[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gladijs

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:49

De wug heeft een halve hals en daar kan je dus geen hals aan bevestigen, al zou je het willen, wat wel fijn is als je paard 24/7 buiten staat tegen eventueel inregen en zijn hals is beschermt als je die ook wil scheren.
Verder zou je als je wil beginnen een Rambo kunnen kiezen, geen wug, een hals erbij aanschaffen en dan het liner systeem.
Beide merken, bucas en horseware hebben een voordeel. Horseware heeft het liner systeem, en bucas de smartex technologie.
Budget technisch zou ik het eerst eens proberen met een 0gr Rambo en dan liners erbij aanschaffen.
Succes! :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:25

Paard staat voorlopig op de pensionstal en niet op mijn eigen weide bij de rest van de paarden.
Inregenen is inderdaad wel een puntje want ook al komen ze in de winter wel buiten op de paddocks, schuilmogelijkheden hebben ze niet als er eens een bui overkomt.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:45

Zou het eerst eens proberen met alleen dekens volgende winter en niet meteen scheren. Als je gewoon op tijd begint met dekens dan zitten ze ook niet dik in hun vacht.
De Horseware dekens zijn super en liggen hier op verschillende paarden op stal en liggen eigenlijk altijd goed. Zelf ben ik fan van de Rambo dekens en halve hals (WUG) dekens hiervan maar heb ook de gewone met hele halzen liggen.
Nadeel van de Rambo dekens is dat ze vrij prijzig zijn. Mocht je een wat minder dure versie willen dan zijn de Amigo Bravo erg fijne dekens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:50

De Bucas smartex dekens zijn inderdaad ideaal en tegenwoordig hebben ze daar ook onderdekens voor dus dat scheelt ook flink in prijs. Bijkomend voordeel is dat je de onderdekens gemakkelijk een keer tussendoor kunt wassen. Rambo blijft wel goedkoper, dat wel.

Ik heb ze met regen en/of flinke wind altijd met hals staan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:51

Ik ben ook Rambo fan! Ik heb 1 Bucas staldeken maar ik heb 10 keer liever Horseware en de stay dry voering is ook een crime met uitwassen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:35

Iemand toevallig ervaring met de Bucas recuptex therapy deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:48

Ik heb ook bijna alles rambo :).

Paardlief een 100gr liner eronder gegooid, snachts weer frisjes.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:32

Hier nu oudje onder 300.

Van 100 hij was echt super koud eronder.

Ander van 100 naar 200. Voelde ook niet warm

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:16

Hier gisteren ook weer van 100 naar 200, voelde echt koud onder z'n deken. Pff ik wil lente!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:55

Nouvel schreef:
Maar ja wat is aanpassen als het nu ineens kouder is dan dat het eind dec in Nederland was...
en toen stonden veel paarden wel onder dikke winterdekens...

Ik verbaas me daar wel een beetje over, ik zie het om me heen ook, in de winter hebben de paarden dikke dekens op ondanks dat het vaak ook tegen de 10 graden was, en nu is het 'voorjaar' en nu staan ze te kleumen onder een 0 grams regendekentje of bloot, terwijl het kouder is en van veel paarden de vacht dunner is dan in de winter...
Wat wil je daar dan mee bereiken vraag ik me dan af...
Natuurlijk wil iedereen graag de dekens af, maar als je ze de hele winter dik inpakt kun je ze nu met dit weer niet ineens uitkleden vind ik...

Volledig mee eens. Zie er zat staan die van de winter met redelijke temperaturen ook dik ingepakt stonden en nu gewoon bloot of overdag bloot.

De temperaturen zijn overdag ook niet echt lekker op het moment.

Ik ben van ongevoerd weer naar 200 gr gegaan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:00

Ik heb er ook een 200 op gedaan, stond onder 100. De ander van 100 naar 150/200 staldeken maar die mag het absoluut niet te warm hebben.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:41

Van het weekend gaat het weer naar de 12 graden. Maar eerst een koude en regenachtige koningsdag haha. :brr:

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:05

Vorige week stond die van mij nog heerlijk in zijn blootje op de paddock. Nu met 200 gram nog steeds zijn staart tussen zijn billen en haren recht overeind.... Een koude 4 graden is het hier....

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:50

Ik heb helemaal geen ervaring met dekens eigenlijk. Ik heb nog een winterdeken liggen van Harry Horse van mijn vroegere merrie. En die deken is zeker al 12 jaar niet gebruikt. Nu heb ik deze op onze merrie gelegd die nooit deken heeft opgehad. Maar ze had het zo koud nu. Onze tinker heeft nergens last van maar de kwpner dus wel. Goed of niet goed?

Wat kan ik het beste voor haar gebruiken in deze periode als regendeken. Een 0 gram? Graag hoor ik jullie reacties.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:21

Sjonge jonge >;) ik heb hier de paarden echt veel warmer moeten zetten. De oudste 500 gr geschoren met hals, de jongste 200gr ongeschoren met hals.
Het is echt goed koud buiten zeg :brr:
Ik heb hier geen schuilstal dus ik moet ze echt even een harnas geven tegen de kou.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:29

Hier een 0 grams regendeken op. Ze voelt gewoon lekker warm aan.
Moet niet warmer worden, dan gaat ze zweten.
Ze is niet geschoren en momenteel nog in de rui.

Dit jaar wil ik met dikkere dekens gaan werken, zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgt.
Heb der in de winter gekocht, ze heeft altijd dekenloos gestaan.
Hoe pak je dit aan? Ik heb een 0 grams en een 200 grams.
Wil een 150 grams en een 340 grams erbij aanschaffen. Vanaf oktober de 0 grams op doen?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:02

Ik heb nu de Harrys Horse Thor 0gr Fleece Zwart/turquoise 205cm besteld. Zou deze geschikt zijn met dit weer als ze anders nooit deken op hebben gehad? Moet toch iets doen nu ze uit de rui is en het koud heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:15

Denk dat deze prima is hoor :)!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:01

Nessa schreef:
Hier een 0 grams regendeken op. Ze voelt gewoon lekker warm aan.
Moet niet warmer worden, dan gaat ze zweten.
Ze is niet geschoren en momenteel nog in de rui.

Dit jaar wil ik met dikkere dekens gaan werken, zodat ze niet zo'n dikke vacht krijgt.
Heb der in de winter gekocht, ze heeft altijd dekenloos gestaan.
Hoe pak je dit aan? Ik heb een 0 grams en een 200 grams.
Wil een 150 grams en een 340 grams erbij aanschaffen. Vanaf oktober de 0 grams op doen?

Je moet niet naar de kalender kijken maar naar jouw paard en de temperatuur. Aan de hand daarvan beslissen wat je op legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:33

150/200 vind ik beetje nutteloze overgang. Kan je beter fleecegevoerd of 100 pakken.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:47

Hier nog steeds geschoren pony onder 0 gr. Ze voelt absoluut niet koud, maar twijfel of ze dikker moet.
Gaat om een pensionado van 28 met cushing.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:55

Hallo

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag. Ik heb een draver van 5 jaar oud. Hij heeft de hele winter zonder deken gestaan. Nu zit hij volledig in zijn zomervacht en heeft hij het koud. Nu leek het mijn instructrice een goed idee om hem een dekentje op te doen met dit gure weer. Ik zat zelf te kijken naar de bucas irish turnout 50 g. Dit om het regenjaseffect te voorkomen. Hij heeft vorig jaar een amigo deken gehad. De 198 was veel te groot. De 190 zat een stuk beter. Toch was deze iets te groot bij de halsaanzet, schuurde lichtjes op de schouders en miste achter een paar cm. Zou bucas beter passen? Ik heb even een foto toegevoegd van zijn bouw. Ik merk dat nu hij het koud heeft, hij meteen dunner word. Hij heeft al aanleg om snel af te vallen.

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:19

Beloven schreef:
150/200 vind ik beetje nutteloze overgang. Kan je beter fleecegevoerd of 100 pakken.

Klopt. De 200 grams vind ik der niet helemaal lekker zit. Merk wat ik nu heb past mooi. Die heeft 150 en 340 gram, vandaar :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:14

Er is ook een horseware trot, speciaal voor dravers als dat misschien wat voor je is?

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:50

Gats wat een weer, ze staan hier al weer dag en nacht buiten niks aan.

De pony onder 100 gram liner met Rhino lite erover dat voelt goed,
die halve halzen zijn echt ideaal, ik verbaas me erover hoever ze er nog onder kan kruipen.