Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:56

Ik ga DJ zondag scheren hij zit nog niet zo heel dik in zijn haar maar hij zweet heel erg snel en dan is hij wat sneller droog..
Wordt de eerste keer dat ik hem scheer dus weet absoluut niet hoe hij hierop gaat reageren, maar goed we hebben altijd een tube traingel bij de hand liggen..gebruik ik niet graag maar als het moet is het niet anders, bij ugo kon ik zijn lichaam helemaal doen was niets aan de hand totdat ik bij zijn hoofd aangekomen was pppff twee tondueses heeft hij kapot geslagen met z'n voorbenen, nou daar moest dus wel wat traingel in en hij was ineens zo mak als een lammetje toen vondt hij alles goed.

Maar goed we kijken wel ff wat DJ doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:11

@biancUgo; wel goed dat je de gel dan gebruikt, ik ben niet zo`n voorstander van praam. lekker is dat de gel 1 of 2 uurtjes in kan werken, des te rustiger is je paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:25

waarom ben je niet zo'n voorstander van een praam?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:22

Ik heb mijn paard twee weken geleden geschoren, maar ik ben toch bang dat ie twee keer moet dit jaar. Normaal red ik het met één keer, maar dan scheer ik meestal pas eind oktober. Ik deed net ff z'n dek af, maar ik vind dat ie alweer aardig is bijgegroeid in die twee weken. Als ie nog een keer moet, wanneer kan ik dat dan het beste doen? Eind november/begin december?

Overigens gebruik ik ook altijd een praam. Als we bij zijn hoofd en oren moeten scheren. Gaat prima. Ik zie het bezwaar ook niet zo. Liever dat, dan al die rotzooi in zijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:47

loulou schreef:

ik denk niet dat als jij m op je lip hebt het ook fijn vind, als het op een vriendelijkere manier kan is dat toch fijner voor je paard? en met wat sedasan wennen ze beter aan het geluid, een praam leid af, gel niet.

New-Forest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:42

Ik zoek iemand die mijn pony kan scheren (met spoed!).. Ik woon in Lelystad..

Heb zaterdag wedstrijd (NK SGW) en vandaag was ze al na een kwartiertje rijden klets nat.. En dat is niet helemaal de bedoeling zaterdag

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:31

phannie schreef:
loulou schreef:

ik denk niet dat als jij m op je lip hebt het ook fijn vind, als het op een vriendelijkere manier kan is dat toch fijner voor je paard? en met wat sedasan wennen ze beter aan het geluid, een praam leid af, gel niet.

Een goedgeplaatste praam op de lip van een paard zorgt ervoor dat het paard zelf de natuurlijke verdovingsstof endorfine aanmaakt.
Prettig dus zowel voor het paard zelf als voor de scheerster!
Zelf vind ik een praam ideaal en dan vooral als ik het hoofd van mijn paard ga scheren; zodat je het halster helemaal af kunt halen en je het paard aan de praam vast kunt houden.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:34

hoe duur is die verdovingsgel?
Ik heb hem kennis laten leren maken met het scheerapparaat en in een half uur keek hij er iet meer naar om en heb ik een stukje van zn nek geschoren echt goed van hem voor de allereerste keer

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:04

Wat ik trouwens zag is dat hij eronder niet grijs of bruin is maar.....................................

Pikzwart whaha,, heel apart...
Heb zin in maandag, ik betaal er wel geld voor, en misschien kan ik zelf een scheerapparaat lenen en scheren is niet moeilijk (ben ik nu achter) dus,, maar de sfapraak staat

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:07

Welk scheerapparaat gebruiken jullie en welke vinden jullie het fijnst, de Liscop of de Aesculap Econom II?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:52

[quote="ArabStables]

Een goedgeplaatste praam op de lip van een paard zorgt ervoor dat het paard zelf de natuurlijke verdovingsstof endorfine aanmaakt.
Prettig dus zowel voor het paard zelf als voor de scheerster!
Zelf vind ik een praam ideaal en dan vooral als ik het hoofd van mijn paard ga scheren; zodat je het halster helemaal af kunt halen en je het paard aan de praam vast kunt houden.
[/quote]
endorfine wordt aangemaakt door pijn ja.[/quote]

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:04

De praam vind ik zelf niet zo super....heb al een paar keer meegemaakt dat bij sommige paarden de praam niet werkt. Eentje was nog steeds erg lastig, ik moest de praam nog strakker doen van degene die de manen ging trekken en het paard viel zowat op de grond
Vandaag was er ook weer een die met praam nog te veel liep te klieren(2,5jarige die bekapt moest worden....)

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:47

Linedancer begint te draaien en irritant te doen als hij vast moet staan, nu heb ik de mogelijkheid om hem aan twee kanten vast te zetten maar hij blijft toch draaien, in zijn stal staat hij rustig etc. Dus misschien de stal even leeghalen, hem daar scheren, haren weghalen, en stal weer vullen??
(Ik sta op vlas dus kan niet al het vlas op de mesthoop gooien ofzo, heb het later weer nodig omdat nieuwe pakken vlas te duur zijn voor een scheerbeurt) iemand idee's?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:11

scheren als de stal helemaal uitgemest word

Ik weet nog niet of de mijne nou nog geschoren word. Als het mag van de mensen op stage en er verder geen andere paarden zijn en ze mijn paard dan een tijdje voor me vast willen houden(met vast staan kan ze nog wel eens gaan hangen, en weet niet hoe ze reageert op een scheermachine, een tondeuse vind ze niet eng...) dan doe ik het zo.
Heb haar vandaag even gereden en ze was helemaal bezweet....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:12

oja hoe lang doen jullie er over om het hele paard te scheren? ik heb t nog nooit gedaan maar hoor vaak dat het 2/3uur duurt kan me dat haast niet voor stellen. Gewoon ff dat scheeraparaat er langs en dan is het er toch zo af?

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:27

ja precies maarja,, het schijnt langer te duren ook door de benen enzo hoor!
Ik had ook het idee ooohh uurtje werk maar hoor dus van niet...

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:45

weet iemand of je je pony met de trailer kan vervoeren als hij net geschoren is en er dus spul (kom ff niet op de naam) in zijn lijf zit.. dat hij dus half slaapt

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:47

Kan wel volgensmij... wel deken opgooien en kijken of hij wel wakker is snapje? dat hij niet ineens wil gaan liggen in de trailer, dus ook goed op jou regaeerd bijv. je steekt je hand snel en hoog op als het goed is gaan zn oren naar vooren en misschien deinst hij achteruit... maar het blijft volgensmij risicovol

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:56

Een vraag: ik hoor hier allemaal verhalen over scheren en wat voor modellen. Helemaal leuk om te lezen. Maar ik heb een misschien domme vraag, wat ik nergens teruglees.
Mijn kruizing draver is HEEL dik in de vacht. Niet waar de deken zit (of dat lijkt zo, daar zijn de haren natuurlijk platter) maar wel bij haar hals borst, etc. Als ik een half uur gereden heb is ze drijf en drijfnat (zomers totaal niet ). En dat is op zich geen probleem, ik ben uren aan het wachten tot het droog is want ze moet dus 24/7 buiten staan. Altijd dus. Ze is van bij de vorige eigenaar gewend om nooit met deken te staan, dan was ze echt een beertje, dan ging ze met zweetdeken op stal en na een uurtje werd ze gewoon weer zonder deken de wei in gegooid. Dat kan nu beslist niet want ik heb geen stal dus ze moet echt naar buiten en ik vind het niet prettig om een deken op te doen als ze nog nat is. En zonder deken voelt ook niet fijn. Kan je een paar dat dag en nacht buiten staat scheren? Ik heb een 240 grams deken en ze voelt altijd warm aan. Hoe dat is met -10 heb ik natuurlijk nog niet ervaren maar dan kan ik altijd nog een dikkere deken kopen. Wie geeft mij raad?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:08

Pava schreef:
Welk scheerapparaat gebruiken jullie en welke vinden jullie het fijnst, de Liscop of de Aesculap Econom II?

Niemand die antwoord kan geven op mijn vraag

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:16

elmiran schreef:
De praam vind ik zelf niet zo super....heb al een paar keer meegemaakt dat bij sommige paarden de praam niet werkt. Eentje was nog steeds erg lastig, ik moest de praam nog strakker doen van degene die de manen ging trekken en het paard viel zowat op de grond
Vandaag was er ook weer een die met praam nog te veel liep te klieren(2,5jarige die bekapt moest worden....)

Mijn paard was in het begin ook nog lastig met het scheren in de buurt van de oren, ondanks de praam. Maar dit jaar ging het prima. Ik ben beslist geen tegenstander van de praam hoor. Je moet ook wel even wachten totdat de praam echt zijn werk doet; lees: dat de endorfinen daadwerkelijk vrij komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:20

Pava schreef:

ik heb zelf een Aesculap Econom II, fijn apparaatje. maar heb nooit met een licop geschoren dus kan geen antwoord geven op je vraag

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:22

sannaa schreef:
Kan je een paar dat dag en nacht buiten staat scheren? Ik heb een 240 grams deken en ze voelt altijd warm aan. Hoe dat is met -10 heb ik natuurlijk nog niet ervaren maar dan kan ik altijd nog een dikkere deken kopen. Wie geeft mij raad?

ja dat kan. ik heb mijn pony drie jaar op een rij geschoren en zij stond altijd buiten. met min 10 is een 240 grams deken waarschijnlijk niet genoeg.
als het echt zo hard vroor had ze twee dekens van ongeveer 300 grams op.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:24

NathalieW schreef:
Wat ik trouwens zag is dat hij eronder niet grijs of bruin is maar.....................................

Pikzwart whaha,, heel apart...
Heb zin in maandag, ik betaal er wel geld voor, en misschien kan ik zelf een scheerapparaat lenen en scheren is niet moeilijk (ben ik nu achter) dus,, maar de sfapraak staat

goed kijken hoe ik het doe, kun je het volgende x zelf
denk dat het best lastig is helemaal een paard te scheren als je het nog nooit hebt gezien bij iemand anders.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:28

New-Forest schreef:
Ik zoek iemand die mijn pony kan scheren (met spoed!).. Ik woon in Lelystad..

Heb zaterdag wedstrijd (NK SGW) en vandaag was ze al na een kwartiertje rijden klets nat.. En dat is niet helemaal de bedoeling zaterdag

volgende week zaterdag of morge?

als het volgende week zaterdag is en je kunt niemand in de buurt vinden wil ik wel komen.

ik reken 35 euro. excl reiskosten.
als je met het openbaarvervoer goed bereikbaar bent reken ik 10 euro reiskosten.

ik hoor het wel.

groetjes maartje