vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:48

Eciara schreef:
luxket schreef:
ik heb gewoon de standaart zwarte zooltjes ertussen...

En wat is de reden dat jij dat altijd heb??
Die van mij heeft gewoon ijzers maar krijgt geen klonten erin hoor!

dit is het 1e jaar dat ik dat heb, dus niet altijd :D Mijn merrie staat normaal 4 kant op de ijzers maar na vorig jaar bedacht ik dat ik wat anders wou dit jaar. Naar lang zoeken op bokt heb ik mijn smid gebeld over sneeuwbeslag, dat had hij echt niet meer optijd binnen en heeft er dus een normaal zooltje onder geslagen voor en achter blote voeten.. En tot nu toe werkt dit goed. Wie weet later niet meer..

Normaal heeft ze dus geen zooltjes en 4 kant ijzers ivm schroefgaten ( cross enz )

Dussss

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:17

Ooow oke! Ik dacht misschien heb je dat zodat er meer demping is ofzo als je op de straat gaat draven!

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:15

Mijn paard komt ondanks de vorst elke dag lekker buiten.
De staleigenaresse strooit elke dag een heleboel zout waardoor ze zonder glijden richting de paddock kunnen.
Tot nu toe kan ik nog elke dag gewoon in onze buitenbak rijden *\o/*
Echt super heerlijk, dat heb ik op nog geen enkele andere stal meegemaakt waar ik ooit gestaan heb.

Mijn paard heeft gelukkig geen ijzers want dat lijkt mij een drama en ik vraag mij af of al die zooltjes etc wel echt helpen.
De paarden die op ijzers staan en wel even zonder kunnen zou ik ook zeker de vorst periode op blote voeten zetten!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:22

Die van mij gaan morgen de 3e dag in van binnen staan.. We kunnen geen kant op, alleen een beetje op het pad voor de stal stappen, 4 meter heen en 4 meter terug..
Land ed is 1 grote ijsbaan, zo heftig hebben we het vorig jaar toch niet gehad.. Hopenlijk dat het vd week hier toch ook wat meer gaat dooien..

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:38

karlos schreef:
Mijn paard komt ondanks de vorst elke dag lekker buiten.
De staleigenaresse strooit elke dag een heleboel zout waardoor ze zonder glijden richting de paddock kunnen.
Tot nu toe kan ik nog elke dag gewoon in onze buitenbak rijden *\o/*
Echt super heerlijk, dat heb ik op nog geen enkele andere stal meegemaakt waar ik ooit gestaan heb.

Mijn paard heeft gelukkig geen ijzers want dat lijkt mij een drama en ik vraag mij af of al die zooltjes etc wel echt helpen.
De paarden die op ijzers staan en wel even zonder kunnen zou ik ook zeker de vorst periode op blote voeten zetten!

Ahh ik ben jaloers.. Jullie geen last van gesmolten sneeuw wat nu ijs is? Gewoon gesleept ofzo? Onze bak stond echt blank na de dooi en is nu verandert in een ijsbaan :( .

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:42

De bak is nu iets harder dan voorgaande dagen door de gesmolten sneeuw.
Gelukkig is vlak voor de vorst de hele drainage opnieuw gedaan en zijn er 4/5 vrachtwagens nieuw zand op gegooit.
De bak is dus gewoon echt lekker te rijden.

Ben ook echt blij met deze mensen, zij denken goed na en hebben ook de trainingsmolen opgehoogt waardoor die tot gisteren ook nog begaanbaar was (geen overdekte molen).

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:43

Oo als ik dit hier zo lees hier wat ben ik blij dat wij een binnenbak hebben!
Wij mogen voor 30 in het jaar dag en nacht rijden!!
Daar zit een super grond in! de buitenbak is ook niet meer te doen, dat is gewoon zandgrond!

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:45

Ik kan niet meer..
Elke dag zoveel mogelijk stappen want we kunnen niet rijden en de paarden kunnen ook niet los want het is een schaatsbaan. Mijn pown houdt het niet meer en de eerste 10 minuten zit hij te springen en te doen aan de hand. Ik ben doodsbang dan en vind het 10 keer niks.. Wanneer gaat het weer dooien? !

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:53

Gisteren nog goed kunnen rijden, maar vandaag hele dag toch onder nul geweest.
De bak was door de sneeuw goed nat, dus nu wel wat bevroren. Vond hem net te hard om te rijden, en helaas was hij vergeten gisteren te slepen, dus ook niet helemaal gelijk.

Maar wel gelijk actie, ligt weer iets van 50 kilo zout in, dus hopelijk morgen weer wat rond tuffen.
Heb wel kunnen longeren vandaag. En ze hebben lekker ruim 2 1/2 uur buiten gestaan.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:46

Nou ik durfde vandaag sinds een week de weg weer op (heb ook een bijrijder dus hoef niet elke dag naar stal) maar ik heb beter mijn schaatsen onder kunnen binden dan paardrijkleding aantrekken. Gelukkig doet de longeerring het nog wel maar oh ik kijk uit naar de dag dat ik weer kan gaan trainen..

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:55

Wij gaan dit jaar voor het eerst proberen om zout in onze buitenbak te doen om er nog een beetje normaal in te kunnen rijden. Iemand een idee hoeveel kg we er ongeveer in moeten gooien? De bak is ongeveer 20 x 45

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:59

Onze bak is op het moment een ijsbaan. Hoop dat het vlug flink gaat dooien. Paarden hebben gelukkig wel een uitloop aan de stal, dus zijn niet helemaal veroordeeld tot hun stal...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:02

Maandag ging het nog wel, een deel van me bak was niet meer bevroren, dus heb heeel voorzichtig kunnen stappen en stukjes draven.
Maar het is 10 keer niks.
Zeker als het echt keihard vriest, moet de eigenaar er 's nachts een paar keer uit voor de waterbak, en mijn paarden mogen de wei niet in nu, omdat ze alles dan kapot trappen, dus gaat mijn Haf uit verveling uitbreken..

Ik ben blij als het weer lente is!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:07

Ook bij ons is alles buiten , we hebben op 37 paarden nu ongeveer 2 paddocks die nog te doen zijn om los te zetten. Veel paarden kunnen samen los en is dus even onderling regelen en in de wissel. Ik ben al blij als mijn paard met deze weersomstandigheden even een uurtje los komt.
De bak is hard , maar was afgelopen week wel weer rijbaar.
De binnenstallen zijn voorzien van elektriche drinkbakken die het wel blijven doen , de buiten stallen niet..
Daar bevriest alles.
Tsja je moet ze maar vakantie geven , want die paar keer dat je kan rijden is het ook niet echt eerlijk om er een zware training in te gooien. Zodra het kan spring ik er dus wel op , maar lekker rustig , lang en laag , gaat meer voor het bewegen dan echt voor het trainen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:42

en ik heb alweer vanaf zondag niet kunnen rijden :(

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:47

Ik had een mazzeltje vandaag: Er was gestrooid in de bak en de hoefslag was NET te berijden. Alleen heel rustig gestapt, een half uurtje, toen was ik zelf ingevroren. Maar dan heeft-ie toch even de bloeddorstoming gehad. Hij vond het wel fijn, was niet fris op zo. Maar overdag staan ze wel weer op de wei, dat scheelt. Van 8.30 uur tot een uur of 4. Dan willen ze allemaal naar binnen!

Komende week lijkt wet weer kouder te worden. Dus voorlopig zullen we nog wel klagen...........

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:49

Ik rij al vanaf vorige week donderdag niet meer in mijn bak, wat 2 weken terug al. Ik was is dapper elke dag met trailer op pad maar dat komt me de strot uit, het kost zoveeeel tijd. Ik ben op het moment echt hard aan het balen.
Maar heb ze wel lekker elke dag naar buiten. 1 rondom op ijzers. Wel vet glad :O Levens gevaarlijk eigenlijk, het is echt eng maar ik wil m ook niet de hele winter binnen laten en zonder ijzers is geen optie, ze kan echt niet zonder...Dus ja, ff bikkelen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:14

hopelijk komt er dit weekend idd dooi, dan kan ik sinds 2 weken ook weer es een rondje doen.........
paard staat gelukkig wel overdag de hele dag in de wei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:22

Morgen wordt het in belgenlandje 5°, vrijdag weet ik niet, zaterdag 7° dacht ik en zondag 6°. Met kans op buien natuurlijk ^) Maar ik ga toch proberen om zaterdag een keertje in de bak te rijden, en als dat goed lukt en ze houden zondag de hemelsluizen wat dicht, dan ga ik lekker een flinke stapwandeling doen!

Dit jaar is de bak ook bevroren. Hebben ze vorig jaar niet gehad, maar we hebben wel eerst met die enorme natte periode en daarna die wateroverlast gezeten. Het stond hier niet blank maar 100m verder wel, dus kon het water van de bak ook niet snel weg en da's nu dus de oorzaak van een bikkelharde, onveilige ondergrond. gelukkig is het wel nog goed te doen om ze op los te laten overdag, dus ze kunnen wel nog lekker buiten.

Als het sneeuwt en niet te glad is, worden het sneeuwwandelingen denk ik...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:25

Hier is het verschrikkelijk, overal ijzel. Groot gedeel van erf en de volledige longeerbak is een ijsbaan (ligt altijd wat water in). Het land heeft kuilen met water, dus dat zal ook wel bevroren zijn. Daar boven op ligt een laag bevroren sneeuw. Bak is niet eens te bereiken,

Dus heb vandaga met de mijne maar over het erf heen en weer gerend.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:45

Tja, je verzint de gekste dingen op deze manier :P

Ik hoop al niet eens meer op rijden, als ze maar naar buiten kunnen......
Maar we zitten op een enorm grote vlakte zonder beschutting, dus als de gevoelstemp. rond de - 15 wordt, blijven ze toch wel binnen....

Ik hoop dat de dooi even doorzet, dan kunnen we de bak schoonmaken en dan doen we er zeil op tegen de vorst. En strooien natuurlijk!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:52

Ik heb mijn buitenbaan vanaf het begin goed glad getrokken.De hoefslag heb ik sneeuwvrij gemaakt en ik heb er zou op gestrooid.Elke keer na het rijden sleep/hark ik even.Ik heb dus redelijk normaal door kunnen rijden!Inmiddels heb ik ook een volte gemaakt en een korte diagonaal. :D
Het is te doen maar vergt wel wat werk.Verder heb ik een gladde paddock.De paarden op ijzers hebben sneeuwbeslag en kunnen dus ook gewoon los.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:06

Nou Fortuna 22 jij hebt het mooi voor elkaar! Van alle BOK-kers zonder binnenbak kun jij volgens mij het beste vooruit.
Helaas kan ik niet zelf de bak harken of slepen. Ja, met de hand, maar dan ben ik nog bezig als het weer dooit!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:10

bij ons staat ook alles los hoor en kunnen we ook nog rijden.. nou ja de afgelopen 3 dagen niet door de opvriesende ontdooide sneeuw... Maar alles staat wel gewoon nog 4 uur buiten iedere dag in de bak en paddock.. Veel slepen, zorgen dat je ondergrond vlak blijft en zout strooien...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:13

Doe ik ook met de hand!Maar al van het begin af aan, dan is het goed bij te houden.Ik heb een sleepje gemaakt van 1mtr bij 2 mtr harmonicagaas met 2 balkjes er op en een touw er aan.Werkt ook super!