Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:58

Ik had de 300 grams halsdekeb, en had zoiets van eens de deken ga ik ook niet meer wisselen. Maar heb nu maar de 100/200 grams staldeken opgedaan, is echt warm ook in de nacht. Ze is wel geschoren

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:34

hier ook weer regendeken op ipv de 200, snachts is het ook nog boven de 10 graden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:43

Stom weer.. Hele tijd dat debiele wisselen vd dekens.
Die van mij neeft nu een regendeken 100 grams.. En een verwassen 200 grams eronder hij is geschoren

Zodra het overdag ook tegen de 0 graden word.. Dn krijgt hij een 400 ipv de 200

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:46

Vanwege het weer ben ik van 300 gr naar 200 gr gegaan
Shet is geschoren

KWNPer heeft nog steeds 100 gr op

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:55

markje weer de 0 grams op, had opgedroogd zweetonder zjin deken, vond het gewoon beetje zielig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:24

die van mij stond echt warm zat onder haar dunne dekentje...
blij dat ik gisteren toch terug gewisseld had, 't was hier vanmiddag 16 graden...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:29

geswitcht naar 100 grams. Had ze bijna zonder gezet _O- Ze hebben wel de hele dag zonder dek gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:03

Jullie zitten te sukkelen met dekens en ik zit te sukkelen zonder :P

Ene paard heeft matige wintervacht (voor haar doen), die blijft overdag binnen in de stal met dit weer. Zet ik ze in de paddock dan staat ze in de zon en zweet ze.
De tinker en de shet hebben ook best al vacht, die hebben nergens last van. De hengst daarentegen heeft minder wintervacht endie gaat dus overdag buiten samen met de shet, hij krijgt de warmere stal 's nachts.

Of we nu met dekens moeten zeulen of niet, ik vind het best rottig dat het de ene dag zo verdomd regent en koud is en dan de dag(en) erna plots weer serieus warm en droog voor de tijd van het jaar. Daardoor maken de mijne wel minder wintervacht aan dan vorig jaar toen het zo snel zo koud was, maar dan zit de kans er dik in dat ik bij vriesweer toch ook nog wat mag opleggen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:08

heb mn regendeken er vandaag toch maar even afgehaald. Zie morgen wel of ik m eraf hou of er weer op doe

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:23

Hier staat die van mij onder een 200grams. :=
Met toch best een dikke vacht, hij is absoluut niet gigantisch warm of zweterig onder z'n deken. :n Nu komt dat wellicht ook omdat ze hele dag buiten lopen op een heel groot open stuk, veel wind e.d. dus. Ook absoluut geen warmte van huizen of andere gebouwen eromheen. :n De stal is ook gewoon een erg open buitenstal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:24

Ik heb hier nu paarden in wintervacht. Ik stel me wel eens de vraag, als het zo hard gaat vriezen als vorig jaar, wat voor deken leg ik dan best op? Ik dacht om een ongevoerd regendek te kopen voor elk van m'n paarden en indien nodig daar hun fleece dek nog onder te doen in geval van ernstige kou. maar zou dat voldoende zijn?

En als ik een dikker dek opleg, drukt dat de vacht dan niet te veel plat en krijgen ze het dan niet snel kouder?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:27

Als je paarden zonder deken hebt staan, zou ik ze gewoon zo laten.. Ook als het straks bar gaat worden. Eventueel meer ruwvoer voeren..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:29

Dan heeft een ongevoerde regendeken alleen opleggen weinig toegevoegde waarde. De vacht ligt plat dus kunnen ze zichzelf niet warm houden dus met extreme kou hebben ze dus niks om zichzelf warm te houden (ja, het eten van ruwvoer maar ze kunnen zelf niks regelen qua vacht) Ik heb wel een ongevoerde regendeken, voor over niet waterdichte staldeken en als het echt echt hele dag door regent krijg hij hem op, want als hij nat is en het waait ook nog, dan kunnen ze het wel echt koud hebben, voor mijn beestje is die wind snijdend terwijl hij nat is. Maar is er maar 1 buitje, dan droogt hij daarna wel op :)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:48

Het was bij ons bijna voorjaar vandaag. Ik heb zijn 200 grams deken er gisteren al afgehaald. Vanochtend stond hij onder een ongevoerde regendeken en na het rijden heb ik hem zelfs afgespoten en zonder deken de wei in gedaan. Lekker dat hij het vond! Vanavond weer de 150 gr staldeken op en morgen zien we wel weer verder...het houdt je bezig zo :D !

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:08

hier is de fleecedeken er weer af gehaald en paard staat weer onder 0grams regendekentje, het is inmiddels weer warm, vervelend weer zo wisselvallig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:09

Ruwvoer krijgen ze meer dan genoeg, moet zelfs opletten dat ze niet te vet worden :o

Zonder deken is enkel optie als het niet regent en er geen barre wind staat. Droog en ijskoud zonder te harde wind lukt wel, maar ik zie het niet zitten om ze deze winter veel op stal te houden als het vaak regent of vaak snijdende wind geeft. Op de paddock is er namelijk amper beschutting daarvoor. Beter gezegd, de rij sparretjes staat aan de verkeerde kant :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:38

Varekaj schreef:
Jullie zitten te sukkelen met dekens en ik zit te sukkelen zonder :P

Ene paard heeft matige wintervacht (voor haar doen), die blijft overdag binnen in de stal met dit weer. Zet ik ze in de paddock dan staat ze in de zon en zweet ze.
De tinker en de shet hebben ook best al vacht, die hebben nergens last van. De hengst daarentegen heeft minder wintervacht endie gaat dus overdag buiten samen met de shet, hij krijgt de warmere stal 's nachts.

Of we nu met dekens moeten zeulen of niet, ik vind het best rottig dat het de ene dag zo verdomd regent en koud is en dan de dag(en) erna plots weer serieus warm en droog voor de tijd van het jaar. Daardoor maken de mijne wel minder wintervacht aan dan vorig jaar toen het zo snel zo koud was, maar dan zit de kans er dik in dat ik bij vriesweer toch ook nog wat mag opleggen.

Dat is het ook, het gewissel van weer is gewoon dramatisch momenteel.
Zo is het 18 graden en lijkt het voorjaar en de volgende dag is het amper 10 graden met regen en wind.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:44

Heb net het weer bekeken, maar komende week komt de deken er niet meer op bij mij.
Het blijft tussen de 16 en de 19 graden, met soms een spatje regen maar daar gaat ze niet dood van met deze tempraturen.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:44

ladypaard schreef:
heb mn regendeken er vandaag toch maar even afgehaald. Zie morgen wel of ik m eraf hou of er weer op doe

Dat heb ik gisteren ook gedaan. Ze stond onder 0 grams regendeken, aangezien het deze week weinig gaat regenen en de temps mooi blijven, heb ik de deken er gisteren af gelaten, maar ook omdat ze op dr front wat bobbeltjes en korstjes had. Ik denk dat het toch is gaan zweten ofzo op die plaats, dus ook daarom lekker af gelaten kan ze lekker luchten, vond dat met deze temperaturen zeker kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:19

Net omdat het weer zo onvoorspelbaar is heb ik een hekel aan dekens, al helemaal omdat ik absoluut geen reden heb om de paarden te scheren, dus dan doe ik dat ook niet.

Als je paard geschoren is, moet er een dek op, klaar. Eentje die echter nog in wintervacht staat en echt niet kort gehouden hoeft te worden of die niet geschoren hoeft, da's pas irritant als je dan toch met dekens aan de slag moet. Daarom dat ik dus met dat trainingsschema werk trouwens om hun conditie mét dikke vacht te verbeteren zodat ze minder snel zweten ;)

Voorlopig blijven ze zonder en ga ik gewoon een 0 gram ongevoerd regendek halen voor allemaal, dat kan dan op als er echt teveel wind is of bij aanhoudende regen.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:16

ik heb mijn paardje 20 km van huis staan, dus kan ook niet steeds wisselen..
Heb m onder een zweetdekentje liggen en een 0grams katoenen dekentje..
Hij voelt lekker aan onder de deken, niet te warm...
merkte toch dat ie dit fijner vind dat alleen de 0 grams..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:58

vanmiddag geschoren, daarna 200 grams erop...

het was hier rond 7 uur nog 16 graden...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:01

Hier is het nu nog 17 graden :oo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:04

ja het is echt bizar gewoon!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:43

Die temperaturen werken niet echt positief mee, zo wisselend indd.
Asra heeft zijn 100 jas weer aangekregen, 200 hangt weer over het rek.
Hij had een beetje klam bij zn borst.