[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:33

hier nu het gevalletje half geschoren maar wat geschoren is is nu even lang als het niet geschoren gedeelte. volgende week denk ik haar weer scheren want ze is nu na een uurtje nog niet droog

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:56

Ha allemaal,

Ik kom er maar niet uit, misschien kunnen jullie helpen.
Ik heb een heel paniekerig paard soms.Als hij bang is krijgt hij echt een soort van waas voor zn ogen en duurt het erg lang eer hij weer zichzelf is. Hij is dan niet handelbaar.

Scheren zonder verdoving is dus echt geen optie ( vorig jaar geprobeerd, zakte door z'n benen van angst)

Contact met de DA gehad, die stelde Domosedan gel voor.

Wat zouden jullie doen? DA laten komen en sederen of met de Domosedan gel proberen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:59

Domosedan gel. is top spul. goed onder de tong en in laten werken

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:20

Domosedan hangt van paard tot paard af. Sommigen breken r gewoon doorheen maar dat ga je niet weten voor je het geprobeerd hebt haha

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:54

Zou ook voor domosedan gaan.
Werkt echt heel goed. Mocht het voor jouw paard niet werken, dan weet je dat je dus altijd de dierenarts moet laten komen om te sederen

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:34

Laatst voor het eerst met Domesedan gewerkt. Paard stond gewoon vrolijk om zich heen te kijken. Kon de eigenaar alsnog de DA laten komen om te spuiten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:39

Ja bij domosedan mag je paard van te voren echt totaal niet geprikkeld zijn, anders merken ze er (bijna) niets van. Ze moeten eigenljk al heel rustig zijn bij het toedienen, anders helpt het niks.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:07

Ik heb die van mij gisteren laten scheren, we hebben de dierenarts laten komen omdat mijn pony echt panisch is voor het scheerapparaat. Eerste keer geprobeerd zonder verdoving, je kon er niet bij in de buurt komen, zo angstig. De da had een combinatie van verdovingen gedaan? Want een verdoving zorgde er juist voor dat haar huid gevoeliger werd en dat wilden we niet. We hebben haar uiteindelijk helemaal kunnen scheren behalve de benen, ze werd namelijk alweer wakker. Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:10

Heleennn schreef:
Ja bij domosedan mag je paard van te voren echt totaal niet geprikkeld zijn, anders merken ze er (bijna) niets van. Ze moeten eigenljk al heel rustig zijn bij het toedienen, anders helpt het niks.

Paard stond lekker in zijn stalletje bij de toediening

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:12

horsiegek schreef:
Heleennn schreef:

Paard stond lekker in zijn stalletje bij de toediening

en is het ook ONDER de tong toegediend? anders werkt t inderdaad niet

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:14

Ik werk al meerdere jaren met Domosedan en heb nog nooit een paard gehad die daar doorheen is gebroken. Inderdaad toedienen wanneer ze rustig zijn en ONDER de tong. Ik heb meestal aan een halve spuit voldoende, ook voor grote paarden. Een hele spuit in voor pony's vaak te veel, ik heb er ooit een gehad die omviel :o.

Sindsdien begin ik altijd met een halve spuit en als het echt te weinig is geef ik nog wat bij.
Met angstige paarden doe ik ook altijd watten in de oren en een oormutjes op (dempende) dit scheelt vaak al enorm.
Ik heb zelfs paarden gehad die hierdoor geen verdoving meer nodig hadden :).

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:21

Bedankt voor alle reacties! Blijft wisselend dus inderdaad. Oormutsje met watten ga ik ook even klaar leggen!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:22

Hier helaas al 2 verschillende paarden die erdoor kwamen. Onder de tong, als ze kalm waren en daarna ook rustig gewacht tot ze 'sliepen'.

Ik ging maandag even 'trainen' met m'n jonkie om te kijken of ik niet zonder verdoving kon. Ze at de machine bijna op dus ik ga zaterdag ochtend scheren. Als ze het dan beu is kan ik zaterdagavond of zondag nog een stuk doen :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:59

Heleennn schreef:

Paard stond lekker in zijn stalletje bij de toediening[/quote]
en is het ook ONDER de tong toegediend? anders werkt t inderdaad niet[/quote]

Jazeker, compleet volgens omschrijving. Ook rustig laten wachten.

Maar gelukkig ook veel positieve verhalen te lezen! Het zal dus zeker voor vele een heel fijn middel zijn om mee te werken. Ik hoop dat deze een uitzondering was. Ik ben nu dus alleen een beetje huiverig met mijn advisering richting klanten. Ben zelf geen fan van tranquigel (onvoorspelbaar gedrag, aantekenen in paspoort, etc.) en had Domesedan al vaak positief voorbij zien komen, had dit dan ook geadviseerd. Vervolgens werkte het niet en dan voel je je toch wel banketstaaf als de eigenaar dan alsnog moet betalen voor visite en verdoving door de arts terwijl ze al 35 euro heeft uitgegeven aan het spul.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:00

Aanvullend: gelukkig doe ik de meeste zonder enige vorm van verdoving. Soms eventjes de praam erop. Vind dat toch altijd nog het allerfijnste werken. Maar helaas is het niet bij ieder paard mogelijk.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:07

Hebben jullie misschien nog tips om streeploos te scheren :o ?
Ik heb mijn pony voor de 3e x deze winter geschoren maar streeploos krijg ik hem niet. Hij heeft een ontzettende moeilijke vacht, superdik met verschillende onderlagen (ja ook na 2x scheren nog steeds). Ik heb een Andis scheerapparaat.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:19

Wat voor messenset heb je erop Peachy?
De hele fijne lijntjes van de set zelf zie je altijd wel bij grovere vachten. Maar strepen van verschillende banen zijn over het algemeen goed te voorkomen/bij te werken.
Zorg ervoor dat:
- Messen scherp zijn
- Vaak de messen oliën (minimaal om de 10 minuten)
- Je paard schoon en droog is (probeer eens om hem de dag van te voren te wassen als je die mogelijkheid hebt)
- Scheerapparaat evenwijdig aan je paard houden, niet duwen
- Streep gemaakt? Ga er nog eens overheen in een iets andere richting
- Gebruik een zachte borstel om streepjes omhoog te strijken zodat je ze makkelijk weer mee kunt pakken.
Sommige paarden hebben heel gevoelige huidjes en reageren dus op de punten van de zijkanten van het apparaat, alsof een kat je heeft gekrabd ongeveer. Deze streepjes moeten met een uur wel weer weggetrokken zijn.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:02

Ik ben echt blij verrast over de tondeuse van de lidl

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:13

Perryx schreef:

Hij is goed he :D :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:08

DarkCupid schreef:
Perryx schreef:

Hij is goed he :D :D

Doen jullie er een van die opzetstukken op of scheren jullie zonder?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:11

Ik scheer zonder :)

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:11

Ik heb ook geschoren zonder

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:25

Toevallig gisteren een paard gehad die niet reageert op Domosedan, de eigenaar vond het idee prettig maar dat is nu al voor de tweede keer dat het niks uithaalt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:20

ik heb zonder opzet stukken geschoren.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:26

Ik vermoed dat deze discussie intussen al eens gevoerd zal zijn, maar ik vond er niet direct antwoord op.

Mijn paard is al verschillende winters geschoren, maar nu mag hij ook voor het eerst tijdens de winter de weide op, dit voor een 5-tal uren per dag.

Scheren jullie de benen van een paard dat de weide opgaat? Of maakt dit niet uit?
En is het nodig om een nekdeken op te leggen? Hij heeft al zo dunne manen en ik zou deze graag willen behouden.

Mijn voorkeur gaat uit naar het volledig scheren mits ik geregeld op wedstrijd ga.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen :)