[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:26

Celebi schreef:
Zweet je paard dan niet onder de deken? Want van binnenuit nat worden is wel gek..

Dat is de hele issue dan werkt die deken dus totaal niet :')

Maar je leest en hoort het veel meer. De dry liner van horseware is een beetje het aliexpress model van de stay dray van bucas die al jarenlang toonaangevend in de markt is daarmee.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:30

Ik denk ook zeker dat de Stay Dry beter is, maar dat die Dry liner niet werkt vind ik ook niet. De liner blijft droog aanvoelen terwijl het paard langzaam ook droger wordt. Het wordt in ieder geval bij mij nooit een klamme bende zoals fleecedekens wel doen.

Bedoelde meer: als die liner echt veel te warm is en je paard er blijkbaar zo erg onder zweet dat de deken zijkant wordt dan kan zo'n deken dat misschien ook gewoon niet aan en dat lijkt me ook niet gewenst.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:41

Celebi schreef:
Zweet je paard dan niet onder de deken? Want van binnenuit nat worden is wel gek..

Nee, hij voelde lekker warm, maar niet te warm. Je zag ook het spoor van de regen vanaf zijn hals doorlopen naar de boeg. Dus van boven langs de hals naar beneden, in mijn ogen is het logisch dat je dan aan de binnenkant uit komt. Ook doordat de deken zelf niet boven de regendeken uit komt zoals die bucas cooler.
Ik heb mijn paard nooit specifiek op de boeg zien zweten geloof ik? Wel op zn hals. En dan zou de rest van de deken ook nat zijn toch?
Het deed mij ‘t meest denken aan dat ik vroeger een goedkope fleece op mn gedouchte paard gooide wat ook weinig deed.

Wellicht had ik het duidelijker kunnen laten zien met een foto van mijn paard zonder deken. Mijn stalgenoot liep ook met grote ogen voorbij en zei al dat hij dit keer wel heel extreem was ingeregend.

Maar goed, linksom of rechtsom deel ik de mening van aliexpres deken. Jammer dat ik het van te voren niet wist, ik had het eigenlijk helemaal nog niet meer gelezen of gehoord :+

Ik zal weer een update geven als hij hem met hals heeft gedragen :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:46

Hmm ja maar dat is gewoon typisch inregenen. Dat komt dus van de regen en vanaf buiten. Niet vanaf binnen. Hoewel alles van buiten tot binnen dan dus zeiknat is. Heb ik bij hevige regenval altijd met Horseware. Het is vooral gek dat je het met normale liners niet hebt dan. Maar misschien meer geluk dan wijsheid geweest? Misschien precies onder een dakgoot gestaan, of in een plas gerold, of met het hoofd in de regen ipv normaal met de kont?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:54

Spenk schreef:
Celebi schreef:

Dat is de hele issue dan werkt die deken dus totaal niet :')

Maar je leest en hoort het veel meer. De dry liner van horseware is een beetje het aliexpress model van de stay dray van bucas die al jarenlang toonaangevend in de markt is daarmee.

Oh echt.... In mijn omgeving juist super enthousiaste reacties. Gek die verschillen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:56

Denk die mensen niet bekend zijn met de bucas stay dry :P

Het is echt een mega verschil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:59

Spenk schreef:
Denk die mensen niet bekend zijn met de bucas stay dry :P

Het is echt een mega verschil.

Zeker wel. Overstappers zelfs haha.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:02

Celebi schreef:
Hmm ja maar dat is gewoon typisch inregenen. Dat komt dus van de regen en vanaf buiten. Niet vanaf binnen. Hoewel alles van buiten tot binnen dan dus zeiknat is. Heb ik bij hevige regenval altijd met Horseware. Het is vooral gek dat je het met normale liners niet hebt dan. Maar misschien meer geluk dan wijsheid geweest? Misschien precies onder een dakgoot gestaan, of in een plas gerold, of met het hoofd in de regen ipv normaal met de kont?

Misschien praten we nu helemaal langs elkaar :+ Het glijdt van de hals naar beneden erin.
Maar goed, je hoeft het uiteraard niet van me aan te nemen, ik denk dat als je het zelf had gezien (ook in vergelijking met normaal) we tot dezelfde conclusie kwamen ;) Wellicht van achter een beeldscherm niet zo goed te beoordelen.

Hoe dan ook, het fleece gedeelte is nu nog steeds nat. Dat ligt inmiddels zo'n 5 uur op 20 graden te drogen. De mesh is wel droog :+
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 29-11-23 20:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:03

Dan is het inderdaad wel bijzonder het zo verschilt ja!

onder een bucas stay dry kan je een paard zeiknat gewassen zetten en 20minuten later is die droog. Onder de dry liner was dat absoluut niet het geval :n bleef nat en klam.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:10

We zullen elkaar wel niet helemaal snappen dan. :') Mijn gevoel zegt dat als het van de hals naar binnen rolt dat dat dus regen vanaf buiten is en dat met iedere deken kan gebeuren. Bizar dat dat spul zo nat blijft. Fleece droogt hier altijd heel snel binnen. Heb heel veel vesten en die komen in verhouding al heel droog uit de wasmachine en drogen dan heel snel aan het rek. Ben benieuwd hoe de mijne het gaat houden met inregenen. Zal het binnenkort vast eens meemaken met alle regen en kou en dan zal ik het delen. Mijn 100g liner was van de week ook zeiknat geregend op de borst en die was na een dagje hangen over de stalwand alweer droog. :)

Ik heb ze trouwens allebei gebruikt en ik zou altijd stay dry kiezen, was het niet dat mijn paard gewoon echt niet in die hoge sluitingen past. Misschien ook wel omdat het bij de Smartex standaard in de deken zat en niet perse erg warm aanvoelde. Met 14 graden stond hij nooit te warm. Nu met 14 graden staat hij te puffen onder de Rhino dus durf ik daar bij lange na geen Dry Liner onder te gooien. Anders had ik dat wel graag gedaan na een regenbuitje tijdens het rijden.

De stay dry stof is ook daadwerkelijk gewoon heel anders dan die Dry liner. Veel dunner/gladder ten opzichte van het fleece van de Dry liner. Maar voor wat het moet doen, je paard drogen zonder dat de deken koud en klam wordt, lijkt de Dry liner hier vooralsnog prima te werken. Het drogen gaat wel wat langzamer, maar dat is niet erg als de temperatuur eronder goed blijft. Mijn (niet goed passende) Bucas is overigens nooit ingeregend volgens mij dus ik zou geen idee hebben of die dat gehouden zou hebben als dat wel gebeurt zou zijn. Mijn vermoeden is dat die stay dry stof dan ook wel wat moeite heeft om al het water weg te voeren maar er wellicht wel iets beter in is.

Zag een tijd terug ook een filmpje van Bucas met een lapje stay dry stof die ze in water dompelden en daarna een beetje uitknepen en dan op een zakdoekje legden. Resultaat: onderkant van de zakdoek zeiknat, maar de bovenkant nagenoeg helemaal droog. Dat spul werkt zo snel en goed. Denk niet dat de Dry liner door dezelfde test komt. Maar voor wat het moet doen werkt het verder prima hier.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:18

Er was hier toch iemand die een Bucas Power Cooler als onderdeken gebruikte? Ik wilde dat doen om mijn Irish dekens de stay dry functie te geven voor na een bui inderdaad, maar de Power Cooler komt er ruimschoots onderuit aan de zijkanten |( Een maat kleiner is wel echt krap..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:29

Celebi schreef:
We zullen elkaar wel niet helemaal snappen dan. :') Mijn gevoel zegt dat als het van de hals naar binnen rolt dat dat dus regen vanaf buiten is en dat met iedere deken kan gebeuren. Bizar dat dat spul zo nat blijft. Fleece droogt hier altijd heel snel binnen. Heb heel veel vesten en die komen in verhouding al heel droog uit de wasmachine en drogen dan heel snel aan het rek. Ben benieuwd hoe de mijne het gaat houden met inregenen. Zal het binnenkort vast eens meemaken met alle regen en kou en dan zal ik het delen. Mijn 100g liner was van de week ook zeiknat geregend op de borst en die was na een dagje hangen over de stalwand alweer droog. :)

Ik heb ze trouwens allebei gebruikt en ik zou altijd stay dry kiezen, was het niet dat mijn paard gewoon echt niet in die hoge sluitingen past. Misschien ook wel omdat het bij de Smartex standaard in de deken zat en niet perse erg warm aanvoelde. Met 14 graden stond hij nooit te warm. Nu met 14 graden staat hij te puffen onder de Rhino dus durf ik daar bij lange na geen Dry Liner onder te gooien. Anders had ik dat wel graag gedaan na een regenbuitje tijdens het rijden.

De stay dry stof is ook daadwerkelijk gewoon heel anders dan die Dry liner. Veel dunner/gladder ten opzichte van het fleece van de Dry liner. Maar voor wat het moet doen, je paard drogen zonder dat de deken koud en klam wordt, lijkt de Dry liner hier vooralsnog prima te werken. Het drogen gaat wel wat langzamer, maar dat is niet erg als de temperatuur eronder goed blijft. Mijn (niet goed passende) Bucas is overigens nooit ingeregend volgens mij dus ik zou geen idee hebben of die dat gehouden zou hebben als dat wel gebeurt zou zijn. Mijn vermoeden is dat die stay dry stof dan ook wel wat moeite heeft om al het water weg te voeren maar er wellicht wel iets beter in is.

Zag een tijd terug ook een filmpje van Bucas met een lapje stay dry stof die ze in water dompelden en daarna een beetje uitknepen en dan op een zakdoekje legden. Resultaat: onderkant van de zakdoek zeiknat, maar de bovenkant nagenoeg helemaal droog. Dat spul werkt zo snel en goed. Denk niet dat de Dry liner door dezelfde test komt. Maar voor wat het moet doen werkt het verder prima hier.

Volgens mij bedoelen we toch echt hetzelfde :')
De regen van buiten glijdt langs de hals naar binnen en komt zo aan de binnenkant van de deken. Dat gebeurt idd ook bij de andere drie verschillende liners, maar dit is dus nog nog nooit gebeurd, terwijl die andere liners veel meer regen hebben gekregen. Dan was een liner aan de buitenkant wel wat vochtig, maar de vacht zo goed als of helemaal droog!
Ik zal er over ophouden nu :D

Raar toch dat het in de zon en in huis niet droogt? Ik heb dat met gewone fleecekleding ook niet. Of als ik de staydry binnen laat drogen. Echt maf.

Ik was ook al overtuigd vd staydry maar omdat die hoge sluiting boven de sluiting van de regendeken uit komt, wilde ik toch de dry liner proberen. En die eindigt idd niet boven de regendeken, maar dat was het ook.

Teteltee schreef:
Er was hier toch iemand die een Bucas Power Cooler als onderdeken gebruikte? Ik wilde dat doen om mijn Irish dekens de stay dry functie te geven voor na een bui inderdaad, maar de Power Cooler komt er ruimschoots onderuit aan de zijkanten |( Een maat kleiner is wel echt krap..

Ja, dat ben ik! Ik heb de zijkanten ingenomen met de naaimachine omdat hij er anders idd onderuit komt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:31

Kun jij geen deken-vermaak service beginnen? Klinkt zo handig :))

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:35

Citaat:
Teteltee schreef:

Ja, dat ben ik! Ik heb de zijkanten ingenomen met de naaimachine omdat hij er anders idd onderuit komt.

Hmm ja misschien moet ik dat ook maar doen dan. Heb je de bies er afgehaald en er na het inkorten weer aan gezet of gewoon hop, afknippen en omzomen? :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:35

Ja, ik lees ook altijd met verbazing en bewondering wat jij allemaal produceert _/-\o_

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:56

Teteltee schreef:
Hmm ja misschien moet ik dat ook maar doen dan. Heb je de bies er afgehaald en er na het inkorten weer aan gezet of gewoon hop, afknippen en omzomen? :D

Afbeelding
Ik heb boven op de hals een bontje gezet en klittenband geplaatst zodat de schoftbeschermer erop kan. Was meer een optie, het een of het ander. Maar als ik dan toch bezig was. De groene cirkel is de lengte die ik heb ingenomen.

Afbeelding
Bij de schouders lycra geplaatst tegen eventueel schuren.
De rode pijl laat het innemen vd zijkanten zien. Simpelweg naar binnen omgeslagen en vastgezet onder de bies. Voor de schouder schuin laten aflopen zodat daar geen schuurplekken van komen.

Bedankt voor de complimenten! Als ik een service kon beginnen had ik het zeker leuk gevonden!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:29

Nouvel schreef:
Zijn hier mensen die zowel Rambo als Rhino plus (vari layer) hebben?
Ik had al een Rambo duo en die zit echt ruim bij mijn paard, ik heb er nu via mp een Rhino 250 varilayer bij gekocht omdat ik liever zo min mogelijk met liners werk, maar die lijkt aan de achterkant een stuk korter te vallen dan de Rambo.
Voor zit ‘ie heel netjes, maar achter komt echt zijn kont er uit waardoor de staartflap ook wat meer af staan en zeker hier op de koude wind vind ik het wel prettig als een deken achter lang genoeg is met fris en nat weer.
Was even benieuwd of dat algemeen de ervaring is dat die korter dan Rambo vallen, dan moet ik die misschien toch een maatje groter hebben…

Ik heb Rhino's en Rambo's (en voorheen ook Amigo's gehad) en Rambo bestel ik hierom altijd een maat kleiner dan de Rhino's (of welk ander merk dan ook), anders zit hij idd te lang en de kruissingels te ver naar achteren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:59

XladyX schreef:
Nouvel schreef:
Zijn hier mensen die zowel Rambo als Rhino plus (vari layer) hebben?
Ik had al een Rambo duo en die zit echt ruim bij mijn paard, ik heb er nu via mp een Rhino 250 varilayer bij gekocht omdat ik liever zo min mogelijk met liners werk, maar die lijkt aan de achterkant een stuk korter te vallen dan de Rambo.
Voor zit ‘ie heel netjes, maar achter komt echt zijn kont er uit waardoor de staartflap ook wat meer af staan en zeker hier op de koude wind vind ik het wel prettig als een deken achter lang genoeg is met fris en nat weer.
Was even benieuwd of dat algemeen de ervaring is dat die korter dan Rambo vallen, dan moet ik die misschien toch een maatje groter hebben…

Ik heb Rhino's en Rambo's (en voorheen ook Amigo's gehad) en Rambo bestel ik hierom altijd een maat kleiner dan de Rhino's (of welk ander merk dan ook), anders zit hij idd te lang en de kruissingels te ver naar achteren.

Oke dank je!
Dus in mijn geval als Rambo goed past zou ik Rhino evt een maat groter moeten nemen…

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:22

Mijn Rambo Original en Rhino Plus (beide 0 grams) waren voor mijn gevoel echt identiek.. allebei maat 5.6, liners in dezelfde maat eronder. Passen beide perfect op mijn pony ook.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:46

Ik heb gisteren de Amigo Bravo 12 lite gepast op mijn paard, viel heel krap en kort, ook aan de zijkanten… ze draagt van andere dekens allemaal 2.05, en de bravo was echt te klein, iemand hier ook ervaring mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:52

Celebi schreef:
Mijn Rambo Original en Rhino Plus (beide 0 grams) waren voor mijn gevoel echt identiek.. allebei maat 5.6, liners in dezelfde maat eronder. Passen beide perfect op mijn pony ook.

Hmm ingewikkeld :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:53

Wat ik mij altijd afvraag waarom doen ze geen elastiek bij de hals dat het beter afsluit bij de hals

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:02

Omdat elastiek ook nat wordt en dus geen nut heeft? Eigenlijk nog vervelender dan gewoon een natte vacht. Voor wind enzovoorts maakt een kleine opening niet uit, voor de pasvorm moet je wel de opening hebben om geen irritante druk te geven als ze hals naar beneden brengen.

Alleen ook de hals van een paard is bij elk paard anders en dus zal de pasvorm van hals niet overal even goed zijn. Daarom us het wel jammer dat merken niet op elkaars deken passen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:36

SharonIndezz schreef:
Ik heb gisteren de Amigo Bravo 12 lite gepast op mijn paard, viel heel krap en kort, ook aan de zijkanten… ze draagt van andere dekens allemaal 2.05, en de bravo was echt te klein, iemand hier ook ervaring mee?

De gewone bravo 12 lite heb ik geen ervaring mee. De bravo 12 plus lite heb ik op 3 paarden (op dit moment 2) en viel nergens klein.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:40

Ik heb ook de Amigo bravo 12 (250 gram) en die vond ik ook wat krap. Had niks anders op dat moment en heb ‘m toch opgelaten met het idee, kijk morgen of er ergens schuurplekken zitten. Niet dus, opgelaten en een paar dagen later leek ie wel ‘uitgelopen’. Hij zit nu perfect eigenlijk :D