wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:52

Ik houd nu de dunne regendekens erop, tenzij het echte megawarm wordt, maar in principe wil ik nu niet meer naar minder wisselen, alleen straks nog naar dikker...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:53

Wat zijn sommige van jullie al vroeg met dikke dekens. Mijn paard staat in een open en bloot stal, maar als ik er 's ochtends om 7 uur ben is ze echt nog warm. Ik heb sommige paarden dan in mn handen die echt veel te warm staan met een deken, en een enkeling die echt al een deken nodig heeft. In de zomer gaan we koelen als die paarden zo warm zijn, maar in het vroege najaar is het blijkbaar niet erg als ze te warm onder een deken staan. Overigens ben ik niet tegen dekens, ook niet om de vacht kort te houden, maar ik heb het 's ochtends echt te doen met die veel te warme paarden.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:55

Die van mij hebben een ongevoerde regendeken op met daarover hun rambo eczeemdeken. En overdag haal ik soms de regendeken af afhankelijk van de temperatuur. Ga straks over op 200 grams outdoor. Dikkere dekens vind ik niet nodig voor mijn recreatief gereden knollies Knipoog

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:00

Karin_deB schreef:
Ik ben niet zo van de meerdere dekens over elkaar, dat lijkt me niet fijn liggen op de een of andere manier.

@ stalleke, is jouw paard dan zo'n koukleum dat ze het ook echt nodig heeft?

De mijne stond 24/7 buiten (met schuilstal) toen het vroor met een 300 grams deken.

JA ze heeft het echt nodig, anders ook meteen last van de spieren

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:11

Musjes schreef:
Wat zijn sommige van jullie al vroeg met dikke dekens. Mijn paard staat in een open en bloot stal, maar als ik er 's ochtends om 7 uur ben is ze echt nog warm. Ik heb sommige paarden dan in mn handen die echt veel te warm staan met een deken, en een enkeling die echt al een deken nodig heeft. In de zomer gaan we koelen als die paarden zo warm zijn, maar in het vroege najaar is het blijkbaar niet erg als ze te warm onder een deken staan. Overigens ben ik niet tegen dekens, ook niet om de vacht kort te houden, maar ik heb het 's ochtends echt te doen met die veel te warme paarden.

Op sommige stallen kan het 's nachts ook vrij koud zijn.
Ik heb 2 paarden 's nachts onder een 200 grams staldeken staan, maar die zweten er echt niet onder.
En overdag hebben ze een 0 grams regendeken op, ook daar zweten ze niet onder.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:13

Nou de mijnne zoekt het nog maar even uit. Tot ik bedenk om te gaan scheren, dan gaan er pas dekens op. Nu staat ze nog even lekker buiten zolang ze buiten staat en het nog goed gaat vind ik het prima.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:31

ik heb ze al bijna 3 weken onder een tussendeken staan, dat zit tussen een zomer en winter deken in. puur omdat ze 'ochtends vroeg al naar buiten gaan, en dan is het nog best fris! ligt eraan wat het weer gaat doen, anders krijgen ze binnenkort al een winterdeken op. cacharel zal zowizo wel geschoren moeten worden, maar mijn zwarte heb ik nog niet zolang, dus ik weet niet hoe hij in zijn haren komt te zitten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:53

stalleke schreef:
Karin_deB schreef:
Ik ben niet zo van de meerdere dekens over elkaar, dat lijkt me niet fijn liggen op de een of andere manier.

@ stalleke, is jouw paard dan zo'n koukleum dat ze het ook echt nodig heeft?

De mijne stond 24/7 buiten (met schuilstal) toen het vroor met een 300 grams deken.

JA ze heeft het echt nodig, anders ook meteen last van de spieren

In zo'n situatie kan ik het begrijpen. Het is wel heel erg balen dat ze zo snel last heeft van haar spieren.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:05

ik zag deze topic dus dacht ik ga even kijken
want ik zit nog een beetje te twijfelen met mijn haflinger.
ik heb hem nu snachts op stal staan en heeft nog steeds mooie vacht nog geen tekenen van wintervacht. hij stond vorig jaar hele jaar buiten ivm blesure en mocht die lekker buiten uitrusten
toen had die een hele dikke vacht en bleef heel lang nat.
maar we zijn nu fanatiek met hem bezig en straks wedstrijden.
is het verstandig om hem dan wel of geen deken op te doen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:09

Mijn menpony staat nog steeds onder zijn regendeken. Mijn andere staat gewoon bloot, hij werkt ook niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:40

Tiso schreef:
ik heb hem nu snachts op stal staan en heeft nog steeds mooie vacht nog geen tekenen van wintervacht. hij stond vorig jaar hele jaar buiten ivm blesure en mocht die lekker buiten uitrusten

Als jij wedstrijden wilt rijden en je rijdt vrij intensief wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:23

germie schreef:
Je hebt het over de gemiddelde temperatuur over 24 uur. In augustus is de gemiddelde dagtemperatuur 22.3 graden.
En als de temperatuur overdag niet meer boven de 15 graden uitkomt, dan zit je al in november.

Hmmm ik weet niet waar jij dan woont, maar gemiddelde dagtemperatuur in november rond de 15 graden? Dach' et niet. Als het al eens aan een maximumtemperatuur van 15 graden komt in november, dan heet dat "warm voor de tijd van het jaar". Maximumtemperaturen (niet eens gemiddelde dagtemperaturen) voor VANDAAG liggen al nauwelijks boven de 15 graden (16/17). Morgen liggen de maximum (niet eens gemiddelde) temperaturen zelfs rond de 14/15.

Afbeelding

Even om dingen in perspectief te plaatsen.... "als de temperatuur overdag neit meer boven de 15 graden uitkomt, dan zit je al in november"?

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:53

MISTRAL94 schreef:
Tiso schreef:

Als jij wedstrijden wilt rijden en je rijdt vrij intensief wel.

oke dank je.. dan ga ik het verder volgen

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:55

die van mij staat op stal (met luik) met een zomerdeken overdag en een staldeken voor de nacht. Hij is van de zomer niet geschoren maar wel in het voorjaar.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:02

klopt het dat ze van haver een dikkere vacht aanmaken??

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:51

Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord! Denk het niet hoor!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:52

Cleo_ schreef:
klopt het dat ze van haver een dikkere vacht aanmaken??

Hoe kom je daar bij?

_Wouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:17

als het kouder dan 15 graden is dan krijgt mijn pony de deken op en dan heef ie het weer lekker warm

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:22

Ik heb er nu, samen met de eigenaar/+instructice volgens mij een 200/300 opliggen, zijn haren stonden echt al overeind dus meneer is een koudkleumpje, ook was het in de stal, al waren de deuren dicht behoorlijk koud. Ja

Voel me nu wel apart, aangezien de rest zo te zien er nog niet echt een deken op heeft liggen.. Bloos

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:25

Die van mij is vandaag overdag ook met z'n onderdeken er onder blijven staan hoor (heeft ie 150 grams+een regendeken op). Ik vond het vandaag zó koud en hij had het gisteravond echt koud.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:26

Mijn pony heeft nu overdag een ongevoerde regendeken op en daar komt 's nachts een 200 gram onder. Als het weer zo mooi en zonnig wordt gaat de ongevoerde in de middag een paar uurtjes af zodat hij ook nog even lekker bloot in de zon kan.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:48

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:23

Gisteravond stonden die van mij te zweten onder de met fleece gevoerde regendekens, dus vanndacht hadden ze de zomerdekens weer op. Vandaag overdag wel weer de regendekens erop.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:09

Die van mij staan met dit weer ook dag en nacht met 200 grams deken op. Anders hebben ze het echt koud, staan de haren over eind.
Daarover heen heb ik een regendeken liggen omdat de andere dekens niet wachterdicht zijn.
De paarden staan trouwens dag en nacht buiten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:20

Pff heel irritant, bij ons op stal is het binnen veel warmer dan buiten.. Wilde mn pony net onder 200 grams gaan zetten, maar even uitgetest op stal en ze was echt superwarm er onder, nog net niet zwetend dus dat is ook geen optie. En mn PH gaat echt niet zoveel wisselen 's ochtends en 's avonds Nagelbijten / Gniffelen