[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:53

xxxmh schreef:
Slmt9 schreef:
Voor diegene die ook last hebben van inregenen en geen hals op willen doen: de horseware fly liner als onderdeken gebruiken is hier een (relatief) goedkope oplossing (45,- agradi). Dit is een lichte, waterdichte deken, officieel voor onder je eczeemdeken. Let wel op dat je een maatje groter koopt, ze vallen erg klein tov de normale liners.

Ik heb er de bucas power cooler als voering ingenaaid. Had twee jaar terug al zo’n fly liner met rode stay dry, maar ook dat is te warm.

Overigens blijf ik het bijzonder vinden dat alleen de horseware dry liner ervoor zorgt dat de borst doorweekt is bij inregenen. Met de bucas power cooler, rambo staldeken of de horseware flyliner blijft mijn paard echt kurkdroog.

Mijn horseware regen deken was van de week ook nat geregend. Heb alleen een 200 grams liner er onder zitten en die buitenkant was dus ook nat. Gelukkig de binnenkant niet maar vindt het te warm voor een hals. Maar de tip is wel handig als ze alleen de regen deken op heeft. Voor nu helaas niet handig denk ik vanwege de liner.

Bedoel ingeregend

Steppe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:18

Vraagje over ervaring met de Amigo wug pasvorm. Ik heb er 1 net gepast op mijn arabier die heeft 6.0" maar de Wug zit op de schouders erg krap terwijl mijn andere dekens van Amigo dit niet hebben. Rest van de deken past prima.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:12

Een aantal pagina's terug vroeg iemand iets over de maatvoering van de Kentucky dekens. Ik heb de 160gr showdeken met hele bontkraag en de 400gr showdeken met alleen schoftbontje. De 160gr valt wel wat kleiner dan de 400gr, ik denk zelf dat dat door de bontkraag komt.
Ik heb er trouwens geen last van dat er vlas en/of hooi in de kraag blijft zitten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:46

Misschien iets off topic, maar heeft iemand ervaring met de rug warmer van Back on Track? Ik wou graag de Catago Fir Tech rug warmer, maar overal waar die een beetje een normale prijs is, is die uitverkocht. En de back on track is sowieso een stuk betaalbaarder :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:24

prugelpiet schreef:
Misschien iets off topic, maar heeft iemand ervaring met de rug warmer van Back on Track? Ik wou graag de Catago Fir Tech rug warmer, maar overal waar die een beetje een normale prijs is, is die uitverkocht. En de back on track is sowieso een stuk betaalbaarder :)

Die twee zijn niet te vergelijken met elkaar. De Catago Fir Tech Pro rugwarmer is infrarode warmte via een kleine accu (het deken zelf warmt echt op), terwijl de rugwarmer van back on track werkt middels de keramische deeltjes in de stof.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:47

Pffffft moedeloos word ik er van, 3de Amigo kapot..

Ik wil bij mijn jonkie misschien toch een keer Bucas proberen. Zag ook de X Range, iemand daar ervaring mee? Ben normaal geen Bucas fan omdat ze op mijn andere merrie nooit lekker paste maar volgens mij zijn het wel oerdegelijke dekens qua materiaal..

Vind een Rhino of iets qua prijs niet zo leuk voor een jong paard… maar 3 keer een Amigo kapot ook niet meer… Bucas is dan nog iets betaalbaarder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:20

De betaalbare bucas dekens zijn zijn ook de dekens met ''gewoon'' ripstop nylon. Net als Amigo.

Als je een sterke bucas wil moet je een deken nemen van Balistic nylon die overleven hier al jaren spelende ruinen. Van Horseware is dat de Rambo en van Bucas de Atlantic , therapy, power en de smartex

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:28

Wiwabalia schreef:

Ik wil bij mijn jonkie misschien toch een keer Bucas proberen. Zag ook de X Range, iemand daar ervaring mee? Ben normaal geen Bucas fan omdat ze op mijn andere merrie nooit lekker paste maar volgens mij zijn het wel oerdegelijke dekens qua materiaal..

Vind een Rhino of iets qua prijs niet zo leuk voor een jong paard… maar 3 keer een Amigo kapot ook niet meer… Bucas is dan nog iets betaalbaarder..

Ik had de x range besteld maar ik hem bij degenen zolang verder wel mooie pasvorm

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:49

Steppe schreef:
Vraagje over ervaring met de Amigo wug pasvorm. Ik heb er 1 net gepast op mijn arabier die heeft 6.0" maar de Wug zit op de schouders erg krap terwijl mijn andere dekens van Amigo dit niet hebben. Rest van de deken past prima.

En wat is dan je vraag over de wug? Van wat ik kan zien bij mijn wug bij mijn ruin en de normale amigo klopt dat wel ongeveer.

@wiwabalia, koop je ze nieuw? Ik koop de amigo's voor mijn jonkie gewoon tweedehands van mp. Voor 80 heb ik nu een hele winterset. Hij groeit er toch wel weer uit en anders was ik bang voor sloperijen dus dit bevalt me wel.

Ik denk dat ik voor volgend seizoen toch over moet op de bigneck oid. Ik had een fries met niet zo veel hals maar ondertussen is dat stiekem best een grote hals geworden en merk ik dat ze het heerlijk vind als die deken even van haar hals kan :(:)
Is de amigo XL ook met halsdeken te verkrijgen? Dat kan ik slecht terugvinden. Dan koop ik die denk ik in de voorjaarskorting in.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:35

Wiwabalia schreef:

Is een Nika deken dan niets? Ik heb er al meerdere gehad en van de zomer heb ik de vliegendeken met waterdichte rug gekocht en die heeft heel veel water tegen gehouden. Meer dan de duurdere dekens van stalgenoten.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:00

gr_roos schreef:
Wiwabalia schreef:

Is een Nika deken dan niets? Ik heb er al meerdere gehad en van de zomer heb ik de vliegendeken met waterdichte rug gekocht en die heeft heel veel water tegen gehouden. Meer dan de duurdere dekens van stalgenoten.

Ik heb sinds paar weken ook een Nika deken met 1680 D. In m’n smartex zat in de eerste week al gaatjes, maar die van Nika nog steeds helemaal heel! Prijs technisch ook fijn, was rond €85 kwijt

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:25

Nika dekens zijn indd stevige dekens.. had ze ook altijd voor mijn haflinger alleen sinds dit jaar over op horseware dekens ivm de liners en opbergruimte is dat makkelijker.

(Heb een 300 grams nieuwe nika deken maat 185 te koop)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:44

@Mulz ik vroeg mij af of meer mensen dat herkennen van de Amigo wug dat de gewone Amigo goed valt op de schouders en de Wug eigenlijk te krap is. Eigenlijk baal ik daar wel van. Misschien valt de Rhino iets ruimer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:16

Wiwabalia schreef:

Mijn andere 2 paarden hebben ook de amigo bravo 12 dekens. Die zijn inmiddels 5 en 6 jaar oud.
Dus voor mijn jonkie er ook een gekocht. 1 week opgehad en een flinke scheur erin. Deken laten wassen en repareren. Hij heeft hem nu weer 2 weken opgehad. Zo lek als een mandje en niet op een plek maar heel de rug lekt door.

Ik krijg bijna het idee dat de kwaliteit minder is geworden.

Inmiddels een 2e hands rambo gekocht en een nieuwe deken van nika in 1680 den. Kijken hoelang die het overleven.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 02:10

Ik ga eens naar de Nika kijken dan, Bucas Atlantic is ook nog wel een poging waard (zag nu aanbiedingen voor 140 eu), Rambo (300eu voor een deken..) vind ik haar echt nog niet waard. Mijn oude merrie wel, die laat alles altijd heel, zowel goedkoop als duur.

2de hands ben ik niet altijd fan van voor dekens, ik wil wel dat ze waterdicht zijn. Al snap ik heel goed dat dat met jonge paarden handig en makkelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 06:15

Steppe schreef:

Ik heb dezelfde ervaring. De normale Amigo (en Rhino) en die met V-sluiting passen prima maar de Wug zit te krap rond de schouders. Nu zag ik laatst op Dochorse staan dat het Wug-model geschikt is voor normaal tot smal gebouwde paarden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:17

Steppe schreef:
@Mulz ik vroeg mij af of meer mensen dat herkennen van de Amigo wug dat de gewone Amigo goed valt op de schouders en de Wug eigenlijk te krap is. Eigenlijk baal ik daar wel van. Misschien valt de Rhino iets ruimer.

Ah zo!
Mijn jonkie is nog best smal en de wug vind ik hem mooi vallen, de gewone amigo vind ik eigenlijk hem te wijd en te kort met de lengte vallen terwijl het dezelfde maat is. Dus dat de wug smaller op de schouders uitvalt geloof ik direct. Ik zou ook niet graag mijn bredere fries onder een wug model steken, dat gaat niet passen.
Ik heb het idee dat ook de Rhino wug smal valt, maar die heb ik ook gewoon niet zo vaak op bredere paarden zien liggen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:13

Op dit moment pas ik op bij mensen met een vakantiestalling hier staat een paardje, vergelijkbaar met de mijn,onder een Rhino wug en mooi vrij om de schouders oftewel ik weet het niet meer. Dekens pfff

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:36

Zijn er mensen met ervaring met zo'n eczeemdeken onder een winterdeken? Vooral of dit buiten met de regen een beetje goed droog blijft. Uiteraard met halsstuk eroverheen.
https://www.ej.nl/eczeemdeken-epplejeck ... czeemdeken

De bovenbedekking in de schuilstal waar mijn paard veel ligt is helaas met dit natte weer soms wat aan de vieze kant waardoor hij onder zijn buik en tussen zijn voorbenen echt heel erg goor is en je moet flink rossen om het eraf te krijgen. Laat hij alleen nou net niet zo gek op poetsen zijn en er nogal chagrijnig van worden... Ik dacht misschien is dit een goede oplossing maar heb nog nooit iemand gezien die dat gedaan heeft.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:42

Mijn pony heeft t gisterenavond voor elkaar gekregen ( samen met z’n partner in crime) z’n Kavalkade deken compleet aan gort te trekken, waarschijnlijk is z’n vriendje erin blijven hangen en hebben ze m samen vakkundig gesloopt.
Nu ligt er even een rhino op.
Ik wil nu dus weer een nieuwe 100 grams halen, zat te denken of ik de Kavalkade opnieuw wil maar nadeel is dat hij zelfs voor mijn forse tank wat wijd was aan de voorkant.

Nu zie ik amigo bravo 12 plus, net hals erbij en disc sluiting. Is die disc sluiting fijn, en enigzins hufterproof?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:45

Ach jeetje wat zonde!
Ik heb de Amigo Bravo Plus ook en vind m vrij smal bij de schouders vallen. Heb niet de disc sluiting maar de v-sluiting. Stalgenoot heeft de disc en die sluit net zoals Bucas wat hoger. Bij een lagere halsaanzet ga je tekort komen denk ik.
Maar blijft een kwestie van passen/proberen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:47

Hmmm. T gekke is dat de Rhino ( wel een ouder model) wel netjes ligt.
Pony idd barok gebouwd breed hele brede hals en laag aangezet

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:12

Hier maakt de ruin de klittenband sluiting van de disk los bij m’n merrie -O- dus ik zou zelf bij spelende paarden niet voor de disk kiezen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:15

Oké dat doen we dan maar niet. T zijn echt een stel boeven samen namelijk..
Even zoeken dan wat wel goed zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:27

Rainer schreef:
Zijn er mensen met ervaring met zo'n eczeemdeken onder een winterdeken? Vooral of dit buiten met de regen een beetje goed droog blijft. Uiteraard met halsstuk eroverheen.
https://www.ej.nl/eczeemdeken-epplejeck ... czeemdeken

De bovenbedekking in de schuilstal waar mijn paard veel ligt is helaas met dit natte weer soms wat aan de vieze kant waardoor hij onder zijn buik en tussen zijn voorbenen echt heel erg goor is en je moet flink rossen om het eraf te krijgen. Laat hij alleen nou net niet zo gek op poetsen zijn en er nogal chagrijnig van worden... Ik dacht misschien is dit een goede oplossing maar heb nog nooit iemand gezien die dat gedaan heeft.

Je hebt gewoon waterdichte dekens met buikflap.