vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:15

Ik zit elke winter met de handen in het haar omdat m'n haffies dan niet vaak op de weide kunnen ('t zijn hele natte weiden, in de ene weide staan ze tot hun knieën in de modder) en we hebben ook geen bak... Bovendien zijn er hier al een hele tijd wegenwerken aan de gang, waardoor we zelf met moeite doorkunnen, laat staan dat we er vlot met onze paarden kunnen door stappen.
Ik wou het echter niet zover laten komen als de vorige jaren (soms meerdere weken binnen, met knettergekke paarden als gevolg), ik vond dit zelf niet meer kunnen. Zondag heb ik voor het eerst een "experiment" gedaan: hek dicht en paardjes het "erf" (of wat erop lijkt) op gejaagd. Gelukkig had het de ganse nacht geregend dus was alle sneeuw al verdwenen. Het lijkt op een "stal met uitloop". Nadeel is dat ik toezicht moet houden, anders wordt m'n bloemenperkje gesloopt en er ligt ook nog een hoop bieten waar ze maar al te graag willen van snoepen. Maar: ze kunnen nu bijna elke dag naar buiten, en ze hebben dolle pret, er wordt wat afgedold. Ik sta er gewoon bij te genieten <3

jamiroquai

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:18

Megahaf, wat fijn dat ze in ieder geval af en toe naar buiten kunnen. Dat is altijd toch nog belangrijker dan rijden, al is het maar voor hun eigen welzijn.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:41

Prinslover schreef:
Ahh ik ben jaloers.. Jullie geen last van gesmolten sneeuw wat nu ijs is? Gewoon gesleept ofzo? Onze bak stond echt blank na de dooi en is nu verandert in een ijsbaan :( .

Ja dat hadden wij ook op stal. Met die sneeuw was het nog prima te doen. Maar nu. Pffff, 1 ijsbaan.. |o

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:55

Nou, nu is de ramp compleet: nieuwe sneeuw over een ijslaagje. De paarden kunnen niet eens het erf op.... Vanmiddag gaat het een beetje dooien, maar deze ochtend zullen ze toch echt in de stal moeten blijven...... :(

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:58

Ik knijp echt in mn handen. Heb de bak echt 2x daags gesleept, en heb veel strooizout ingekocht. Ons erf is nog steeds sneeuw/ ijs vrij en de paarden lopen de hele dag in de paddock's. Ook de bak heeft ondanks dat de onderlaag bevroren is, nog steeds een zacht toplaagje.
Hoop zo dat ik dit kan bijhouden! Want we hebben nog een lange winter te gaan...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:02

stalone2 schreef:
Nou, nu is de ramp compleet: nieuwe sneeuw over een ijslaagje. (

En dan krijgen we regen regen en dan weer vorst, kunnen we onze lol wel op.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:04

Anneke echt houden zo!

Mijn hoop is gericht op het weekend! Laat het maar dooien! Kan de bak mooi gesleept worden en kunnen we weer iets doen (al zal het voor even zijn). Al is een harde bevroren gelijke bak beter dan een ijsbaan ;) . Gelukkig komt mijn paardje nog wel elke dag in de paddock hoor, beweging en vrijheid iig genoeg!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:30

Het dooit hier nu, gauw de bak slepen en strooien, vannacht zal het wel weer vriezen. Helaas heb ik geen uren de tijd om de bak te onderhouden, en de boer ook niet altijd- hij doet zijn best. Maar zolang de paarden maar buiten kunnen staan, vind i het niet zo'n ramp.Dan maar vaantie voor de knollen!
(Ik rijd geen wedsrijden, dus ik heb makelijk praten......)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:10

ik hoop dat bij ons de bak ook wil ontdooien, na 2,5 week wil ik toch weer graag het zadel in!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:28

nou die van mij is lekker vlak met wel wat bevroren sneeuw erop, maar vandeweek stapte ik aan de hand rondjes dor de bak om toch iets te kunnen doen en toen gleed ze zoooo hard uit daar lag ze languit en door de stress viel ze nog een keer en...nog een keer was het zooooo zat heb van ellende nu een manegevlakker gekocht had eerst een gewone schuif en 100 kilo zou ingeslagen en als het goed dooit deze dagen probeer ik m los te trekken en t zout erin te gooien en dan maar een zeil erop...hopen dat het werkt...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:47

Hoe werkt dat met zo'n zeil dan precies?
Hier is de bak ook 1 ijsbaan met een laag sneeuw er over.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:23

Gelukkig komen die van ons nog steeds elke dag buiten! We hebben ze ook elke dag naar buiten gelaten zodat ze niet teveel energie krijgen en gewend raken aan de gladheid! De bak bij ons is ook glad met sneeuw maar die van ons zijn nog niet uitgegleden hoor!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:06

Hier ook nog geen glijpartijen, behalve van een onbezonnen Haf die niet helemaal goed bij d'r hoofd is.
Vandaag alle weertypes gehad: sneeuw (natte), regen, hagel en zon. Knap he, van Moeder Natuur? Als ze het nou ook nog blijft laten dooien, dan ik haar wel zoenen!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:40

Mijn paard staat al een week opstal, er ligt zoveel ijs overal dat zelfs flink strooien niet helpt.
De bak is voor de vorst niet gesleept en dus vol gaten waar water in is bevroren, levensgevaarlijk dus voor een paard.
De wei is door alle regen in de zomer/herfst door onze koeien zo vertrapt dat hij ook daar niet in kan, keihard, gladde stukken en grote gaten.

Kijk de thermometer omhoog, maar het gaat zoooo langzaam.
ga mijn man smeken de bak te slepen als de vorst er enigzins uit is en dan voordat het weer gaat vriezen gooi ik er een aantal zakken zout overheen.

Ulf moet binnenkort weer naar de smid, ik laat de ijzers eraf halen, verwacht dat we weer een lange winter krijgen met weinig rijplezier, daarnaast hoor ik van veel mensen dat een paard op blote voeten minder uitglijdt dan op ijzers.

Ik rij gelukkig geen wedstrijden en heeft mijn paard weinig problemen met opstal staan, hij is tevreden zolang hij maar optijd zijn natje en zijn droogje krijgt :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:44

Maar hoeveel zout heb je dan nodig?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:00

Geen idee hoeveel zout........

Ulfeino, an jouw paard echt een hele dag op stal staan zonder eruit te komen? Ook zonder losstappen of zo?
Ik heb ook 1 dag gehad waarop je echt de staldeur niet eens open kon doen. I voelde me vreselijk schuldig, maar ja, soms kun je niet anders!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:23

Hier hebben ze vandaag op de wei gestaan,Het had hier gesneeuwt/gehagelt dus de ijsbaan was enigzins begaanbaar naar de andere wei,dus hebben ze de hele middag buiten gelopen,was ook hard nodig, ze gingen behoorlijk uit hun dak vandaan :=

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:51

Mijn paard staat 24/7 buiten. Heeft voor ijzers maar heb ook sneeuw kalkoenen, hierdoor heeft hij overal grip en kan ik gewoon buiten door rijden. Onze bak is wel onder gesneeuwd maar droog (en niet hard) maar valt heel goed te berijden nu. Alleen uitkijken voor die klompen onder de ijzers...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:55

had je dan niet beter ook sneeuwringen er tusse kunnen laten zetten?

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:57

ik heb zakjes van 25 kilo en gooi er om het echt goed te doen wel als het straks goed heeft gedooid 3 zakken in 75kg :Y) dus. Er gaan veel verhalen over zout, ik gebruik landbouwzout verkrijgbaar bij czav dat is heel fijn zout, pekel is grof en dat is denk ik niet zo goed voor je bak |( gezien dat als het echt gaat dooien of weer regenen het niet door de drains kan, wat er gezegd word over dat het slecht is voor de hoeven?! nooit gemertkt maar dan maak je ze maar een keer extra schoon :D en verzorg je ze gewoon als normaal. :o
Heb mijn paard net weer buiten gehad was niet echt meer te hanteren, ze gedroeg zich 'voor haar }> doen' redelijk normaal gelukkig

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:01

Ja! Dit weekend gaat het hier tot 7 graden warm worden!
Ik zou dus graag zout strooien... alleen zal de bak nat liggen door het gesmolten ijs.
Dan zal het zout toch oplossen nog voor de volgende vorst?
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 09-12-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:04

Hier blijft alles ook gewoon 24/7 buiten staan, met extra hooi en slobber en voederbieten bijgevoerd. En ze hebben een deken op. Mijn oudje van 21 kreeg niet meer zo een goede wintervacht dus vandaar. En ze doen het perfect buiten, ook als het vriest.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:10

Wat ben ik blij dat het hier weer wat heeft gedooid de afgelopen dagen. Kan ik morgen eindelijk weer eens in de buitenbak rijden.
Met dat kneuzenweer heeft mijn verzorgpony ook heel weinig gedaan. Onze buitenbak op stal wordt nooit met zout gestrooid, dus die lag onder een dik pak sneeuw en dat vind ik niet fijn rijden en ook vanwege ijsklompen (pony heeft rondom ijzers). We hebben wel een "binnenbak" (al is het meer een losgooibak, net te klein en donker om lekker in te kunnen rijden en te zwaar) daar heb ik vorige week beetje in gehobbeld, maar kan niet wachten om weer lekker te trainen en lessen in de ruime buitenbak zonder sneeuw!

Hij komt wel elke dag een uurtje/2 uur buiten, hij staat op een pensionstal en hier kunnen ze helaas niet de hele dag buiten staan. Ik vind het belangrijk dat ie sowieso even buiten met andere paarden kan rennen enzo, is ook weer wat beweging. Verder is het hier altijd maar wat aanmutsen in de winter en rijden op een laag pitje.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:36

bambi007 schreef:
ik heb zakjes van 25 kilo en gooi er om het echt goed te doen wel als het straks goed heeft gedooid 3 zakken in 75kg :Y) dus. Er gaan veel verhalen over zout, ik gebruik landbouwzout verkrijgbaar bij czav dat is heel fijn zout, pekel is grof en dat is denk ik niet zo goed voor je bak |( gezien dat als het echt gaat dooien of weer regenen het niet door de drains kan, wat er gezegd word over dat het slecht is voor de hoeven?! nooit gemertkt maar dan maak je ze maar een keer extra schoon :D en verzorg je ze gewoon als normaal. :o
Heb mijn paard net weer buiten gehad was niet echt meer te hanteren, ze gedroeg zich 'voor haar }> doen' redelijk normaal gelukkig

Pff.. zo veel. }:0

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:53

Mijn paard staat sinds gisteren op een locatie met 2 binnenbakken. Hij was gewend de hele dag buiten te staan, maar de wei was helemaal kapot gelopen en eigenlijk was 't gewoon gevaarlijk glad en ongelijk. hij heeft een blessure gehad en moet gewoon rustig doorgetraind worden. Dat kon niet op de stal waar hij stond.

Hij komt nu niet in de wei, maar wel iedere dag los in de overdekte paddock of binnenbak en ik ga vaker rijden. Is ook niet ideaal, maar het is even niet anders. Het is ook maar voor een paar maanden, dan kan ie weer lekker de wei op overdag.
Gelukkig kan hij wel andere paarden zien en wordt ie 3x per dag gevoerd, dus er is wel wat afleiding.