook bij. Meer heb ik niet en als t kouder wordt dan -5/-10 zien we dat dan wel weer :P
Vanaf 5-6 graden en kouder moet ze de dikkere erop. Daarboven voldoet de light.

Dus inderdaad, goed naar je paard kijken. Ik heb nooit begrepen dat paarden zonder iets tot 500g werden ingepakt, maar nu kijk ik er toch wel even anders naar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:20

Spoiler:
StonedRomy schreef:
Bagheera_206 schreef:

Probleem is alleen dat er een 0,250 en 400 gram versie is ( 100 gram is er alleen in de disc versie of de rechte sluiting, maar dan zit het te hoog in de hals )

Amigo heeft een 100 grams deken met v-sluiting
https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-plu ... gI34vD_BwE

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:26

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:30

Kreeg hem idd ook al via pb gestuurd. Dan gaan we fijn voor die *\o/*

Qua liners heb ik:
100 gram back on track liner
200 gram horseware
Horseware fleece liner
300 gram horseware

Wil nog de 400 gram. Paard is dan wel niet geschoren, maar heeft het erg snel koud en krijgt dekens op alsof hij wel geschoren is. En ja komende week krijgt hij gerust 500 gram op

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:33

Ikzelf zou dan gewoon de 200 en 300 combineren, maar had dan ook liever verschillende bovendekens dan allerlei onderdekens :o

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:32

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vond niet direct wat..
Hebben jullie een goede aanrader voor een transportdeken?
Ik wil graag een deken voor op de trailer, ik doe standaard zijn recuptex op maar ik ga bijvoorbeeld wekelijks naar de aquatrainer en dan is mijn paard soms tot op zijn buik nat. Dus enkel een recuptex vind ik niet voldoende in de winter. Omdat hij nat is, wil ik ook niet zijn gewone winterdeken erop.

Ik heb ooit zo'n konijn-imitatie deken gekocht van Lemieux die heel mooi is, maar hij schuift alle kanten op (met of zonder een ander deken eronder maakt niet uit)
Zowel bij huidige paard als mijn vorige 10cm grotere paard, dus het ligt niet aan de maat.

Er zijn veel kortingen nu dus ik wil eigenlijk wel mijn slag slaan :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:38

Farjen schreef:
Ik wil graag een deken voor op de trailer, ik doe standaard zijn recuptex op maar ik ga bijvoorbeeld wekelijks naar de aquatrainer en dan is mijn paard soms tot op zijn buik nat. Dus enkel een recuptex vind ik niet voldoende in de winter. Omdat hij nat is, wil ik ook niet zijn gewone winterdeken erop.

Ik heb ooit zo'n konijn-imitatie deken gekocht van Lemieux die heel mooi is, maar hij schuift alle kanten op (met of zonder een ander deken eronder maakt niet uit)
Zowel bij huidige paard als mijn vorige 10cm grotere paard, dus het ligt niet aan de maat.

Bucas shamrock, die is lekker warm en neemt goed vocht op, je kunt ‘m evt nog over je recuptex heen doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:48

Even een ego post :D
Omdat een halsstuk te warm bleek en ik dat inregenen niet los kan laten heb ik de stoute schoenen aangetrokken en nog een kleinere maat van de PE hardy besteld.
En ik ben zo blij, want het zit perfect! Hij sluit zo mooi aan bij de hals en ook komt de onderdeken er niet meer boven uit bij de voorsluiting. Ook bij de schoft genoeg ruimte als hij eet, denk omdat het een halve hals is dat het daardoor niet knelt.

Ik had nog een borstverbreder gekocht voor de zekerheid, maar niet nodig.
Wel extra singeltjes eraan gedaan, maar dat moest bij de vorige maat ook al dus die had ik al :+
We zijn dus van Horseware maat 6’0 naar de Titan en Buster in 5’9 en geëindigd bij de Hardy in 5’6 :'). Wat in mijn ogen ook wel wat zegt over de pasvorm voor als hij ook iets te groot is. Ondanks het inregen bij veel regen, zakte hij nooit scheef oid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag veel regen. Dus kunnen we mooi testen.

Gaat de PE titan op marktplaats. Want twee reservedekens is niet nodig.
Dus als iemand nog belang heeft bij een 40gr regendeken, ballistic nylon, 1680denier, blauw in maat 5’9, welke maar 1 keer gedragen is vorig jaar (bleek voor mijn paard te warm) met een losse hals. Pb maar :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:05

Farjen schreef:

En met ern extra losse deken singel.?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:14

Niets zo fijn op de trailer is een echte wollen deken. Vind ik dan.
Die liggen vaak ook nog heel stevig omdat ze wat zwaarder zijn.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:41

Bedankt voor de suggesties al!

Ik zag ook een Kentucky 4d spacer cooler, zou dat wat zijn?

Snorkel, een extra dekensingel heb ik nog niet geprobeerd maar als paard nog maar 10m stapt ligt het deken al helemaal gedraaid tot aan zijn buik :roll: Nochtans zitten alle buiksingel, staartriem gewoon vast.
Als ik hem dan van de trailer haal na 10min ligt de boel weeral al helemaal scheef (en daar staat hij gewoon stil op)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:47

Als Bucas past zou ik zeker die stay dry dekens overwegen. Je hebt die dunne cooler maar ook de warmere winter variant. Als je paard echt nat is lijkt me dat wel het fijnste stofje om te kiezen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:55

DuoPenotti schreef:
Niets zo fijn op de trailer is een echte wollen deken. Vind ik dan.
Die liggen vaak ook nog heel stevig omdat ze wat zwaarder zijn.

Dat inderdaad!

Vind de maatafwijkingen van PE wel echt bizar. Maar de Hardy ziet er mooi uit!

Ik zoek een donkerblauwe Amigo Bravo hals in maat L en 150 grams, maar echt overal uitverkocht/niet leverbaar :n

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:06

StonedRomy schreef:
Bagheera_206 schreef:

Amigo heeft ook 100 gram versie met V
sluiting. Dankzij dit topic zelf kunnen bestellen!

https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-plu ... BwE#527=19

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:08

manzano schreef:
Dat inderdaad!

Vind de maatafwijkingen van PE wel echt bizar. Maar de Hardy ziet er mooi uit!

Ik zoek een donkerblauwe Amigo Bravo hals in maat L en 150 grams, maar echt overal uitverkocht/niet leverbaar :n

Nou echt he? Ik had in de reviews al wel gelezen dat er meerdere waren die 2 maten kleiner hadden. Zelf adviseerden ze 1 maat kleiner.
En ik weet hoe een deken moet zitten, echt, dus behalve de hals die wat open ging staan vond ik zijn groene buster (1 maat kleiner) ook echt niet te groot. Hij heeft daar ook helemaal geen schuurplekken of iets van gekregen. Het schoof niet. Spelen, rollen, wild doen: het zat als een huis.

Maar erg blij dat ik toch de gok genomen heb en voor twee maten kleiner met halve hals ben gegaan. Wat een mooie deken <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:27

Mijn merrie heeft normaal 6.3 zou de titan passen denk je?

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:43

Lastig, want ik titan heeft geen halve hals dus ik weet niet of dat te strak wordt bij de schoft.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:16

MarjanB schreef:
Mijn merrie heeft normaal 6.3 zou de titan passen denk je?

[ [url=m/b1loLq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vermoed dat die te klein is. Mijn merrie 1.60 smal gebouwd, draagt horseware maat 6’0 draagt een titan 5’9, die haar perfect past.

Afbeelding

Afbeelding

Vorige jaar net bij aanschaf van de deken. Paard is gekocht als projectje, dus iets op de groei gekocht. Paard was daarvoor al uit haar bucas gegroeid namelijk.
Afbeelding

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:37

Blijven hele mooie dekens. Ik hoop dat meer webshops in NL ze gaat verkopen.
Hoe zijn jullie eraan gekomen? Via de Britse website? Of Decathlon? (Die weinig op voorraad heeft momenteel)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:48

Ja, ik wil ook niet anders meer. Alleen al omdat die waterdichte laag in de deken zit en niet aan de buitenkant. Ik snap niet dat dat bij HW en Bucas geen gewoonte is. En ze zijn gewoon oersterk.

Ik koop altijd bij PE zelf, ook vanwege de loyalty korting.