Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
nicky_rilana schreef:ja maar kou is ook niet fijn, het is geen geisoleerde stal dus het is dan echt koud ze ston gewoon te trillen van de kou, wat moet ik dan doen mooi een deken er onderuitlaten, en dan dat ze ziek wordt en ik mijn kampioenschap niet kan rijden door dat ze verkouden is?? nee dat is zielig
gabiiy schreef:die van mij staat onder een 200grams deken, hij is zaterdag geschoren en
zijn stal staat best op de tocht buiten en is niet goed geisoleerd en als het 's nachts dan ook zo'n 5graden is
denk dat 200gr dan wel mag toch?
Anky hanteert een heel belangrijke regel: boven de 15 graden Celsius heeft een paard géén deken op. Een paard heeft het veel minder snel koud dan mensen vaak denken. Tussen de 10 en 15 graden Celsius krijgt een paard een dunne deken (ATB005) op. Tussen 0 en 10 graden Celsius heeft een paard een Anky softshell tussendeken (ATB0011) op en als het vriest hebben Anky’s paarden een dikke winterdeken (ATB002, foto) op met eventueel een fleece onderdeken als het echt heel koud is. Geschoren paarden hebben één deken extra op naast de hiervoor genoemde dekens. Natuurlijk is een en ander ook mede afhankelijk van hoe goed de stal geïsoleerd is maar dit is wel een handige richtlijn.
nicky_rilana schreef:nou ze vindt het wel leuk om mee op wedstrijd te gaan, en ziek zijn vindt zij niet leuk.
die richtlijnen kloppen wel ongeveer.
jaimy92 schreef:nicky_rilana schreef:nou ze vindt het wel leuk om mee op wedstrijd te gaan, en ziek zijn vindt zij niet leuk.
die richtlijnen kloppen wel ongeveer.
Als ik jou was zal ik er niet eens meer tegenin gaan..Jij weet zelf wat het beste is voor je paard! Sommige mensen plaatsen volgens mij graag vervelende reacties!
Natasjaa schreef:Mijne staat nog steeds onder de 100 grams, en aangezien volgens weer.nl de temperaturen weer wat omhoog gaan, blijft dit voorlopig ook zo. Ze is er lekker warm onder, maar zweet niet.
Jaarlingen staan uiteraard nog altijd zonderDie zijn hun eigen deken aan t maken :)
gabiiy schreef:die van mij staat onder een 200grams deken, hij is zaterdag geschoren en
zijn stal staat best op de tocht buiten en is niet goed geisoleerd en als het 's nachts dan ook zo'n 5graden is
denk dat 200gr dan wel mag toch?
Anky hanteert een heel belangrijke regel: boven de 15 graden Celsius heeft een paard géén deken op. Een paard heeft het veel minder snel koud dan mensen vaak denken. Tussen de 10 en 15 graden Celsius krijgt een paard een dunne deken (ATB005) op. Tussen 0 en 10 graden Celsius heeft een paard een Anky softshell tussendeken (ATB0011) op en als het vriest hebben Anky’s paarden een dikke winterdeken (ATB002, foto) op met eventueel een fleece onderdeken als het echt heel koud is. Geschoren paarden hebben één deken extra op naast de hiervoor genoemde dekens. Natuurlijk is een en ander ook mede afhankelijk van hoe goed de stal geïsoleerd is maar dit is wel een handige richtlijn.
Beauty26 schreef:Hoi, ik heb even een vraag... Mijn vriend wil bij onze paarden al een deken opgooien... Maar ik weet het niet... Ze staan s'nachts op stal, en overdag in de weide (als het droog is). De stallen zijn helemaal afgesloten. De ene heeft een 150 grams staldeken (draver)en krijgt nog de 300 grams deken... en de ander heeft een 300 grams winterdeken... Moeten ze nu echt al de dekens op???
Faline schreef:Champie staat sinds anderhalve week ook met een 350 grams op, ongeschoren. Vorig jaar (toen ik m net had) had ik in de winter een 200 grams op, ongeschoren, maar dan heeft hij het toch niet echt comfortabel warm. (En ik maar denken dat hij wel wat gewend was, want hij komt uit oost Duitsland, waar de kou vaak wat extremer is dan hier) Hij wilde vorig jaar dus ook gewoon niet naar buiten (je moest m letterlijk de stal uit duwen) en is best wat afgevallen omdat warm blijven zoveel energie kostte. Dus vandaar dit jaar maar redelijk vroeg met dekens begonnen en de winter door straks nog een 375 grams er bij op.
Mijn beide merries gaan de winter door zonder dekens, mijn oudste merrie krijgt echt altijd een megavacht, het is net een shetlander/ijslandermaar die andere kan er ook wat van. Beide hoeven ze toch niet gebruikt te worden, in de zin van rijden, dus de vacht zit me niet in de weg en mag mooi de hele winter blijven zitten. En beide hebben ze geen last van de kou, zien er prima uit, dus als ze al iets afvallen maakt dat ook niet uit. (Graag zelfs
maar ze lijken te leven van de lucht dus dat zal wel weer valse hoop zijn.)