Algemeen graasmasker topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:07

Ja... zie foto. Een reepje leer net boven de riem van de keelriem zeg maar...
Ik heb dit gerepareerd en ik hoop dat het een eenmalige vergissing was en dat er niet een trend ontwikkelt dat ze hiermee dagelijks de boel af trekt...

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:26

Ik zit met een probleempje bij die van mij.
Ik ben nu al meerdere dagen aan het oefenen geweest met het graasmasker, gewoon aan de hand. Zodra ze de grond raakt met haar neus (Dus het masker) schrikt ze zich helemaal kapot en maait ze met haar voorbenen. Dit wordt niet veel minder als ik even vol blijf houden.
Zelfde gebeurt als ze last heeft van een vlieg op haar been of rug en ze die met haar neus wilt wegjagen, graasmasker komt tegen haar aan en schrikt weer super erg.
Ik heb stukjes gras geplukt en rustig door het gaatje geduwd, vind ze ook heel spannend.
Nu was dit met zo'n hh dicht masker, stalgenootje heeft een thinline, dacht wellicht scheelt dat omdat die meer open is. Maar ook precies hetzelfde.

Moet ik even doorzetten en het een kans geven? Of zijn er bepaalde modellen die wellicht beter werken mbt het schrikken van de sprietjes gras?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:21

Zou het rustig blijven proberen. Misschien eerst met kleine brokjes? Dat prikt wat minder. Het kwartje moet vanzelf gaan vallen, maar als ze zo explosief reageren duurt dat soms wel even. Ik weet niet of je voordroog voert? Dat is vaak ook wat zachter en prikt minder om te oefenen. Of lang gras.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:28

Hoi,

N.a.v.een eerder bericht in dit topic heb ik een stuk van 120 x 120 cm besteld van 2 mm dik doorzichtige tafelbeschermer besteld.
https://www.tafelzeilonline.com/doorzichtige-tafelbeschermer-120cm-breed?_gl=1*cen150*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwn9y1BhC2ARIsAG5IY-6f-dwFGye4_YIK-Ie50DtR10fs2kho-z-MvrPBxhMi36CHWVsbjYMaAsmUEALw_wcB

De oude thinline begint nu namelijk wel te slijten en ik dacht dan maak ik hem na. Maar ze is zo handig geworden met die thinline dat hoe ik hem ook afstel ze eet enorme plukken via de zijkant en behalve dat het afvallen zo niet opschiet, houdt ze haar hoofd daardoor steeds in dezelfde scheve houding als ze hooi uit de bakken eet. Dan heb ik straks misschien een iets dunner paard, maar wel een met nekpijn :7 . Dus ik ben van de thinline overgestapt naar een ander graadmasker.

Maar ja, nu staat er een doos met een rol tafelzeil in de bijkeuken, die ik niet meer ga gebruiken.

Is er hier iemand die er misschien interesse in heeft?

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:18

Beckie schreef:
Hoi,

N.a.v.een eerder bericht in dit topic heb ik een stuk van 120 x 120 cm besteld van 2 mm dik doorzichtige tafelbeschermer besteld.
https://www.tafelzeilonline.com/doorzichtige-tafelbeschermer-120cm-breed?_gl=1*cen150*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwn9y1BhC2ARIsAG5IY-6f-dwFGye4_YIK-Ie50DtR10fs2kho-z-MvrPBxhMi36CHWVsbjYMaAsmUEALw_wcB

De oude thinline begint nu namelijk wel te slijten en ik dacht dan maak ik hem na. Maar ze is zo handig geworden met die thinline dat hoe ik hem ook afstel ze eet enorme plukken via de zijkant en behalve dat het afvallen zo niet opschiet, houdt ze haar hoofd daardoor steeds in dezelfde scheve houding als ze hooi uit de bakken eet. Dan heb ik straks misschien een iets dunner paard, maar wel een met nekpijn :7 . Dus ik ben van de thinline overgestapt naar een ander graadmasker.

Maar ja, nu staat er een doos met een rol tafelzeil in de bijkeuken, die ik niet meer ga gebruiken.

Is er hier iemand die er misschien interesse in heeft?

Het tafelzeil is inmiddels opgehaald.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 00:38

Steentje schreef:
Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik heb een brede, vetlederen hondenhalsband en een longeerbitstukje gekocht en dat is de niet-zo-perfecte combinatievoor onze houdini!

Halsband om, graasmasker op en het longeerbitstukje vastmaken aan een bakstukring, via de ring aan de halsband naar de andere bakstukring en hoppa, houdini-proof! Ze krijgt hem no-way af.

Nou, vergeet mijn eerdere bericht. :\

Ze heeft hem afgekregen en hóe.. Toen we enkele dagen geleden 's avonds kwamen, kwam ze strompelend aan lopen; met een voorbeen volledig door een klein gat (!) van haar Das Pferd im Blick graasmasker, het runderleer totaal uitgelebberd en vervormd natuurlijk en een kant het stiksel helemaal los. En dat terwijl de halsband nog helemaal intact was en goed zat, inclusief alle verbindingen en ijzeren sluitingen. En tóch is het haar gelukt om het graasmasker over haar neus heen te krijgen.. En nu zit ik dus met een gesloopt graasmasker, ondertussen een te dikke houdini-pony en PaardEerlijk is nog met vakantie, dus een nieuw graasmasker laat ook nog minimaal een week op zich wachten.

Leuk, zo'n pony. :=

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 05:02

Zijn er hier nog meer paarden die ondanks graasmasker (opening van 3 cm) die nog steeds aan de dikke kant zijn? -O-

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:27

Ja ik zou hem ook liever nog wat slanker willen, maar een kleiner gat geprobeerd en dan gooit ie het masker meteen af door frustratie. Dus het is beetje kiezen tussen 2 kwaden hier. Ik hou hem verder goed in beweging, voer Glucobalance bij en dan is het goed onder controle. Hij houdt zijn model maar heeft wel iets vetpockets op de bekende plaatsen :+ Hij staat nu eenmaal de hele dag met de kop aan de grond, letterlijk :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:38

Marrit13 schreef:
Ja ik zou hem ook liever nog wat slanker willen, maar een kleiner gat geprobeerd en dan gooit ie het masker meteen af door frustratie. Dus het is beetje kiezen tussen 2 kwaden hier. Ik hou hem verder goed in beweging, voer Glucobalance bij en dan is het goed onder controle. Hij houdt zijn model maar heeft wel iets vetpockets op de bekende plaatsen :+ Hij staat nu eenmaal de hele dag met de kop aan de grond, letterlijk :')

Nou inderdaad maand mei juni en half juli gaat nog wel maar meestal halverwege/eind juli vind ik t wel erg hard gaan allemaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 08:42

Mijn ruin is goed, betreft gewicht. Mag zelfs niks meer af. Maar krijgt wel glucobalance bij omdat deze wel sneller een wat hardere manenkam heeft. Ondanks goed gewicht.
Mijn merrie zou wat slanker mogen. Al is het ook wel gewoon spieren die missen. Want soms staat ze en dan denk ik, oh valt wel mee. Maar een harde manenkam heeft zij weer niet. krijgt ook geen gluco bij

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:07

DuoPenotti schreef:
Mijn ruin is goed, betreft gewicht. Mag zelfs niks meer af. Maar krijgt wel glucobalance bij omdat deze wel sneller een wat hardere manenkam heeft. Ondanks goed gewicht.
Mijn merrie zou wat slanker mogen. Al is het ook wel gewoon spieren die missen. Want soms staat ze en dan denk ik, oh valt wel mee. Maar een harde manenkam heeft zij weer niet. krijgt ook geen gluco bij

Ja ik was daar ook mee begonnen maar had toen niet het idee dat het iets wat deed. Toen ven ik over gestapt op de suikerbalans. Dit leek de eerste maand zeker wat te doen. Maar nu heb ik alweer een aantal weken zoiets van hmm.. ook niet echt top. Paard krijgt uiteraard ook gewoon de nodige beweging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 09:10

Suikerbalans zag ik hier niets van, de gluco wel bij de manenkam, maar niet in gewicht.

Hier krijgen ze te weinig beweging, zou het graag anders zien... maar helaas...

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:33

Zo lang de mijne niet gevaarlijk dik wordt en idd geen harde manenkam, is dat voor mij voldoende. Moet inderdaad zeggen dat het afgelopen 3 weken weer wat erger is ja, ook combi minder rijden (of stortregen of 70 graden :+ ). En we kunnen geen grote hoeveelheden hooi bergen dus kan ook mede aan kwaliteit daarvan liggen. Ik hou het goed in de gaten, en als het stabiel is ben ik blij. Dunne paarden zijn moeilijk maar te snel dik wordende paarden… Valt niet mee :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:09

Hoe gaan jullie om met dit soort idioot warme dagen?
Vanmorgen bleek dat mijn dikkertje (ze is wel echt meetbaar aan het afvallen), haar masker ergens vannacht al uit getrokken heeft.
Ik heb hem voor nu overdag met deze hitte uit gelaten, daarmee het risico dat ze hooi gaat proppen maar ervaring leert dat ze op van die slome warme toch al wel minder eten.

Maar denken jullie ook zo? Is een dag zonder masker op dagen dat er toch wel weinig fructanen in het gras gaan zitten iets wat af en toe een keertje kan zonder grote zorgen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:15

Ik doe hem wel af met warm weer. Vind dat altijd wel even een spannend moment wbt de hoeveelheid suikers, maar tot nu toe altijd goed gegaan. Zeker met temperaturen rond de 30 vind ik zo'n masker wel echt een beetje zielig..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:06

Ik zet mij haf en fjord ‘s avonds rond 23.00 uur buiten. Dan mooi laag suiker gehalte in het gras. Om 08.00 uur gaan ze ongeveer weer op de paddock. Rond 12.00 uur gaan ze het land weer in en om 14.00 uur er weer uit. Om er om 18.00 uur weer in te gaan en 20.00 uur weer eruit en dan beginnen we weer opnieuw met 23.00uur erin. Tussendoor krijgen ze hooguit handje hooi of hun balancer/ krachtvoer, takken, brandnetels etc. Niet echt een maagvulling/ dikmaker.

Graasmasker hangt er vanaf hoeveel gras er staat. Op dit moment gaan ze om 23.00 uur in een stuk wat inmiddels lekker kort begint te worden, dan morgen ze zonder staan. Als ze straks weer omgaan naar een nieuw stuk, gaat het masker ‘s nachts weer om. Hun 2x 2 uur overdag staan ze nu in een stuk met mooi lang/ vers gras met veel schaduw en hebben ze hun masker om.

De fjord heeft een thinline met gat 3,5cm, ik zou hem graag wat dunner zien, maar dat komt door te weinig beweging.

Mijn Haflinger sloopt/ doet af een thinline, dus die heeft een simpele HH met standaard gat. Nu even iets te dik, maar dat komt door de vakantie, we zijn deze week weer met de endurance training gestart, dus dat is er zo af. Zij is dus deze week ook weer volle bak op het krachtvoer gekomen.

Foto‘s toevallig van gisteren

Afbeelding

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:11

Dat klinkt echt als een ideaal regime!!
Helaas lukt mij dat niet. Mijn paarden staan op een pension stal in een grote wei in een stabiele kudde met een enorme inloopstal (met altijd hooi).
Dus als ik terug wil naar een systeem met op stal staan, dan moet ik van stal wisselen, en ook al is op de huidige stal ook wel weer wat te verbeteren, ik wil er nu ook niet weg eigenlijk...
Dus ik probeer vooralsnog een middenweg te vinden in wat ik heb...

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:27

Nickeltje schreef:
Dat klinkt echt als een ideaal regime!!
Helaas lukt mij dat niet. Mijn paarden staan op een pension stal in een grote wei in een stabiele kudde met een enorme inloopstal (met altijd hooi).
Dus als ik terug wil naar een systeem met op stal staan, dan moet ik van stal wisselen, en ook al is op de huidige stal ook wel weer wat te verbeteren, ik wil er nu ook niet weg eigenlijk...
Dus ik probeer vooralsnog een middenweg te vinden in wat ik heb...

Ja dit is ook alleen mogelijk als je ze bij huis hebt staan en 2 vergelijkbare paarden hebt. Wij hebben alles er speciaal zo op ingericht met grote paddock in loopstallen, waarvan er eentje dicht kan ivm voeren en even apart zetten om welke reden dan ook. En 3 grote stukken land voor de pony‘s en een klein stukje voor de schaapjes waar de pony‘s zo nu en dan even moet bijspringen om het kaal te krijgen :D (dat moeten ze nu dus weer even doen)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:57

Klinkt heel erg fijn! Wie weet... over een paar jaar... *blijf dromen*...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:04

Zelfs thuis lukt dat niet als je nog andere verplichtingen hebt qua werk enzo.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:18

manzano schreef:
Zelfs thuis lukt dat niet als je nog andere verplichtingen hebt qua werk enzo.

Klopt, met vakanties etc hier ook aangepast schema. Maar gelukkig kan ik het over het algemeen redelijk goed zo regelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:09

Fijn!! Ik heb ze ook aan huis, maar dat is echt geen optie zo.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:26

Met dit warme weer een graasmasker op doen vind ik best moeilijk
Dus ze gaan vandaag niet het land op :Y)
Maar morgen ochtend laat ik ze wel optijd even het land op..en als het rond de 26 graden is, haal ik ze er weer af.
Morgen gaat het 32 graden worden hier

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 06:28

Het is hier om 8 uur al 26 graden..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:04

Mijn paard heeft nu ongeveer 2 weken de greenguard om. Gister zag ik een drukplek langs haar onderkaak.
Ze heeft nu het goedkope andere model op (waarvan ik een beetje vrees dat ik die straks kapot vind) om even ergens anders druk te geven.

Maar is er aan de binnenkant van die greenguard iets te doen als ze een drukplek blijft krijgen? Huid zal er ook wel aan moeten wennen natuurlijk...