[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:10

Josien_ schreef:
Heeft iemand ervaring met de Lidl dierentondeuse en de sectolin clipper Pro?
Wil een tondeuse aanschaffen voor toiletteren en patroon bijscheren.

Absoluut die van de LIDL! werkt nog beter dan die van Sectolin. en tig keer goedkoper

Laurievc

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:27

Slechte ervaring met de clipper dus als het tussen die 2 moet gaan lidl :) Ik heb nu de SE 210 en daar ben ik heel tevreden van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:14

Die van de lidl komt ij mijn paard amper door de haren heen, ook niet op het hoofd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:34

Nou ik gebruik hem waarschijnlijk zo'n 2-3x per jaar en het is vooral om een beetje bij te werken als het te snel groeit nadat ze geschoren is Door iemand anders.
Daarom wil ik er eigenlijk niet te veel aan uitgeven, die sectolin is hier in de buurt toevallig in de aanbieding vandaar.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:59

Ik ben echt fan van sectolin 210. Heel zacht en laatst zelf het hoofd getioletteerd van een paard dat het normaal eng vindt.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:27

Ik ben juist van van die van de lidl
Kon er ook mn hele Shetlander mee scheren

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:16

Ik heb ook de tondeuse van Lidl gekocht (van Wahl, toch?) en ik heb ook de Sectolin gehad.
De laatste vond ik echt een rot ding; hij kwam vrijwel niet door de haren. De tondeuse van Lidl doet dat wel en werkt hartstikke goed.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:17

Welke Sectolin? Want daar zit echt heel veel verschil in :P Ik had er ook eentje gehad dat NERGENS doorkwam en was helemaal tegen het merk. Nu heb ik een ander model en mega tevreden van...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:46

Mijn paard is dit jaar voor het eerst geschoren (jachtpatroon). Het staat supermooi en is ook 100% praktisch want ze werd wel erg nat na het rijden (hoewel ze in de winter niet eens zo heel dik in haar vacht zit)..

Maar nu...... schuurplekken!!!! |( Daar was ik eindelijk vanaf toen ik een aantal jaar geleden overstapte op de Rhino wug dekens. Maar nu heeft ze voor het eerst weer kale plekken op borst en schouders. En ik zie dat ook op haar hals de teugels beginnen te schuren.. Lelijk!!!!

Hebben meer hier last van (enkel na het scheren) en zijn er tips/adviezen om dit te minimaliseren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:55

Op de schouders kun je glansspray spuiten tegen het schuren van de deken, en dan dekens met een gladde voering gebruiken die goed passen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:05

De dekens hebben een gladde voering (Rhino) dus 'check'. Ik heb er nu levertraanzalf op gesmeerd maar kan ook wel wat glansmiddel gebruiken. Enige jammere is dat de deken dan aan de binnenkant sneller 'plakkerig' wordt...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:20

Ik zou geen vettigheid smeren, dan krijg je nog meer wrijving en wordt je deken plakkerig en stroef aan de binnenkant

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:03

Vandaag onze shetlander geschoren...Tweede keer al deze winter periode!

Hij is wel heel kaal vind ikzelf :=
Hij heeft nu natuurlijk wel een 200grams winterdeken en een fleecedeken om.

Afbeelding

Moet alleen zn hoofd nog wat trimmen en de strepen aan de andere kant wegwerken..Maar had er ff geen zin meer in :evaw:

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:54

horsiegek schreef:
Wat voor apparaat en messenset heb je gebruikt?

Ik zie nu pas jouw berichtje, dat is nog even een verhaal. Ik heb namelijk een hele dure Sectolin SE-600. Maar met de messen opzetten is er iets verkeerd gegaan waardoor ik ze er nu niet meer opkrijg.
(Ik baal, want ik ben te ver weg om naar de contactpersoon van de garantie te rijden en ik krijg ze er met geen mogelijkheid op, omdat de machine al aanstond toen de messen eraf gingen... toevallig iemand hier met dezelfde die mee zou kunnen kijken? )

Dus... Ik moest met de veel kleinere tondeuse scheren, de oster powerpro. Op zich zou dat een goede moeten zijn, alleen kan ik blijkbaar dus voor geen meter scheren. Het is inmiddels gelukkig wat aangegroeid, hij is weer zwart en glanzend. Maar ik ben er bang voor dat hij weer te snel een teveel vacht gaat aanmaken...

Tips? Ik denk dat ik te hard druk op bepaalde plekken waardoor ik bijna op de huid scheer? En hij heeft ook behoorlijk irritatie / bultjes gekregen na het scheren. Ik had hem de dag ervoor gewassen met betadine scrub en shampoo....oh, aan de boven/ binnenkant van de benen kreeg ik het niet geschoren omdat er niemand is die het been even naar voren kan vasthouden... iemand daar nog tips voor?

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:47

AmyPony schreef:
Ik heb ook de tondeuse van de lidl gekocht, maar ik ben niet zo tevreden..
Mijn paard dr vacht is nog niet eens extreen lang, maar die tondeuse kwam er gewoon nauwelijks doorheen. Ik heb nu dus alleen dr hals gedaan en daar ben ik serieus een uur mee bezig geweest. Letterlijk.
Hoe kan dit? Ik ga haar maar niet helemaal scheren ermee want het ziet er gewoon niet uit en ik ben dan echt ontzettend lang bezig :(

Heb je WD40? Als je dat er opspuit gaat het er veel soepeler door heen. Ik heb mijn paard 2x helemaal geschoren met die van de lidl

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:03

hoii,

ik heb een haflinger en de laatste tijd vind ik dat ze wel erg veel zweet. Van top tot teen zeiknat en na 20 minuten stappen nog niet droog, ze staat 24/7 buiten met dekens (op tijd mee begonnen). Ik ga tot maximaal 300 gram nu met echt extreme temperaturen nog een fleecedekentje erbij. Ik zit erover te denken om volgend jaar toch een stuk te scheren omdat dit voor haar ook niet fijn is.
Maar dan heb ik een paar vragen:

- wat kan ik het beste scheren? Is alleen een lijntje bij de hals genoeg?
-moet ze dan dikkere dekens? En perse met hals deken?
- kan ik dit zelf scheren met de tondeuse van de lidl?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:30

DarkCupid schreef:
AmyPony schreef:
Ik heb ook de tondeuse van de lidl gekocht, maar ik ben niet zo tevreden..
Mijn paard dr vacht is nog niet eens extreen lang, maar die tondeuse kwam er gewoon nauwelijks doorheen. Ik heb nu dus alleen dr hals gedaan en daar ben ik serieus een uur mee bezig geweest. Letterlijk.
Hoe kan dit? Ik ga haar maar niet helemaal scheren ermee want het ziet er gewoon niet uit en ik ben dan echt ontzettend lang bezig :(

Heb je WD40? Als je dat er opspuit gaat het er veel soepeler door heen. Ik heb mijn paard 2x helemaal geschoren met die van de lidl

Ja dat heb ik wel, maar veroorzaakt dat geen irritatie bij mn paard?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:17

Zuchini schreef:
horsiegek schreef:
Wat voor apparaat en messenset heb je gebruikt?

Ik zie nu pas jouw berichtje, dat is nog even een verhaal. Ik heb namelijk een hele dure Sectolin SE-600. Maar met de messen opzetten is er iets verkeerd gegaan waardoor ik ze er nu niet meer opkrijg.
(Ik baal, want ik ben te ver weg om naar de contactpersoon van de garantie te rijden en ik krijg ze er met geen mogelijkheid op, omdat de machine al aanstond toen de messen eraf gingen... toevallig iemand hier met dezelfde die mee zou kunnen kijken? )

Dus... Ik moest met de veel kleinere tondeuse scheren, de oster powerpro. Op zich zou dat een goede moeten zijn, alleen kan ik blijkbaar dus voor geen meter scheren. Het is inmiddels gelukkig wat aangegroeid, hij is weer zwart en glanzend. Maar ik ben er bang voor dat hij weer te snel een teveel vacht gaat aanmaken...

Tips? Ik denk dat ik te hard druk op bepaalde plekken waardoor ik bijna op de huid scheer? En hij heeft ook behoorlijk irritatie / bultjes gekregen na het scheren. Ik had hem de dag ervoor gewassen met betadine scrub en shampoo....oh, aan de boven/ binnenkant van de benen kreeg ik het niet geschoren omdat er niemand is die het been even naar voren kan vasthouden... iemand daar nog tips voor?

Misschien heb je dit soort filmpjes al lang al bekeken en weet je heel goed hoe ze erop moet zetten, maar indien niet: https://www.youtube.com/watch?v=XT21iTmSHoU

Ik ken de Oster Powerpro niet, scheert deze op 3 mm? Zo niet dan zou je inderdaad tot op de huid kunnen komen. Voor de benen toch even iemand vragen of zelf het been optillen en naar voren brengen en met de andere hand scheren. Je kunt ook even het velletje pakken en optillen/naar voren trekken (zachtjes ;)).

Gleden de messen eruit toen je aan het scheren was? Dan kan het zijn dat je de scheerkop niet genoeg hebt aangedraaid, ook te zien in het filmpje. Of de schroefjes niet ver genoeg. Ook moet je erop letten dat je klein bovenmes goed zit en in de pennetjes valt.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:12

AmyPony schreef:
.
Ja dat heb ik wel, maar veroorzaakt dat geen irritatie bij mn paard?

Ik heb het ook gespoten op het apparaat, en heb bij mijn paard niks kwa irritaties gemerkt

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:56

Citaat:
Misschien heb je dit soort filmpjes al lang al bekeken en weet je heel goed hoe ze erop moet zetten, maar indien niet: https://www.youtube.com/watch?v=XT21iTmSHoU

Ik ken de Oster Powerpro niet, scheert deze op 3 mm? Zo niet dan zou je inderdaad tot op de huid kunnen komen. Voor de benen toch even iemand vragen of zelf het been optillen en naar voren brengen en met de andere hand scheren. Je kunt ook even het velletje pakken en optillen/naar voren trekken (zachtjes ;)).

Gleden de messen eruit toen je aan het scheren was? Dan kan het zijn dat je de scheerkop niet genoeg hebt aangedraaid, ook te zien in het filmpje. Of de schroefjes niet ver genoeg. Ook moet je erop letten dat je klein bovenmes goed zit en in de pennetjes valt.

Heel erg bedankt voor je antwoord.
Bij de sectolin is het wat ingewikkelder van binnen. Doordat de messen niet vast genoeg zaten en ik inderdaad al aan het scheren was draaide er iets vast vanbinnen. Dat wil nu geen kant op, waardoor ik de messen er niet meer op kan zetten. Maar bedankt voor het filmpje in elk geval!

Goede tip voor het velletje in de oksel.

En ik heb geen idee op hoeveel mm de oster scheert? Ik denk dat ik gewoon op sommige plekken te hard heb geduwd. Is die irritatie herkenbaar bij iemand?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:02

@Zuchini: Bij macrovet staat dat de meegeleverd kop op 1.6mm scheert. Dat is dus bijna de helft korter dan de meeste paard normaal worden geschoren. Wel geven ze aan dat je 19 combinaties messensets erop kan zetten, en dus ook kunt bestellen voor 3 mm.
Verder moet je inderdaad niet gaan duwen maar de scheerkop gewoon met zachte druk gelijkmatig aan het paard houden.
Voor wat betreft het ingewikkelder van Sectolin... hmm geen idee. Ik dacht toch dat alles wel op het zelfde principe neerkomt. Misschien kun je het apparaat eens helemaal uit elkaar halen? Vanaf de zijkant ook maar losmaken etc.?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:13

horsiegek schreef:
@Zuchini: Bij macrovet staat dat de meegeleverd kop op 1.6mm scheert. Dat is dus bijna de helft korter dan de meeste paard normaal worden geschoren. Wel geven ze aan dat je 19 combinaties messensets erop kan zetten, en dus ook kunt bestellen voor 3 mm.
Verder moet je inderdaad niet gaan duwen maar de scheerkop gewoon met zachte druk gelijkmatig aan het paard houden.
Voor wat betreft het ingewikkelder van Sectolin... hmm geen idee. Ik dacht toch dat alles wel op het zelfde principe neerkomt. Misschien kun je het apparaat eens helemaal uit elkaar halen? Vanaf de zijkant ook maar losmaken etc.?

Dat ga ik doen, hopelijk kan ik m daarna wel weer in elkaar zetten. Ik heb de gebruiksaanwijzing opgevraagd en daar zitten plaatjes bij dus dat zal hopelijk goed komen.
Gelijke en zachte druk, ga ik proberen. En als er eens familie of vrienden deze kant op komen ga ik hun vragen de 3 mm bladen mee te nemen voor de oster. want op zich kon ik het hele lijf er wel mee doen. Bedankt voor je adviezen!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:37

Faitherr schreef:
hoii,

ik heb een haflinger en de laatste tijd vind ik dat ze wel erg veel zweet. Van top tot teen zeiknat en na 20 minuten stappen nog niet droog, ze staat 24/7 buiten met dekens (op tijd mee begonnen). Ik ga tot maximaal 300 gram nu met echt extreme temperaturen nog een fleecedekentje erbij. Ik zit erover te denken om volgend jaar toch een stuk te scheren omdat dit voor haar ook niet fijn is.

niemand een antwoord?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:49

Faitherr schreef:
Faitherr schreef:
hoii,

niemand een antwoord?
Denk dat dit prima kan. Gewoon doen en is het te weinig kun je altijd meer van hals/borst weghalen.
En tondeuse is hier prima voor of je moet een enorme teddybeer hebben. Succes met scheren!!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:12

Ik zou ook beginnen met lijntje bij de hals.

Ik denk dat ik ook alweer moet gaan scheren. Ik liet het elke keer doen.
Maar paardje is knetters braaf en het hoeft niet netjes. Dus wellicht toch zelf maar eens zo'n ding aanschaffen.

Maar dan... welke? Gaat om grote stukken. En hoe zit het met gebruik en schoonmaken? Olie begrijp ik?
En messen laten slijpen? Hoe zit dat?