[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:17

KellyR schreef:
Lindor92 schreef:
Oeps, mn dekens vergeten te impregneren. Mn Rambo lekt dus door bij de schoft en op de rug vanaf achterkant zadel. Maar even een spray bestellen.

Bij de Kruidvat heb je ook sprays staan.
Ik spuit er 2 op een deken, kost 3 of 4 euro per bus.

Zijn die dan net zo goed als die van Bucas?

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:20

upendo schreef:
Vraagje voor ons nieuwe paard (kleine Friese merrie met flinke boeg): we willen een goedkoop regendekentje ter overbrugging om te kijken hoe sloopgraag ze is, wat is een deken met een vriendelijk prijskaartje die geschikt is voor een flinke boeg?
Ze hangt tussen maat 175 en 185 in (korte rug).

[ [url=m/pQX4d0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Amigo hebben we gepast, was te krap voor. Rambo V-sluiting paste mooi maar dat is meteen een flinke investering, Bucas was te krap, big neck past vermoedelijk wel, maar daarvoor geldt hetzelfde als voor de Rambo.

Hey wat leuk dat jij Ynneke hebt gekocht! (Die foto heb ik nog gemaakt)

Sorry off-topic.. Heb geen tips

Vinny12511

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:26

Wie heeft er ervaring met de Rambo optimo turnout lite 0 grams? Past die mooi op brede paarden?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:30

Wat ik begreep van de PD is dat horseware wel breder valt bij de borst dan Bucas. Dus je zou kunnen passen.
Of evt een bigneck dan bestellen

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:38

Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. Voor mijn 5 jarige merrie (helemaal gezond) wil ik deze winter een deken. Ze staat 24/7 buiten. Eigenlijk hoeft ze alleen een deken op als het echt heel koud is (-8 van deze winter) of als het dagen achter elkaar regent. Ze maakt zelf een goede vacht aan dus ik ben op zoek naar een deken voor het extreme weer. Wat voor deken, merk en hoeveel grams raden jullie aan?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:45

BrechtCarlos schreef:
Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. Voor mijn 5 jarige merrie (helemaal gezond) wil ik deze winter een deken. Ze staat 24/7 buiten. Eigenlijk hoeft ze alleen een deken op als het echt heel koud is (-8 van deze winter) of als het dagen achter elkaar regent. Ze maakt zelf een goede vacht aan dus ik ben op zoek naar een deken voor het extreme weer. Wat voor deken, merk en hoeveel grams raden jullie aan?

Ik heb ook zo'n paard dat het niet vaak koud heeft. De goedkoopste (en beste) optie voor mij was een liner systeem met de dekens van horseware.

Ik leg meestal enkel een regendeken op als het wat kouder is (dus snachts tegen het nulpunt), maar net na het scheren of bij echt zwaar onder min, leg ik er 100-200g onder :) ik heb ook een 300g liner voor als ik pas later in de winter zou scheren of een tweede maal zou keer scheren, maar die heb ik tot nu toe niet gebruikt. Je moet wel altijd even voelen of het voldoende is. Ik scheer meestal smorgens om dan tegen de avond nog een keer te checken of hij het lekker heeft onder die 200g voor ze de koude nacht ingaan.

Let wel op: soms ga je met enkel een regendeken nog meer kwaad doen dan goed omdat je de haren dan platlegt, dus als ze echt een stevige vacht maakt, kan je misschien beter opteren voor een regendeken met fleece voering of meteen een liner van 100g onder leggen.

Ik scheer enkel omdat dat bij het rijden praktischer is, maar als dat voor jou geen probleem is, hoeft dat natuurlijk niet. Er zijn ook paarden die zich prima redden zonder deken. Ik vind het soms moeilijk te geloven dat de mijne onder 200g staat en de rest van de stal onder 600g, maar je moet gewoon echt naar je paard kijken.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:59

Upendo, ik zou kijken voor een gebruikte Rhino of Rambo, die vallen beide redelijk ruim voor.
Dominick valt ook ruim aan de voorkant, maar die zijn minder makkelijk 2e hands te vinden, wel kun je ze een periode huren en weer inleveren.

Brechtcarlos, als je alleen met extreme regen e.d. een deken op doet zou ik voor een licht gevoerde of ongevoerde stevige regendeken gaan, niet te dik. Dan is het verschil fe groot als je ‘m er weer wf haalt.
Ik zag dag Rambo tegenwoordig ook 50 grams dekens heeft, misschien is dat wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:02

Ik ga ook met liners werken en twijfel of ik dan dus 0 grams neem of 100 als “ begindeken”.
Hoogstens ga ik een stuk race streep scheren, meer niet. ( harige fjord).
T gaat mij om de gure natte dagen.
Met droge vrieskou zou ik m best weer zonder deken zetten of iig niet dikker/ warmer.
Mijn max zou dan 200 grams in totaal weden als ik een 100 grams outdoor neem..
Wel horseware sowieso.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:17

Lindor92 schreef:
KellyR schreef:
[quote
Oeps, mn dekens vergeten te impregneren. Mn Rambo lekt dus door bij de schoft en op de rug vanaf achterkant zadel. Maar even een spray bestellen.

Bij de Kruidvat heb je ook sprays staan.
Ik spuit er 2 op een deken, kost 3 of 4 euro per bus.

Zijn die dan net zo goed als die van Bucas?[/quote]

Geen idee of die beter is. Maar hij werkt prima ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:19

Zou zeker een 0 grams nemen. Opbouwen kan je met de liners, maar je kan bij een 100grams gevoerde niet lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:20

Ja twijfel dus wegens die “
Niet de haren opzet” ervaringen.
Ik twijfel nog even door denk ik, hahaha

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:21

Ik vind zowel een ongevoerde als een 100 grams fijn om te hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:22

Anoniem schreef:
Ja twijfel dus wegens die “
Niet de haren opzet” ervaringen.
Ik twijfel nog even door denk ik, hahaha

Ja :+ het is ook heel moeilijk hoor, ik begrijp je twijfel. Maakt die fjord veel vacht of valt het mee?

Op zich kan je met een regendeken van 0 en 100g liner weinig verkeerd doen, want als het moet leg je gewoon altijd van de eerste dag 100g op. Zo'n groot verschil is dat niet heb ik de indruk :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:23

Haha, dat is dus absoluut niet mijn ervaring, het aantal haren dat werkelijk plat ligt valt heel erg mee. Zeker als je gaat voor een dikke buitenstof krijgen ze het niet zo snel daardoor koud is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:26

Ja prima vacht maakt ie aan.
Op z’n Noors, haha. Afgelopen winter stond ie kaal. Toen had ik m net, deed die winter ook weinig dus vond t niet perse nodig.
Nu wil ik t wel graag, vind t met guur weer toch prettiger.
Vandaag zeikt t ook van de regen maar vind ik t nog niet koud/ guur dus dan leg ik niks op.
Dat doe ik pas als de temperaturen ook echt gaan zakken.
Maar misschien is een 0 grams en dan twee liners ook wel een idee.
Liners liggen altijd wel netjes onder de outdoor dekens toch ( even van horseware uitgaand).
Dus niet dat die dan klammig worden ofzo?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:28

RianneH schreef:
Haha, dat is dus absoluut niet mijn ervaring, het aantal haren dat werkelijk plat ligt valt heel erg mee. Zeker als je gaat voor een dikke buitenstof krijgen ze het niet zo snel daardoor koud is mijn ervaring.

Is mijn ervaring ook hoor, zette het er enkel bij om zeker te zijn! Ik heb altijd regendekens van amigo of rambo .. altijd iets stevi,g want hij of zijn maten slopen ze bij het spelen. Vanaf dat het onder 10 graden is overdag (en snachts tegen het nulpunt) gaat die deken op, is altijd lekker warm als ik mijn hand er onder steek.

Maar zou het niet afhangen van hoeveel vacht ze hebben? Als die van zichzelf een hele dikke vacht heeft, kan ik me voorstellen dat het verschil tussen rechtop en plat groter is dan de extra warmte die een regendeken biedt. Bij een paard met weinig vacht zal dat verschil kleiner zijn. Of dat is toch hoe ik erover nadenk :o?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:30

Anoniem schreef:
Ja prima vacht maakt ie aan.
Op z’n Noors, haha. Afgelopen winter stond ie kaal. Toen had ik m net, deed die winter ook weinig dus vond t niet perse nodig.
Nu wil ik t wel graag, vind t met guur weer toch prettiger.
Vandaag zeikt t ook van de regen maar vind ik t nog niet koud/ guur dus dan leg ik niks op.
Dat doe ik pas als de temperaturen ook echt gaan zakken.
Maar misschien is een 0 grams en dan twee liners ook wel een idee.
Liners liggen altijd wel netjes onder de outdoor dekens toch ( even van horseware uitgaand).
Dus niet dat die dan klammig worden ofzo?

Als de pasvorm goed is en ze bij de hals niet openstaan wel! Maar als de regen dus bij de hals ertussen kan vallen, heb je wel eens klamme onderdekens.

Ze zijn wel zo gemaakt dat de bovendekens echt wat marge hebben over de liners heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:05

Vinny12511 schreef:
Wie heeft er ervaring met de Rambo optimo turnout lite 0 grams? Past die mooi op brede paarden?

Ik heb twee Rambo Optimo's. Door de V-sluiting en de lange split heeft het paard veel ruimte bij de boeg en schouder. Ik zou hem wel een maat kleiner nemen mocht je er wel één aanschaffen.
Ik vind het een prima deken, goede pasvorm en perfect waterdicht. Het enige minpunt, en dat is ook echt een vet minpunt is dat de gitzwarte deken al snel verkleurd naar bruin-goudkleurig. Vooral op de rug.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:30

Oké ik ga dus naar een regendeken kijken, maar de maat..
ik had nog een zweetdeken liggen maat 185
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zou dit een goede maar zijn? Puntje van zijn kont wel een beetje bloot. Maar wordt die anders niet te groot?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:55

Meten is weten!!
Die van mij zit ook ongeveer tot daar

Hier staan ze wr weer in. Vannacht 8 graden hier.
Volgende week wordt het weer warmer en dan gaan ze even af.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:19

Anoniem schreef:
Ik ga ook met liners werken en twijfel of ik dan dus 0 grams neem of 100 als “ begindeken”.
Hoogstens ga ik een stuk race streep scheren, meer niet. ( harige fjord).
T gaat mij om de gure natte dagen.
Met droge vrieskou zou ik m best weer zonder deken zetten of iig niet dikker/ warmer.
Mijn max zou dan 200 grams in totaal weden als ik een 100 grams outdoor neem..
Wel horseware sowieso.

0 grams. Waarom: zie antwoord Rianne plus, als het overdag bij voorbeeld 5 graden is met regen wil je 'm 's avonds voor de koudere nacht misschien wel onder 100 grams hebben en dan is het handig als je paard droog is. Overdag met 100 grams is dan te warm. 's Avonds even linertje er onder en dan staat hij altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:46

Ivm wisselende diensten ha ik ook onregelmatig naar stal en steeds dekens wisselen heb ik simpelweg geen tijd voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:47

Je wil 'm dus dag en nacht onder de zelfde deken hebben? Dat lijkt me in de winter op veel dagen eigenlijk geen doen.

Eventueel zou je kunnen kijken naar een 50 grams deken, en dan hopen dat dat overdag niet te warm en 's nachts niet te koud is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:50

Koper schreef:
Je wil 'm dus dag en nacht onder de zelfde deken hebben? Dat lijkt me in de winter op veel dagen eigenlijk geen doen.

Bij mij lukt dat gewoon... als ze voldoende ruwvoer krijgen en beschutting hebben, oudjes en zwakkere paarden daar gelaten.

Zou me geen zorgen maken dakchrystal, ik ken weinig mensen dat doorheen de dag wisselen hoor

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:53

Maar ze heeft wel een koudbloed met een flinke vacht van zichzelf, ik zou ook bang zijn dat ie het dan te snel te warm krijgt.
Lastige kwestie, maar als je de vacht erop laat zou ik toch gaan voor een 0 grams met liners. En misschien wel de Wug of met hals, want als ie inregent en je kan niet wisselen krijgt ie het koud.