[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:49

Leek mij ook al, maar de winkel verzekerde me dat dit voldoende zou zijn . Nou ja, dan gaat ie terug. Ik heb nog niets betaald :-).

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:05

Maar door de temperatuur regelende coating beweert bucas wat anders :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:09

Niet volgens de kleine lettertjes. ;)

Dempsy_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:32

Hallo,

ik heb een vraag, mijn pony draagt al sinds het begin van de zomer een exeemdeken tegen de dazen en vliegen, maar vooral voor de dazen. Nu vroeg ik mij af wanneer het deken niet meer nodig is. Ik moet er wel even bijzeggen dat er extreem veel insecten bij ons in de buurt zijn (de oorzaak is dat we dicht bij water wonen).

Alvast bedankt!
mvg, Liv

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:15

Dempsy_Liv schreef:
Hallo,

ik heb een vraag, mijn pony draagt al sinds het begin van de zomer een exeemdeken tegen de dazen en vliegen, maar vooral voor de dazen. Nu vroeg ik mij af wanneer het deken niet meer nodig is. Ik moet er wel even bijzeggen dat er extreem veel insecten bij ons in de buurt zijn (de oorzaak is dat we dicht bij water wonen).

Alvast bedankt!
mvg, Liv

Als de temperatuur onder de 10/15 graden is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:46

Ik zit met de volgende vraag.. Ik wil mijn paard van de winter graag nat onder haar deken kunnen weg zetten. Bij Rambo en Bucas schijnt dit te kunnen, maar ook bij de onbekendere Fedimax schijnt dit mogelijk te zijn. Daarnaast heb ik begrepen dat het ook met de Horseware fleeceliner mogelijk is. Ik heb momenteel oa. een Amigo regendeken, een Nika 100 grams outdoordeken en van Silvano (paardenboulevard) 200 en 350 grams. De 200 grams deken staat ze het grootste deel van de winter mee, en deze pasvorm is perfect voor haar. Ze heeft de deken al 3 jaar. Ik kan haar daaronder echter niet nat weg zetten (dat denk ik tenminste). Wat is nu een slimme oplossing? Een deken van 300 euro vind ik eigenlijk een beetje too much.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:01

Je paard gewoon even fatsoenlijk laten drogen voor je de deken erop gooit is een goede oplossing. Ik heb de bucas, het kan wel maar is niet echt super fijn.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:09

Het is niet dat ze standaard maar nat onder de deken wordt weggezet, alleen in dit kikkerland regent het nogal vaak. Als we beide nat geregend zijn, wil ik graag naar een warm huis en heb ik weinig zin om nog een uur (?) op stal te zitten wachten tot paardlief droog is. In die tijd kan ik ook een huishouden doen ofzo. Een solarium hangt helaas niet op stal, en heb ook geen stalgenoten die even kunnen wisselen.

Bevalt de Bucas bij jou hiervoor niet? Ik hoor allemaal mensen die 'm speciaal daarvoor hebben aangeschaft.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 29-08-15 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:11

Ik laat ze ook altijd drogen onder een zweetdekentje, even borstel er over heen en dan de winterdeken weer op.
Het zal best wel kunnen, nat er onder zetten, maar ik denk dat het voor een paard veel fijner voelt als hij er droog en fris onder gaat, ipv nat en plakkerig...

ook een vraagje...
Heeft iemand hier ervaring met de Rambo heavy vari layer?
Is die net zo warm als een gewone 450 grams, of minder warm?
ik vraag me af of 'ie geschikt is voor een ongeschoren paard...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:13

@nouvel en hoe doe je dat na een training in de regen? Mijn paard wordt geschoren dus komt sws niet bezweet onder haar deken te staan, maar tegen het weer kan ik niet op. Vorige winter heb ik daarom met een waterdichte uitrijdeken gereden, maar met veel wind waaide die alle kanten op. Ook niet ideaal.. Ben daarom hard op zoek naar een ideale oplossing!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:17

Als ik trainen wil in de regen ligt er of een regen(uitrij) deken op tijdens het rijden, of ik wacht tot mijn paard droog is, dat vind ik horen bij het stukje waar ik vind dat er getraind moet worden.
Nee te staan er die tijd die ze normaal drogen toch klam onder. Het kan wel, maar verre van ideaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:18

Kun je je paard niet heel even binnen op stal op laten drogen?
Het lijkt me dat een geschoren paard snel droog is na het rijden.
En anders gewoon goed uitstappen met een uitrijdeken inderdaad en daarna gelijk de winterdeken er weer op, want dan is 'ie droog als het goed is.
En geschoren paard zal nooit lang nat blijven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:33

Ik doe het wel, ik heb Fal pro regendekens voor mijn paarden. Na werk zijn ze inderdaad soms gewoon nat. Ik heb alleen een schuilstal om ze in te laten drogen (in het najaar). Meestal droog ik ze eerst onder een zweetdeken. Maar het laatste beetje kunnen ze dan gewoon drogen onder die deken. Gaat al 2 najaars prima.

In de winter heb ik ze op een grote stal. Dan vraag ik gewoon even een stalgenoot om te wisselen. Maar hier ben ik de enige die elke dag bij de paarden komt (en rijd/longeert) dus dan moet het allemaal net even anders.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:09

Het gaat wel stinken als je ze er steeds nat onder zet.. Na het wassen gooi ik de Bucas dekens wel gewoon op, dat gaat goed.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:23

Valt wel mee. Tijdens het rijden gooi ik ze altijd even binnenste buiten over de hooibalen. Dus ze zijn elke dag fris.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:25

Ik stap inderdaad met uitrijdeken uit, maar de borst blijft dan bijvoorbeeld wel nat. Daarna zet ik haar altijd nog even met zweetdeken op stal terwijl ik de spullen opruim. Toch vind ik haar dan vaak nog wat te klam om weg te zetten onder een waterdichte deken.

Fal pro dekens ken ik niet, zijn dat normale dekens of extra ademend zoals Buca?s?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:30

Op de borst zit geen voering die zorgt voor vocht afvoer. Het gaat met die dekens vooral om de rug. De rug vind ik ook het belangrijkste, met veel dekens hebben paarden alsnog een natte schouder omdat het inregend, dat vind ik ook niet zo'n probleem zolang de rug en lendenen maar warm en droog zijn.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:44

Hoihoi,

Ik zit een beetje in twijfel wat betreft scheren, dus ik dacht ik vraag het hier even!
Mijn pony is deze zomer niet goed door zijn zomervacht heen gekomn, hij heeft nu nog een vrij dikke vacht en dit gaat vanaf nu natuurlijk alleen nog maar meer worden. Zou ik hem eind september al kunnen gaan scheren? (Ik verwacht dat ik dan later in het jaar nog een keer moet, maar dat is geen probleem) en met wat voor deken zou ik dan het beste kunnen beginnen? Normaal gesprokken leg ik vanaf oktober zijn regendeken op en wordt hij eind oktober/begin november geschoren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:56

Kan prima, waarschijnlijk is het dan nodig om 100 a 200 gram op te zeggen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het weer dus moeilijk in te schatten!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:47

Beste dames,
Even een vraag van een meelezer,
Mijn paarden hebben nu een bucas sun shower op dat is echt een uitkomst voor dit vage weer. Voor de winter gebruik ik voor de ene rhino met liners en voor dansers bucas freedom turnout met staldeken er onder. De liners wil ik ook in de was doen maar hoe drogen jullie ze? In de droger? Met tennisballen? Of gewoon laten drogen? :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:52

ik was de liners op 30 graden in de wasmachine en dan hang ik ze aan de lijn te drogen, ze zijn zo droog!
ik zou ze zelf denk niet zo gauw in de droger durven doen...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:02

Ik laat ze ook altijd zo drogen, zijn binnen een paar uur droog.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:41

Ladyson schreef:
Ik stap inderdaad met uitrijdeken uit, maar de borst blijft dan bijvoorbeeld wel nat. Daarna zet ik haar altijd nog even met zweetdeken op stal terwijl ik de spullen opruim. Toch vind ik haar dan vaak nog wat te klam om weg te zetten onder een waterdichte deken.

Fal pro dekens ken ik niet, zijn dat normale dekens of extra ademend zoals Buca?s?

Ze ademen wel meer dan gewone dekens.

Waarschijnlijk heb je dan zo'n uitrijdeken met zo'n band om de borst heen? Die heb ik zelf niet. Ik gebruik voor mijn puppy 1 met alleen een bevestiging over het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:42

Ik vroeg mij af of er bokkers ervaring hebben met profi rider dekens? Vind ze erg leuke kleurtjes hebben!
Wat is de kwaliteit, passen ze goed?
Mijn pony past br het mooist, verder heb ik harrys horse en pagony dekens die mij goed bevallen. Is profi rider daar mee te vergelijken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:53

Ladyson schreef:
Ik zit met de volgende vraag.. Ik wil mijn paard van de winter graag nat onder haar deken kunnen weg zetten. Bij Rambo en Bucas schijnt dit te kunnen, maar ook bij de onbekendere Fedimax schijnt dit mogelijk te zijn. Daarnaast heb ik begrepen dat het ook met de Horseware fleeceliner mogelijk is. Ik heb momenteel oa. een Amigo regendeken, een Nika 100 grams outdoordeken en van Silvano (paardenboulevard) 200 en 350 grams. De 200 grams deken staat ze het grootste deel van de winter mee, en deze pasvorm is perfect voor haar. Ze heeft de deken al 3 jaar. Ik kan haar daaronder echter niet nat weg zetten (dat denk ik tenminste). Wat is nu een slimme oplossing? Een deken van 300 euro vind ik eigenlijk een beetje too much.

Is een deken voor jouw paard echt nodig of is jouw paard zonder deken gewend? Het volstaat namelijk om ervoor te zorgen dat de huid droog is na het uitstappen. De haren voeren enkel het vocht af en hoeven derhalve niet droog te zijn alvorens je het paard weer op het land zet of op stal.