Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:52

Ja das echt niet handig, wachten tot ze droog is, dat duurt wel even, dan deken wisselen.
Vind dat zelf zo onhandig.
Ik scheer Asra ook niet zelf haha, dat word niks :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:54

Ik hoop het zonder scheren te kunnen. Als het onwijs streng weer wordt met veel sneeuw ga ik er spijt van krijgen dat ik haar ga scheren, want dan staat ze toch weer een tijd stil (geen binnenbak of iets, dus voornamelijk rustige stapritten buiten dan). Ik wacht er mee, en hopelijk is het niet nodig.

Maar idd, ik ken het natte wel. Vandaag een flinke buitenrit gemaakt, of iig een intensieve. Resultaat; zeiknat paard. Dan stap ik het laatste stuk (15 minuten) al naar huis, om daar nog het zadel te verwisselen voor een zweetdeken, dan nog een tijd zo aan de hand stappen, dan met zweetdeken wegzetten om dan later na het uitmesten/voeren etc. de dekens te wisselen. Wel arbeidsintensief :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:57

Ja ik heb nu de stal uitmesten al verplaatst naar na het rijden zodat ik wat te doen heb als hij droogt.
Mijn jaarling is nu weg dus werken met haar voor het trailerladen is weg gevallen en haar te ranzige stal doen is er ook niet meer bij.

En vaak nadat ik klaar ben met zijn stal, is hij nog niet droog.
Gaat veel tijd in zitten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:04

Misschien nog iemand die mij kan helpen met mijn vraag op de vorige pagina?

Alvast bedankt!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:09

SharonIndezz schreef:
ik zit in een dilemma..

Mijn paardje staat nu momenteel onder een 300 gram met halve hals ( HH thor) Donderdag wordt zei geschoren omdat de vacht echt ondanks de dikke deken niet normaal is.. ze voelt prima onder de 300, niet te warm, maar gewoon goed.

Nu zit ik te twijfelen wat ik doe. óf na het scheren deze deken weer op, of een onderdeken eronder? alleen deze is 300 gram.. en vind 600 gram voor nu echt te veel :S stel dat het dadelijk -20 word.. wat dan?

sowieso warmere deken op omdat ze nu veel haar kwijt is. Ik zou een 100/150 grams erbij op doen als het dan straks nog kouder word kan je de 300 grams onderdeken erop doen.
Denk dat dat het beste is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:10

ik ben flink met de handdoek in de weer na het rijden
ik stap zeker de laatste 20 min en rij al niet intensief omdat we in een opbouw fase zitten
maar het is gewoon te warm voor het vachtje wat erop zit
na het rijden eerst met wollen deken op stal en na 15 min wrijf ik hem droog en dan zijn 100gr deken erop.

scheren doe ik ook niet, ik heb ook geen binnenbak en met rijden vind ik het te koud om bloot te gaan,rij altijd buiten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:12

Ja of nu 100/200 , vacht heeft ze toch al , dus daarmee red ze zich wel ,als het meer word is het niet erg want je scheert/laat haar toch scheren.
Dus haar vacht raakt ze kwijt , en dan kun je haar altijd terug doen op die 300 :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:13

mirgino schreef:
ik ben flink met de handdoek in de weer na het rijden
ik stap zeker de laatste 20 min en rij al niet intensief omdat we in een opbouw fase zitten
maar het is gewoon te warm voor het vachtje wat erop zit
na het rijden eerst met wollen deken op stal en na 15 min wrijf ik hem droog en dan zijn 100gr deken erop.

scheren doe ik ook niet, ik heb ook geen binnenbak en met rijden vind ik het te koud om bloot te gaan,rij altijd buiten

Wol neemt veel op en is heerlijk warm, ik wil ook nog een wollen deken :j
Scheren , helaas dit jaar ontkom ik er niet aan, het is me nu 6 jaar gelukt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:22

SharonIndezz schreef:
ik zit in een dilemma..

Mijn paardje staat nu momenteel onder een 300 gram met halve hals ( HH thor) Donderdag wordt zei geschoren omdat de vacht echt ondanks de dikke deken niet normaal is.. ze voelt prima onder de 300, niet te warm, maar gewoon goed.

Nu zit ik te twijfelen wat ik doe. óf na het scheren deze deken weer op, of een onderdeken eronder? alleen deze is 300 gram.. en vind 600 gram voor nu echt te veel :S stel dat het dadelijk -20 word.. wat dan?

Je haalt nu zoveel haar eraf dan moet je wel wat voor terug geven en niet hetzelfde aantal grams opdoen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:09

Ja dat klopt wel.

Ik doe er om te beginnen denk ik een 100 grams staldeken onder.

Bedankt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:21

Idd meer erop als je gaat scheren, je haalt toch een hoop haar weg.

Met handdoek droogwrijven, werkt dat? Ik ben altijd een beetje bang dat ik dan juist de huid weer nat maak doordat ik het vocht misschien naar beneden duw zeg maar, de natte haren. Of denk ik nu raar :P Net als het poetsen van een nat paard, is mij ook altijd verteld dat niet te den omdat je dan weer de huid onder de haren vochtig/nat kan maken door het door te drukken zeg maar.

Het is idd wel werk, ik wandel een heel eind met haar, zet haar daarna onder deken even weg (buiten het liefst) met pluk hooi ofzo, of op het land, en heb dan nog 3 stallen te mesten en als ik wil nog een 4e erbij. Ik kan wel een uurtje zoet zijn met de stalklusjes.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:45

Mijn paard staat 24/7 buiten, ik heb nu 200 gr op. Maar heb het idee dat hij wel vacht aanmaakt nu.. Maar naar mijn idee is de 300 nog te veel? (ongeschoren).

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:48

Die van mij (ongeschoren) onder 150 gram en voelt heerlijk warm aan.
Dus voorlopig blijft het zo :j

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:51

ongeschoren nogsteeds 300 .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:54

mn pony heeft al een lekkere wintervacht en dit gaat prima.
nu verhuizen ze van een dichte schuur naar een open stal, waar de tempratuur van buiten ook in de stal zou zijn. Ze hebben het over een " horror " winter..... mocht het nou echt extreem koud worden zoals -15 en -10 kan het kwaad om over die wintervacht een 100 grams dekentje te leggen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:02

Tancreda4 schreef:
Idd meer erop als je gaat scheren, je haalt toch een hoop haar weg.

Met handdoek droogwrijven, werkt dat? Ik ben altijd een beetje bang dat ik dan juist de huid weer nat maak doordat ik het vocht misschien naar beneden duw zeg maar, de natte haren. Of denk ik nu raar :P Net als het poetsen van een nat paard, is mij ook altijd verteld dat niet te den omdat je dan weer de huid onder de haren vochtig/nat kan maken door het door te drukken zeg maar.

Het is idd wel werk, ik wandel een heel eind met haar, zet haar daarna onder deken even weg (buiten het liefst) met pluk hooi ofzo, of op het land, en heb dan nog 3 stallen te mesten en als ik wil nog een 4e erbij. Ik kan wel een uurtje zoet zijn met de stalklusjes.

ik ben wel ff aan het wrijven ,maar hij word wel droog zodat de deken erop kan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:06

Beide paarden ongeschoren een 300grams deken op. Alleen zijn de dekens wel al wat ouder, dus zal vast geen 300grams meer zijn. Staan de hele dag buiten, en voelen warm aan als ze binnen komen. :j
Voor als het echt kouder wordt heb ik voor beide paarden nog een 200grams onderdeken. Moet voldoende zijn dacht ik zo.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:18

Mijne krijgt straks zijn nieuwe 300 grams op. Als het nog kouder wordt krijgt hij zijn 200 grams erbij. Dus voorlopig kunnen we nog wel ff vooruit.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:31

Mijn geschoren pony voelt nog prima onder haar 200 grams.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:55

mijn ongeschoren paard(donderdag vacht eraf) voelde nu wel wat koeler aan onder de 300 grams.

Zou ik dan donderdag gewoon de 300 grams onderdeken erbij doen? heb evt. voor als het kouder wordt nog wel staldekens...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:10

Dan al 600? Dat vind ik al veel mijn geschoren merrie staat onder 370 met hals en heeft het lekker warm.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:58

ja lijkt wel erg veel idd.. maar denk dat ze het straks met 400 gram te koud heeft... maargoed, ik zie wel dekens genoeg :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:07

Die van mij staat geschoren onder een 200 met hals. En ze staat de hele dag buiten. Was van plan er meer op te doen, maar ze voelt nog zo heerlijk warm.

Lady_melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:25

Mijn paard stond tot gisteren onder 100 gram, heb er gisteravond nog 100 ondergedaan, brr koud s' nachts!

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:35

Hier geschoren 300 met een 100 gram hals