[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rainer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:49

Ik zie alleen dekens met buikflap in de lagere prijsklasse… Ik heb nu smartex dekens en wil ook niet minder ivm 24/7 buiten en een paard dat veel speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:36

Rainer schreef:
Ik zie alleen dekens met buikflap in de lagere prijsklasse… Ik heb nu smartex dekens en wil ook niet minder ivm 24/7 buiten en een paard dat veel speelt.

Maar wat denk je dat er met de buikflap van een eczeemdeken gebeurd dan? Hier pony gehad met eczeem en met modder dan was die hele buikflap één grote zware natte gore lap.

Bucas heeft ook een deken met buikflap. De X range.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:05

Zijn hier ook mensen die alleen maar ongevoerde buiten dekens met liners gebruiken ( 24/7 buiten).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:18

Ja ik, mijn paard loopt onder een PE regendeken en bucas cooler (genaaid in een horseware fly rug). Liners maak ik altijd alleen achter vast.

Ik vind met linerw werken heel fijn. Als de buitendeken kapot gaat hoef je alleen een nieuwe regendeken, vaak toch goedkoper dan een gevoerde deken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:21

Ja ik gebruik eigenlijk bijna alleen maar een 0 grams deken met zo nu en dan een dunne liner erin van 50 of 100 gram zo rond het vriespunt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:22

Ja, daarom twijfel ik nu. Of ik dan gewoon een reserve ongevoerde haal. Want de mijne heeft t niet heel snel koud, maar langdurige regen vindt ie niks. En ik vind zelf een enigzins schoon paard ( wit ) met momenten ook wel handig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:25

Muze schreef:
Zijn hier ook mensen die alleen maar ongevoerde buiten dekens met liners gebruiken ( 24/7 buiten).

Ja wil ook niet anders meer

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:55

Ik heb ook maar één regendeken (0gr). Hieronder doe ik gewoon staldekens die ik al had. Gaat prima.

Heb inmiddels ook een liner, maar kan nu niet zeggen dat ik dit veeeel fijner vind. Het is wel handig hoor, maar met een normale staldeken eronder gaat ook prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:46

Ik heb beide :') 0 grams met liner en een smartex medium waar soms de liner ook onder gaat als het echt koud wordt. Voordeel van de 0 grams is je de liner makkelijk wast en het is lichter. Maar heb niet echt een voorkeur, nu zit de smartex erop al tijdje. Daarvoor tijdje de 0 gram met liner nadat de smartex zeiknat was doordat mevrouw lekker uitgebreid on de regen was gaan liggen en het dus omhoog getrokken was. :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:55

MyWishMax schreef:
Ik heb beide :') 0 grams met liner en een smartex medium waar soms de liner ook onder gaat als het echt koud wordt. Voordeel van de 0 grams is je de liner makkelijk wast en het is lichter. Maar heb niet echt een voorkeur, nu zit de smartex erop al tijdje. Daarvoor tijdje de 0 gram met liner nadat de smartex zeiknat was doordat mevrouw lekker uitgebreid on de regen was gaan liggen en het dus omhoog getrokken was. :+

Ik vind het vooral fijn dat ik die staldekens en liner gewoon zelf kan wassen bij de benzinepomp. Die waterdichte dekens laat ik altijd professioneel wassen en weer behandelen voor waterdichtheid. Dat is een stuk duurder dan de staldekens wassen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:22

Hoi bokkers, misschien kunnen jullie meedenken met mij. Mijn tuiger ruin (1,67) en normaal bespierd heeft heel makkelijk schuurplekken op de borst van dekens. De enige deken die nu goed lijkt te gaan is de Horseware Bravo met Disc sluiting. Over deze deken ben ik ook best tevreden ook (gaat nu het derde seizoen in en mijn paard staat 24-7 buiten in de kudde). Het enige wat ik jammer vind is dat de binnenstof bij de borst nu echt is versleten/kapot. Dit heb ik gerepareerd, maar de naden die daardoor in de stof zijn gekomen zorgen nu (wederom) voor schuurplekken.

Wat zijn nu dekens die echt sterk, goed glad zijn aan de binnenkant en NIET schuren. Echt een deken met zo veel mogelijk drukverlaging op de schouders.

Een Tempest deken met rechte borstluiting en een horsegear Colca (driehoekige sluiting op de borst) heb ik allebei geprobeerd. Gaven allebei schuurplekken bij de schouders helaas

Hier net gekocht, paard is inmiddels in de deken gegroeid qua maat (145/195). Deken valt in het echt precies zoals de maattabellen voorschrijven qua lengte
Afbeelding

Paard is van nature niet breedgebouwd, maar wel goed in conditie en gespierd.
Afbeelding

Meest recente foto die ik heb met zijn deken op
Afbeelding

Zonder deken
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:43

stitchlover schreef:
Hoi bokkers, misschien kunnen jullie meedenken met mij. Mijn tuiger ruin (1,67) en normaal bespierd heeft heel makkelijk schuurplekken op de borst van dekens. De enige deken die nu goed lijkt te gaan is de Horseware Bravo met Disc sluiting. Over deze deken ben ik ook best tevreden ook (gaat nu het derde seizoen in en mijn paard staat 24-7 buiten in de kudde). Het enige wat ik jammer vind is dat de binnenstof bij de borst nu echt is versleten/kapot. Dit heb ik gerepareerd, maar de naden die daardoor in de stof zijn gekomen zorgen nu (wederom) voor schuurplekken.

Wat zijn nu dekens die echt sterk, goed glad zijn aan de binnenkant en NIET schuren. Echt een deken met zo veel mogelijk drukverlaging op de schouders.

Een Tempest deken met rechte borstluiting en een horsegear Colca (driehoekige sluiting op de borst) heb ik allebei geprobeerd. Gaven allebei schuurplekken bij de schouders helaas

Hier net gekocht, paard is inmiddels in de deken gegroeid qua maat (145/195). Deken valt in het echt precies zoals de maattabellen voorschrijven qua lengte
[ [url=m/epTMdp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KPqOqQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OubYc0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonder deken
[ [url=m/LaMKZR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dominick dekens *\o/*

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:06

Lemieux Kuddos!
Altijd Horseware (Rambo) dekens gehad en mijn paarden hadden precies ditzelfde probleem. Met de Lemieux deken verleden tijd.
Paarden staan hier ook 24/7 buiten in kuddeverband en er wordt druk gespeeld en getrokken aan de dekens. De LeMieux deken houdt het perfect!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:43

stitchlover schreef:

[ [url=m/epTMdp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KPqOqQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OubYc0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonder deken
[ [url=m/LaMKZR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rambo Optimo. Meer schoudervrijheid ga je bij horseware niet vinden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:04

Bedankt voor jullie tips tot zo ver, wel ook drie verschillende duurdere type dekens. Ik hoor daarom graag ook meer ervaringen :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:41

Zouden jullie eens mee willen kijken? Wil voor Hera een nieuwe deken bestellen. Deze maakt haar vriendje los :') en waterdicht is ie nog net zeg maar. Ik twijfel of ik nu voor de bravo 12 ga met rechte sluiting. Of toch eens naar bucas of wetherbeata kijken? Of is PÉ nog een optie. Wat denken jullie dat het beste zou passen qua type paard.

Afbeelding
Afbeelding
Amigo met disk sluiting maat 191 (goede maat)
Afbeelding
Afbeelding
Shires 198 met rechte sluiting
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:45

Ik vind die Amigo wel mooi liggen, zou daar niet teveel vanaf proberen te wijken. Een Horseware met V sluiting? Ik weet niet of de Amigo range die heeft maar de Rambo's wel in ieder geval. De sluiting verschilt maar iets qua ligging met de disk en het is veel meer hufterproof.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:48

mavantos schreef:
prugelpiet schreef:
Misschien iets off topic, maar heeft iemand ervaring met de rug warmer van Back on Track? Ik wou graag de Catago Fir Tech rug warmer, maar overal waar die een beetje een normale prijs is, is die uitverkocht. En de back on track is sowieso een stuk betaalbaarder :)

Die twee zijn niet te vergelijken met elkaar. De Catago Fir Tech Pro rugwarmer is infrarode warmte via een kleine accu (het deken zelf warmt echt op), terwijl de rugwarmer van back on track werkt middels de keramische deeltjes in de stof.

Dat weet ik, daarom zocht ik nu specifiek ervaringen met de back on track. Om te weten of het wel echt werkt. Ik moet echt de spieren kunnen verwarmen, ook op aanraden van de dierenarts, dus als de back on track dat doet is dat ideaal. Maar als dat lang zo fijn niet werkt als eentje met infrarood, kan ik beter wat meer geld daar in investeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:14

Celebi schreef:
Ik vind die Amigo wel mooi liggen, zou daar niet teveel vanaf proberen te wijken. Een Horseware met V sluiting? Ik weet niet of de Amigo range die heeft maar de Rambo's wel in ieder geval. De sluiting verschilt maar iets qua ligging met de disk en het is veel meer hufterproof.

Ik vind hem juist niet heel mooi zitten en ze is wat geïrriteerd op de hals. Hij staat ook ver open

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:02

Ik zou denk ik eerder voor rechte sluitingen dan voor de v gaan bij Hera

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:03

Sintara schreef:
Ik zou denk ik eerder voor rechte sluitingen dan voor de v gaan bij Hera

Denk dan gewoon de bravo? Of zou jij ook bucas aandurven of ander merk?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:29

Beste wensen allemaal!

Ik wil een dikkere deken erbij met vaste hals. 300 gram. Nu zat ik naar Nika te kijken, de 1680D. Weet iemand hoe de maten vallen? In Shires heeft mijn haf een 6.0 (183). Hij zit echt tussen 175 en 185 in. En gaan dekens met vaste hals minder trekken als ze net een tik te lang zijn?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:54

Ik heb de nika vorige week week terug gestuurd.

Ook de 1680 den met halve hals. Deken voelde wel echt heel fijn en stevig aan.

Ik had een 195 besteld eerste gepast op mijn paard die 6.3 draagt van horseware. Bij de borst en hals zat hij best mooi. Maar hij was echt veelste lang.

Op mijn andere paard die 6.6 draagt van horseware was de lengte echt super mooi. Maar vond ik hem niet mooi aan de voorkant liggen. Lag heel strak op de schouders en bij de borst.

Maar dat komt misschien ook omdat ik verwend ben. Mijn paarden dragen alleen horseware dekens met v klip sluiting omdat ik die echt het mooist vind liggen en vind daar door alles tegen vallen kwa pasvorm.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:13

Marigo schreef:
Beste wensen allemaal!

Ik wil een dikkere deken erbij met vaste hals. 300 gram. Nu zat ik naar Nika te kijken, de 1680D. Weet iemand hoe de maten vallen? In Shires heeft mijn haf een 6.0 (183). Hij zit echt tussen 175 en 185 in. En gaan dekens met vaste hals minder trekken als ze net een tik te lang zijn?

Ik heb van horseware/bucas etc altijd 185/183 en van Nika heb ik ook die maat gekocht. Past bij mijne prima. Heb alleen geen ervaring met Shires dus weet niet hoe dat valt…

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:00

Ik heb m'n best gedaan met het doorspitten van het topic, maar iemand ervaring met een Bucas quilt onder een Horseware deken?

Andersom weet ik dat een HW liner onder Bucas kan.
Maar heb het idee dat de pasvorm van de quilt toch anders is op de foto's.