[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:16

Mijn paardje heb ik laatst ook helemaal geschoren...

met de tondeuse van de Lidl :j :j :D

Afbeelding (hierzo was het net geschoren, zag er nog niet heel netjes uit en heb het later nog wat netter gemaakt )

Afbeelding (gister) ziet er eigenlijk gewoon heel normaal uit. wel leuk dat hij zwart gebleven is deze keer, vorige keer werd hij grijs met een enorme glans(ook leuk natuurlijk)

Afbeelding

Sjira

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:56

Wauw!! Heeft die tondeuse het overleeft?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:11

Die van lidl is inderdaad goed :) Gebruik ik ook naast mijn grote machine

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:24

Sjira schreef:
Wauw!! Heeft die tondeuse het overleeft?

Jup! Werkt nog helemaal prima haha
Ding was maar 17 euro haha

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:50

toch maar even een vraagje, mijn haflinger staat 24/7 buiten. En ik denk dat jullie wel weten hoe een wei er dan uit ziet := . ze heeft van zich zelf hele kleine sokjes maar ze zitten wel altijd helemaal onder de modder en ik vind het gewoon niet zo netjes. Ik weet niet of het zelfs kwaad kan als die altijd zo modderig blijven? Nu wilde ik dus vragen of ik de sokjes kan scheren of dat dit niet verstandig is als ze 24/7 in de weide staat.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:51

Faitherr schreef:
toch maar even een vraagje, mijn haflinger staat 24/7 buiten. En ik denk dat jullie wel weten hoe een wei er dan uit ziet := . ze heeft van zich zelf hele kleine sokjes maar ze zitten wel altijd helemaal onder de modder en ik vind het gewoon niet zo netjes. Ik weet niet of het zelfs kwaad kan als die altijd zo modderig blijven? Nu wilde ik dus vragen of ik de sokjes kan scheren of dat dit niet verstandig is als ze 24/7 in de weide staat.

kan prima de sokjes wegscheren, dan kan je de benen ook stukken beter schoonmaken. heb ik ook altijd gedaan en mijn paard stond ook in een wei waar een groot gedeelte echt bagger was

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:54

DarkCupid schreef:
Faitherr schreef:

kan prima de sokjes wegscheren, dan kan je de benen ook stukken beter schoonmaken. heb ik ook altijd gedaan en mijn paard stond ook in een wei waar een groot gedeelte echt bagger was

dus je vergroot de kans op mok hier niet mee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:56

Volgens onze DA wel, die adviseert om zelfs bij mok de sokken te laten staan, zonder is de bescherming weg van de haren.

Ik vind het zelf lastig maar heb die van mij helemaal laten scheren op de sokken na.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:56

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld :') Ik scheer ze altijd, nog nooit mok gehad en heb pas sinds vorige winter een paddock die nagenoeg altijd droog is.

Op zich beschermen sokken, maar als het nat is, is het ook goed nat en droogt niet goed.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:00

Faitherr schreef:
]
dus je vergroot de kans op mok hier niet mee?

mijn paard heeft nog nooit mok gehad, terwijl hij 4 sokken heeft met roze huid daar(zou normaliter gevoeliger moeten zijn voor mok)

overigens had een paard bij mij op stal die juist behoorlijk haar op zijn been had(fries), er wel altijd last van..

Redford

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:02

Hoe scheren jullie de benen op van een pony met 2 zwarte en 2 deels witte voetjes? Hiervoor hadden we er 1 met 3 witten benen dus scheerde ik altijd tot de knie. Kan ik dat nu ook doen? Of bijknippen? Of tot de kogel scheren?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:08

Ik scheer tot de kogel

Afbeelding
Afbeelding

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:38

Mijn meisje gister ook geschoren.
Helaas door de jeuk en wonden ook de sokken eraf moeten halen. Afbeelding

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:45

Nou vandaag geprobeerd mijn pony voor het eerst te scheren.. wat een drama. Ondanks heel rustig laten wennen was ze er doodsbang voor. Uiteindelijk heeft ze ook heel hard getrapt richting de scheerder, dus maar gelijk gestopt. Volgende week nieuwe poging maar dan met een verdoving zodat ze er rustig aan kan wennen en het niet gevaarlijk is

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:38

Wat voor verdoving geven jullie als je paard bang is voor het scheerapparaat? Ik heb de borst eruit geschoren maar met praam. Was anders niet te doen. Nu blijkt het nog niet afdoende te zijn en wil ik een groter stuk eruit scheren. Keuze is weer praam of iets geven. Maar wat?

Ik wil een jachtmodel. Dus hals, onderkant buik, stukje flank. Dan is weer de vraag wat voor dek erop? Heb nu een 100 grams deken erop en in de nacht binnen op stal niks. Maar wat als dat eruit geschoren is?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:18

Marg schreef:
Wat voor verdoving geven jullie als je paard bang is voor het scheerapparaat? Ik heb de borst eruit geschoren maar met praam. Was anders niet te doen. Nu blijkt het nog niet afdoende te zijn en wil ik een groter stuk eruit scheren. Keuze is weer praam of iets geven. Maar wat?

Ik heb voor mijn nerveuze pony domosedangel gebruikt, werkte heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:08

Nu heb ik een tijd geleden al een bericht geplaatst in dit topic, maar na lang wikkken en wegen denk ik toch dat ik mijn IJslander wil gaan scheren! Ondanks ik eigenlijk besloten had om het niet te gaan doen, zit het haar meer in de weg dan voorgaande jaren!

Nu vroeg ik me af wat jullie aanraden!
Ik heb hem nog nooit eerder geschoren en heb als enige een regendeken, echter is deze regendeken wel van hele goede kwaliteit en zou ik er het liefst onderdekens onderleggen! Zo kan ik voor mijn gevoel ook meer variƫren in grammen? Maar wat is nou handig en fijn?

Daarnaast staat ponylief 24/7 buiten, ze kunnen altijd op een stenen plaats staan, maar omdat hij onderaan in de rangorde staat beland hij nog weleens in de modder..
en gezien wij op kleigrond zitten kan dat in regenachtige periodes behoorlijk veel zijn..
mijn eerste gedachte was om ook zijn benen mee te scheren, door zijn gigantisch lange haren blijft namelijk alle modder en viezigheid erin zitten en zo zal het makkelijker te onderhouden zijn :)

Maar wat is verstandig?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:17

Als je voor helemaal gaat zou ik wel zorgen dat je tot 600 gram kunt gaan, dus iig nog een goede winterdeken erbij. Benen moet je zelf weten, het is echt niet veel kouder zonder haar en het beschermt ook niet tegen mok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:36

Jester_ schreef:
Als je voor helemaal gaat zou ik wel zorgen dat je tot 600 gram kunt gaan, dus iig nog een goede winterdeken erbij. Benen moet je zelf weten, het is echt niet veel kouder zonder haar en het beschermt ook niet tegen mok

Het gaat om bijna helemaal scheren, behalve hoofd en een dekenmodel zodat zijn lendenen beschermt blijven :)

Neemt de kans op mok heel veel toe? Zelf heb ik geen ervaring met mok, geen van de paarden heeft het hier gehad in ongeveer 6 jaar tijd. Gisteren wel een paard van iemand anders volledig geschoren, misschien eerst kijken hoe dat uitpakt (ondanks elk paard verschillend is natuurlijk)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:38

Nee joh je merkt gern verschil. Ik scheer altijd de benen op en de kootholtes uit en nog nooit een paard met mok gehad

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:17

Hoi ik rijd mijn fjord bijna elke dag en ze heeft nu een hele dikke vacht en zweet met rijden HEEL veel. Ik heb haar nooit geschoren maar ik ben aanhet twijfelen of ik het moet doen. En ik heb ook helemaal geen verstand van dekens

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:19

Streepje hals scheren kan misschien al genoeg zijn

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:20

Aangezien Elano dit jaar het aardig warm heeft terwijl hij vrijwel niks doet, zit ik te kijken of ik hem volgend jaar kan scheren.. Maar doordat hij het dus dit jaar al warm heeft, misschien ook dit jaar. Het is nu af en toe slome sjaakie in plaats van 'GAAN WHOOHOO'. De slakken waren gister jaloers op zijn stap tempo. En ik heb een paard dat juist eerder bijgehouden moet worden, dan dat hij mij moet bijhouden.. :')

Aangezien ik hem niet volledig wil scheren, zit ik te kijken van hoe en wat. De meeste zie ik dan borst + onderkant hals. Maar ik kreeg eens te horen dat het bij de hals niet altijd een goed idee is.. Maar op bokt lees ik dat het gewoon goed gaat?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XU6CLHI-G.jpg
Ik zat dan aan zoiets te denken. Ik ga van het weekend even checken of hij het dan ook te warm heeft, dan is het heerlijk bagger weer..
Ik neem aan dat het nog niet 'te laat' is om te scheren?

Hij staat op het moment 24/7 buiten op het land met soort paddock, 24/7 ruwvoer en heeft een schuilstal waar de paarden altijd in en uit kunnen. Alleen die is voor hem nu te warm, staat hij ook vaak in te zweten. De andere 2 paarden zie ik er vaker in staan en zweten dan minder tot niet. Hij doet op het moment vrij weinig, meestal wandelen en soms fietsen (en daarbij ook langere stukken draven) en voor de rest lekker vrij zijn. Maar met het vrij zijn heeft hij het tot nu toe eigenlijk te warm gehad voor mijn gevoel. Is zoals het plaatje in het linkje dan een goede oplossing? Ik denk voor de vrije dagen wel, maar zou het met wandelen/fietsen ook voldoende zijn? Of zal ik afwachten tot de winter en hopen dat hij het dus zometeen minder snel warm heeft?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:23

Marcella schreef:
Streepje hals scheren kan misschien al genoeg zijn

Denk je dat dat genoeg is? Een vriendin van mij zegt dat ze dan e vengoed nog veel zweet. En hoef je dan geen deken op te doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:26

Bij de ene kan het een uitkomst zijn en bij de andere maak het niks uit.