wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:41

mijn pony staat nu onder een 200 grams deken
de winter haar kwam er al heel erg door
als ik het warm begin te worden overdag gaat die op
maar sinds ze de deken op heeft is da nog niet gebeurd.

en zou haar wel mooi bloot in de wei willen zetten maar van me masseur mogen de spieren in niet te erger kou staan
en ze zweet niet onder de deken dus deze bijft eerst op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:50

BrittKitt schreef:
Pff heel irritant, bij ons op stal is het binnen veel warmer dan buiten.. Wilde mn pony net onder 200 grams gaan zetten, maar even uitgetest op stal en ze was echt superwarm er onder, nog net niet zwetend dus dat is ook geen optie. En mn PH gaat echt niet zoveel wisselen 's ochtends en 's avonds Nagelbijten / Gniffelen

Dat is bij ons ook, lastig he...
Daarom heb ik ze nog geen dikkere dekens opgedaan, veel te warm binnen...

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:36

Bij ons staan ze onder een zomerdeken, dit blijft tot het kouder wordt. Ook omdat het hier overdag nog makkelijke 20 graden kan zijn en snachts tussen 5-6 graden. Ik kan smorgens niet wissselen van deken dus blijft het zomerdeken maar op.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:39

Ik weet het dus ook niet Tong uitsteken
Ik heb een 200 grams regendeken liggen, (foutje van mij in de winkel, wou een 0 grams halen maar nam 200 mee)
Maar is nog te warm denk ik??
Ze staat nu onder niks, maar vind dr wel een beetje koud..
Verder heb ik alleen een dikke winterdeken..
Toch maar de 200 grams omdoen?

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:41

je kan of nog eventjes wachten met deken tot de temperatuur overdag nog wat zakt en dan pas de deken om doen, of je kan snachts de 200 grams opleggen en hem er smorgens weer afhalen. of als dit niet kan hem gewoon opleggen en regelmatig voelen of je paardje zweet onder het deken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:42

ja, ik dacht zelf nog even wachten.. smorgens afhalen is geen optie.. plus dat de winter nog moet komen, dus ik het eigenlijk nog even wil uitstellen, strax begin ik te vroeg en heeft ze over een paar maand nergens iets meer aan..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:18

Ik persoonlijk vind de 200 grams overdag nog te warm. De nachten zijn fris dan kan het wel maar overdag ligt de temp toch nog vrij hoog zeker als de zon schijnt. Tegen het weekend zou de temperatuur ook weer oplopen hadden ze het over.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:36

Bij ons op stal is het binnen ook goed te doen. Mijn paard heeft sowieso nog geen deken op, want ik ga haar 14 oktober scheren. Kan ze nu nog even in het haar komen. Knipoog

Ik twijfel alleen wat voor deken er dan op moet..

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:45

Volgens mij ligt het meer aan de hoeveelheid licht die er op stal is. Om de zomer na te bootsen kun je de lampen uitdoen rond 10 uur of half elf. Heb je dat niet gaan ze bij het minste of geringste kou direkt in de wintervacht. Gelukkig is onze pony niet erg lang in de haren in de winter. Het is zo'n gedoe met die dekens. Dan blijft ie weer niet liggen, of ze maken het kapot, ze worden smerig, moeten ze weer gewassen worden, en worden ze weer zo verwend, kunnen ze weer nergens tegen. Als je te vroeg scheert moet je in December of Januari weer scheren.
Nee bij ons deze winter geen deken en niet scheren.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:48

de mijne staat nu dag en nacht onder een 150gr waterdichte deken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:31

spikey1 schreef:
Volgens mij ligt het meer aan de hoeveelheid licht die er op stal is. Om de zomer na te bootsen kun je de lampen uitdoen rond 10 uur of half elf. Heb je dat niet gaan ze bij het minste of geringste kou direkt in de wintervacht. Gelukkig is onze pony niet erg lang in de haren in de winter. Het is zo'n gedoe met die dekens. Dan blijft ie weer niet liggen, of ze maken het kapot, ze worden smerig, moeten ze weer gewassen worden, en worden ze weer zo verwend, kunnen ze weer nergens tegen. Als je te vroeg scheert moet je in December of Januari weer scheren.

Ik vraag me eigenlijk werkelijk af of dat licht nu echt zo belangrijk is.. je zegt het zelf al: het licht aanlaten want dan staan ze niet bij het minste of geringste KOU in de wintervacht.... Dus waar ligt het dan aan? Wat is de factor?

Als het koud is in de zomer krijgt mijn poown toch echt een vachie en als het warm is in de winter komen er toch echt haren af... Ligt het dan aan het licht of aan de temp?

Allicht dat het licht ermee te maken heeft hoor, maar denk toch echt dat de temp er het meeste mee heeft te maken...

Mijn pony staat nog steeds onder de ongevoerde regendeken Ja

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:36

Het ligt aan het licht en de temp.
Beide hebben invloed op de wintervacht van het paard.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:29

BrittKitt schreef:
Pff heel irritant, bij ons op stal is het binnen veel warmer dan buiten.. Wilde mn pony net onder 200 grams gaan zetten, maar even uitgetest op stal en ze was echt superwarm er onder, nog net niet zwetend dus dat is ook geen optie. En mn PH gaat echt niet zoveel wisselen 's ochtends en 's avonds Nagelbijten / Gniffelen

Dat is ideaal, overdag is het warmer buiten dus is een dikke deken niet nodig, en `s nachts is het lekker binnen dus is een dikke deken ook niet nodig.

Ik zit met een buitenbox, overdag is een fleecegevoerde regendeken prima, maar `s nachts zou ze best een staldeken op kunnen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:30

Overdag is het echt niet warm meer vind ik, en 's nachts is het op stal warmer dan overdag buiten waardoor ik totaal geen dekens kan aanpassen op de temperatuur..
Beetje jammer dus dat mijn pony echt wel een flinke vacht aanmaakt waardoor ik op tijd wil beginnen en dat lukt zo niet Haha!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:30

Is het nou echt zo dat als je paard zn haren overeind zet dat hij het koud heeft?

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:32

Renske_W schreef:
Het ligt aan het licht en de temp.
Beide hebben invloed op de wintervacht van het paard.

Indd. Renske, dat denk ik ook! Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:59

ik vind 200 gr overdag nu nog echt te veel.
daar begin ik pas mee als mijn pony geschoren is en het overdag ook echt kouder word.
voor de echte vriesnachten(zullen er niet gek veel zijn)heb ik een 300 gr,maar die is wel erg dik.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:13

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:55

zap schreef:
spikey1 schreef:

Ik vraag me eigenlijk werkelijk af of dat licht nu echt zo belangrijk is.. je zegt het zelf al: het licht aanlaten want dan staan ze niet bij het minste of geringste KOU in de wintervacht.... Dus waar ligt het dan aan? Wat is de factor?

Als het koud is in de zomer krijgt mijn poown toch echt een vachie en als het warm is in de winter komen er toch echt haren af... Ligt het dan aan het licht of aan de temp?

Allicht dat het licht ermee te maken heeft hoor, maar denk toch echt dat de temp er het meeste mee heeft te maken...

Mijn pony staat nog steeds onder de ongevoerde regendeken Ja

Als je het goed wil doen moet je met de avonden meegaan. Dus sávond de lamp aanlaten en daa r moet je vroeg mee beginnen dus. Nu is het om 20.00 u al donker een maand geleden om 9.30. En dan echt sávonds de lamp aanlaten. Een klok ertussen zetten ofzo.
En de temperatuur ook nabootsen. s'Nachts een deken overdag buiten deken eraf. Als overdag de temp onder de 10 a 12 graden komt een deken erop. En dan niet te dik deken. Is de temperatuur hoger dan geen deken erop. Op stal idem dito.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:19

Ik heb 's nachts een ongevoerd regendeken opliggen, maar hier moet ik al mee opletten dat ze het niet te warm heeft (warme stal). Overdag gaat ze zonder deken buiten! Lachen

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:08

Mijn paard heeft overdag altijd naakt gestaan en 's nachts heeft ze 150 gram op, maar ze heeft helaas al een dikke vacht aangemaakt. Vandaag was ze na de training ( wel in het zonnetje) al zeiknat Scheve mond

Ik vrees dat ik uiteindelijk wel zal moeten scheren. Zij zijn groot en ik is klein!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:10

ik ben vandaag naar de ruiterspeciaalzaak geweest en gevraagd bij hun wat zij hun paarden erop hebben liggen.
zei hebben nu de 200/300 grams dag en nacht opliggen om de dikker vacht te voorkomen (wedstrijdpaarden)
hun zeiden tevens ook dat wisselen van de dekens niet goed is; dus bv overdag geen deken en s avonds wel of opverdag 0 grams en s avonds 200 grams
ik heb de mijne nog onder een 0 grams ongevoerde deken staan van bucas maar ik ga denk ik na het weekend dan toch maar beginnen met de dikkere deken
mijn paard staat overdag op de wei en s nachts op stal

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:14

Maar overdag was het vandaag 20 graden dat is doodgewoon gek dat je dan 300gram op hebt liggen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:27

nee dat vind ik ook niet echt gezond,overdag al 300 gr....

ik zie niet in waarom je geen dekens kan wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:40

Snoevie schreef:
nee dat vind ik ook niet echt gezond,overdag al 300 gr....

ik zie niet in waarom je geen dekens kan wisselen.

Die snap ik ook niet helemaal inderdaad. Ik kan zelf ook prima zonder jas buiten lopen momenteel (trui), maar 's avonds trek ik toch echt een jas erbij aan...