[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:40

Zou wel wat geraakt kunnen hebben, maar niets gezien toen ik bezig was.
Bodem kan niet, ze staat 24/7 buiten en niks anders gedaan ;)
Lijkt vandaag iets rustiger. Maar dacht idd ook aan oedeem, ik kijk het nog even aan.
Thanks!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:36

Kent 1 van jullie de tondeuse : moser horseline? Ik heb deze maar messen zijn bot en slijpen werkt ook niet meer. Wil of nieuwe messen alla ik ze kan vinden. Of andere tondeuse.

Die van de Lidl werkte goed toch? Voor benen ga ik het gebruiken. Rest doe ik met groot apparaat maar opscheren benen lukt me niet bij haar met grote apparaat. Dat staat ze niet toe zonder praam. Vandaag met tondeuse geprobeerd en dat ging echt super. Ze was braaf. Alleen messen zijn bot dus schiet niet echt op.... zucht

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:16

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:24

purple schreef:
Lijkt vandaag iets rustiger. Maar dacht idd ook aan oedeem, ik kijk het nog even aan.
Thanks!

Als ik het goed begrijp staat jou paard 24/7 buiten? En je hebt hem geschoren? Mag ik vragen welk model en hoe de omstandigheden zijn waar hij staat? Mijn haflinger staat ook 24/7 en ik wilde deze winter aankijken hoe het zou gaan zonder scheren (wel optijd begonnen met dekens) maar na een halfuur in de bak uitstappen + een kwartier naar huis is ze nogsteeds zeik nat. Ze had zelfs even een hoestje dus misschien een koutje gevat. Vandaar dat ik er toch aan zit te denken om haar te scheren.

Ik loop alleen tegen het feit aan dat ze dus buiten staat en ik liever geen halsdeken opdoe.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:11

Ik had mijn vorige haflinger zonder hals deken compleet geschoren 24/7 buiten. Ging prima :))

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:28

wendy1987 schreef:
Kent 1 van jullie de tondeuse : moser horseline? Ik heb deze maar messen zijn bot en slijpen werkt ook niet meer. Wil of nieuwe messen alla ik ze kan vinden. Of andere tondeuse.

Die van de Lidl werkte goed toch? Voor benen ga ik het gebruiken. Rest doe ik met groot apparaat maar opscheren benen lukt me niet bij haar met grote apparaat. Dat staat ze niet toe zonder praam. Vandaag met tondeuse geprobeerd en dat ging echt super. Ze was braaf. Alleen messen zijn bot dus schiet niet echt op.... zucht

Ik heb die van de Lidl ook, best een prima ding. Maar als je echt veel behang hebt bij de benen heeft hij er wel wat moeite mee :j

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:29

wendy1987 schreef:
Ik had mijn vorige haflinger zonder hals deken compleet geschoren 24/7 buiten. Ging prima :))

echt? En tot hoeveel gram ging je dan?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:59

Behang valt mee gelukkig. Zeker als ik t bij kan houden. Mijn tondeuse nu redde t eerst prima maar de messen zijn gewoon op.. en als ik ze kan vinden maar ze kosten 30+ euro dan is die can de Lidl t proberen waard.

Faitherr. Lag helemaal aan t weer en hoe kort ze in t haar zat. Dus wanneer ze geschoren was. Ik ging tot max 500 in de kou met sneeuw en wind. Ze had een schuilstal ook. Maar kan echt prima hoor

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:05

wendy1987 schreef:
Behang valt mee gelukkig. Zeker als ik t bij kan houden. Mijn tondeuse nu redde t eerst prima maar de messen zijn gewoon op.. en als ik ze kan vinden maar ze kosten 30+ euro dan is die can de Lidl t proberen waard.

Faitherr. Lag helemaal aan t weer en hoe kort ze in t haar zat. Dus wanneer ze geschoren was. Ik ging tot max 500 in de kou met sneeuw en wind. Ze had een schuilstal ook. Maar kan echt prima hoor

en die van jou was helemaal geschoren dan toch? Ik denk dat ik dan gewoon de borst en de flanken zou doen, misschien het eerste stuk van de buik? Zou ik dan genoeg hebben aan 300?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:10

Faitherr schreef:
purple schreef:
Thanks!

Als ik het goed begrijp staat jou paard 24/7 buiten? En je hebt hem geschoren? Mag ik vragen welk model en hoe de omstandigheden zijn waar hij staat? Mijn haflinger staat ook 24/7 en ik wilde deze winter aankijken hoe het zou gaan zonder scheren (wel optijd begonnen met dekens) maar na een halfuur in de bak uitstappen + een kwartier naar huis is ze nogsteeds zeik nat. Ze had zelfs even een hoestje dus misschien een koutje gevat. Vandaar dat ik er toch aan zit te denken om haar te scheren.

Ik loop alleen tegen het feit aan dat ze dus buiten staat en ik liever geen halsdeken opdoe.

Die van mij heeft cushing, dus een lange vieze vacht. Anders had ik haar graag teddy gelaten hoor.
Maar heb alles behalve benen en gedeelte hoofd (heb tot de bakstukken geschoren). Heb haar een 200gr Rhino met losse hals op gegaan. Ze heeft een goede beschutte schuilstal, dat scheelt ook. Heb ook jaren zonder hals gehad.
Je zou ook een "race-streep" kunnen scheren ;)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:16

purple schreef:
Die van mij heeft cushing, dus een lange vieze vacht. Anders had ik haar graag teddy gelaten hoor.
Maar heb alles behalve benen en gedeelte hoofd (heb tot de bakstukken geschoren). Heb haar een 200gr Rhino met losse hals op gegaan. Ze heeft een goede beschutte schuilstal, dat scheelt ook. Heb ook jaren zonder hals gehad.
Je zou ook een "race-streep" kunnen scheren ;)

ahh oke, ja ze hebben hier ook een warme schuilstal, met rubberen matten dus geen strooisel maar wel 100% droog en windvrij.
Heb je misschien een foto van zo'n racestreep

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 07:18

Mijn beide IJslanders staan 24/7 buiten en zijn op hoofd en benen na helemaal geschoren. Heb tot nu toe genoeg gehad aan 200 gram.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:24

Wijslander schreef:
Mijn beide IJslanders staan 24/7 buiten en zijn op hoofd en benen na helemaal geschoren. Heb tot nu toe genoeg gehad aan 200 gram.

Wauw! Nou dan denk ik dan ik dat volgend jaar dan toch maar doe... kan ik dan beter helemaal of alleen een racestreep bijvoorbeeld?

Ze is wel redelijk een koukleum, heeft tot deze winter altijd zonder dekens gestaan maar ik heb tot 300 en ze is nooit echt warm ofzo, maar ik wilde niet meer omdat ik zoiets had van maak maar wat vacht aan want ze loopt ook weleens zonder dekentje (als we wandelen ofzo) maar dan denk ik dat ik voor het scheren nog een 400 erbij koop

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:27

En dan twijfel ik nog of ik dan nu al zou scheren of pas volgend jaar? Is het nu te laat op nog te scheren?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:33

Nee hoor, ik ga ze nog scheren als de haren los komen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:24

Je kan prima nog scheren hoor. Deed ik ook vaker, geen probleem! :))

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:57

Je kan makkelijk nu nog scheren hoor!
Heb onze pony een week geleden nog geschoren en staat nu onder 400 gram.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:05

Faitherr schreef:
Wijslander schreef:

Wauw! Nou dan denk ik dan ik dat volgend jaar dan toch maar doe... kan ik dan beter helemaal of alleen een racestreep bijvoorbeeld?

Ze is wel redelijk een koukleum, heeft tot deze winter altijd zonder dekens gestaan maar ik heb tot 300 en ze is nooit echt warm ofzo, maar ik wilde niet meer omdat ik zoiets had van maak maar wat vacht aan want ze loopt ook weleens zonder dekentje (als we wandelen ofzo) maar dan denk ik dat ik voor het scheren nog een 400 erbij koop

Racestreep heb ik een paar jaar gehad maar voldeed niet (meer) voor ons. Nu toch maar all the way gegaan en tot nu toe geen spijt van! Die van mij hebben het wel snel warm van zichzelf.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:56

ik heb vorige week nog opnieuw geschoren. Niks te laat dus hoor :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:05

Wijslander schreef:
Racestreep heb ik een paar jaar gehad maar voldeed niet (meer) voor ons. Nu toch maar all the way gegaan en tot nu toe geen spijt van! Die van mij hebben het wel snel warm van zichzelf.

Dat heb ik dus ook.... 1 die met name enorm staat na te zweten.
En gewoon wat minder looptrust heeft omdat ze het gewoon erg heet heeft. Het is natuurlijk ook erg warm.
Wat heeft gemaakt dat je alles hebt geschoren, en wat heb je gemerkt qua verschil?
De ander zweet veel minder, maar raakt dus minder goed zijn warmte kwijt... die gaat dan meer panten.
De laatstgenoemde is eczemer en scheer ik vlak voor het seizoen, voorjaar, altijd helemaal. Maar zit te denken ze nu vast beiden te doen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:23

Ik ga die van mij dit weekend nog scheren voor het eerst. Die houdt het niet meer, we hadden 2 maanden niet veel gereden dus leek niet nodig maar nu staat hij veel binnen en werken we terug 4-5 keer per week, vollop in het zweet dus en met een fleece in de stal lukt niet want die sloopt hij. Scheren dan maar.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:43

Hier ook geen zweet maar wel panten met wintervacht.

Deze winter kunnen we voor het eerst echt regelmatig trainen en gaat het ook goed. Vond het zonde om de rem erop te zetten vanwege de vacht dus vandaar dit jaar geschoren. En mijn andere wordt nu beleerd. Aan de longe waren 3 rondjes draf al teveel dus schoot niet op. Dan ook maar het apparaat erop. :D

Mijn rijpony loopt nu 15 km in 2 uur zonder moeite en met mijn jonkie kan ik normaal longeren. Beduidend verschil dus!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:46

Wijslander schreef:
Hier ook geen zweet maar wel panten met wintervacht.

Deze winter kunnen we voor het eerst echt regelmatig trainen en gaat het ook goed. Vond het zonde om de rem erop te zetten vanwege de vacht dus vandaar dit jaar geschoren. En mijn andere wordt nu beleerd. Aan de longe waren 3 rondjes draf al teveel dus schoot niet op. Dan ook maar het apparaat erop. :D

Mijn rijpony loopt nu 15 km in 2 uur zonder moeite en met mijn jonkie kan ik normaal longeren. Beduidend verschil dus!

Leuk, goed om te horen... Ik heb in okt beiden gedeeltelijk geschoren, maar er zit alweer een berenpak op.
Groeit als een malle...
En het is echt warm nu.
Laatst in de middag gereden, merrie was om 22 uur nog nat...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:49

Ik ken het, doffe ellende. Mijn jongens zijn nu trouwens ook een stuk enthousiaster, logisch ook wel. Met deze temperaturen hebben ze het staand in de wei al te warm. Nu krijgen ze gewoon een dunner dekentje op en voila. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:53

Laat alle puristen het niet horen.... dan gaan ze je offeren in hun zelfgebreide truien met hun dikbehaarde poolpaarden ;-)