Chelle__ schreef:Ik sta op het punt een zadel te kopen, voor een kleine meerprijs kan ik daarbij een tussendeken van 200 gram kopen en een regendeken 300 gram. Is dit handig om erbij te nemen of onnodig?
Ik denk dat je met de dekens die je nu hebt al voor een heel eind uitkomt. Die 300 gr regendeken lijkt me wel handig om er bij te hebben, zeker omdat er zo'n koude winter voorspeld wordt.
Heb zelf het volgende (per pony excl eczeemdekens)
fleecedeken
100/150 gr staldeken/in gebruik als onderdeken (want staan 24/7 buiten
)
dun gevoerde regendeken
300 grams regendeken
Kom hier heel aardig mee uit, vorige winter ongeschoren zo gecombineerd tot 450 grams, was gewoon genoeg. Je ziet hier ook wel aan het topic dat het enorm verschilt per paard en persoon, wie wat op heeft liggen. De een staat nog onder een ongevoerde regendeken, de ander heeft al ruim 300 grams op en gaat tot boven de 700 deze winter. Ieder zijn eigen keuze daarin.
Heb trouwens zelf van dikke oude wollen dekens een onderdeken gemaakt (opa en oma lief aankijken, haha) die ook ongeveer goed zal zijn voor 100 tot 200 gram. Kan dus er als 3e deken onder als het hier een poolwinter wordt
Halzen heb ik nog nooit gebruikt, ben dat wel van plan, heb er voor elke pony een gekocht. Scheelt ook dat ik voor het eerst heb laten scheren (streeppatroon) dit jaar, en misschien de hals opnieuw wil scheren over een tijdje. Heb daar verder nog geen ervaring mee.
Vind het ook een gepuzzel, maar gewoon proberen is mijn advies, ergste wat er kan gebeuren is dat je pony toch plotseling een dikke vacht heeft. En tja, dan bestaan er nog altijd scheerapparaten, of een lente en dan probeer je het volgend jaar weer. Ik vind 1 cm vacht trouwens nog niet veel hoor... Op de ongeschoren plekken heeft mijn pony echt wel meer, denk bijna 3 x zo veel!?