[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:57

Als het paard al afvalt ben je al te laat eigenlijk, dan hebben ze het al langer niet warm. Zo zag ik ook tijd geleden dat iemand keek naar de temperatuur van paard, als die lager was als normaal had die het koud. Maar ook dat moet je absoluut niet willen, als lichaamstemperatuur echt omlaag gaat ben je echt te laat.

Gewoon voelen idd. Ik vind de liezen duidelijker als op en tussen de vacht ook. Maar de minne heeft weinig vacht ook dus kom je niet zo tussen haha.

Wintervacht nu nog aanmaken is vrij laat, eigenlijk. Dat begint al vanaf de langste dag en nu ga je alweer richting de kortste wanneer het weer stopt. Als hij al onder een deken stond had ik dat deze winter gewoon volgehouden en volgend jaar zonder geprobeerd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:01

Staat de pony dan binnen of buiten en nu zit ie zo kort in de vacht dat het een zomervachtje is of meer wollig maar nog niet voldoende? Afhankelijk van vele factoren zou ik kijken hoe dekenloos loopt, of toch de 100 gram er onder doen, maar meten is weten, of in dit geval voelen is weten. Je zal het ook wel kunnen zien als het zo’n dag als vandaag is en hij staat er onprettig bij als je er bent, vanmorgen vond ik het zelf wen stuk warmen vergeleken met einde van de dag.

Die reflex deken is mooi! Fijne deken vind ik dat, kon heel best tippen aan mijn Rambo en leuk je paard te kunnen zien als je uitmest in het donker met een lampje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:02

manzano schreef:
MarjanB schreef:
Manzano valt ie nou zo groot?

Nee heeft een halve hals. Is verder niet groot.

Ok, waarom dan terug? Vond het zo op de site mooie dekens. :)

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:03

Oh ik vind hem bij de hals niet mooi. Liner die erbij zit is veel te hoog bij de borst ook.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:06

RianneH schreef:
Staat de pony dan binnen of buiten en nu zit ie zo kort in de vacht dat het een zomervachtje is of meer wollig maar nog niet voldoende? Afhankelijk van vele factoren zou ik kijken hoe dekenloos loopt, of toch de 100 gram er onder doen, maar meten is weten, of in dit geval voelen is weten. Je zal het ook wel kunnen zien als het zo’n dag als vandaag is en hij staat er onprettig bij als je er bent, vanmorgen vond ik het zelf wen stuk warmen vergeleken met einde van de dag.

Die reflex deken is mooi! Fijne deken vind ik dat, kon heel best tippen aan mijn Rambo en leuk je paard te kunnen zien als je uitmest in het donker met een lampje.

Hij staat nu vnl binnen, maar de temperatuur in zijn gang scheelt weinig met buiten. Ik vind zijn vacht echt heel kort voor een wintervacht. Eén van de manegepaarden bij ons heeft net zo’n korte vacht, maar die is wel wollig en heeft geen deken nodig, bij hem vind ik het niet wollig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:17

Zo te lezen twijfel je erg, waarom deze winter niet helpen met die regendeken en liner? Kan ie zijn energie stoppen in aankomen en bijkomen van de verhuizing.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:19

evilginger schreef:
RianneH schreef:

Hij staat nu vnl binnen, maar de temperatuur in zijn gang scheelt weinig met buiten. Ik vind zijn vacht echt heel kort voor een wintervacht. Eén van de manegepaarden bij ons heeft net zo’n korte vacht, maar die is wel wollig en heeft geen deken nodig, bij hem vind ik het niet wollig.

Bij mijn paard zegt regen en wind meer dan de temperatuur. Zo lang het dat niet urenlang doet, staat hij goed. En als ze ook droog gaan staan en onbeperkt ruwvoer hebben, blijkt een deken vaak niet nodig. Maar dat is toch testen bij je paard.
Je kan het ook andersom doen: deken op en kijken of het te warm is.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:33

Ik kan inderdaad eventueel een liner eronder doen, moet wel even zien of dat lukt aangezien dat niet te bevestigen is aan het regendeken zelf. Ik kijk het de komende dagen nog even aan, het deken ligt klaar indien nodig. Bedankt allemaal! :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:56

manzano schreef:
De Trinity vandaag ontvangen maar hij gaat terug. Al is het met deze regen wel een lekkere tent :=
[ [url=m/gbfVlq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil deze deken ook bestellen, lijkt me zo'n ideale deken. Waarom stuur jij 'm terug? En hoe is de maatvoering? Op de site kan ik niet achterhalen of het bovenlengte of onderlengte is...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:26

Mijn Trinity is een paar dagen geleden aangekomen. Een iets andere pasvorm dan de oude regendeken, ik gok dat dit al de 'vernieuwde' versie is. Op het kaartje vh halsstuk staat ook: new style. Helaas past 'ie net niet helemaal lekker vast in m'n liners aan de voorkant die, gok ik, oude style zijn, al zal de deken ook nog wel wat gaan inzakken.

50 g regendeken:
Afbeelding
Afbeelding

En de nieuwe 100 g:
Afbeelding

De maatvoering gaat over bovenlengte. Mijn paard van 1.67 draagt een 135, van Horseware heeft zij 140.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:44

Ze lijken hoog te sluiten aan de voorkant?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:50

De maatvoering is gewoon kloppend qua lengte. De maat op de website is ruglengte.... dus 145 is vergelijkbaar met 195.
Als je een hals erbij wil dan is de M voor een 145/195 in ieder geval te kort.

Voor mijn draver van 1.67 was de 145/195 qua lengte perfect. Is ook zijn normale maat. Vind hem alleen te ruim bij de hals. En inderdaad hoge sluiting aan de voorkant. De liner is nog hoger.

Nu nog zien hoe ik een dekenpakket met 3 liners, 1 deken en hals weer teruggestuurd krijg, want de doos kwam wat gaar aan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:01

Manzano hadden jouw liners 1 sluiting aan de voorkant of een dubbele?

Ja ze sluiten best hoog van voren, in ieder geval op mijn paard met een wat lage halsaanzet. Ik heb de liners ook op arabieren gehad en daar liggen ze veel mooier :j Ik heb voor mijn paard een M hals. Ik had ook de L besteld zodat ik kon vergelijken maar daar verzoop ze helemaal in :')

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:09

Hebben meer mensen problemen met Amigo/Horseware dekens?

Het bilkoord aan de linkerkant laat telkens bij de naad los, je ziet gewoon dat de stiksels eruit zijn. Ik heb dit nu bij 2 dekens gehad (eentje een paar keer opgehad, een nieuwe gekregen van de EJ zaterdag eind van de middag en maandagochtend kreeg ik bericht dat die weer kapot was). Op stal hoor ik dat zeker 4 andere amigodekens exact hetzelfde probleem hebben.

Ik heb de EJ weer een berichtje gestuurd, maar nog geen reactie helaas.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:10

Ah top, bedankt voor jullie antwoorden!!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:10

Piekosjj schreef:
Manzano hadden jouw liners 1 sluiting aan de voorkant of een dubbele?

Ja ze sluiten best hoog van voren, in ieder geval op mijn paard met een wat lage halsaanzet. Ik heb de liners ook op arabieren gehad en daar liggen ze veel mooier :j Ik heb voor mijn paard een M hals. Ik had ook de L besteld zodat ik kon vergelijken maar daar verzoop ze helemaal in :')

Liner heeft een dubbele sluiting.
Op mijn dekens staat op kaartje ook 2.0, dus ik denk dat dit de vernieuwde versies zijn inderdaad.

Hier geen probleem met Amigo dekens en loslatende stiksels.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:23

Ff een vraagje hoort de naad van de staartflap ongeveer ter hoogte van de staartaanzet te komen van een (regen)deken?
Ik heb nml nav de reacties hier een maat kleiner bestelt maar dan zit de naad van de staartflap dus een heel stuk hoger op zn kont terwijl als ik een foto maak zou je zeggen deken te lang.
Zn dikke perzik billen en speknek maken het niet makkelijk een fijn passende deken te vinden.
Beide dekens gaan retour en heb nu een bravo xl besteld in dezelfde maat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:42

Ik heb de Kavalkade gekocht, 100 grams Alaska.
Mooie pasvorm, 1200 denier en 3000mm waterdicht.
Vergelijkbaar dus met amigo bravo maar veel goedkoper.
Wil er nog een hals bij naar twijfel over ongevoerd of een 100 grams.. zal echt voor hele gure dagen zijn of als m’n witte eens schoon ( achtig) moet blijven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:01

Muze schreef:
Wil er nog een hals bij naar twijfel over ongevoerd of een 100 grams.. zal echt voor hele gure dagen zijn of als m’n witte eens schoon ( achtig) moet blijven.

De amigo bravo 12 plus is 10.0000mm en voor het geld incl hals. Dus niet helemaal vergelijkbaar.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:04

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:21

Junior2019 schreef:
https://www.agradi.nl/bucas-irish-turno ... ey-red.htm

Ik heb interesse in deze deken maar op de site van agradi staat dat hij niet 100%waterdicht is ivm getapte naden maar op andere sites staat dat niet
Dat is toch vreemd

De teksten van agradi kloppen vaker niet. Ik check vaak even de site van de fabrikant.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:21

Freyr schreef:
Hebben meer mensen problemen met Amigo/Horseware dekens?

Het bilkoord aan de linkerkant laat telkens bij de naad los, je ziet gewoon dat de stiksels eruit zijn. Ik heb dit nu bij 2 dekens gehad (eentje een paar keer opgehad, een nieuwe gekregen van de EJ zaterdag eind van de middag en maandagochtend kreeg ik bericht dat die weer kapot was). Op stal hoor ik dat zeker 4 andere amigodekens exact hetzelfde probleem hebben.

Ik heb de EJ weer een berichtje gestuurd, maar nog geen reactie helaas.

Bedoel je de staartriem? Horseware dekens hebben geen bilkoorden? Heb je een foto? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt :')
Ik heb geen problemen met losse stiksels bij horseware dekens. Ik heb wel ns gehad dat het clipje van de staartriem lam was

@ cinniz: ik vind de onderste deken qua lengte beter, hoop dat de bestelde deken idd meer ruimte bij de hals heeft…heeft je paardje wel nodig… :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:23

Term bilkoord wordt nogal door elkaar gebruikt. Het rechte riempje bij horseware wordt ook bilkoord genoemd. Die dingen om de benen dan weer beenriemen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:24

manzano schreef:
Muze schreef:

De amigo bravo 12 plus is 10.0000mm en voor het geld incl hals. Dus niet helemaal vergelijkbaar.

https://www.ruitersporthoeve.nl/webshop ... -hals.html
Hier staat echt wat anders.

Edit: en hier ook.
https://hypostore.nl/paard/horseware/am ... ekens.html
Laatst bijgewerkt door Muze op 22-11-23 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:26

manzano schreef:
Junior2019 schreef:
https://www.agradi.nl/bucas-irish-turno ... ey-red.htm

Ik heb interesse in deze deken maar op de site van agradi staat dat hij niet 100%waterdicht is ivm getapte naden maar op andere sites staat dat niet
Dat is toch vreemd

De teksten van agradi kloppen vaker niet. Ik check vaak even de site van de fabrikant.

Bij alle andere staat dus wel waterdicht
Toch raar?