[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:58

Hallo allemaal, ik wil me hier graag ook melden! Mijn pony staat sinds gisteren weer dag en nacht buiten. Nu hoor ik net op het weerbericht dat het na het weekend weer kouder word en vooral veel natter. Zij heeft eigenlijk nooit een deken op, maar vraag mij af of het nu niet handig is om toch een regendeken aan te schaffen met het natte weer in het vooruitzicht.

Ze staat dicht bij huis dus ik wil de deken dan alleen opdoen voor wanneer er regen is voorspeld icm de noordoosten wind. Omdat ze pas sinds gisteren dag en nacht buiten staat heeft ze al veel wintervacht verloren. Wat raden jullie aan? Deken of niet? En zoja, dan een fleece gevoerde regendeken of een licht gevoerde, bijv. 110 grams regendeken?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:50

Als ze nooit met deken staat heeft ze geen deken nodig!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:59

wortelsussie schreef:

Tenzij ze zonder schuilgelegenheid staan, dan isde vacht niet voldoende.
Dan zou ik een zeer sterke 0 grams kopen voor de regen en wind.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:32

Ik zou geen 0 gram kopen, vaak krijg je dan een regenjas effect, wel waterdicht maar klam onder de deken, ik raad je aan om een bucas irish turnout te kopen, is even een investering maar dan heb je ook wat! 50 gr regen deken, goede pasvorm, geen regenjas effect en eventueel nog langer te gebruiken met liners en of onderdekens. Mocht je deken bevallen heb je ook eventueel de mogelijkheid er een hals aan te bevestigen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:56

Voor een ongeschoren paard dat in de zomer op het land staat vind ik 0 gram vaak prima, temperaturen zijn dan vaak prima maar regen met wind erover staat op de spieren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:56

smurffie schreef:
wortelsussie schreef:

Tenzij ze zonder schuilgelegenheid staan, dan isde vacht niet voldoende.
Dan zou ik een zeer sterke 0 grams kopen voor de regen en wind.

Sorry daar heb je gelijk in! Niet aan gedacht.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:42

Bedankt voor jullie reacties, ik zal me eens oriënteren op de dekenmarkt, ze is niet geschoren maar heeft momenteel niet altijd de gelegenheid om ergens binnen te schuilen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:38

Nog een vraagje, zouden jullie gaan voor een "normale" deken of een met een halve hals?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:09

Ik ben fan van halve hals maar komt voornamelijk omdat dan het drukpunt wat anders ligt. In principe moet het niet veel verschil maken.

Ik heb een Rambo flybuster vamoose 6.6 geprobeerd vandaag en wonder boven wonder lijkt het deken best goed te vallen alleen de hals is echt huge.. Heeft er nog iemand dit probleem? Kan zeker geen losse hals worden besteld? Opzich kan die wel als ik m terug sla, hou m sowieso maar vind de hals echt groot terwijl die op de vb foto's juist kort lijkt xD
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 20-04-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:10

Als je een halve hals hebt heb je niet de optie om een hals er aan te doen. En tegen inregenen werkt het helemaal niet zo goed, meerdere malen ook hier op bokt tegen gekomen dat het alsnog inregent.
Ik heb mijn paarden 24/7 buiten staan,het jaar rond, zonder schuil en altijd met hals, vooral tegen inregenen.
Edit: rond deze tijd niet meer, weinig regen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:15

Afhankelijk van de pasvorm voor jouw paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:20

Halve hals is inderdaad afhankelijk van het model van je paard, dat moet echt passen anders zit het niet fijn.
Ik heb gewone dekens met losse halzen, die doe ik er alleen aan met slecht weer en dat bevalt goed.

Ik had ze tot vanmorgen nog weer onder de 100 grams gehad, vanmiddag zonder, en nu eentje onder de 0 grams hero en eentje onder de 50 grams hero.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:24

Over het inregenen heb ik helemaal niet nagedacht. Dat is inderdaad wel een puntje. Ik denk dat ik dan toch maar voor een deken tot de schoft ga waar ik, mocht het nodig zijn nog een hals aan kan bevestigen.

Zouden jullie eerder kiezen voor een 50 gram 600 denier of een 100 grams 1200 denier? Ik wil niet dat ze het te watm krijgt maar zeker ook niet te koud.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:47

Nu overdag op een paard wat tot nu zonder dekens heeft gestaan is beiden echt te warm hoor. Als het echt puur is voor als het straks gaat regenen zou beiden kunnen. Je kent je paard zelf het best. Heeft hij het snel koud? Zijn dekens snel kapot? Persoonlijk zou ik in een kudde 600D niet eens proberen, dat trekken ze met spelen zo stuk. Bij een paard die altijd rustig op zichzelf staat zou het daarentegen geen probleem hoeven zijn.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:16

Hier nu in de nachten 100 gr en overdag af zolang het weer het toelaat.

Volgende week word heel de week bij mij regen voorspelt dus dan als het fris is een regendeken op overdag en nacht 100 gr.
Staan vanaf eind maart weer dag en nacht op pp

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:18

600 D hero's zijn erg sterk en fijne dekens, naar mijn ervaring. Paarden raggen en spelen er mee, en blijven goed waterdicht.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:22

Expectations.
Afbeelding

Reality :+
Afbeelding

Is het paard op de foto een giraffe of heeft mijn paard geen hals?? :') (en een te dikke pens maar dat wist ik al..)
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 21-04-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:28

Misschien omdat die naar beneden staat het heel erg vertekend, maar vind hem inderdaad wel erg breed vallen vergeleken met de foto.. Jeetje.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:29

Heb ook het voorste stukje maar omgeslagen want anders heeft ze een tentje over haar oren heen :'). Maar dit deken past op haar lijf wel voor het eerst goed zonder dattie te strak op de schoft zit of bij haar benen model jurk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:32

Ja lichaam zit prima, maar die hals is voor een olifantengiraf gemaakt ofzo lijkt het wel :}

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:36

Beloven schreef:
Ja lichaam zit prima, maar die hals is voor een olifantengiraf gemaakt ofzo lijkt het wel :}

_O- Precies wat ik dus ook dacht, ik hou 'm wel omdat ik eindelijk iets heb wat rond haar lijf goed zit en dat vind ik heel belangrijk maar welk paard past hier dan goed in? xD Of Luus heeft gewoon rare verhoudingen dat kan ook :Y)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:21

Afbeelding
Ik ben fan van halve hals dekens! Eigenlijk omdat mijn paard niet anders accepteert maargoed ;) heb nu alles van horze dit bevalt super goed. Mijn paard is breed van voren maar deze dekens knellen niet en er is genoeg ruimte over :)
Vliegendeken heb ik van amigo mio. Met hals De stof voelt echt helemaal niet sterk maar hij is wel licht en luchtig. Ik heb hem vorig jaar ook alleen maar opgedaan op de dagen dat er echt veel vliegen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:56

Ik vind je deken van voor wel strak zitten en hoog.. Denk als die een stuk losser zit die al veel beter komt te zitten..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:22

Kasmir schreef:
Expectations.
[ Afbeelding ]

Reality :+
[ Afbeelding ]

Is het paard op de foto een giraffe of heeft mijn paard geen hals?? :') (en een te dikke pens maar dat wist ik al..)

Ik had dit probleem ook met mijn Rambo protector. Die hals was gigantisch. Ik heb het opgelost door rondom de halsopening om de 5 a 10 cm elastiek te stikken waardoor het geheel gerimpeld werd en minder wijd lag. Hierdoor blijft hij heel netjes liggen :) Alleen heb je dus wel elke 5 a 10 cm een bobbeltje zitten maar ja, so be it ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:33

Afbeelding

Hier ook iets te breed :')