[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:32

Priscilla_90 schreef:
zit er ook geen olie in de koffer erbij ?

Nee dat zit opgevuld met piepschuim/foam :+
Wel in het vakje voor de messen gevuld met een extra messenset.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:34

Zou eigenlijk echt even flesje scheermachine olie halen aangezien dit er echt voor is (Boerenbond, Welkoop of Pet's Place??). :o

Bonnelover

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:26

Naaimachine olie kan ook best. Wapenolie geen idee of dit kan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:34

Mijn heiniger is binnen!
Eens kijken of ik morgen kan scheren.

Hoe zit dat met die stelknop bovenop? Ik wordt niet echt wijs uit de beschrijving

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:41

Met de stelknop regel je de strakheid van de messen zeg maar. Je draait ze vast en daarna de stelknop ook vast. Ga scheren en kijk of t wil. Als niet wil dan wat aan de stelknop draaien., meestal wat strakker bij mij.Tenminste zo doe ik t altijd, heb ook een Heiniger.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:41

Ah top dank je! Gewoon uit proberen dus :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:43

Ja doe ik wel ja. En ik heb toen ik voor t eerst ging scheren wat filmpjes op youtube gekeken. Dat ik zeker wist dat ik t goed deed. Gewoon zoeken op scheren Heiniger, zijn er genoeg te vinden

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:48

Paardje net geschoren.
Ging prima! Dus de stelknop was vast goed. Nu apparaat schoonmaken.

Resultaat is niet streeploos. Maar ja. 1e keer zelf scheren. Hoeft ook niet mooi.

Fijn apparaat. Lag fijn in de hand :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:27

Nessa schreef:
Paardje net geschoren.
Ging prima! Dus de stelknop was vast goed. Nu apparaat schoonmaken.

Resultaat is niet streeploos. Maar ja. 1e keer zelf scheren. Hoeft ook niet mooi.

Fijn apparaat. Lag fijn in de hand :)

Fijn dat het zo goed ging!
Ben benieuwd of je het apparaat weer vlot in elkaar krijgt, ik ben altijd uren aan het prutsen om na het schoonmaken dat ene dingetje weer terug te klappen, zodat het netjes in het blokje valt. Mijn man doet dat in 2 seconde........ en vindt mij maar een onhandige sufferd -O-

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:45

Dat doe ik ook in 2 seconden hoor haha. Heel simpel

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:03

Hier net een nieuwe tondeuse binnen voor onze pony!
Erg fijn om hm na het normaal scheren (wat ik niet zo netjes kan) met deze alles streeploos kan maken.

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:14

Bonnelover schreef:
Naaimachine olie kan ook best. Wapenolie geen idee of dit kan.

Ik heb inderdaad naaimachine olie gehaald. :)
Durfde het toch niet zo goed aan met de wapenolie. :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:15

Jester_ schreef:
Dat doe ik ook in 2 seconden hoor haha. Heel simpel

wat is de truuk dan? Ik ben zoooo onhandig......

Ben nu op zoek naar een set messen waarmee ik een vies paard (modder/zand) op 7 mm kan scheren met een Heiniger Progress..... iemand enig idee?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:41

7 mm? Dat heb ik nog nergens gezien. Ik heb me al ooit al dood moeten zoeken achter 5 mm messen. Vraag me nu niet waar ik doe ooit gehaald heb haha

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:53

ze zijn er hoor: Ea1-Sur/83AU maar ik heb toch maar een setje 21-23 messen besteld, die scheren op 3 mm maar komen moeiteloos door een vieze, dikke vacht heen, volgens de leverancier. Nu wachten op beter weer....

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:26

Ga het hier toch ook even vragen. Ik wil niet te veel uitgeven maar vind het zo onnozel om elk keer te lopen betalen voor het scheren terwijl ik met al dat geld er zelf al een had kunnen kopen. Paard heeft 2 maanden stilgestaan dus ik ging normaal dit jaar niet scheren maar intussen zijn we weer intensief bezig en met zijn dikke wintervacht geen pretje. Alleen is het budget als studentje niet breed, en ook omdat we veel kosten hebben gehad de laatste maanden aan paardjelief.

Ik had dus mijn oog laten vallen op een Sectolin SE-210 en een Kerbl Farmclipper 4, iemand ervaring mee?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:28

De 210 is degelijk :) Langere haren moet je wat zachter/trager doen maar het ding heeft me nog niet in de steek gelaten en heb er nu toch al wat mee geschoren. Farmclipper geen ervaring mee :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:38

Laurievc schreef:
De 210 is degelijk :) Langere haren moet je wat zachter/trager doen maar het ding heeft me nog niet in de steek gelaten en heb er nu toch al wat mee geschoren. Farmclipper geen ervaring mee :)

Ook voor grotere oppervlaktes?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:45

Een kennis heeft haar paard ermee in jachtpatroon. Ikzelf zou dat niet doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:30

CalipsoLover schreef:
Ga het hier toch ook even vragen. Ik wil niet te veel uitgeven maar vind het zo onnozel om elk keer te lopen betalen voor het scheren terwijl ik met al dat geld er zelf al een had kunnen kopen. Paard heeft 2 maanden stilgestaan dus ik ging normaal dit jaar niet scheren maar intussen zijn we weer intensief bezig en met zijn dikke wintervacht geen pretje. Alleen is het budget als studentje niet breed, en ook omdat we veel kosten hebben gehad de laatste maanden aan paardjelief.

Ik had dus mijn oog laten vallen op een Sectolin SE-210 en een Kerbl Farmclipper 4, iemand ervaring mee?
h

Ik ben ook met die sectolin begonnen (voor gehele schering) maar dat wou niet, jachtpatroon ging nog net trouwens.
Ik heb de moser max en die vind ik echt heel fijn, heb er al een paar keer mijn paard geheel mee geschoren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:33

Grote kans dat goedkoop kopen duurkoop gaat worden, maar geen ervaring met deze apparaten.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:13

Ik heb die kleine sectolin, SE2
Gebruik hem voor de vormpjes en bijwerken en het hoofd, vind het een fijn dingetje.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:07

Kerbl is afgeprijsd op agradi, was normaal een iets duurder machine. Dus ik denk dat ik voor die zal gaan, lees enkel positieve reviews en weet welke minpunten hij heeft dus waaraan ik kan verwachten.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:42

Ik heb een vraag, zondag heb ik mijn pony geschoren. Dit heb ik al vaker gedaan, ook met dit apparaat.
Gisteren viel het me op dat ze een soort smetplek in haar linker oksel had, ik heb het gespoeld met water, goed gedroogd en ingesmeerd met Dermiel, ook had ze een verharding van de huid op de plaats waar een sperriem zit (niet om gehad hoor).
Vandaag weer gecontroleerd en nu zit het in beide oksels... verder op haar buik lijkt het verdikt en alsof er opgedroogd wondvocht op de huid zit.
Ik heb haar nu helemaal gewassen met betadine en de oksel weer met Dermiel ingesmeerd.
Zijn er mensen met dezelfde ervaring en wat heb je gedaan?
Ik denk dat het een reactie is op de olie die ik gebruikt heb voor het scheerapparaat. Pony heeft ook cushing, waardoor sneller huidproblemen...

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:43

De vachten bij Cushing zijn vaak een beetje vettig en vervilt (? schrijf je dat zo), dus mijn ervaring is dat je hele scherpe messen moet hebben zodat je niet in die vacht blijft hangen.
Weet je zeker dat je haar niet in de velletjes bij de oksels geraakt hebt? Kan soms hele vervelende kleine snijwondjes geven...
Verdikkingen en wondvocht doet mij denken aan de aandoening die mijn paard waarschijnlijk heeft, angio oedema. Maar dat had je dan vast al wel vaker hebben gezien.
Misschien inderdaad een allergische reactie op de olie of verandering in voer of bodembedekking?