Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:56

Ooh haha! Ja mijn pony heeft al een vachie. Die heeft nog geen deken op! Straks wanneer het blijven onder 0 is in de nacht krijgt hij 200 gram. Dan bij extreme kou dus -15 zijn 300 gr met hals! Hij heeft in winters nooit meer dan 300 gehad dus meer hoeft er dan voor mij ook niet op, als hij het is gewend! Hij mocht eerst zijn vachtje aanmaken voor deze tijden en als het kouder wordt help ik hem <3

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:00

Mijn paard staat nog steeds onder een 0 grams Horseware deken met halve hals.
Ik denk dat het ook komt omdat deze dekens geen wind door laten, maar gisteren stond ze beschut in het zonnetje te grazen en was ze zelfs een klein beetje aan het zweten bij haar schouders en lies.
Dus voor mij voorlopig nog geen dikkere deken voor mijn paard.
Ik denk dat het beetje vacht dat ze heeft aan gemaakt ook warmer is dan het lijkt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:08

Mijn beide merries zouden ook staan te zweten als ik ze nu een deken op zou doen. Dat had mijn cremello vorig jaar ook toen ik haar onder een 200 grams zette en dat was hartje winter.
Ik heb vroeger bij mijn oudste merrie trouwens ook wel geprobeerd om de wintervacht tegen te houden door heel vroeg al met dekens te beginnen, maar dat heeft nog nooit gewerkt bij haar :+ Deken of geen deken, maar in de winter verandert ze altijd in een mega-shet :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:10

Hahaha schattttig toch!! Ik heb een welsh, c maat. Die heeft ook al een lekker dik vachtje. Zondag toen ik maar het bos was geweest was het wel een nat hoopje. Het was best lekker weer (16 graden met zon) en dan ga je lekker uitgebreid bosrit maken met zo'n vacht :P tis sund! Hij had wel daarna een heerlijke douche gehad 8-)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:46

mijn pony heeft ongeveer al een week een 200 grams deken op,

ik wil hem echt graag zo dun mogelijk in zijn haren houden, hij staat elke dag van 9 tot 4 buiten!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:56

Heb vorige week een 200 grams deken opgedaan. Ik zit nog te twijfelen of ik bij mijn andere pony ook nog een zal opdoen, maar daar rijd ik eigenlijk toch niet op.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:07

xxMaxx schreef:
Ooh haha! Ja mijn pony heeft al een vachie. Die heeft nog geen deken op! Straks wanneer het blijven onder 0 is in de nacht krijgt hij 200 gram. Dan bij extreme kou dus -15 zijn 300 gr met hals! Hij heeft in winters nooit meer dan 300 gehad dus meer hoeft er dan voor mij ook niet op, als hij het is gewend! Hij mocht eerst zijn vachtje aanmaken voor deze tijden en als het kouder wordt help ik hem <3

Doe je je paard dan alleen 's nachts een deken op? Kun je uitleggen waarom?
Staat je pony buiten?
Het verschil tussen 200 gr. en 'niks' is wel groot hoor.. Ook al is het overdag warmer dan s' nachts.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:20

Myne staat heel de zomer en winter met deken..
Zomers staat ze altijd me Zomerexceem deken en in nu staat ze sins vorige maand met Winter deken.. maar dat is omdat ik wedstrijden rij dus ik wil dat ze beetje in der zomervacht blijf net voor ze winterharen gaan aan maken gooi ik de winerdeken op...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:25

Binnenkort krijgt mijn paardje haar deken op. Ze heeft nog niet zoon hele dikke vacht. Hoop dat ik een regendeken 100 grams kan op doen. Nu staat ze elke keer als ik er ben met een zweetdeken (best een dikke) en als ik er niet ben dan zonder. Heeft ze niets van:)

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:35

Nu sinds een weekje regendeken met fleecevoering op mijn vooralsnog ongeschoren fjordje :-)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:53

xxMaxx schreef:

Dat WAS die van mij ook gewend, eerst tot 200, van stal veranderd, maar nog wel dezelfde uren op stal en wei, toch maakte ie meer vacht aan, dus dat jaar (2009?) een 300 bij gekocht.

Vorig jaar maakte hij door 300 heen nog vacht.
Dus gewenning wil niet altijd wat zeggen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:58

senna21 schreef:
xxMaxx schreef:

Doe je je paard dan alleen 's nachts een deken op? Kun je uitleggen waarom?
Staat je pony buiten?
Het verschil tussen 200 gr. en 'niks' is wel groot hoor.. Ook al is het overdag warmer dan s' nachts.

Nee, als het in de nacht onder de 0 blijft, is het overdag meestal ook onder de 10 graden, dan mag hij van mij een deken hele dag ophouden. Als ik er ben gaat hij gewoon af tot ik weer weg ga (om even lekker in zijn blootje te rollen) Om bij -1 deken op te doen en het wordt overdag 15 graden met zon, dan moet ik dus sochtends het er komen afhalen en savonds er weer op doen. Ik kom 1 x p dag. En bij -1 redt hij het nog wel, hij heeft onbeperkt kuil dus kan zich warm houden en een schuilstal aan 1 kant open dus daar zal hij het ook niet koud hebben, alleen meneer poept alleen in zijn schuilstal en waggelt dan weer naar buiten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 02:35

ik hou van blote billen met veel haar (L) hier dus ook zonder dekentje <3 /3

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:45

S_uus schreef:
xxMaxx schreef:

Dat WAS die van mij ook gewend, eerst tot 200, van stal veranderd, maar nog wel dezelfde uren op stal en wei, toch maakte ie meer vacht aan, dus dat jaar (2009?) een 300 bij gekocht.

Vorig jaar maakte hij door 300 heen nog vacht.
Dus gewenning wil niet altijd wat zeggen.

ja dat heeft die van mij dus ook , die maakt dit jaar door een 200 gewoon een vacht

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:47

xxmaxx met welke reden doe jij dan een deken om. je kan maar 1 x per dag gaan, en als t dan later op de dag warm zal zijn, moet ie t de nacht er voor maar redden met -1. dat zijn toch geen redenaties meer :P
dan moet je je paard gewoon helemaal zonder deken laten staan, want dan KAN hij het zelf regelen (de natuur mensen?)

en suus ook. waarom als je er bent krijgtie een deken op, maar als je weggaat gaatie maar weer af. dat kán toch niet. wat moet dat lichaam nou denken van dat paard. die is gewoon een wintervacht aan het maken, wordt dan een bloedhete deken opgegooit voor zn gevoel, en vervolgens bam weer afgehaald.

Mensen die zo te werk gaan, verstoren het hele systeem van het vacht aanmaken en het kunnen redden in de winter van het paard.
Dekens doe je om, omdat je paard zich te pletter zweet met trainen (wat ongezond is met zon veel te lange vacht zie uitleg op eerdere paginas hier), omdat je gaat scheren/ nog moet scheren.
Dekens doe je niet om omdat jij er bent en je paard dan dus denkt ah fijn als zij er is krijg ik deken om. om em vervolgens weer af te doen en em in de kou te laten staan.
laat je paard dan alsjeblieft met rust, en laat em zonder deken staat :P want het is duidelijk dat jullie het niet doen om het welzijn en de gezondheid van je paard want dan zou je dat soort streken van op en af wanneer het jullie uitkomt, niet uithalen..

en eerst heel lang zonder deken laten staan...een dikke vacht aan laten maken.... maar wanneer het te koud wordt voor ons MENSEN, dan ineens een 200 grams deken op gaan leggen heeft ook weinig zin (schijnt!!): door de deken worden de haren plat gedrukt, en is het paard niet meer in staat zichzelf warm te houden want hij kan zijn vacht niet meer recht op zetten.
Toch hoor ik veel mensen die dit doen, dat hun paard gewoon warm onder de deken aanvoelt mét platgedrukte dikke vacht....dus mijn mening hierover is nog wat labiel haha. Maar ik weet wel dat je paard zonder kán als hij de kans heeft gehad een wintervacht aan te maken (dus altijd zonder deken staat), dus waarom dan ineens toch een deken op leggen.. omdat jíj t koud hebt...? ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:09

Ik laat mijn oude pony ook eerst vacht aanmaken. stond wel met regendeken maar nu is de winterdeken erop.

zonder deken laten staan werkt niet omdat ze dan onwijs mager gaat worden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:13

ah ok simongek. dat is (vind ik) dus wel een goede reden om een deken op te gooien: omdat je paard het anders niet red. maar dat gaat meestal niet op, ik ken ook mensen die gooien dan een deken op omdat het zoo koud is en dat is zoo zielig. en dan denk ik aan dat verhaal van de vacht platduwen, en dat het paard het dan júíst koud krijgt... en vertel ik dat: en dan krijg ik als antwoord dat de tóch warm onder de deken aanvoelen.... dus ik weet ook niet OF het zo erg is hoor, maar ik weet wel dat het onnodig is voor de meeste gezonde paarden, die niet op hoog niveau trainen, om er ineens een deken op te leggen als het wat kouder wordt enkelt "omdat het zo koud is voor ze" want dat bestaat vrijwel niet als ze een goede wintervacht hebben ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:27

Fahyafemke: mijn paard staat nu ook gewoon zonder deken. Als het blijvend koud wordt krijgt hij hem op. Hij is pas verplaatst naar nieuwe stal waar hij dag en nacht buiten staat, dat is zijn eerste keer. Hij is ook al op leeftijd (20). Hij heeft genoeg ruw voer om zich te redden bij min 1. Mijn pony was zelfs een keer binnen gezet in zijn schuilstal(kan dicht) omdat diegene het koud vond worden. Was ik echt boos om geworden, omdat ik had gezegd dat hij gewoon buiten kan staan. Ik wil alleen dit jaar nog werken met een deken omdat hij nu met extreme kou gewoon buiten staat, dat is hij niet gewend. Eigenaar van die stal daar zei al dat hij in de ochtend veel hoestte en hij had ook een snotneus. Maar nu is het overdag echt gewoon te warm voor mijn pony een deken op te hebben, hij heeft er nu dus ook gewoon geen. Daar heeft hij nu zijn vacht voor die hij van mij mocht krijgen.

edit: dan kan mijn paard inderdaad zijn vacht niet op zetten, maar naar mijn idee kan hij dat niet meer zo goed. Hij krijgt ook onbeperkt kuil voor zijn warmte

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:03

mark blijft goed voelen onder 200 grams ookal is het nu warmer dus gaat gewoon goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:39

Lynn_x schreef:
Als mijn paard met die dikke vacht moet werken is die na 20 min kapot en buiten adem, daar kan ik niks mee. Vandaar de deken. mijn standpunt jij de joune klaar.

God heb ik m'n neus nog of ben je altijd zo vriendelijk als mensen een optie willen aanbieden om je eigen gesleur wat makkelijker te maken?

Als je kan lezen dan zag je dat ik absoluut niet tegen dekens ben. Vriest het de stenen uit de grond dan krijgen ze er hier ook eentje op hoor als dat nodig is, wintervacht of niet.

Mijn paard zweet zich ook rot na 20 minuten werken met dit dikke vacht als ze uit conditie staat. Ga ik daar gericht aan werken dan neemt dat toch af, en da's voor mij dan weer handiger omdat ik niet moet gaan zeulen met zweetdekens, ze is sneller drooggestapt ook. Doe ik toch vooral voor m'n eigen gemak hoor, mijn paard trekt er zich geen bal van aan of ik 20 minuten langer moet droogstappen.

En wat betreft elk paard is anders: dat klopt ja. Daarom ga je training ook aan je paard aanpassen? Ik ben vorig jaar zo gestart met 1 paard, dit jaar heb ik er zelf 4 waar ik op die manier nu aan de slag ben gegaan. Loopt voorlopig toch vlot. Is inderdaad kwestie van beetje aanvoelen, het zijn ook 4 verschillende types. Het scheelt gewoon een hoop gedoe... en geld, want wil je tegenwoordig een goede deken dan kom je er ook niet meer zo goedkoop vanaf.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:51

Voor alle deken fanaten.
Het wordt vannacht aan de zuid west kust niet zo koud.
Verwachte nacht temperaturen zijn rond de 10 graad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:56

Koude vind ik niet zo erg. Vind het lastiger als het gelijk ook nog eens veel regent en zeker als dat in combi is met sterke/koude/snijdende wind. Paarden staan in buitenstal, hebben wel fikse hoop voordroog/hooi 2x dag en 2x/dag lauwwarme geweekte pulp als het moet, dat warmt ze ook op.

Het liefst heb ik gewoon zacht zonnig of koud, met sneeuw maar met een mooie winterzon :) Zijn de paarden ook in hun nopjes, met dat rottige regenweer staan ze er ook maar belabberd bij als ik ze in de paddock zet. Willen ze gelijk weer naar binnen :(

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:19

Heerlijk. als het weer extreem koud weer wordt met een snijdenden oostenlijke wind.
Ik de openhaard aan en alle paardjes erom heen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 01:40

FahyaFemke schreef:
en suus ook. waarom als je er bent krijgtie een deken op, maar als je weggaat gaatie maar weer af. dat kán toch niet. wat moet dat lichaam nou denken van dat paard. die is gewoon een wintervacht aan het maken, wordt dan een bloedhete deken opgegooit voor zn gevoel, en vervolgens bam weer afgehaald.

En Suus ook? Heb je de goede wel voor je ?
Jas aan, is jas aan en niet aan uit aan uit.......

Hij krijgt zijn jas uit als ik rij verder niet (en ja inrijden met fleecedeken)/

Bloedhete jas? Welke bloedhete jas?

Kan me niet voorstellen dat ik typ :"als ik er ben doe ik zn deken op als ik weg ga doe ik hem af?".
Dat is ook nog eens vet onlogisch: Als ik weg ga, valt de avond, is het koud en vroor het een aantal keer deze week, waarom zou ik juist DAN, zijn deken AF doen? >;) .........

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:47

zo beste mensen:)
vandaag wordt het heerlijk weer. en als de wind niet sterker wordt gaan mijn kale paardjes weer lekker een middagje zonder deken zonnen.