[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:53

Ik heb ‘m ook altijd alleen achter vast. Gaat ook al jaren goed.
Hier nog heerlijk zonder deken. Wat fijn dat het even droog is.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:57

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:18

Ik geloof dat het alleen achter vastmaken van liners alleen bij de mijne niet goed gaat, dus wrs komt dat wel goed hoor

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:40

Alleen achter vast? Hmm, ik heb mijn liner (Horseware) zowel voor als achter vast. Mijn paard rolt veel, sprint ook regelmatig rond. En het is een makkie 'm netjes vast te maken aan de Amigo Bravo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:39

Ooit een deken gehad die 1 voorsluiting had. Die is geknapt. Paard in paniek door alle draden incl prikkeldraad buurman.

Dus voor gaat de liner vast...
Zie die al achter het paard aan vliegeren met alleen achtersluiting...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:01

Ik snap de uitleg niet zo goed hoe ie niet vast kan aan de WB, heb je een foto? Je kan ook het klittenband van de onderdeken gebruiken om hem vast te zetten aan die klittenband rand van de hals, als je deken dat heeft.

HW onder dekens deed ik ook meestal niet vast aan de boven deken van HW, nog nooit problemen gehad. Tenzij je vergeet hem achter vast te doen, dan gaat het sowieso fout.

Heb heus wel eens onderdekens gezien die gingen schuiven, maar dat waren over het algemeen types met minder vorm erin. Maar goed, iedereen moet uiteindelijk toch zelf weten wat ze doen en prettig vinden, er zijn tegenwoordig zo veel vullingen te vinden dat je niet per de hoeft te werken met onderdekens.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:24

lies schreef:
250 gram en 150 gram quilt eronder. Vond het nogal koud vanavond :o
Overdag alleen de 250 of nog 50 er bij onder, afhankelijk van kou en wind.
24/7 buiten met open stal en net kaal.

Resume, dit was too much :+ Vannacht weer onder 250 + 50.
De 150 gaat voorlopig de schuur maar weer in.

Mijn 50 gram onderdeken gaat wel schuiven, maar is idd een goedkope. Dus die doe ik sowieso achter vast en sinds DP datzelfde al eens vertelde, ook aan de voorkant.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:51

Volgens mij bedoelen degenen hier dat ze wel de voorsluiting van de liner vast maken.

Maar niet de klittenbandjes bij de schoft?
Die zijn niet perse noodzakelijk, het is alleen handiger met op- en afdoen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:00

Ik snap het ook niet zo goed, haha. Die klittenbandjes zouden toch niet zo'n deken op de plek kunnen houden als hij niet goed ligt? Hebben die liners geen buiksingels en andere sluitingen?

Want dat wat DP schrijft is toch als de echte borstsluiting knapt, dat kan ook bij de bovendeken gebeuren en bij echte krachten houdt klittenband het ook niet. Dan kan nog steeds de liner naar achteren gaan en gaan wapperen als de borstsluoting het begeeft.

Want de liners die ik heb maak ik nooit vast aan de bovendeken, gewoon de sluitingen van beide dekens vastmaken en nooit problemen. Als het schuift is het niet de goede pasvorm voor mijn paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:05

Ja klopt, dat bedoelen ze. En ik doe dus ook de klittenbandjes boven vast.
Wat maakt dat met op en af doen? :)

Ik pak liner en deken in 1 keer af en doe hem ook in 1 keer op.
Juist dan is boven vast makkelijker. Dan is het meer 1 geheel.

Mwm
Hier blijft die onderdeken goed liggen, ben wel eens vergeten ze achter vast te maken en merkte dat met afhalen, niet omdat het scheef lag.
Daarvoor maak ik het ook niet vast.

Ja maar de bovendeken heeft 2 sluitingen, beide tegelijk stuk zal niet snel gebeuren.
De klittenband van die liner, dat er maar 1 is op de borst, die kans zie ik wel gebeuren. Zeker als de liner wat ouder word.
Maak je dan de klittenbandjes bij de schoft vast dan moeten er 3 klittenbandjes tegelijk los gaan, die kans acht ik dan weer heel klein.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:07

Een liner heeft geen buiksingels idd. Wel een voorsluiting en dat is het dan ook..

Ik bedoel in ieder geval de klittenbandjes bij de schoft, die doe ik nu wel dicht/vast (nav verhaal DP dus).
En als dan de voorsluiting (1 klittenband) loslaat, dan zit ie aan de bovendeken vast, en zal ie er niet onderuit schuiven. Aan de achterkant is ie me er al eens onderuit geschoven (dus hing deels aan haar zij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:10

De liners van horsewaren zijn ook veel vormloze stukjes vulling in vergelijking tot van Mvm vermoedelijk gewend is :D

Bucas liners hebben een fatsoenlijke voorsluiting en singels ik vind die ook warmer. Het zijn echt dekens. Ik maak ze vaak wel vast want vind dat handig kan het in 1x keer op af. Maar je kan die dekens ook op doen zonder buiten deken. De horsewareliners schuiven in mijn beleving echt wel veel sneller die hebben alleen maar 1 rechte sluiting voor en verder niks.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:13

Ah ja, ik heb ook de quilt idd, maar dat is geen liner en die maak ik nergens vast aan de bovendeken.
Want het is idd een volwaardige deken, met buiksingels en een degelijke voorsluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:14

Klopt maar die kan je wel vastmaken! Ik doe dat wel zowel voor en achter en dan gaat die als 1 deken om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:15

Spenk echt elke keer als jij horseware afkraakt ik een euro krijg dan was ik nu miljonair :D

Ik ben juist blij dat er geen singels aanzitten.
Want meer riemen van onderen zit ook niet lekkerder.
Wil wel een singels, koop ik wel een staldeken.
Ik koop juist de liner voor minder sluitingen en gespen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:19

DuoPenotti schreef:
Spenk echt elke keer als jij horseware afkraakt ik een euro krijg dan was ik nu miljonair :D

Ik ben juist blij dat er geen singels aanzitten.
Want meer riemen van onderen zit ook niet lekkerder.
Wil wel een singels, koop ik wel een staldeken.
Ik koop juist de liner voor minder sluitingen en gespen.

En ik als jij het weer eens over andere merken dan horsware hebt die niet deugen en niet goed zijn :D

Het is je eigen invulling dat meer riemen niet lekker zitten. Hier heeft geen paard er last van :)

Ik heb altijd horseware gehad hoor prima dekens hoor als ze op je paard passen. En dat is hier niet het geval. En na meerdere lekke rambo's ben je dan ook wel een keer klaar :') . Maar MvM heeft bucas dus vandaar dat ik wel begrijp dat zij niet zo goed snapt wat jullie allemaal vast willen maken aan die dekens.

Het is gewoon zo dat die liners van horseware echt een stukje vulling zijn en géén deken. Al zijn er genoeg mensen die ook de horsewareliners niet vast vast maken en dat gaat dan ook gewoon goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-23 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:20

Ik ben sowieso maar 1 sluiting gewend aan de voorkant, ook met de outdoordekens. Dus die kans blijft even grot. Dat klittenband vind ik sowieso niet fijn op de borst, maar ik wil liners niet vast maken want ik vind het dus wel vervelend om het in 1 keer op te moeten gooien. Dat kan ik niet := dus voor mij zou zo'n type liner dus ook niks zijn.

Klittenband bij de schoft gaat sneller los als dat je denkt hoor als er kracht naar voren of achteren op komt te staan. Dat heb ik dan wel weer meegemaakt. Ik heb het niet over de borstsluitingen, want dat blijft hier sowieso nooit netjes vast ip de een of andere manier dus kies dekens zonder.

Ik heb wrl HW dekens gehad maar idd niet hun liners. En mijn onderdeken werden ook liners genoemd, zowel die van bucas als meer budget merken en hadden buiksingels of kon je de buik singels doorheen doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:25

Spenk
Nee nee...jij leest nergens dat ik andere merken afkraak, nergens!
Wel dat bij diverse koudbloeden veel dekens niet passen. Maar dat lijkt mij geen afkraken.

Ik heb zelfs een paar keer geschreven dat ik het jammer vind dat de Bucas dekens niet passen, want ze lijken me erg fijn.
Maar als de sluitingen te hoog zitten houd het bij veel paarden op.

Jij vind dat eigen invulling,
mij lijkt het logisch hoe meer er aan een deken zit hoe meer kans dat ze er bijvoorbeeld op liggen bij rollen of slapen. En op een clip liggen lijkt mij niet fijn.
Dus ja kies ik voor zo min mogelijk.
Less is more.

En de bucas liners hebben toch ook niets meer dan een borstsluiting en de schoft klittebandjes, of vergis ik mij nu zo?
het zijn ook alleen maar de staldekens met meer. Idem bij Horseware

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:26

Maar er komt geen kracht op te staan. Hij zit veilig onder de andere deken. Als ie van voor los komt dan blijft ie op de plek door het klittenband. Als ie daar niet vast zit, dan schuift ie misschien langzaam naar achteren, zoals dat kan gebeuren naar opzij als je achter niet vast doet. Ligt mss ook wel aan het type paard (rond wijnvat in mijn geval), of ie gaat schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:31

Je hebt ook een clip aan je bovendeken natuurlijk waar ze dan opliggen. Maar prima agree to disagree :)
Ik kan met minder dikkere dekens toe zo dus ik vind het prima het geeft hier wat meer warmte. Per paard verschillend natuurlijk.

Bucas onderdekens hebben een borstluiting met magneet, t sluiting en klittenband. Schoft klittenbandjes en achter klittenbandjes en singels ja.
Deze zijn dat https://www.agradi.nl/bucas-quilt-150g- ... EiEALw_wcB

Eerder hadden ze ze wel zonder singels maar die zijn eruit. Dit is gewoon wat meer deken dikkere stof stevigere stof. Hier hoeft geen deken over als ze op stal staan. Vergelijkbaar met de horseware insulators. Dus als je deze niet vastmaakt gaan ze nergens naar toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:37

Maar als er geen kracht op komt te staan zouden ze ook niet als een vlag eraan kunnen wapperen toch? Dan zou je de klittenband stukken op de schoft ook niet vast hoeven maken. Maar juist omdat ze zonder voorsluiting wel zouden bewegen heb je dat klittenband nodig, maar dan komt er alsnog druk op te staan als ze naar achteren gaan. Zijwaarts zal je idd beter tegenhouden en stom genoeg is klittenband daar beter in dan in tegenovergestelde richting zoals naar voren of achteren druk. Dus als de voorsluiting kapot is en de deken naar achteren schuift door het bewegen.

Hier ook rond wijnvat :') Niet handig met zadels en singels en idd ook niet als de voorsluiting kapot zou gaan. Maar dat zou echt niet mogen gebeuren, behalve bij extreme uitzondering. Het is natuurlijk een utopie om een deken te willen die blijft liggen zonder dat je hem ergens vast maakt, jammer genoeg. Geloof meteen hoe die deken bij DP ging flapperen en eng dat is want ze raken steeds meer in paniek en dan gaat die deken nog sneller er vanaf :=

Maar mijn liner zie ik ook niet meer, ik heb diegene waar de buiksingels aan de binnenkant van de deken van zitten en niet eroverheen komen. Dus lijkt een deken zonder singels maar is het niet.

Blijft nog steeds dat ik het niet vast maak omdat ik dat in 1 keer erop gooien niet kan en niet fijn vind, dus wil geen dekens die niet zelfstandig blijven liggen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:38

Spenk

Klopt, ik vind het ook jammer dat er boven 3 haakjes zitten per kant om de klittenband aan vast te maken bij de schoft, terwijl ik enkel de middelste gebruik.
Heb ook al een paar keer gedacht de andere 4 er af te halen :o
Maar ben bang de deken te beschadigen, dat is de enige reden dat ik dat nog niet heb gedaan.

En ja helemaal cliploos hebben ze ook weer niet.
Al ben ik geen tegenstander van van die dekens die over het hoofd moeten.
Zou ik die in de maat van mijn paarden vinden zou ik daar weer voorkeur aan geven :j

Ah oke, dan ken ik alleen nog die onderdekens/liners zonder de buiksingels. Wist niet dat die eruit waren.
En ja staldekens dan. Uiteraard logisch dat daar alles aanzit.

@lies

Hier ging hij niet schuiven naar opzij toen ik die achter was vergeten. Maar misschien dat die boven bij de schoft hem in het midden hield?
Ronder vind je ze niet. Of dat was mazzel kan ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:41

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:14

De liner is juist nieuwe bij Bucas. Voorheen had je alleen de echte onderdekens.
De schoft klittenbandjes zijn puur bedoeld voor gemak met op en af doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:20

DuoPenotti schreef:
https://www.bucasnederland.nl/bucas-liner-100.html

kijk ik op de site va Bucas, dan is de liner er toch helemaal niet uit?
Dit is dus precies hetzelfde als de liner van horseware.

Ik geloof dat ik het niet zo goed lees en snap of zo

Die is net op de markt zie ik :D !

Echt sinds een week ofzo. Dus dank! Want die kent waarschijnlijk nog bijna niemand :))