Algemeen graasmasker topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:51

Mijn merrie kon gewoon prima eten met de greenguard. Wij hadden toen alleen grote water bakken.
Ik heb nu de as das pferd, die is volgens mij redelijk gelijk aan de greenguard (als ik t me goed herinner). Mijn merrie kan met deze uit de automatische waterbakken drinken. Het masker moet er wel helemaal in passen, anders komen ze niet met de lippen bij het water, dus ik zou dat wel even controleren voordat je hem echt gebruikt.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:54

Nickeltje schreef:
Ok, dank. Ik overweeg die greenguard, maar ben nog aan het puzzelen.

In de wei staat een grote waterbak met vlotter en ik verwacht dat ze daar gewoon leert drinken.
Maar in de stal zijn meerdere van die kleine automatische waterbakken aan de muur gemonteerd. Hebben jullie ervaringen dat ze daar in vast kunnen komen zitten met zo'n masker?

De GreenGuard is dan geen goede keuze, die is niet geschikt om (los) hooi mee te eten. Dan zou ik kijken naar een graasmasker met een grotere opening (maar dan wordt de graasbeperking wel een stuk milder, natuurlijk).

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:32

Mijne kon met Greenguard prima uit de kleine automatische drinkbakken drinken. Met de Thinline gaat dat ook prima :j

Nickeltje

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:56

Ok, dank voor alle antwoorden hier. Weekend even op broeden dus.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:10

Ik meld mij ook.

Ik heb mijn paard, nadat hij is 2021 acuut bevangen is geraakt weer 24/7 buiten op gras staan.

Hij werd dood ongelukkig in een paddock en alle stallen hier in de buurt hadden alleen eigen paddocks waar dus maar 1 paard in mocht. Mijn paard was mega ongelukkig en niet meer zichzelf met als gevolg het alleen staan dat hij stress had en daardoor kolieken.

Hij staat nu sinds 1 week weer op gras (nu een klein stukje wat redelijk kaal is. In de toekomst zal hij met het maatje wat bij hem staat de kudde in gaan.

Nu heb ik een Thinline graasmasker besteld met halster,daar kan hij vanaf morgen aan wennen en dan kan hij over een paar weekjes de kudde in met het graasmasker.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:11

Nou, mijn hafje heeft gisteren eindelijk voor het eerst gegeten door het graasmasker! Jippie!
Omdat ze alleen maar voor zich uit stond te staren op de wei, heb ik bij een tweedehandswinkel een graasmasker gekocht en het gat wat groter gemaakt. Deed ze nog niks. In de tussentijd heb ik het nieuwe graasmasker voor mijn andere pony geprobeerd en die had het binnen een dag door.
Gisteren heb ik ze op een andere wei gezet waar het gras inmiddels iets langer was, en de haf ging eten!
Probleem is wel dat ik nu 2 graasmaskers heb met grote gaten, want de Waldhausen heeft de andere pony meteen flink groter weten te maken.
Ik moet nu dus weer goede maskers aanschaffen, maar welke..... Bij EJ hadden ze die van HH in de aanbieding, 3 halen, 2 betalen. Heeft wel meer ruimte voor de neusgaten. Ik heb wel het idee dat ze nu moeilijker ademen, dus dan lijken die wel geschikt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 17:31

Dan is het net hoe sterk wil je ze beperken.
Met HH is dat minder dan met dat kleine gaatje.
Maar dat kan genoeg zijn.

https://www.paardeerlijk.nl/a-52822262/ ... escription
heeft een klein gaatje en ook neusgaten.

Ik vind zelf die van HH fijn omdat ze in de nacht niet op gras staan is die voor hier goed.
Maar helaas word die niet meer in een xxxl gemaakt en ben ik aangewezen op bovenstaande en de thinline

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:59

Afbeelding

Mijn greenguard masker is tijdens mijn vakantie binnen gekomen en vanaf morgen ga ik daarmee oefenen met mijn paard.

Tot aan welke maand ongeveer ( herfst ergens denk ik?) laten jullie dat om?
En vanaf welk moment in het voorjaar gaat hij weer om?

Mijn paard is een vreetzak, is dik maar nu gelukkig aan het afvallen en is gevoelig voor hoefbevangenheid.
Ze staat in een kudde op ongeveer 1,5 hectare gras ( nu redelijk mooi kort gegeten maar niet kaal), met een inloop stal waarbij op stal vrije toegang is tot rijk hooi ( daar heb ik helaas geen invloed op tenzij ik mijn paarden ga verhuizen, maar ik heb nog geen fijnere stal gevonden dan waar ik nu sta).

Ik heb totaal geen ervaring met een paard met graasmasker.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:15

Nickeltje schreef:
[ [url=m/7IPKXG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn greenguard masker is tijdens mijn vakantie binnen gekomen en vanaf morgen ga ik daarmee oefenen met mijn paard.

Tot aan welke maand ongeveer ( herfst ergens denk ik?) laten jullie dat om?
En vanaf welk moment in het voorjaar gaat hij weer om?

Mijn paard is een vreetzak, is dik maar nu gelukkig aan het afvallen en is gevoelig voor hoefbevangenheid.
Ze staat in een kudde op ongeveer 1,5 hectare gras ( nu redelijk mooi kort gegeten maar niet kaal), met een inloop stal waarbij op stal vrije toegang is tot rijk hooi ( daar heb ik helaas geen invloed op tenzij ik mijn paarden ga verhuizen, maar ik heb nog geen fijnere stal gevonden dan waar ik nu sta).

Ik heb totaal geen ervaring met een paard met graasmasker.

Mijn paard staat sinds begin mei met de thinline. Nog een paar weekjes volhouden. Zo halvewege/eind augustus ga ik afbouwen.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:14

Er is ook een piek in suikers in de grassen als het herfst wordt. Zou je daar ook even over inlezen met een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid! Ik weet uit mn hoofd even niet hoe dat ook alweer zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 07:54

Hier gaat hij niet af.
Want dan zijn er weer koude nachten.

Ik heb mijn ruin ooit in februari bevangen gehad.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:09

Juist omhouden in de herfst inderdaad! Fructaan wordt alleen maar hoger door de koude nachten en ochtenddauw.

Andere vraag: Is er iemand hier die zijn paard ook in de winter (paddock met hooi) een thinline om heeft? Ik heb vorig jaar gezien dat ze een voorraad voor 3 dagen in 1x leeg eet -O- Ze stopt ook niet met eten tot het op is.

Ik dacht misschien een thinline met een groter gat? Iemand ervaring met hooi eten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:27

Dit jaar heb ik voor het eerst een graasmasker voor mijn paard, de thinline bevalt heel goed. Eerst had ik een andere (goedkopere) om het uit te proberen, maar met beide kan hij ook prima hooi eten :j

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:36

Achterom schreef:
Dit jaar heb ik voor het eerst een graasmasker voor mijn paard, de thinline bevalt heel goed. Eerst had ik een andere (goedkopere) om het uit te proberen, maar met beide kan hij ook prima hooi eten :j

Oh super! Welke maat heb jij genomen voor het hooi eten? Gewoon de standaard of iets groter?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:03

Ja mijn haflinger heeft ook een winter met een Thineline gelopen. Nadeel vond ik alleen is dat hij z'n neus in de berg hooi duwde en vervolgens via de zijkant van het masker alles zo snel mogelijk naar binnen werkte... dus erg beperken deed het niet. Later een zwarte "dichte" korf en toen ging het wel netjes via het gaatje.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:15

Mijn merrie eet met de as das pferd (plus inlegplaat tegen tand schade) ook prima hooi, en dat is best een beperkend masker.
Mijn ervaring is dat ze plukken via de gaten naar binnen trekken om te eten.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:01

Mijne houd hem om, gaat pas af als het weideseizoen om is (oktober meestal). M’n vorige paard ook altijd zo gedaan. Mijn nieuwe is echt veels te dik dus die gaat ook echt niet af! Nu lekker conditie opbouwen en langzaamaan afvallen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:57

Nou, onze eerste ervaring met de greenguard valt alles mee.
Mijn paard had binnen een kwartier door hoe ze er wat gras mee kan eten. Positieve ervaring dus. Nu nog wat aanpassingen aan de vervuilende riempjes en maten en uitbouwen. Als ze zo optimistisch door gaat staat ze er volgende week een uur mee in de wei, om dat ook uit te bouwen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:26

Een vraagje aan de ervaren masker gebruikers hier.
Ga ik te snel met opbouwen?

Wij zijn zaterdag begonnen met mijn paard laten wennen aan het masker. Eerst zaterdag en zondag aan de hand op een strookje gras om ook nog wat aan riempjes te stellen en mee kijken hoe ze reageert (half uurtje).
Dat pakt paard enorm snel op. Dus maandag en dinsdag heeft ze een uur met dat masker in een afgezet stuk wei gestaan naast te rest. Ook dat ging super goed.
Dus heb ik haar gisteren 5 uur met masker in haar eigen kudde gezet en ook gezien dat ze er goed mee drinkt uit de grote water trog.

Vandaag gaat ze ze volle dag in de kudde buiten (met inloop stal waar altijd hooi ligt) en dat wil ik morgen ook de hele dag overdag doen.

Als dat nou ook gewoon goed gaat zou ik haar daarna weer dag en nacht bij de kudde zetten.

Ze lopen met 12 in ongeveer 1,5 hectare land, dat op dit moment kort gegraasd is.
Verder hebben ze een inloop stal waar altijd hooi van eigen land ligt, ik heb helaas geen invloed op de kwaliteit en kwantiteit daarvan.

Ze is twee weken geleden in totaal ruim 1 dag kreupel geweest. We waren erg vroeg bij de dierenarts met verschijnselen van hoefbevangenheid, waarbij er op de foto geen kanteling van het hoefbeen was en ze is direct op bute en vanalles gegaan.
Na 1 dag liep ze direct al weer vrijwel geheel goed en heeft ze nog een week bute gehad met afbouw aan het einde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 08:47

Als ze er goed mee kan eten gewoon doen.
Nadeel van juist het afdoen is dat ze vrolijk in die tijd dat hij af is de "schade" inhalen. En zeker bij 1 die al (licht) bevangen is geweest zou ik daar toch mee opletten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:18

Misschien was ik daar niet duidelijk.
Ze staat op het land alleen maar met dat ding om.
Ze staat in een aparte (grote) loopstal zonder dat masker waar ze op stro en met hooi. Dus zonder masker is er geen gras-inname.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:30

Je gaat te snel als ze er niet mee kan eten en je hem de hele tijd op laat, of als ze huid totaal kapot gaat (je kan dan nog wel kijken naar betere afstelling of bondjes). Alleen goed in de gaten houden dat ze nu niet te kort krijgt als ze alleen kort gras tot haar beschikking heeft. Mijn paard wordt dan slomer. Ik heb m nu wel helemaal af gezien dat dus gebeurde (met weer de angst dat ze te snel gaat aankomen, maar goed..).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:35

Dankjewel voor de reacties.
Dat vind ik ook een lastige inschatting.
Ik was erg blij om gister bij de 5 uur buiten zelf te zien dat ze uitgebreid staat te drinken uit de grote trog.
En verder zie ik haar grazen maar weet natuurlijk niet hoeveel ze binnen krijgt.
Dat is waarom ik haar de komende dagen nog zonder masker apart heb staan zodat ze dan wel een normale portie hooi kan eten...

Ik heb haar nu met masker nog geen hooi binnen zien krijgen en daar wringt het nog een beetje.
Naast natuurlijk het oppassen of ze schuurplekjes gaat krijgen... Maar daar kan ik alleen maar achter komen door laten dragen en haar goed controleren denk ik...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:26

Afbeelding

Het breek riempje doet in elk geval waar het voor is...
Ik kan hem nu denk ik met een nieuw gaatje repareren, maar ik hoop niet dat dit dagelijkse routine wordt.
Hebben jullie hier ideeën over?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:13

Breekriempje? Heb ik met de oude versie niet.ff bij de schoenmaker een pin in laten slaan