Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:46

Bij jou zaten er niet alleen dazen in toch ? Bij mij zat er van alles is, dazen, muggen, langpootmuggen, vliegen, wespen en noem maar op....een horzel zie ik niet zo vaak denk ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:52

idd ook wat jij opnoemt.
Maar het is bijv niet zo dat je speciaal vliegen vangt, heb niet het idee dat die echt op de bal af komen maar er meer perongeluk in raken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 22:56

Ja dat denk ik ook aangezien de dazen veruit de meerderheid vormen die gevangen worden en een wesp soms ertussen zit en een paar vliegen zeg maar.

De pony hier heeft ondanks de deken en de injectie echt vreselijk zomerexceem. Ze gaan nog van alles proberen maar het beestje heeft er echt heel erg last van triest genoeg. Je kunt er ook niet meer op rijden want het doet hem zeer. Mijn pony gaat invallen voor hem en dan maar kijken of ze er iets aan kunnen veranderen. Ik hou ook mn hart vast straks met de dazen met hem. Dan gaat hij nog eens extra schuren van die bulten ben ik bang. Voor de mugjes zou hij snachts op stal moeten en voor de dazen overdags. Dan komt hij dus niet meer buiten dat is ook niets....

Ik vraag me af, hoe hoog dazen vliegen anders is er nog een mogelijkheid met windnetten (is heel fijn gemaasd) een deel af te zetten of de bak misschien dat je er dan ook af bent. Of een paddock voor de paarden overdags...
Of kost dat kapitalen.....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:03

Vandaag hier de eerste daas doodgeslagen Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:54

Perrokai schreef:
Ik vraag me af, hoe hoog dazen vliegen anders is er nog een mogelijkheid met windnetten (is heel fijn gemaasd) een deel af te zetten of de bak misschien dat je er dan ook af bent. Of een paddock voor de paarden overdags...
Of kost dat kapitalen.....
Volgens mij moet je het dan helemaal dicht maken. Buiten dat je daar waarschijnlijk een vergunning voor nodig hebt omdat het dan een echt bouwwerk wordt, zal het ook wel het nodige kosten gezien de meters die je nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:22

Hier lijken met het broeierig weer de dazen ook weer wakker Boos!
uurtje terug is de zon door gekomen, en zag ik net de paarden in de schuilstal staan...
Is niet zonder slag of stoot gegaan... Verdrietig
Kawa heeft een snee op zijn hoofd, Zanda op zijn flank de haren eraf... Narcos niks...maar dat had ik ook niet anders verwacht...

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:06

Wow ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe lang je erover hebt gedaan om te maken! Als er op mijn verzorgpaard een daas is sla ik hem gelijk dood... Maar ik denk dat jou manier ook heel erg zou helpen! Ziet er echt mooi uit!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:44

Slaan werkt hier niet meer omdat je dan met twee handen de hele dag je paard aan het slaan bent. Ik heb het wel eens een half uur of een uurtje gedaan en dat vond hij niet eens erg aangezien hij ervoor bij me kwam staan en er op vertrouwde dat ik ze wel vermoordde. Heel mn handen onder het bloed en paard onder het bloed......

Maar ik heb ergens eens horen vertellen dat ze niet hoger vliegen dan 1,5 meter of zoiets dan zou het werken....... Maar goedkoop zal het niet zijn denk ik maar als het werkt is het misschien wel de moeite waard om de paddock voor de stallen te doen. Het plan was hier eerst om een heel afdak er over te maken en dat is ook niet goedkoop. Maar wij moeten een beetje oppassen met wat we bouwen......we zitten in het buitengebied.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:47

Ach ik heb ook wel eens een heel afdak van windgaas gemaakt om een schaduwplek voor een ziekgeweest veulen te creëren. Zolang het maar geen maanden staat.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:57

Kwamen de dazen daar onder ook of was dat niet in de dazentijd ?

Die runderdazen die hier nu zijn verlaten het paard zodra ze de inloopstal in lopen, de ingang is 4 meter breed. Daar staan ze nu ook geregeld als ze er helemaal gek van worden.

1 paard van mij had teken tussen zn voorbenen zitten zag ik vandaag, kunnen paarden ook de ziekte van lyme krijgen oid?
Ook weer zo'n vreselijk nutteloos dier die we als kiespijn kunnen missen......

Hmm, ik heb al iets bedacht, als het echt te erg word dan weet ik hier achter een wei in de bebouwde kom waar het altijd wat minder is met de dazen. Het is ook niet verpacht en dan vraag ik gewoon of ze daar twee maanden mogen staan. Ze hebben er al eens gestaan trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:36

Paarden kunnen idd de ziekte van Lyme krijgen.
Ik heb er toen niet zo op gelet of er ook dazen onder kwamen. De voorkant stond wel open, dus ze konden er in.
Ik heb ze hier nu ook nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:15

Ze komen zeker hoger dan 1,50, anders waren Kawa's en zanda's kont wel daas vrij Lachen
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze idd maar een bepaalde hoogte halen, maar weet ook zo niet meer hoe hoog dat was. En ook niet of het waar is.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:26

Ja idd stom, dan zouden grote paarden geen last hebben he...haha. Blond

Zulke dingen zijn op internet dus weer helemaal niet te vinden.....hoe hoog ze vliegen. Als ze hoog vliegen worden ze door vogels gepakt maar als dat 4 a 5 meter is wordt het onbegonnen werk...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 23:16

Ok ik heb nieuws wat eigenlijk al oud is. Het instituut voor tropenmedicijnen en parasitologie in Berlijn heeft een test gedaan met een 1,5 meter hoog net gedrenkt in deltamethrin om een wei heen. Deltamethrin is een stof gewonnen uit geraniums en is een bekend bestrijdingsmiddel tegen insecten aller aard en doeltreffend. Deze paarden hadden dus 90% minder insecten op zich dan de paarden zonder net. Dit zou dus moeten werken volgens hun voor zowel muggen, de zomerexceemmugjes en dazen etc. In Afrika werd dit al jaren gebruikt omde koeien te beschermen tegen de tsetse vlieg. En het werkt. Al deze insecten schijnen feitelijk hun aanvallen in te zetten op een hoogte niet meer dan een meter. Ze vliegen dus allemaal aan laag over het gras en gaan dan pas op je paard zitten ook hoger. Zo schijn je dus een hele berg insecten af te weren en zomerexceem drastisch te verminderen. De allergie op zich verdwijnt natuurlijk niet aangezien ze daar nog geen oplossing voor hebben. Dit onderzoek was in 2006 en ze wilden deze netten op grote schaal gaan produceren voor 1 euro per meter. Aan het eind van het seizoen moet je dan je net inleveren en dan moet het weer in dat spul gedrenkt worden. Maar hoe dan ook het werkt dus evengoed wel ook zonder insecticide en zeker als het net nog hoger is. En 1 euro de meter zoude bak dus op 150 euro komen bij mij. En de paddock wat zal hij zijn 80 euro 20 x 20....
Al hebben ze maar een groter deel om te bewegen en te doen en toch nagenoeg vrij van insecten te zijn zou al een hele verbetering zijn ook voor de zomerexceem paarden.

Ik ga even verder zoeken of dat net al verkrijgbaar is......

Zet je dazenvanger er ok nog bij middenin en het klinkt als een paradijs.....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:55

Perrokai, dat klinkt goed zeg en de kosten €150 voor de bak valt nog mee als je het enkele jaren kan gebruiken.

Ik had een vraagje maar wil er geen heel topic over beginnen en ik zie overal andere recepten dus misschien willen jullie me helpen?
Ik ga zelf vliegenspul maken maar ik weet niet of het allemaal samen gaat.
Heb ook een schimmel staan dus hoornhetsolie valt daarvoor al af ivm met vlekken?

Maar wat ik van plan was is het volgende:
1/3 sterke citroenthee
1/3 azijn
1 a 2 flesjes citronella
en eventueel nog hoornhertsolie als vlekken geeft op schimmels dan laat ik het eruit. Maar dat spul werkt wel echt goed.
Kan je dat zo mixen en met of zonder die olie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:58

bespaar je de moeite...oud recept..

zowel thee als hertshoornolie geven vlekken

Je kunt er ook nog dettol onder flikkeren Lachen

Het mengt niet fijn onder elkaar, maar schudden voor gebruik werkt wel.
Ik heb het ook al eens onder zalf gemengd in de hoop dat het dan beter zou werken...

Dat wat jij nu zegt perro heb ik al eens vaker gelezen, maar eigen nooit meer wat over gehoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:53

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:04

Perrokai: ik wil je niet ontmoedigen en ik snap je verhaal van die 1,5 meter wel alleen ik weet toch echt zeker dat de dazen bij ons hoger vliegen. Ze vliegen gewoon in zwermen op mijn ooghoogte op een paard van +/- 1.75 m. Dat zouden er dan volgens dat verhaal niet veel zijn maar dat betwijfel ik dus Knipoog .

Je kan idd met windgaas iets afmaken; de bereden politite in Boxtel heeft zo hun binnen anex buitenbak. Is kei mooi en handig! Toch droog en je kijkt zo naar buiten Haha! ! En de wanden konden ook nog open voor een nog meer buiten-idee Pling !

Goh, RK, die dazenvanger lijkt veel ruimte in beslag te nemen.

Hebben jullie trouwens enig idee waarom vd originele dazenval het net geen hor is maar van plastic? Zou dat iets met warmte te maken hebben?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:42

Nee geen idee evelienepien, volgens mij maakt het niets uit iig niet veel....als het maar wit is.

Vandaag hier dus ook echt zelf de eerste dazen gezien, de gewone dazen dan. Bij het teken verwijderen kon ik ook de runderdaas goed bekijken en ben blij dat er daar maar 1 a twee van bij de paarden zitten, wat een monsters. En ook op mijn kleine ritje naar NL zag ik in Bourtange twee dazen vallen staan. Dat was voor het eerst....hier zie je ze niet dus als iemand nog even snel geld wil verdienen.....Maar dat ze daar al staan betekent dat ze er ook al last van hebben lijkt mij.

Over dat insectengaas, het schijnt dat de dazen en bijna alle insecten op zoek naar prooi uit het gras vliegen en laag aanvliegen dus niet hoger dan een meter. Zijn ze eenmaal bij de prooi dan vliegen ze er op alle hoogtes op. Maar je stopt ze dan dus wel al op hun zoektocht en schijnt er nogal wat tegen te houden. In Afrika doe ze dit al jaren en er zal heus wel wat in zitten lijkt mij..... Voor 1 euro de meter wil het wel proberen....
Een deense firma is het gaan produceren Frandsen meen ik en het net heet permanet. Maar ik zie verder niet dat je het ergens kunt kopen, ik heb wel foto's van weides gezien met net er omheen.....

Ehm help eens even denken, de fender is het duurste om te kopen als je de val wil maken en helemaal als je er vier wil maken. De bal is in zoverre belangrijk dat hij zwart moet zijn en weersbestendig. Dus je zou ook een piepschuimbal kunnen nemen en die even zwart verven maar wat nog meer....iets simpels, niet duurs en met dezelfde funktie.....
Op mijn skippy houdt de zwarte verf precies een jaar en nu is hij zwart wit panterbont ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:26

voor vee krijg ik niet echt wat gevonden

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 14:38

Nee ik ook niet, het verhaaltje van de koeien en de tsetsevlieg staat er wel. Ik zal dat instituut eens mailen en vragen waar ze zijn blijven hangen.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:05

Apart ding, beetje groot Haha!, maar lijkt me ook niet moeilijk zelf te maken.
Wat gooien ze nu bij het water in die bakken...afwasspul??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:05

ja, gewoon wat afwasmiddel