[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:39

De bovenste met rechte sluiting zit beter bij de borst, maar ik zou idd toch een maat korter gaan.
Ik zou voor een smal ponietje juist niet voor horseware of bucas gaan. EJ eigen merk valt volgens mij best mooi op ranke dieren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 00:40

lies schreef:
De bovenste met rechte sluiting zit beter bij de borst, maar ik zou idd toch een maat korter gaan.
Ik zou voor een smal ponietje juist niet voor horseware of bucas gaan. EJ eigen merk valt volgens mij best mooi op ranke dieren.

Dank je, ga ik naar kijken.
Kleiner is echt geen optie, dat drukt teveel net boven de schoft.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 03:35

Sowieso dat een maat kleiner beter past, maar dan moet je wellicht denken aan een ander merk als de pasvorm niet goed zit. Wel vreemd dat die V sluiting te strak zou zitten op de schoft. Je lijkt enorm veel ruimte over te hebben. Trekt het allemaal niet gewoon strak omdat het te lang is?

Mijn stevige pony van 1.39 past werkelijk net aan in de 5.6 (met de neiging dat de deken nog net aan de grote kant is zegmaar), dus ik kan me er weinig bij voorstellen dat deze kleinere en rankere pony daar perfect in past. Op de foto lijkt het geheel ook gewoon echt wat te lang.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:15

Hij trekt dan denk ik strak juist omdat hij te lang is..

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:36

Weet er iemand toevallig welke lijn dekens dezelfde pasvorm heeft als de rhino wug? Maar waar dus een hele hals aan kan.

Heb al zoveel dekens gepast en vanwege een bult op de borst sluit niks mooi aan.
Bucas wel vanwege 1 sluiting maar die hals bevestiging trekken zijn paddock genootjes los.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:43

En de hals met tiewraps oid vast maken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:54

Stal_Fiore schreef:
lies schreef:

Hij drukt juist op de schoft als een deken te lang is. Dat is juist het grote nadeel van een te grote deken en mensen denken dan dat ze niet kleiner kunnen want het is al te strak of te veel druk aan de voorkant, maar bij een maat kleiner is dat juist veel minder tot niet (als het de goede pasvorm is). Want de dekens wil je voor de schoft hebben liggen, niet alleen met net op doen maar ook na nacht op enzovoorts.

Op jouw foto's zie je al dat de voorkant veel te ruim is en dus de ruimte heeft om naar achteren te gaan. En omdat ze ook echt te lang zijn gaan ze nog sneller naar achter, want het gewicht van de deken trekt het naar achteren. Die 2 dingen in combinatie zorgen voor die druk op de schoft, want dat is de plek waar de dekens houvast krijgt ipv aan de voorkant en schouders zoals het hoort.

Ik geloof echt niet dat een maat kleiner te kort is, stukje kont bloot hoort juist. Staartflap ongeveer op de staartaanzet (soms net anders ligt er ook aan of de staartaanzet hoger of lager is als gemiddeld) even zwart wit horen de hamstrings en achterkant van billen/bovenkant achterbenen wat uit te steken en niet volledig bedekt te worden door een deken.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:14

MarjanB schreef:
En de hals met tiewraps oid vast maken?

Bucas heeft een hals bevestiging met klitteband dus dan moet ik gaatjes maken

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:04

MyWishMax schreef:
Stal_Fiore schreef:

Hij drukt juist op de schoft als een deken te lang is. Dat is juist het grote nadeel van een te grote deken en mensen denken dan dat ze niet kleiner kunnen want het is al te strak of te veel druk aan de voorkant, maar bij een maat kleiner is dat juist veel minder tot niet (als het de goede pasvorm is). Want de dekens wil je voor de schoft hebben liggen, niet alleen met net op doen maar ook na nacht op enzovoorts.

Op jouw foto's zie je al dat de voorkant veel te ruim is en dus de ruimte heeft om naar achteren te gaan. En omdat ze ook echt te lang zijn gaan ze nog sneller naar achter, want het gewicht van de deken trekt het naar achteren. Die 2 dingen in combinatie zorgen voor die druk op de schoft, want dat is de plek waar de dekens houvast krijgt ipv aan de voorkant en schouders zoals het hoort.

Ik geloof echt niet dat een maat kleiner te kort is, stukje kont bloot hoort juist. Staartflap ongeveer op de staartaanzet (soms net anders ligt er ook aan of de staartaanzet hoger of lager is als gemiddeld) even zwart wit horen de hamstrings en achterkant van billen/bovenkant achterbenen wat uit te steken en niet volledig bedekt te worden door een deken.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Met als voorbeeld: HW maat is 183 is voor mijn paard perfect, Bucas 185 is te lang van achter en goed bij de schoft, Bucas 175 is perfect qua lengte maar knelt bij graashouding op de schoft.
Wat was het fijn als daarvoor een tussenmaat was.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:08

Had de recuptex als onderdeken bedacht, maar helaas schuift hij dus enorm naar rechts, daardoor komt hij onder m'n regendeken uit. Dat is met dit weer dus niet handig. Echt balen! Moet ik wat anders gaan regelen als onderdeken. En ik ben vaak te lui om steeds dekens te wisselen, dus vrees dat de recuptex dan een beetje in de kast beland.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:09

manzano schreef:
Had de recuptex als onderdeken bedacht, maar helaas schuift hij dus enorm naar rechts, daardoor komt hij onder m'n regendeken uit. Dat is met dit weer dus niet handig. Echt balen! Moet ik wat anders gaan regelen als onderdeken. En ik ben vaak te lui om steeds dekens te wisselen, dus vrees dat de recuptex dan een beetje in de kast beland.

Hier helpt het om de zijkanten wat in te nemen en de achterkant te bevestigen aan het bilkoord. Dan schuift hij ook niet. Singels gebruik ik dan niet, dan wil hij gek genoeg wel scheef gaan liggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:12

Slmt9 schreef:
manzano schreef:

Hier helpt het om de zijkanten wat in te nemen en de achterkant te bevestigen aan het bilkoord. Dan schuift hij ook niet. Singels gebruik ik dan niet, dan wil hij gek genoeg wel scheef gaan liggen.

Wat doe je met de singels dan? Die kunnen er niet af.
Ik heb er sowieso een geplastificeerd bilkoord aanzitten inderdaad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:15

Slmt9 schreef:
MyWishMax schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Met als voorbeeld: HW maat is 183 is voor mijn paard perfect, Bucas 185 is te lang van achter en goed bij de schoft, Bucas 175 is perfect qua lengte maar knelt bij graashouding op de schoft.

Bij dit voorbeeld zijn de dekens en flink te groot qua lengte en te groot aan de voorkant bij stil staan al. De reactie gaat over het perfect passen in dje maag wat ze dus al niet doen.
Als 183 past en 185 te lang is is dat een veel kleiner verschil als bij deze pony waar het niet maar een paar cm scheelt.
Plus van 183 naar 175 is idd een grote sprong als die 1e qua lengte goed is. Maar dat is bij die pony dus al niet zo en ook niet bij de borst. Anders is er ook al geen borstbeschermer nodig, lijkt me.

Dus of er is sowieso een ander merk en model nodig als maat kleiner aan de voorkant te klein is (maar daar is nog veel ruimte juist bij die dekens nu) of het past wel beter bij alleen een maat kleiner.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:19

@Slmt9 Dat Bucas in graashouding op de schoft knelt heeft helaas weinig te maken met de lengte. Dat heeft vooral te maken met de hoge sluiting op de borst. Heeft je paard een lage halsaanzet dan trekken ze de hele deken mee naar beneden en dit gaat dan strak staan. Een maat groter helpt vaak ook niet trouwens, want dan gaat het geheel gewoon verder naar achteren liggen en komt het strakke punt op of na de schoft te liggen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:23

manzano schreef:
Slmt9 schreef:

Wat doe je met de singels dan? Die kunnen er niet af.
Ik heb er sowieso een geplastificeerd bilkoord aanzitten inderdaad.

Oh ik heb singels die je eraf kan halen met een musketon, maar anders zou ik het eerst testen door ze gewoon hoog op te knopen en als het werkt eraf knippen :D
Ik bedoel overigens dat je de deken aan de achterkant vast maakt aan je regendeken, net zoals bij een liner.

MyWishMax schreef:
Slmt9 schreef:

Bij dit voorbeeld zijn de dekens en flink te groot qua lengte en te groot aan de voorkant bij stil staan al. De reactie gaat over het perfect passen in dje maag wat ze dus al niet doen.
Als 183 past en 185 te lang is is dat een veel kleiner verschil als bij deze pony waar het niet maar een paar cm scheelt.
Plus van 183 naar 175 is idd een grote sprong als die 1e qua lengte goed is. Maar dat is bij die pony dus al niet zo en ook niet bij de borst. Anders is er ook al geen borstbeschermer nodig, lijkt me.

Dus of er is sowieso een ander merk en model nodig als maat kleiner aan de voorkant te klein is (maar daar is nog veel ruimte juist bij die dekens nu) of het past wel beter bij alleen een maat kleiner.

Ik doelde op dit stukje uit jouw quote:
Citaat:
Dat is juist het grote nadeel van een te grote deken en mensen denken dan dat ze niet kleiner kunnen want het is al te strak of te veel druk aan de voorkant, maar bij een maat kleiner is dat juist veel minder tot niet (als het de goede pasvorm is).

Bij mijn zit er nogal een verschil in lengte van horseware en bucas, zal wellicht ook nog per deken verschillen. Maar de bucas is echt wel 5-10cm langer en valt een eind over de staart, maar zit voor perfect. Dan kan ik een maat kleiner nemen en perfect achter uit komen, maar past het dus niet op de schoft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:24

Celebi schreef:
@Slmt9 Dat Bucas in graashouding op de schoft knelt heeft helaas weinig te maken met de lengte. Dat heeft vooral te maken met de hoge sluiting op de borst. Heeft je paard een lage halsaanzet dan trekken ze de hele deken mee naar beneden en dit gaat dan strak staan. Een maat groter helpt vaak ook niet trouwens, want dan gaat het geheel gewoon verder naar achteren liggen en komt het strakke punt op of na de schoft te liggen.

Nee klopt, dat is wat hier ook gebeurd!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:25

Ik heb maat 5.6 van Bucas en Horseware en die heb ik over elkaar heen gelegd en waren nagenoeg identiek. :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:27

Celebi schreef:

Dit ja. En ja dat kan lastig zijn bij een smal paard of pony maar wel lage hals aanzet. Dan krijg je vaak juist weer grotere halsopeningen en die moet paard wel kunnen vullen. Maar echt een maat te groot werkt juist niet.

Dan is de pasvorm dus niet goed en heb je geluk dat de deken wel blijft liggen, slmt9. Juist een te grote deken gaat 9 van de 10 keer meer naar achter met beweging en krijg je juist extra druk op de schoft omdat de deken op een plek beland waar die niet hoort te liggen. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar daar vanuit gaan is niet slim. En er zijn dus dekens die beter passen want je zegt zelf dat hw wel helemaal goed past.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:21

Ik heb een dominick op mijn jonkie liggen omdat hij ook in een tussenmaat zit. Een 175 is te klein en 183/185 (net) te lang. Die trekken naar achter en met een natte zware deken nog erger. Heb nu een 180. Omdat hij nog heel smal is ligt ie voor bij z’n schouders niet ideaal, maar deze dekens trekken zichzelf weer terug op de juiste plek bij beweging. Dus telkens als de deken neigt tot knellen omdat ie wat laag op de schouder komt, dan komt het bij beweging weer los. Grootste nadeel is dat ie daardoor zonder hals behoorlijk kan inregenen. Dat zal hopelijk minder worden wanneer hij wat verder uitgezwaard is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:25

MyWishMax schreef:
Celebi schreef:

Dit ja. En ja dat kan lastig zijn bij een smal paard of pony maar wel lage hals aanzet. Dan krijg je vaak juist weer grotere halsopeningen en die moet paard wel kunnen vullen. Maar echt een maat te groot werkt juist niet.

Dan is de pasvorm dus niet goed en heb je geluk dat de deken wel blijft liggen, slmt9. Juist een te grote deken gaat 9 van de 10 keer meer naar achter met beweging en krijg je juist extra druk op de schoft omdat de deken op een plek beland waar die niet hoort te liggen. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar daar vanuit gaan is niet slim. En er zijn dus dekens die beter passen want je zegt zelf dat hw wel helemaal goed past.

Nee, ik heb geen Bucas deken gehouden. Dat was dus of te strak schoft of te lang en die consequenties wilde ik niet.
De enige die past is de Bucas cooler, maar die heb ik zelf ingenomen en op maat gemaakt :D

Ik moet overigens zeggen dat ik wel ben vreemd gegaan. Met black friday toch gezwicht voor de Horseware dry liner :o
En aangezien hij weer helemaal was ingeregend was dat dus zeer welkom :D
Lijkt een fijne deken!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:40

Die Dry liner is top! Gevoelsmatig helaas wel een beetje warm. Heb niet het idee dat het 50 grams is als ik het naast de 100 grams liner hou. Durf het dus nog niet goed op te houden op stal 's nachts. Maar goed de temperaturen dalen nu enorm dus wellicht kan het binnenkort wel.. :=

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:37

Ik vond het ook een beetje lastig peilen de warmte omdat het zo’n massieve deken is :+ kan ook mijn gevoel zijn omdat ik zo lang al alleen die cooler gebruik en dat is een stof van niets :D

Mijn paard staat 24/7 buiten maar heeft met 50gr mogelijk ook al te warm, ik had weinig keuze, dus we gaan het mee maken!
Wat een fijne luxe toch dat zo’n deken gelijk goed ligt en geen gedoe geeft.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:12

Bedankt voor de adviezen allemaal, ik ga er mee aan de slag.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:29

Hé allen, ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort maar ik ga het toch even wagen.
Ik heb mijn paard nu 9 jaar waarin ze elk jaar geschoren is en dus dekens op heeft gehad. Dit jaar is ze voor het eerst niet geschoren en is ze veranderd in een echte 'wooly mammoth' :+ Ik heb dus tot nu toe nog geen deken opgehad, maar komende week gaat het hier en daar vriezen. Zouden jullie voor de zekerheid een 0 grams deken ofzo opleggen of het nog even aankijken? Ze staat buiten maar heeft wel schuilmogelijkheid. Zover ik kan oordelen heeft ze het nog niet te koud gehad.

Staleigenaresse legt nooit dekens op. Stalgenoot wel maar haar paard is in augustus vanuit Spanje hierheen gekomen dus die heeft ook totaal geen wintervacht. Heb niet echt referentiemateriaal dus :') bij de vorige stal deden ze onder de 20 graden al een deken op.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:34

Celebi schreef:
Die Dry liner is top! Gevoelsmatig helaas wel een beetje warm. Heb niet het idee dat het 50 grams is als ik het naast de 100 grams liner hou. Durf het dus nog niet goed op te houden op stal 's nachts. Maar goed de temperaturen dalen nu enorm dus wellicht kan het binnenkort wel.. :=

Dat geveoel heb ik dus ook, dry liner lijkt echt dikker en warmer dan de 100 grams qua gevoel. Heb de dry liner in dezelfde maat als de deken en helaas steekt die dus wat uit nu met die regen, dus die word nat. Heb hem nu omgewisseld voor een 100 grams onderdeken een maatje kleiner. Die blijft droog maar vraag me af of mijn paard het nu niet koud krijgt :+ /.