[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:27

Dat lijkt me inderdaad de kortste klap. Ik had een stalgenoot die een hele hals had vast aan een deken, maar deze voor de helft terug sloeg. Dat bleef bij dat paard netjes liggen en gaf onderin iets meer bedekking. Maar zit je wel met dubbele stof daar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:31

Dacht bij kramer ook een deken te hebben gezien met van die voering langs de hals

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:23

Voor de mensen die hier op zoeken;
Ik ben enorm te spreken over de bucas power turnout light high neck. Ik had hiervoor al een bucas freedom turnout regen deken. Mijn merrie heeft een heel smal front en de deken sluit mooi aan als ik deze genoeg naar voren leg, het regent niet in en de druppels vallen als parels van de stof. Schoft/staart meet bij mijn paard 130cm en borst/kont 170. De maten die ik heb zijn voor de light highneck 135/185 en voor de freedom 135/183.

Ze liggen perfect, schuiven niet en schuren niet *\o/*
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:24

Fijn! Ik had deze zelf denk ik een (half) maatje kleiner gekocht, maar ben benieuwd of ie goed blijft bevallen over een tijdje. Knap paard ook zeg!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:26

Hij is ietsjes op de groei nog inderdaad. Paardje is 4 en gaat vooral nog wat de breedte in verwacht ik. Toch schuift hij niet en sluit alles mooi aan dus prima compromis:)

En dankje :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:30

RianneH schreef:
Dat lijkt me inderdaad de kortste klap. Ik had een stalgenoot die een hele hals had vast aan een deken, maar deze voor de helft terug sloeg. Dat bleef bij dat paard netjes liggen en gaf onderin iets meer bedekking. Maar zit je wel met dubbele stof daar.

Wat een goed idee! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Vouwde ze hem naar binnen of naar buiten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:32

Ohh, zeker als ie nog moet uitzwaren dan snap ik de keus wel!

De hals naar binnen omgeslagen, zodat ie waterdicht bleef.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:40

Slmt9 schreef:
RianneH schreef:

Wat een goed idee! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Vouwde ze hem naar binnen of naar buiten?

Kannje dan niet beter een hals van mp af halen ebn die verbouwen... of denk ik te makkelijk

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:44

snorkel1986 schreef:
Slmt9 schreef:

Kannje dan niet beter een hals van mp af halen ebn die verbouwen... of denk ik te makkelijk

Ook een goed idee! Ik ga eerst eens een dagje testen of het uberhaupt werkt. En misschien verbouw ik mn eigen horseware hals wel. Dan is alleen dat ene stiksel niet waterdicht, kan ik altijd nog insprayen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:56

Even een vraagje hier over een nieuwe Amigo deken die ik per ongeluk verkeerd heb aangeschaft via marktplaats. Ik dacht dat ik een deken voor liners heb gekocht, maar helaas niet goed gecheckt.. het is de Amigo Bravo 12 all in one met vaste hals. Hebben jullie een idee of mijn liners hier los misschien goed onder blijven liggen? Of een andere oplossing? Heb dus geen bevestigingen eraan zitten..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:59

Naath86 schreef:
Even een vraagje hier over een nieuwe Amigo deken die ik per ongeluk verkeerd heb aangeschaft via marktplaats. Ik dacht dat ik een deken voor liners heb gekocht, maar helaas niet goed gecheckt.. het is de Amigo Bravo 12 all in one met vaste hals. Hebben jullie een idee of mijn liners hier los misschien goed onder blijven liggen? Of een andere oplossing? Heb dus geen bevestigingen eraan zitten..

Is al heeeeeeel vaak gevraagd in dit topic. Ja dat kan! Gewoon alleen achter vast maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:44

Ik lees een beetje mee en mijn paard heeft een hele smalle voorkant en zoek daarom een deken die wel mooi aansluit bij de hals zodat het er niet bij in regent

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:58

Spenk schreef:
Wat gek de irish heeft namelijk dezelfde pasvorm als de smartex , atlantic(exclusive) en power.

Ik heb een irish gehad een smartex gehad en nu atlantic en dat is allemaal dezelfde pasvorm.

Ja apart he! Volgens bucas horen ze dat wel vaker dat de irish bredere/barokke paarden beter past dan de smartex en power turnout dus valt blijkbaar toch iéts anders, en was benieuwd/hoopte dat de atlantic exclusive ook deze uitzondering zou hebben.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:42

Oooh wat een aanfluiting die Rambo Dry liner!
Mijn paard zijn borst was doorweekt, nat tot op de huid, net als de dry liner zelf |o . Terwijl het vannacht voor het laatst geregend heeft. Met de Bucas cooler is de buitenkant vd cooler na het inregenen nog wel nat, maar de borst zo goed als droog.
De dry liner heeft twee uur in de zon gedroogd en was nog steeds nat 8)7 . Heb 'm nu maar mee naar huis om binnen te laten drogen.

Die deken zou ik dus nooit gebruiken om een nat, laat staan gedoucht of natgeregend, paard onder weg te zetten.

Edit: je ziet op de foto wel waar de natte plekken zitten op de borst.

Afbeelding

Om dit bericht positief af te sluiten: de rambo hals past op de PE *\o/*
Denk zondag pas weer deken op en dan ga ik testen met de hals hals naar binnen gevouwen :j
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 29-11-23 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:45

Ow dat is wel slecht ja, totaal niet wat je ervan zou verwachten :wow:
Als ik mijn paard natgeregend onder mn gewone 0gr amigo hero zet is ze met een half uur droog :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:15

Slmt9 balen zeg!! Maar de liner is natuurlijk ook niet werkend als hij doornat is van buitenaf. Als ik een staydry deken van buitenaf nat spuit (been there, done that) werkt hij ook niet en is hij ook lang nat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:22

manzano schreef:
Slmt9 balen zeg!! Maar de liner is natuurlijk ook niet werkend als hij doornat is van buitenaf. Als ik een staydry deken van buitenaf nat spuit (been there, done that) werkt hij ook niet en is hij ook lang nat.

De dry liner komt niet boven de deken uit, hij zit er gewoon onder. Het inregen loop via de hals naar de binnenkant van de deken.
De fleece aan de binnenkant was na 2 uur ook nog nat. En de fleece is gewoon fleece.

Paard was er iets warmer onder dan bij de bucas cooler, maar niet heet of zweten. Dus denk dat het idd wel overeen komt met 50gr.

Ik heb dat met stay dry niet, dan is de binnenkant + paard gewoon droog.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:53

Hmm ja lastig te zeggen. Zeker als je niet weet hoe het precies is ingeregend en hoe lang (geen sneeuw? Want dat kan het zeker ook verklaren). Ik heb nu staydry eronder liggen en die moet ik er echt af halen met regenachtig weer. Ding zuigt zich helemaal vol en wordt zeiknat.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:08

Ik had dan weer problemen met de dry liner aan de achterkant. De meeste liners koop ik een maatje kleiner ivm uitsteken, maar de dry liner in dezelfde maat als de bovendeken gekocht in de hoop dat die mooier zou vallen. Was ijdele hoop :Y) . Deken steekt een paar cm uit aan de achterkant en had best wat vocht opgezogen daar tot ongeveer 20 cm van de achterkant. Dus die maandag eraf gehaald toen het zo goot de hele dag en laten drogen. Gisteravond heb ik hem er weer op gelegd onder de 100 gram liner voor de kou.

Aan de voorkant heeft mijn paard een hals dus regent niet zo in, daar geen last van vocht. Alleen de onderkant van zijn hals regent wat in, water loopt loopt langs zijn nek langs de onderkant van de hals.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:35

manzano schreef:
Hmm ja lastig te zeggen. Zeker als je niet weet hoe het precies is ingeregend en hoe lang (geen sneeuw? Want dat kan het zeker ook verklaren). Ik heb nu staydry eronder liggen en die moet ik er echt af halen met regenachtig weer. Ding zuigt zich helemaal vol en wordt zeiknat.

Huh, wat raar dat je dat met regenachtig weer hebt. Komt hij bij jou onder de deken vandaan?
Ik heb mijn cooler helemaal ingenomen en die wordt nergens nat behalve dat stukje wat hij hoger eindigt dan de sluiting van de PE.

Tja, voor mij is het zo klaar als een klontje. Drie verschillende liners gedragen en dit is de enige die zo reageert. Terwijl deze er echt helemaal onder zit. Steekt nergens uit. Daardoor dacht ik juist dat het beter zou werken dan de anderen. Hier is vannacht nog wat regen geweest, maar ook niet erg veel, verder alleen maar zon. De andere liners hebben veel meer (soms wel een hele dag regen) te verduren gehad en doen dit allemaal niet.
Met een hals op zal het natuurlijk niet meer gebeuren, maar voor mij duidelijk dat ik hem nooit op een nat paard zou gooien.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:49

Passen horseware liners onder een bucasdeken?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:55

Hmm het paard van mijn stalgenoot was 's ochtends al wat nat geregend, had de Dry liner opgegooid met een tegendeken erover en toen ik ging voelen 's middags was alles droog. Maar als dekens ingeregend zijn en dus door en door zeiknat is (zowel het paard, als de liner, als de buitendeken), dan snap ik dat het geheel minder goed werkt ..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:59

Zijn hier mensen die zowel Rambo als Rhino plus (vari layer) hebben?
Ik had al een Rambo duo en die zit echt ruim bij mijn paard, ik heb er nu via mp een Rhino 250 varilayer bij gekocht omdat ik liever zo min mogelijk met liners werk, maar die lijkt aan de achterkant een stuk korter te vallen dan de Rambo.
Voor zit ‘ie heel netjes, maar achter komt echt zijn kont er uit waardoor de staartflap ook wat meer af staan en zeker hier op de koude wind vind ik het wel prettig als een deken achter lang genoeg is met fris en nat weer.
Was even benieuwd of dat algemeen de ervaring is dat die korter dan Rambo vallen, dan moet ik die misschien toch een maatje groter hebben…

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:20

Celebi schreef:
Hmm het paard van mijn stalgenoot was 's ochtends al wat nat geregend, had de Dry liner opgegooid met een tegendeken erover en toen ik ging voelen 's middags was alles droog. Maar als dekens ingeregend zijn en dus door en door zeiknat is (zowel het paard, als de liner, als de buitendeken), dan snap ik dat het geheel minder goed werkt ..

Het word nat van binnenuit, drie andere liners hebben dit probleem niet die veel meer regen te verduren hebben gehad en na 2 uur drogen is hij nog steeds nat. Dus nee, ik snap het niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:23

Zweet je paard dan niet onder de deken? Want van binnenuit nat worden is wel gek..