Hallo, Voor het scheren van mijn 3 paarden ben ik zoekende naar een scheerapparaat. Nu kan ik 2e hands een aesculap econom kopen. Een econom S of een econom E of een gewone econom (hier staan verder geen model gegevens bij). Ik ga uiteraard het apparaat ophalen als ik er voor kies om een van deze over te nemen. Zijn er mensen die zo een apparaat hebben? Voor welke kan ik het beste gaan?
Hebben jullie ervaringen met de lister machines? Ik zie ze nergens terugkomen in het topic heb alle pagina's doorgenomen. De lister liberty werkt bijvoorbeeld met een batterij ipv een accu waardoor de capaciteit niet verminderd, als de batterij leeg is (na 2,5 uur) kan hij over op netstroom.
Met je hand en vingers, fingerspitzengefühl Messen loshalen en kijken na de snijkant, is deze nog scherp? Kun je op een droge hand voelen of voorzichtig met de vinger erlangs, maar dat kan sneetjes opleveren.... Ik heb gewoon alles opnieuw laten slijpen voor het nieuwe seizoen bij Jorna, weet ik iig dat het goed is. Zou slordig zijn om met stompe messen bij klanten te komen.
Wat betreft accu, begin er niet aan, de accu gaat na verloop van tijd heel snel op, en kun je er max een half uur of minder mee scheren. Gewoon een snoer, Heiniger Experience zit ver onder de prijs en wel echt een aanrader!
Ik vind de Heiniger Experience ook echt top. ook met koeien scheren doe je 3-4 koeien op 1 accu dan is de volgende weer vol en kan je verder, geen gekloot met koeien (of paarden) die op je snoer staan.
wat zijn ongeveer de prijzen bij Jorna kon dat even niet vinden op de site.
Verleden jaar heb ik een constanta rodeo over gekocht van iemand. Super fijn, licht en handzaam apparaatje. De messen waren naar mijn idee vlijmscherp en ik ging er dan ook als een mes door boter doorheen. Op een gegeven moment werd hij wat warm, dus heb hem af laten koelen, even de messen van elkaar gehaald en de haren eruit gehaald weer opnieuw in elkaar gezet, wat maar op 1 manier kan.. geolied en vervolgens scheert mijn apparaat niet meer.. Hij pakt de haren niet en snijd niet meer.. Ik scheer al jaren paarden en weet ook prima hoe ik een machine moet afstellen maar hier weet ik toch echt even niet wat er aan de hand is... Het enige wat ik me kan bedenken is dat de messen toch geslepen moeten worden.. Het apparaat loopt verder soepel dus technisch lijkt me er ook geen probleem. Ik wil nu mijn messen opnieuw laten slijpen en dan kijken of hij gewoon weer werkt.. Maar mocht dit nu niet het geval zijn, heeft dan iemand een idee wat het wel kan zijn toevallig?
Ik laat ook alle messen aan het begin van het seizoen slijpen. Na het seizoen (maart ongeveer) zorg ik eigenlijk dat ik alles zover bot heb (op een enkele set na). Messen roesten nu eenmaal altijd wel wat (inmiddels verpak ik ze nu zo goed, dat ik dit bijna helemaal voorkom). Maar uit ervaring weet ik dat de meeste messen niet luchtdicht worden verpakt en dan krijg je nu eenmaal roest en werken de messen niet meer goed. Dus gewoon laten herslijpen.
Jorna zat volgens mij ook rond de 7/8 euro per stel messen? Tondeusekopjes zijn meestal duurder.
Er kan vanalles aan een machine verslijten waardoor de druk op de messen niet meer goed is. Bijvoorbeeld veerbladen. Ik zou eerst de messen laten slijpen en dan nog eens proberen, dat is de goedkoopste oplossing om te proberen. En sowieso altijd 2 setjes messen bij de hand hebben, soms zit er zoveel huidvet of zand in de vacht dat messen (inderdaad spontaan) bot worden.
Ik heb de moser max45 besteld en er even een stukje mee geschoren (paard heeft nu kale billen en buik :d) Apparaat doet het erg goed. Ben er blij mee. Paard iets minder, die stond piaffe te doen tijdens het scheren. Dus volgende keer weer verder!
Moser max is nu 111,95 bij topdierenshop. Ik heb gelijk besteld, ben die eeuwige ellende met Wahl zat. Morgenochtend wassen en als paard schoon en droog is en machientje binnen ga ik de eerste van het jaar doen.