Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:00

die van mij staat onder een 200grams deken, hij is zaterdag geschoren en
zijn stal staat best op de tocht buiten en is niet goed geisoleerd en als het 's nachts dan ook zo'n 5graden is
denk dat 200gr dan wel mag toch?

Anky hanteert een heel belangrijke regel: boven de 15 graden Celsius heeft een paard géén deken op. Een paard heeft het veel minder snel koud dan mensen vaak denken. Tussen de 10 en 15 graden Celsius krijgt een paard een dunne deken (ATB005) op. Tussen 0 en 10 graden Celsius heeft een paard een Anky softshell tussendeken (ATB0011) op en als het vriest hebben Anky’s paarden een dikke winterdeken (ATB002, foto) op met eventueel een fleece onderdeken als het echt heel koud is. Geschoren paarden hebben één deken extra op naast de hiervoor genoemde dekens. Natuurlijk is een en ander ook mede afhankelijk van hoe goed de stal geïsoleerd is maar dit is wel een handige richtlijn.
Laatst bijgewerkt door Juuls_ op 24-10-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:01

ja maar kou is ook niet fijn, het is geen geisoleerde stal dus het is dan echt koud ze ston gewoon te trillen van de kou, wat moet ik dan doen mooi een deken er onderuitlaten, en dan dat ze ziek wordt en ik mijn kampioenschap niet kan rijden door dat ze verkouden is?? nee dat is zielig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:03

nicky_rilana schreef:
ja maar kou is ook niet fijn, het is geen geisoleerde stal dus het is dan echt koud ze ston gewoon te trillen van de kou, wat moet ik dan doen mooi een deken er onderuitlaten, en dan dat ze ziek wordt en ik mijn kampioenschap niet kan rijden door dat ze verkouden is?? nee dat is zielig

Mijn pony staat ook gewoon dag en nacht buiten met schuilstal. Die krijgt hoogstens 200 gram op met extreme kou, omdat hij voordat ik hem had altijd dekens op heeft gehad, ik wil dit afbouwen tot niks(zweetdekentje voor na het rijden) is het zielig als je pony kampioenschap niet kan rijden? Ik denk niet dat je pony daar mee zit hoor ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:04

gabiiy schreef:
zijn stal staat best op de tocht buiten en is niet goed geisoleerd en als het 's nachts dan ook zo'n 5graden is

Anky hanteert een heel belangrijke regel: boven de 15 graden Celsius heeft een paard géén deken op. Een paard heeft het veel minder snel koud dan mensen vaak denken. Tussen de 10 en 15 graden Celsius krijgt een paard een dunne deken (ATB005) op. Tussen 0 en 10 graden Celsius heeft een paard een Anky softshell tussendeken (ATB0011) op en als het vriest hebben Anky’s paarden een dikke winterdeken (ATB002, foto) op met eventueel een fleece onderdeken als het echt heel koud is. Geschoren paarden hebben één deken extra op naast de hiervoor genoemde dekens. Natuurlijk is een en ander ook mede afhankelijk van hoe goed de stal geïsoleerd is maar dit is wel een handige richtlijn.

Hoe weet anky dat allemaal heeft ze dat aan een paard gevraagd :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:06

nou ze vindt het wel leuk om mee op wedstrijd te gaan, en ziek zijn vindt zij niet leuk.
die richtlijnen kloppen wel ongeveer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:09

nicky_rilana schreef:
nou ze vindt het wel leuk om mee op wedstrijd te gaan, en ziek zijn vindt zij niet leuk.

Vertelt ze jou dat allemaal? :P

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:10

ja, wat denk je zelf je kunt toch voelen

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:11

nicky_rilana schreef:

Als ik jou was zal ik er niet eens meer tegenin gaan.. :) Jij weet zelf wat het beste is voor je paard! Sommige mensen plaatsen volgens mij graag vervelende reacties!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:12

nicky_rilana schreef:
ja, wat denk je zelf je kunt toch voelen

Ik stop met dit onzinnige gesprek, is erg off topic

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:14

jaimy92 schreef:
nicky_rilana schreef:

Als ik jou was zal ik er niet eens meer tegenin gaan.. :) Jij weet zelf wat het beste is voor je paard! Sommige mensen plaatsen volgens mij graag vervelende reacties!

ja dat denk ik ook want ik heb al vaker een discussie met haar gehad, en sommige mensen denken gewoon ergens anders over

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:24

Marisjuuuuuh schreef:
Ik heb nu een 500 grams in totaal.
Onder de 200 en 300 grams had ze het koud.
Over elkaar gedaan, en ze is nu lekker warm.. zweet er ook niet onder:)

Persoonlijk vind ik 500 ook al wel veel! heb je haar/hem geschoren?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:25

Mijn paard staat al weer twee weken ongeschoren onder een 200 grams, hoop dat ze geen dikkere vacht krijgt wil der liever niet scheren. :=

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 01:15

Natasjaa schreef:
Mijne staat nog steeds onder de 100 grams, en aangezien volgens weer.nl de temperaturen weer wat omhoog gaan, blijft dit voorlopig ook zo. Ze is er lekker warm onder, maar zweet niet.

Jaarlingen staan uiteraard nog altijd zonder ;) Die zijn hun eigen deken aan t maken :)

De mijne niet _O-
Mag ze is eens met jou jaarlingen praten? :Y)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 05:35

de mijne heeft 400 gram op en is er gewoon lekker onder

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 05:54

Mijn paard heeft nu een 200 grams op, ze is een ontzettend mien meut en heeft het snel koud... Ze stond onder een Bucas 100 grams dekentje maar dat werd gewoon te koud voor haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:02

gabiiy schreef:

Ik vind het voor Anky haar paarden een mooie richtlijn, maar Anky haar paarden staan niet zoals die van mij van smorgens vroeg tot zo laat mogelijk in weer en wind buiten.
Als het 15 graden is maar het regent en waait dan krijgt mijn paard het echt wel koud zonder deken.

Een dag als vandaag met veel regen en wind vermeld loopt die van mij met een bucas met fleecevoering.
Morgen zou de tempratuur weer warmer worden en geen regen kan goed zijn dat als het me morgen aanstaat ik de 0-grams regendeken opdoe en van het weekend melden ze hier weer 17 graden en weinig wind dan gaat ook de regendeken lekker af.
Ik bekijk het van dag tot dag en rij hier ook een keer extra per dag voor naar mijn paard, de deken moet voor haar comfortabel zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:37

300 met hals en 340 met hals. Pony's zijn alweer keihard vacht aan het aanmaken :oo

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:55

Mijn geschoren koukleum staat ook onder 350 gram (onderdeken 150 en bovendeken 200).
Ik hou de onderdeken van 150 gram altijd aan als zijnde zijn vacht als hij geschoren is, en de rest gaat daar bovenop wat ik er normaal ongeschoren op zou leggen :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:37

Hoi, ik heb even een vraag... Mijn vriend wil bij onze paarden al een deken opgooien... Maar ik weet het niet... Ze staan s'nachts op stal, en overdag in de weide (als het droog is). De stallen zijn helemaal afgesloten. De ene heeft een 150 grams staldeken (draver)en krijgt nog de 300 grams deken... en de ander heeft een 300 grams winterdeken... Moeten ze nu echt al de dekens op???

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:39

Beauty26 schreef:
Hoi, ik heb even een vraag... Mijn vriend wil bij onze paarden al een deken opgooien... Maar ik weet het niet... Ze staan s'nachts op stal, en overdag in de weide (als het droog is). De stallen zijn helemaal afgesloten. De ene heeft een 150 grams staldeken (draver)en krijgt nog de 300 grams deken... en de ander heeft een 300 grams winterdeken... Moeten ze nu echt al de dekens op???

ik zou er geen 300 grams op gooien maar een 100 of 150 grams kan geen kwaad!

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:08

Mijn haf is zondag weer geschoren en die heeft nu een 300 grams op, hij staat in een buitenstal en overdag buiten. Heb wel het idee dat de deken dunner is als vorig jaar....maar dat kan niet want hij is niet gewassen ;) Heb voor als het koud is een 200 grams onderdeken en evt nog fleecedekens maar die heb ik nog nooit nodig extra gehad.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:32

Champie staat sinds anderhalve week ook met een 350 grams op, ongeschoren. Vorig jaar (toen ik m net had) had ik in de winter een 200 grams op, ongeschoren, maar dan heeft hij het toch niet echt comfortabel warm. (En ik maar denken dat hij wel wat gewend was, want hij komt uit oost Duitsland, waar de kou vaak wat extremer is dan hier) Hij wilde vorig jaar dus ook gewoon niet naar buiten (je moest m letterlijk de stal uit duwen :=) en is best wat afgevallen omdat warm blijven zoveel energie kostte. Dus vandaar dit jaar maar redelijk vroeg met dekens begonnen en de winter door straks nog een 375 grams er bij op.

Mijn beide merries gaan de winter door zonder dekens, mijn oudste merrie krijgt echt altijd een megavacht, het is net een shetlander/ijslander := maar die andere kan er ook wat van. Beide hoeven ze toch niet gebruikt te worden, in de zin van rijden, dus de vacht zit me niet in de weg en mag mooi de hele winter blijven zitten. En beide hebben ze geen last van de kou, zien er prima uit, dus als ze al iets afvallen maakt dat ook niet uit. (Graag zelfs :+ maar ze lijken te leven van de lucht dus dat zal wel weer valse hoop zijn.)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:42

Faline schreef:
Champie staat sinds anderhalve week ook met een 350 grams op, ongeschoren. Vorig jaar (toen ik m net had) had ik in de winter een 200 grams op, ongeschoren, maar dan heeft hij het toch niet echt comfortabel warm. (En ik maar denken dat hij wel wat gewend was, want hij komt uit oost Duitsland, waar de kou vaak wat extremer is dan hier) Hij wilde vorig jaar dus ook gewoon niet naar buiten (je moest m letterlijk de stal uit duwen :=) en is best wat afgevallen omdat warm blijven zoveel energie kostte. Dus vandaar dit jaar maar redelijk vroeg met dekens begonnen en de winter door straks nog een 375 grams er bij op.

Mijn beide merries gaan de winter door zonder dekens, mijn oudste merrie krijgt echt altijd een megavacht, het is net een shetlander/ijslander := maar die andere kan er ook wat van. Beide hoeven ze toch niet gebruikt te worden, in de zin van rijden, dus de vacht zit me niet in de weg en mag mooi de hele winter blijven zitten. En beide hebben ze geen last van de kou, zien er prima uit, dus als ze al iets afvallen maakt dat ook niet uit. (Graag zelfs :+ maar ze lijken te leven van de lucht dus dat zal wel weer valse hoop zijn.)

Misschien meer ruwvoer geven? Onbeperkt? Kunnen ze zichzelf gewoon goed warm houden...

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:44

Ik heb sinds gisteren weer een 200 grams erop, daarvoor 100..!
Miranda (paard) is vreselijk aan het hoesten... helemaal dikke
klieren etc. dus toch maar dikke deken en DA erbij!...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:50

@ Max
Zolang ik hem heb, (sinds vorig jaar dus) krijgt hij al onbeperkt ruwvoer :Y) Hij eet meer dan het paard van mn zus (En dat is een flinke kwpn'er van 1.84... Champs is maar 1.53 :+)
Daarnaast heeft hij op zijn menu nog een aantal andere dikmakers en wat krachtvoer staan, plus dat ie uiteraard verder gezond is. Hij komt alleen niet snel aan, en nog meer voer er in proberen te krijgen gaat eigenlijk niet. Dus om te voorkomen dat hij zijn energie en het kleine beetje vet dat hij heeft verbruikt aan warm blijven gooi ik er vast dekens op.
Hij krijgt trouwens ook geen dikke wintervacht, dus een deken kan sowieso geen kwaad.