[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:27

Slmt9 schreef:
Ja, ik voel me weer helemaal een nieuweling in de dekens sinds mijn paard senior is :+

Ben wel benieuwd wat PE zelf aangeeft. En mochten anderen nog mee willen denken, roept u maar :D

Bij die van mij stond de PE ook wijd. De Amigo Bravo 12 plus met V sluiting is tot nu toe de enige die echt mooi aansluit bij de hals. En ik heb echt een mega lijst getest inmiddels.

Edit: overigens wordt je deken na verloop van tijd ook wel wat slapper van stof door het gebruik. Kan ook zijn dat hij daardoor meer gaat hangen nu.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:38

DenieesB schreef:
Hoihoi. Mijn paard is vandaag voor het eerst geschoren en staat nu onder een 100grams deken.

Ik heb net gevoeld en haar flanken en oren voelen warm. Zijn dit inderdaad de belangrijkste/fijnste meetpunten om te voelen of een paard het aangenaam of koud heeft onder een deken?

Heeft niemand hier antwoord op?

Waar kun je het beste voelen of je paard het koud heeft onder de deken?

Had ergens iets gelezen over oren en flanken. Is het inderdaad zo dat als de oren koud zijn dat ze het koud hebben of heeft dit er niets mee te maken en moet je echt voelen op het lichaam?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:45

RianneH schreef:
Hals eraan zal het probleem oplossen. Soms is het ook gewoon stom, dan loopt het water via de manen erin, of staan ze juist net verkeerd waardoor het inregent.

Vooral het anders op de wind staan is bij mijn paard de reden dat het naar binnen druppelt. Bij zware buien draait ie de kont naar de regen en heb ik geen last van inregenen en als de wind en regen van de zijkant komt wil het wel eens een beetje inregenen, maar meer dan een streepje van 2 cm breed is het niet.

Helaas moet ik me er definitief bij neerleggen dat ie de Weatherbeeta Cofitec ultra van mijn vorige paarden nooit gaat passen. Met afstand de fijnste dikke winterdeken met de mooiste bevestiging van de hals aan een deken die ik ooit gehad heb en er 2 net voor de Brexit met BF in de UK gekocht, dus dat was ook nog leuker qua prijs.

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:46

Da's toch gewoon met een klittenband voor de hals net als bij Bucas en Rambo?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:59

DenieesB schreef:
DenieesB schreef:
Hoihoi. Mijn paard is vandaag voor het eerst geschoren en staat nu onder een 100grams deken.

Ik heb net gevoeld en haar flanken en oren voelen warm. Zijn dit inderdaad de belangrijkste/fijnste meetpunten om te voelen of een paard het aangenaam of koud heeft onder een deken?

Heeft niemand hier antwoord op?

Waar kun je het beste voelen of je paard het koud heeft onder de deken?

Had ergens iets gelezen over oren en flanken. Is het inderdaad zo dat als de oren koud zijn dat ze het koud hebben of heeft dit er niets mee te maken en moet je echt voelen op het lichaam?

Als je paard in de zeikregen staat kunnen de oren prima koud zijn terwijl het lichaam warm aanvoelt.

Ongeschoren wil je eigenlijk dat de vacht onder de deken koel is, maar de huid wel licht warm (als je je vingers tussen de haren duwt). Geschoren is die isolatielaag er niet dus dan moet je paard onder de deken gewoon ligt warm aanvoelen. Tussen de liezen is altijd ook nog wel een goede indicatie, maar eigenlijk voel je het meeste gewoon onder de deken. Wel even opletten of je handen niet ijskoud zijn of juist heel warm van dikke handschoenen, want dan kan je paard veel warmer of veel kouder aanvoelen dan dat hij is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:41

manzano schreef:

Als het over de WB dekens gaat dan is dat met klittenband, maar op een een hele andere manier bevestigt. Naast de normale bevestiging zit het onderste deel ook nog met klittenband vast waardoor de punt niet opwaait.Er zit ook nog een uitritsbaar fleece binnestuk is, zeg maar een soort sjaal. Op de foto's op internet is het niet goed te zien en die van mij liggen helemaal achterin de berging dus die heb ik ook niet zomaar even te pakken om een foto te maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:58

gr_roos schreef:
manzano schreef:

Als het over de WB dekens gaat dan is dat met klittenband, maar op een een hele andere manier bevestigt. Naast de normale bevestiging zit het onderste deel ook nog met klittenband vast waardoor de punt niet opwaait.Er zit ook nog een uitritsbaar fleece binnestuk is, zeg maar een soort sjaal. Op de foto's op internet is het niet goed te zien en die van mij liggen helemaal achterin de berging dus die heb ik ook niet zomaar even te pakken om een foto te maken.

Ahh ok!! Klinkt goed! Dat had ik er inderdaad niet uit gehaald op de foto's.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:09

Ik heb een amigo Wug lite aangeschaft… maar kwam er net achter dat daar geen liners aan vast kunnen :+ iemand die ervaring heeft met liners alleen achter vast maken? Zou dat voldoende zijn?

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:46

Kan iemand mij vertellen hoe de maten van Kentucky dekens vallen? Ik heb een paard van 1,85 en 1,73. Die van 1,85 past maatje 165/215 maar ook 155/205 van mijn andere (Is wel ietsjes aan de korte kant maar stoort niet omdat hij erg smal is). Nu koop ik meestal een deken die ze beide passen want dat is zo lekker makkelijk.
Ik hoor dat Kentucky klein valt, klopt dit? Zal ik het redden met een 160/213 of vallen deze echt heel kort?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:04

Die luxe hals heeft alleen de comfitec Ultra denk ik, mijn WB’s hadden gewoon klittenband idd.

Wat betreft liners onder de wug, je kan ze gewoon alleen achter vast maken. Dit blijft vrijwel altijd prima liggen, de liners van HW hebben een fijne pasvorm. Onder mijn wug nooit problemen gehad.

Temperatuur voel je aan de basis van de oren, niet de puntjes die kunnen prima koud zijn. Daarnaast voel je in de oksel en de lies, maar ik leg bij guur weer ook wel een hand bovenop de billen om te voelen of ze daar niet te veel warmte verliezen. Daar mag het wat koeler zijn, maar echt koud liet ik het liever niet worden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:05

Tnx voor je reactie Rianne! Dan ga ik het eens proberen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:14

SharonIndezz schreef:
Ik heb een amigo Wug lite aangeschaft… maar kwam er net achter dat daar geen liners aan vast kunnen :+ iemand die ervaring heeft met liners alleen achter vast maken? Zou dat voldoende zijn?

Staat het topic vol mee :D Maar kort gezegd: ja, dat is geen probleem

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:15

gr_roos schreef:
RianneH schreef:
Hals eraan zal het probleem oplossen. Soms is het ook gewoon stom, dan loopt het water via de manen erin, of staan ze juist net verkeerd waardoor het inregent.

Vooral het anders op de wind staan is bij mijn paard de reden dat het naar binnen druppelt. Bij zware buien draait ie de kont naar de regen en heb ik geen last van inregenen en als de wind en regen van de zijkant komt wil het wel eens een beetje inregenen, maar meer dan een streepje van 2 cm breed is het niet.

Helaas moet ik me er definitief bij neerleggen dat ie de Weatherbeeta Cofitec ultra van mijn vorige paarden nooit gaat passen. Met afstand de fijnste dikke winterdeken met de mooiste bevestiging van de hals aan een deken die ik ooit gehad heb en er 2 net voor de Brexit met BF in de UK gekocht, dus dat was ook nog leuker qua prijs.

Ik heb sinds kort deze Weatherbeeta ultra deken (de medium/220 gram) en is inderdaad écht een hele fijne deken! Als jaren Horseware en vooral Rambo fan eens 'vreemdgegaan' en er echt geen spijt van. Ligt als een huis op mijn 3 jarige en de verstelbare voorkant is voor hem echt een +. Heb wel de bilkoorden eraf en een plastic staartriempje eraan gedaan.
Even geen goede foto bij de hand maar voor het idee. Ik wil ook graag de lite/0 gram voor hem aanschaffen. Rhino/Rambo is 6'9 in de V sluiting en supreme nog nét te groot voor hem maar 6'6 vind ik echt weer te strak aan de voorkant :') Dus dan ligt dit voor nu echt beter.
Én de horseware liners passen eronder dus is top :j

Afbeelding

Uiteraard hoort het hooinet niet zo. Maar hem over het hek gooien is een leuk spelletje :z

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:16

LisaaSophie schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik twijfel erover om een Premier Equine deken voor mijn nieuwe paard aan te schaffen. Kan iemand met ervaring mij door de modellen heen praten en adviseren voordat ik over ga tot bestellen.

Qua pasvorm 185 in goedkopere merken is te klein. 6,6 (198) Amigo Bravo is te groot aan de voorkant.
Hij is nog maar 3, dus gaat nog groeien. Het is een ruin, dus hij zal zeker gelijk of meer sloopproof zijn dan die van mijn merrie's Amigo Bravo.

Jonge paarden en dekens, wat een dilemma. :')

Ik heb 2soorten 0 gram. Budget hardy en de buster zero met losse hals.

Ik zelf heb de hardy nu op (s nachts met onderdekentje). Ideaal met de regen doordat het door de halve hals helemaal niet inregend door de halve hals. Eigenlijk kan je bij de hals geen linkers vast maken bij deze, maar hij blijft super liggen.
Voor de koudere dagen heb ik de buster. Daar kan een hals aan. Ik heb daar ook een 100 gram hals bij gekocht. Ook heb ik 50, 100 en 200 gram liner. Zo heb ik van alles en komen we eigenlijk elk weer door.

Ik vind de pasvorm echt super, niet strak bij de borst (dit is met bijna alle denkend het probleem bij hierina ondanks dat het geen breed type kwpn is). De optimo was ook mooi op haar bost maar trok weer op de schoft. Premier equipe doet dit beide niet.

Ik ben zo blij met de dekens. Super kwaliteit. Ik kan van de week d’r foto’s maken

Hireina draagt normaal 191 en de 6,0 van PE past perfect

Zoals beloofd foto’s van de 0 gram premier equine hardy. Hier ligt er een horseware dry liner onder.
Hals openging van de deken sluit mooi aan. Vind het heel fijn dat ze mooi ruimte heeft bij de borst

Afbeelding

Afbeelding

Deken is wel extreem vies :+

Ominira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:30

Zijn er hier nog meer mensen met de Rambo original turnout dekens 0g of mensen die er ervaring mee hebben?

Deze dekens:
https://www.horseware.com/en-eu/rambo-o ... s-0g-light

Ik heb zelf zowel de groene als de bordeaux rode. Ik vind het echt hele fijne dekens met een mooie pasvorm (voor mijn paarden in ieder geval). Alleen ik zit echt met een struggle over de halsstukken… bij beide dekens kan je er namelijk een 0g hals bijkopen. Nu heeft de groene nog wel een 250g variant maar kan nergens een dikkere van de rode vinden :') Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe hebben jullie dat opgelost? Kan wel een groene hals op de rode deken doen maar ja daar kan de perfectionist in mij niet tegen :+ Ik zag wel dat ze van die halsstukken hadden voor staldekens de ‘insulator hood’ die zijn 150g wellicht dat zo iets eronder kan? Of is een dikkere hals niet nodig?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën. :o

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:42

Geen ervaring mee, sorry! Maar heb je zo'n warme hals echt nodig? Had mijn (geschoren) paard 1 nacht de 250 gram hals op en ze was er erg warm onder. Nu dus weer de 0 gram hals erop.

Heb ook een vraag :o Heeft iemand ervaring met de liner van Kramer en zoja, kun je het achter vastmaken aan een horseware deken?
Deze; https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... stem-150-g

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:02

Heb net de Lemieux Arika 0 grams eens uitgepakt. Had ik exact een jaar geleden gekocht. Zat de bon bij. Toen was hij zonder korting etc 112,95. Nu 199,95. Hoezo inflatie:=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 07:52

Ominira schreef:
Zijn er hier nog meer mensen met de Rambo original turnout dekens 0g of mensen die er ervaring mee hebben?

Deze dekens:
https://www.horseware.com/en-eu/rambo-o ... s-0g-light

Ik heb zelf zowel de groene als de bordeaux rode. Ik vind het echt hele fijne dekens met een mooie pasvorm (voor mijn paarden in ieder geval). Alleen ik zit echt met een struggle over de halsstukken… bij beide dekens kan je er namelijk een 0g hals bijkopen. Nu heeft de groene nog wel een 250g variant maar kan nergens een dikkere van de rode vinden :') Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe hebben jullie dat opgelost? Kan wel een groene hals op de rode deken doen maar ja daar kan de perfectionist in mij niet tegen :+ Ik zag wel dat ze van die halsstukken hadden voor staldekens de ‘insulator hood’ die zijn 150g wellicht dat zo iets eronder kan? Of is een dikkere hals niet nodig?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën. :o

Als je deken warm genoeg is lijkt een hals zonder vulling ook wel voldoende toch?
En anders inderdaad een insulator met hals er onder doen en daar de ongevoerde hals overheen doen.

Ik zou me er eigenlijk niet zo’n zorgen over maken dat de hals een andere kleur is, belangrijkste is dat het goed zit en fijn is voor je paard .

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:43

Hoe vinden jullie deze deken zitten
Mij lijkt hij lang bij de voorbenen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:49

De deken is 1 misschien wel 2 maten te groot. Aan de achterkant is die veel te lang.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:26

Ik vind ‘m voor best mooi zitten, dan lange bij de benen is het model. Maar hij lijkt inderdaad aan de achterkant een stuk te lang te zijn.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:40

Nouvel schreef:
Ik vind ‘m voor best mooi zitten, dan lange bij de benen is het model. Maar hij lijkt inderdaad aan de achterkant een stuk te lang te zijn.

Ben bang een maat kleiner dat de hals tekrap word
Ik heb nog een ander model besteld ook 1 maat kleiner maar die komen dan weer niet tegelijk
Zo jammer is dat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:51

Junior2019 schreef:
Nouvel schreef:

Ik heb nog een ander model besteld ook 1 maat kleiner maar die komen dan weer niet tegelijk
Zo jammer is dat

Ja lastig is dat, mijn ervaring is wel dat als de voorkant echt mooi past en niet te wijd is het ook niet heel dramatisch is als de achterkant ietsje te lang is, maar dat zal misschien per paard verschillen.
Het belangrijkste is dat de voorkant echt mooi past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:12

Junior2019 schreef:
Nouvel schreef:

Zo jammer is dat

Dat vraag ik me af. Zoveel verschilt de halsopening meestal niet tussen 2 naastliggende maten.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:14

Voor iedereen die het interessant vind: Ik had Bucas gevraagd hoe ik de temperatuur-range van dekens het beste kon interpreteren voor een geschoren paard, maar hun antwoord was dat de ranges toepasbaar zijn op ongeschoren én geschoren paarden. Ik zie nog niet helemaal hoe, maargoed, ik dacht ik deel het toch even :+