[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:24

Woooow serieus 80 euro?
Ik scheer een paard helemaal voor 35!

Sorry voor het binnen vallen:p

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:32

Hier gemiddeld 40/50 euro.

Maar doe het nu zelf. Paard gehad die swinters elke 6 weken weer moest. Dan is laten doen Niet te betalen.

Huidige pony hoef maar 2x. Maar doe ik ook zelf

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:12

ik heb altijd zo'n 40 tot 75 euro betaald voor het scheren, heb het de laatste jaren ook zelf gedaan

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:28

Een stalvriendin van mij deed het voor €20, en het is heel mooi geworden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:28

lemanthia schreef:
Hier gemiddeld 40/50 euro.

Maar doe het nu zelf. Paard gehad die swinters elke 6 weken weer moest. Dan is laten doen Niet te betalen.

Huidige pony hoef maar 2x. Maar doe ik ook zelf

Haha ja dat is ook de reden waarom ik het zelf altijd doe, mn fries moest ook een keer of 4/5 per seizoen. Bij mn KWPN´er zit de vacht na 1x scheren er nu weer bijna op (niet super dik hoor..), dus ik kijk even wat ie doet qua zweten als het volgende week kouder wordt.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:28

Tot wanneer kan je uiterlijk je paard scheren?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:14

In principe altijd, ik ken zelfs paarden die in de zomer geschoren worden. Groeit altijd weer terug.
Alleen moet je je wel even afvragen of je dat wilt, een paard met geschoren vacht in de zomer kan een regenbuitje niet zo goed aan. Daarom scheer je meestal tot de zomervacht doorkomt, dat is per paard een beetje verschillend (je kunt het wel zien..). Rond maart kun je aanhouden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:19

Iemand tips voor een paard die de benen en hoofd niet laat scheren? zelfs met sedatie?
Is praam dan beter om te gebruiken?

En de oren laat ze ook niet toe. dus ik heb nu een paard met ongeschoren achterbenen, en een half geschoren hoofd...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:05

Valt te proberen!

Ik heb er bij die van mij voor gekozen om de benen de volgende x niet meer te scheren (zit niet veel op).

Hij werd voor het eerst geschoren, stond daar alleen en hij was zó braaf! Maar bij de benen was hij er klaar mee. Dus die waren ook maar voor de helft gedaan (viel niet op, geen kleurverschil, hij is zwart bruin).

Mocht wel zijn kaken nog doen (wonderlijk, want met de tondeuze mocht ik niet eens in de buurt komen..).

Dus de volgende keer laat ik de benen achterwege, is toch alleen voor het oog en niet functioneel in ons geval.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:35

Hoi!
mijn pony (kruising fjord) Heeft in de winter een hele dikke wintervacht, na het rijden is ze heel erg nat, dus ik wou haar misschien gaan scheren. Ze staat dag en nacht op de wei maar heeft wel een inloopstal waar ze savons meestal in staat, ze heeft nog nooit dekens gedragen op de wei. Ik spring vooral veel met haar en maak ook soms lange buitenritten, ik rij nog geen wedstrijden.
Zal ik haar laten scheren volgend jaar en een lekkere waterdichte deken op doen of haar vacht zo laten?
En zo ja scheren? welk model?
alvast heeeel erg bedankt,
groetjes Jip

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:53

Jip je kan in het geval van 24/7 buiten in mijn opinie het best kiezen voor een model waarbij je alleen de borst hals en buik scheert waarbij je een strook op de bovenkant van de hals laat staan. Kijk maar in de afbeelding van de beginpost. Volgens mij staat ie links onderaan.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:06

misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik heb mijn paard ook geschoren maar krijgt nu overal kale plekken . Van het sjabrak en mijn been ligging en van de teugel. Hij heeft een dunne huid maar weet iemand een oplossing?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:58

Ik heb een vraagje voor jullie.
Ik heb sinds kort de HHD 200 watt van happyhorsedeal.
Over het apparaat ben ik zeer tevreden over de mesjes wat minder.
Na 2/3 paarden hardstikke bot!
Weet er iemand misschien welke messen er op dit apparaat passen?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:01

horsiegek schreef:
Woooow serieus 80 euro?
Ik scheer een paard helemaal voor 35!

Sorry voor het binnen vallen:p

Dit jaar heb ik mijn pony voor het eerst laten scheren, viel mij heel erg op dat de kosten zo verschillend zijn. De een doet het voor 25,- en de ander vraagt weer 50,-

Ik ben dus voor goedkoop gegaan, in mijn ervaring dus net zo goed :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:01

na 2/3 paarden is bij mij normaal,
zeker als je de benen ook doet, tussen de haren zit veel zand, die gaan tussen je messen zitten en worden ze bot van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:04

Nino94 schreef:
Iemand tips voor een paard die de benen en hoofd niet laat scheren? zelfs met sedatie?
Is praam dan beter om te gebruiken?

En de oren laat ze ook niet toe. dus ik heb nu een paard met ongeschoren achterbenen, en een half geschoren hoofd...

Sedatie en praam samen werkt sterker als alleen praam, of alleen sedatie.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:19

Ik heb die van mij vandaag zelf geschoren samen met mijn moeder. Vind het echt netjes gelukt voor de eerste keer :)
Afbeelding

Hij is inderdaad wat magerder. Maar daar wordt aan gewerkt! En tips daarover zijn natuurlijk altijd welkom! :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:51

Vraagje, wat doe je als je niet wilt scheren, je paard een hele dikke wintervacht heeft (en ik wil dat ook wel zo houden), maar hij het tijdens het rijden wel erg warm krijgt?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:29

Em_ schreef:
Vraagje, wat doe je als je niet wilt scheren, je paard een hele dikke wintervacht heeft (en ik wil dat ook wel zo houden), maar hij het tijdens het rijden wel erg warm krijgt?

Dat is nou juist de reden waarom mensen hun paard scheren. Ze krijgen het erg warm (zweten) tijdens het rijden....
Sommigen proberen met dekens wat haargroei af te remmen. In een binnenstal krijgen ze vaak wat minder dikke vacht. Verder kan je er weinig tegen doen ( behalve scheren dan)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:34

evelien11 schreef:
Em_ schreef:

Dat is nou juist de reden waarom mensen hun paard scheren. Ze krijgen het erg warm (zweten) tijdens het rijden....
Sommigen proberen met dekens wat haargroei af te remmen. In een binnenstal krijgen ze vaak wat minder dikke vacht. Verder kan je er weinig tegen doen ( behalve scheren dan)

Dat begrijp ik, maar ik wil hem 24/7 buiten hebben (zonder deken).. :P
Is z'n borsthaar uitdunnen/scheren misschien een optie? Ik heb er ook al een topic over geopend, maar helaas nog geen reacties..

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:50

Ik heb zelf bij mn fjord alleen onderzijde hals en buik geschoren, hij heeft ook geen deken op en staat in een buitenbox en overdag een uurtje buiten. Je kan ook alleen onderzijde buik of alleen hals/borst doen en dan met rijden kijken of dat voldoende helpt.
Ik rij zelf fanatiek dressuur (M2) in een binnenbak en regelmatig buitenritten op het strand. Geen / weinig last van zweten. Natuurlijk wel wat na het rijden, maar dit droogt weer op. Voordat ik hem had geschoren werd hij helemaal niet meer droog en kwam ook niet op adem met uitstappen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:07

Welk scheerapparaat gebruiken jullie en waar koop je die/hoe duur zijn die?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:10

Lumea schreef:
Welk scheerapparaat gebruiken jullie en waar koop je die/hoe duur zijn die?

Hauptner voor het grote werk en Moser Max45 voor benen en hoofd.
Moser max kun je ook een heel paard mee scheren.
Alles op 3mm messen

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:34

Hoi!

Sorry dat ik zo even binnen kom vallen, maar ik heb een paar vraagjes omtrent scheren.

Ik moet mijn paard scheren omdat ik hem om medische redenen moet wassen, met zijn dichte vacht is dat ongeschoren niet te doen (het moet echt op de huid gewassen, dus door de hele vacht doordringen) en om over het ellendige opdrogen nog maar te zwijgen :')
Ik moet zijn volledige lijf wassen, van het puntje van zijn neus tot en met zijn staartwortel en alles daar tussenin, ook zijn benen.
Hij staat nu (ongeschoren) onder een dun deken (100gr). Overdag komt hij buiten, 's nachts staat hij op stal.

Wat voor scheerpatroon is aan te raden? ivm eventuele kou op onbedekte lichaamsdelen?
En als je de hals scheert, is een halsdeken dan echt een must, of kan een geschoren halsje ook gewoon bloot blijven?

Weet iemand ook toevallig een scheermachine te huur in de omgeving Spijkenisse/Hekelingen/Simonshaven of omstreken?

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 24-01-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:36

Ik heb verder geen verstand van scheerapparaten, maar ik vind dat je met een geschoren hals niet meteen verplicht bent tot een halsdeken. Ik heb voor Dublin een gewone deken en hij heeft ook een kale hals, je moet gewoon in de gaten houden dat ze het niet koud krijgen, als dit niet het geval is maakt het ook niet uit.