[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:37

JudithGigi schreef:
Hé allen, ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort maar ik ga het toch even wagen.
Ik heb mijn paard nu 9 jaar waarin ze elk jaar geschoren is en dus dekens op heeft gehad. Dit jaar is ze voor het eerst niet geschoren en is ze veranderd in een echte 'wooly mammoth' :+ Ik heb dus tot nu toe nog geen deken opgehad, maar komende week gaat het hier en daar vriezen. Zouden jullie voor de zekerheid een 0 grams deken ofzo opleggen of het nog even aankijken? Ze staat buiten maar heeft wel schuilmogelijkheid. Zover ik kan oordelen heeft ze het nog niet te koud gehad.

Staleigenaresse legt nooit dekens op. Stalgenoot wel maar haar paard is in augustus vanuit Spanje hierheen gekomen dus die heeft ook totaal geen wintervacht. Heb niet echt referentiemateriaal dus :') bij de vorige stal deden ze onder de 20 graden al een deken op.

Ik zou het zelf niet doen. Zo lang er niet echt sprake is van waterkou, urenlang regen/wind hebben ze het in (mijn ervaring) niet koud.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:46

Slmt9 schreef:
JudithGigi schreef:
Hé allen, ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort maar ik ga het toch even wagen.
Ik heb mijn paard nu 9 jaar waarin ze elk jaar geschoren is en dus dekens op heeft gehad. Dit jaar is ze voor het eerst niet geschoren en is ze veranderd in een echte 'wooly mammoth' :+ Ik heb dus tot nu toe nog geen deken opgehad, maar komende week gaat het hier en daar vriezen. Zouden jullie voor de zekerheid een 0 grams deken ofzo opleggen of het nog even aankijken? Ze staat buiten maar heeft wel schuilmogelijkheid. Zover ik kan oordelen heeft ze het nog niet te koud gehad.

Staleigenaresse legt nooit dekens op. Stalgenoot wel maar haar paard is in augustus vanuit Spanje hierheen gekomen dus die heeft ook totaal geen wintervacht. Heb niet echt referentiemateriaal dus :') bij de vorige stal deden ze onder de 20 graden al een deken op.

Ik zou het zelf niet doen. Zo lang er niet echt sprake is van waterkou, urenlang regen/wind hebben ze het in (mijn ervaring) niet koud.

Oke, dank voor de bevestiging! :)

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:47

Graag gedaan. Als het hier ook weer minder gaat regenen gaat de deken ook weer lekker af :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:49

Ik zou het ook niet doen als je merkt dat je paard het niet koud krijgt.

En ik ben jaloers haha, ik wou dat mijne dat kon!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:29

Hier is het weerbericht juist vriezen met veel regen en lagere gevoelstemperatuur, dus ik zou het juist wel doen op de dagen dat het zo erg regent.
Droog vriesweer niet, dit natte gedoe wel :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:02

Ik zag idd wel sneeuw. Met veel nat idd wel deken op. Ik had me vandaag ook gekleed op de gevoelstemperatuur die werd voorspeld (-4), nou zo voelde het helemaal niet!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:13

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:06

Mijn teddybeer kwam vandaag koud op de vacht en warm op de huid onder de 100g liner vandaan. Goed ingeschat dus. *\o/*

Nu vannacht op stal zonder deken omdat het morgen droog en zonnig lijkt te worden. Dan vanaf woensdag weer buiten met de dikke deken. :(

Mijn stalgenoot had vanmorgen een dry liner op haar paard gegooid en me gevraagd deze eventueel af te halen maar ze was er helemaal niet echt warm onder. Juist prima comfortabel. En dat voor een paard die het momenteel eigenlijk heel snel warm heeft en dekenloos staat. Misschien is die liner toch echt goed ademend en gelijk aan 50g?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:51

Celebi schreef:
Mijn teddybeer kwam vandaag koud op de vacht en warm op de huid onder de 100g liner vandaan. Goed ingeschat dus. *\o/*

Nu vannacht op stal zonder deken omdat het morgen droog en zonnig lijkt te worden. Dan vanaf woensdag weer buiten met de dikke deken. :(

Mijn stalgenoot had vanmorgen een dry liner op haar paard gegooid en me gevraagd deze eventueel af te halen maar ze was er helemaal niet echt warm onder. Juist prima comfortabel. En dat voor een paard die het momenteel eigenlijk heel snel warm heeft en dekenloos staat. Misschien is die liner toch echt goed ademend en gelijk aan 50g?

Dat laatste is geruststellend om te horen, ik kan morgen geen deken wisselen :D

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:58

Iemand al de bucas exclusive (gepast)? Ik heb een brede e pony ruin die alleen de x range en irish versie van bucas past. De power turnout en de smartex waren te krap en big neck zat echt niet mooi. Ik ben benieuwd of de exclusive een vergelijkbare pasvorm als de irish heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:41

Wat gek de irish heeft namelijk dezelfde pasvorm als de smartex , atlantic(exclusive) en power.

Ik heb een irish gehad een smartex gehad en nu atlantic en dat is allemaal dezelfde pasvorm.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:32

Zijn er ook dekens waarbij je het om de hals mooi kan aansluiten of elastisch zodat het er niet bij in regent?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:16

Slmt9 schreef:
Even benieuwd naar jullie mening. Einde vorig jaar regende mijn PE 1x in de bij de hals. Dacht een incident. Maar het gebeurd dit jaar wederom.
Het valt mij op dat al zijn dekens of bij de hals naar binnen gaan slaan (met name Rambo dekens zoals protecter en rsih) of open gaan zoals op onderstaande foto. Dit was het heel vorig seizoen niet aan de orde, toen sloot de deken keurig aan. Gezien het om meerdere merken gaat, zal mijn paard vast verandert zijn in bouw. Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik het zoeken moet. Rambo Wug regende bij hem ook in. Iemand die iets zinnigs kan zeggen? Heb PE zelf ook nog om advies gevraagd.

[ [url=m/1RhxQQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog navraag gedaan bij PE en zij namen het echt super serieus. Meermaals heen en weer gemaild ook met meerdere foto’s. Zij verwachten dat het bij hun Wug model (Hardy) ook gaat inregenen bij de boeg. Zij zien helaas als enige optie toch een halsdeken erbij op.

Was wel blij met het eerlijke antwoord, want had toch bijna de Hardy gekocht.
Door de lage hals aanzet heeft een hogere dekensluiting zoals Bucas ook geen zin omdat dit de boel weer naar voren strak trekt op de schoft.
Enige optie die ik aan buitendeken nog kan bedenken is de Amigo. Maar in deze ruinen kudde en met de hoeveelheid regen die valt (en 3 rambo’s met korte levensduur qua lekkage) ga ik daar niet aan beginnen.
Ook bevalt het gewoon heel goed om niet dat gezeik te hebben met dekens die als buitenste laag alleen waterdicht zijn.

Bestaat er ook zoiets als een halve hals? :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:17

Jazeker, zie rhino wug etc

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:19

Sintara schreef:
Jazeker, zie rhino wug etc

Een wug gaat dus inregenen. Het gaat dus echt om het onderste stuk van de hals ook dicht is.
Ik zoek dus een losse hals, maar dan niet zo lang als normaal.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:22

Oh zo ... Het wug model noemen ze ook wel halve hals dus vandaar :+ ..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:23

Hahah ja snap ik!

Ik bedoel dat het omcirkelde stuk dus zoals hier (bijna volledig) bedekt is.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:24

Is die van Hooks niets? De Trinity.

Of een gewone Rhino?
Laatst bijgewerkt door manzano op 28-11-23 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:25

Dan heb je gewoon een hele hals nodig. En zelfs die hebben meestal wat ventilatie ruimte op die plek... Lastig hoor.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:34

manzano schreef:
Is die van Hooks niets? De Trinity.

Ik zie geen regendekens op de site van Trinity? Wel andere dingen.

Sintara schreef:
Dan heb je gewoon een hele hals nodig. En zelfs die hebben meestal wat ventilatie ruimte op die plek... Lastig hoor.

Het kleine beetje ruimte voor is niet erg, dat gaat nu ook goed (rambo halsdeken). Het nadeel is dat die te warm is omdat het teveel bedekt. Vandaar dat ik wel benieuwd ben of er ook halve halsstukken te verkrijgen zijn. En anders misschien maar zelf knutselen op de naaimachine.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:36

Ah ja die zat in de black friday sale dus zal wel uitverkocht zijn

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:45

Als het goed is is mijn deken van Hooks binnen. Straks ff bij de buren ophalen en zal nog eens goed kijken hoe die hals valt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:48

manzano schreef:

Net nog een keer gekeken, zag de regendeken met 300gr voering wel. Is idd wel heel mooi hoe die om de hals sluit. Maar ik zie dat hij maar 900D is, dat is binnen no time een crop top bij onze ruinen }:0

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:53

Slmt9 schreef:
manzano schreef:

Net nog een keer gekeken, zag de regendeken met 300gr voering wel. Is idd wel heel mooi hoe die om de hals sluit. Maar ik zie dat hij maar 900D is, dat is binnen no time een crop top bij onze ruinen }:0

Ah ja dat is inderdaad jammer!! Qua vorm denk ik wel wat je zoekt. Lastig he om echt wat te vinden. Wordt er zelf ook wat moedeloos van.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:02

manzano schreef:
Slmt9 schreef:

Ah ja dat is inderdaad jammer!! Qua vorm denk ik wel wat je zoekt. Lastig he om echt wat te vinden. Wordt er zelf ook wat moedeloos van.

Ja, qua vorm echt exact wat ik zoek!
Ik word er ook moedeloos van. Maar nadat ook PE heeft aangegeven dat ze denken dat ik echt niet aan een hals ontkom, geef ik het maar op en doe ik op dagen met veel regen toch maar een hals op -O-