[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:39

Ik heb half geschoren en laat inprincipe gewoon de 200 grams op. Daarmee staat die tot -5 ofzo wel prima. En anders een 50 grams deken eronder.

Ik zou niet te dik zetten. Deze regen met wind vinden ze veel naarder dan droge vrieskou in het zonnetje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:11

Ik voel altijd even of ze nog warm genoeg zijn.
Ik heb mijn paard eind okt geschoren en die heeft al wel aardig wat haar, staat nu onder 150, gaat eind van de week onder 200 en als het echt rond het vriespunt onder 250 of 300, net hoe hij aanvoelt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:48

marjor schreef:
Ik heb even een vraag over liners. Mijn shet is twee weken geleden geschoren. Nu heeft hij een 200 grams deken op. Hier heeft hij het lekker onder. Van het weekend wordt het kouder en wil ik een liner onder de deken doen. Maar ja, wordt dat een 100 of 200 grams.

Mijn paard is niet geschoren en heeft momenteel ook een 200 grams op. Die krijgt vanaf het weekend de 300 grams op. Gaat het goed vriezen ook overdag net zoals twee jaar geleden, krijgt hij 400 gram op. Maar ja dat is een echte koukleum en vind warmte heerlijk.

Neem ik de shet mee in dezelfde liner dikte als mijn paard of toch iets dikker?

Sowieso de shet de 100 grams er bij onder. Geschoren onder 200 met de komende kou is koud. Mijne Spanjaard staat daar ongeschoren al onder, en die krijgt ook een dikkere deken op morgen.

Maar blijf het aankijken en voelen. Het kan zijn dat 400 voor de Shetlander toch te veel is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:43

Mijn shet stond onlangs toch met 350 gram nog, ondanks dat ze in november voor t laatst was geschoren. Maar ze had het toch koud met veel regen en wind..

Nu is ze verhuisd en beweegt ze meer en eet meer staat ze nu met 250 gram en nachten met hals erbij.

Straks met de vorst word het 350 of 450..
even aanvoelen wat nodig is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:24

Ik voel me bijna een beul dat ik de mijne een tijd onder de ongevoerde heb gehad en nu pas weer de 100 grams liner eronder…
Ik merk niet zozeer dat ie t koud heeft.. ben ik een ontaarde paardenmoeder..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:30

Haha nee joh, mijn shet staat ook nog zonder en daar komt ook niets op hoor. Wel af en toe verplicht opgesloten gestaan zodat ie even goed kan drogen met dit natte weer, maar verder blijft die gewoon bloot hoor. Hij wordt doodongelukkig van een deken (ook van verplicht op stal staan, maar 't is kiezen of delen voor 'm..).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:50

Hahaha Muze ontaarde paardenmoeder :+
Die van mij in ongeschoren maar staat in een stal met uitloop en staat alleen binnen om te eten. Hij zit niet dik in t haar maar staat onder een 0 grams wug….vrijdag krijgt ie wel de 100 grams wug op ivm de voorspelde vorst…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:06

Hier ook nog steeds een 0 grams deken er op en ze voelt echt lekker warm aan. Vrijdag einde van de middag maar de 100 grams liner er onder doen voor het komende vriesweer.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:33

Oh gelukkig, ik ben niet de enige haha.
Nee, zonder gekheid; elk paard is natuurlijk anders.
Mijne staat wel 24/7 buiten, wel met overkapping trouwens. Heb nu de liner eronder vanwege t feit dat t ietsjes frisser wordt.
Mogelijk bij echte kou wel naar 200 gram maar veel meer niet denk ik.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:43

Zelfde hier hoor muze, mel staat onder 0 grams deken met hals omdat het nog zoveel regent hier en van het weekend wrs 100gr zonder hals

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:43

Muze schreef:
Ik voel me bijna een beul dat ik de mijne een tijd onder de ongevoerde heb gehad en nu pas weer de 100 grams liner eronder…
Ik merk niet zozeer dat ie t koud heeft.. ben ik een ontaarde paardenmoeder..

:') Die van mij had ‘t te warm onder zn regendeken + cooler. Dus ik zelfs af moeten schalen van cooler naar katoenen onderdeken :+
Grote kans dat als het vriest en droog is de deken af blijft en anders wordt het met cooler of de dry liner. Dus niet meer dan 50gr.

Ik heb overigens toch nog de PE hardy in een maat kleiner besteld met nog een borstverbreder optioneel. Die kan ik vrijdag passen. Mijn laatste poging om het halsstuk uit te laten blijven

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:14

Hier ook gewoon 0 grams hoor, vanaf het weekend hooguit 50g of 100g maar wellicht zelfs helemaal bloot als het droog blijft. Met die temperaturen van 11/12 graden moest ik zelfs oppassen dat mijn Rhino niet te warm was. Daarvoor heb ik nog een goedkoop EJ dekentje die iets dunner en koeler is.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:54

Die van mij stond vanavond te zweten onder haar 100 grams. Eind november geschoren. Ze staan sinds een week in nieuwe binnenstallen dus is even zoeken qua dekens. Heb nu de 50 gram dry liner er onder gedaan en toen ik naar huis ging voelde goed. Was ook handig want ze was nog beetje bezweet van het rijden. Twijfelde nog om te scheren dit weekend maar de gevoelstemperatuur wordt aardig koud volgende week. Zag -11 staan qua gevoel. Denk dat ik vanaf vrijdagavond of zaterdag weer de 100 grams eronder doe en dan kijken of het nog dikker moet. Maar denk het niet, wordt veel voelen komende dagen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:28

Mijn Arabier staat 24/7 buiten met schuilstal en staat nu onder 250 maar deze deken is al vele jaren oud en dus ook al vaak gewassen waardoor hij toch wat dunner is dan 250 maar hij heeft het warm zat. Ik voel eigenlijk altijd op het punt op zijn rug ter hoogte van de nieren, dat is voor mijn paard de plek om te voelen of hij warm genoeg is.

zit nog te wachten op een deken met halve hals om te passen maar op de een of andere manier wordt hij maar niet bezorgt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:35

xxxmh schreef:
Die van mij stond vanavond te zweten onder haar 100 grams. Eind november geschoren. Ze staan sinds een week in nieuwe binnenstallen dus is even zoeken qua dekens. Heb nu de 50 gram dry liner er onder gedaan en toen ik naar huis ging voelde goed. Was ook handig want ze was nog beetje bezweet van het rijden. Twijfelde nog om te scheren dit weekend maar de gevoelstemperatuur wordt aardig koud volgende week. Zag -11 staan qua gevoel. Denk dat ik vanaf vrijdagavond of zaterdag weer de 100 grams eronder doe en dan kijken of het nog dikker moet. Maar denk het niet, wordt veel voelen komende dagen.

Wat fijn die dry liner.

Ik had wel door dat het volgende week frisser wordt, maar zag nog niet dat er gevoelstemperaturen van -10 aan komen. :=

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:45

Grappig om te lezen dat elk paard echt verschillend is in wat ie nodig heeft. Bij de 1 is een regendeken voldoende en bij de ander 200 gram.
Die van mij staat met dit gure weer onder 200. Vond m gisteren zelfs wat aan de koele kant onder die deken. De wind en nattigheid vraagt veel van m. Heb er ook maar een 300 gram bijbesteld. Denk dat het niet nodig gaat zijn, maar heb m alvast liggen.
Ben eens voor QHP gegaan. Met die hals waarbij de borst goed beschermd wordt tegen inregenen. Benieuwd naar de pasvorm.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:46

MarjanB schreef:
Hihi :D heb als eens vast gezeten daar en moest m’n vriend bellen om me te bevrijden _O- dus klim alleen als hij thuis is

:D _/-\o_

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:50

Elk paard is ook anders hoor, maar vond t wel intrigerend om te lezen dat sommigen t nu zo koud hebben. T is goed om zo bewust bezig te zijn met dekens, goed voelen en daarop anticiperen.
Volgende week wordt t idd koud, al is het vaak wel zo dat paarden dat “ fijner” vinden dan die ellenlange gure regen en wind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:00

Muze schreef:
Elk paard is ook anders hoor, maar vond t wel intrigerend om te lezen dat sommigen t nu zo koud hebben. T is goed om zo bewust bezig te zijn met dekens, goed voelen en daarop anticiperen.
Volgende week wordt t idd koud, al is het vaak wel zo dat paarden dat “ fijner” vinden dan die ellenlange gure regen en wind.

Je ziet toch ook nog vaak genoeg dat het vooral de baasjes zijn die het koud hebben.

Net als wat jij zegt voor volgende week. Ik zie ook dan wel veel mensen met paarden met gewoon een dikke vacht ''ooh het gaat vriezen dan hebben ze het koud snel dikke jas om''

Terwijl het voor die paarden vaak fijner weer is en ze zichzelf echt prima warm kunnen houden met ruwvoer en een dunnere deken. Dat ze inderdaad die regen en wind veel naarder vinden.

In Zweden zie je genoeg paarden die zonder deken gehouden worden en 24/7 buiten staan waar het nu -25/-40 is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:02

Dat ze dit weer erg naar vinden klopt zeker, sowieso dat mijn paard het weer van volgende week fijner vindt. Alleen haar vachtje is gewoon niet goed genoeg, ze wordt op een gegeven heel koud en chagrijnig en dan heeft ze wat externe isolatie nodig

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:35

Wat dikte van dekens betreft verschilt het echt van paard tot paard. Allebei mijn gezonde KWPN ruinen in wintervacht staan 24-7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Waar de een heel de winter zonder deken af zou kunnen (maar ik een 0 grams op leg zodat hij voor mij schoon en droog blijft :') ) is de ander een echte koukleum die met koud en nat weer een extra laagje nodig heeft en dan ook echt meer de schuilstal op zoekt om het liefste heel de dag in te bivakkeren.

Observeer je paard dus en leg hem op wat hij nodig heeft zou ik zeggen.

Dat paarden in koudere landen vriestemperaturen ook zonder deken doorkomen is natuurlijk ook een stuk acclimatisering van het paard en ras op de plek waar het is opgegroeid. Bij ons op stal heb ik ook import Spanjaarden gezien die vanaf een graad of 10 of met regen al invallen en staan te rillen als een rietje. Dit terwijl dit voor onze Nederlandse paarden 'gewoon' is en ze niks doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:43

UIteraard maar het is ook wel een stukje van wat je ze kan laten wennen.

Ik dacht ook altijd dat mijn paard het koud had en pakte hem dik in tot wel 500 gram...

Uiteindelijk daar eens mee gestopt en gekeken wie het nu echt koud had, het paard of ik.

Nu heeft die hooguit 200/250 grams om.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:04

Ik wilde net al wisselen van 150 naar 200 maar er staat voor het eerst sinds tijden weinig wind en hij was gewoon warm onder zijn deken, dus nog maar op gelaten voor nu.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:41

Het is ook wel menselijk om te denken aan onszelf hoe koud wij t hebben
Ik betrapte mezelf erop dat ik ook al aan t zoeken was wat voor deken ik dan nog erbij koop, heb een ongevoerde Rhino en 100 grams liner.. twijfel tussen 200 liner of juist een 100 grams outdoor ook als reserve, en dan denk ik weer “ of moet ik nog warmer gaan”..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:24

Die 200 grams liners van Horseware zijn niet zo heel duur. Die heb ik er gewoon maar bij gekocht. Gebruik 'm nauwelijks, maar heel soms is het toch wel handig als het bijvoorbeeld heel koud is en ze staan in een natte sneeuwstorm buiten, dan heeft pony 'm pas nodig. En mocht je paard echt een meer verkleumen, dan gooi je ze toch een keer over elkaar heen? Heb je ook 300g.