[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:59

Ik twijfel erover om een Premier Equine deken voor mijn nieuwe paard aan te schaffen. Kan iemand met ervaring mij door de modellen heen praten en adviseren voordat ik over ga tot bestellen.

Qua pasvorm 185 in goedkopere merken is te klein. 6,6 (198) Amigo Bravo is te groot aan de voorkant.
Hij is nog maar 3, dus gaat nog groeien. Het is een ruin, dus hij zal zeker gelijk of meer sloopproof zijn dan die van mijn merrie's Amigo Bravo.

Jonge paarden en dekens, wat een dilemma. :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:35

De buster zero houdt het hier prima in onze ruinenkudde die graag aan de dekens trekken. Dat is een 800d ballistic nylon.
Mocht je dat niet aandurven dan heb je de titan, die is 1680d ballistic nylon.

Beide dekens vallen een maat groter dan wat je normaal hebt. Mijn paard heeft van Rambo 183 en van PE outdoor dekens de 175.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:30

Is een 50grams gevoerde deken echt een stuk warmer dan 0 grams? Zoek een nieuwe regendeken met afneembare hals en heb een fijne gezien (ook qua prijs;) maar die is dus 50 grams..

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:33

Ik gebruik eigenlijk helemaal geen ongevoerde regendekens meer, of het is net te koud of als de zon gaat schijnen worden ze er sneller klam onder. Heb het idee dat dat kleine beetje voering de temperatuur meer reguleert. Iets isolatie bij slecht weer en ook geen plastic zak om het lijf als het juist warmer uitvalt dan gepland, zegmaar.

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wanneer je ze gebruikt, 20 graden en buien lijkt 50 gram me niet fijn, maar dan staan die van mij gewoon bloot. Maar die eerste herfstdagen met veel regen en wind maar nog een graad of 15 geeft 50 gram nooit problemen iig.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:35

Teteltee schreef:
Ik gebruik eigenlijk helemaal geen ongevoerde regendekens meer, of het is net te koud of als de zon gaat schijnen worden ze er sneller klam onder. Heb het idee dat dat kleine beetje voering de temperatuur meer reguleert. Iets isolatie bij slecht weer en ook geen plastic zak om het lijf als het juist warmer uitvalt dan gepland, zegmaar.

Goh zo had ik het nog niet bekeken, van die plastic zak

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:36

Ik vind het wel een verschil ongevoerd of 50 grams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:40

Nouvel schreef:
Ik vind het wel een verschil ongevoerd of 50 grams

Ik ook, met wat warmer weer staan ze onder 50 grams best snel te warm.

Als je een fatsoenlijke 0 grams hebt wordt dat ook geen plastic zak.

Ik doe een 50 grams pas onder de 13 graden om daarboven is het hier echt wel te warm.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:42

Ik heb mijn merrie overigens wel geschoren, dat scheelt natuurlijk wel in de beeldvorming. En alleen fatsoenlijke dekens (Horseware en Bucas). Maar toch meer fan van een lichte voering rekening houdend met de temperatuur uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:46

Ik heb nu nog niet geschoren maar ook wel geschoren ik gebruik de 50 grams zeker niet als vervanging van de 0 grams.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:02

Mijn Rhino is o grams en perfect ademend vind ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:07

Spenk schreef:
Ik heb nu nog niet geschoren maar ook wel geschoren ik gebruik de 50 grams zeker niet als vervanging van de 0 grams.

Ik ook niet, voor mij is 50 grams echt een warmere deken dan 0 grams/ongevoerd.
Ik heb zelf nog verschil tussen de ene en andere ongevoerde… :+
Mijn amigo hero is veel dunner en minder warm dan de rambo ongevoerde

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:57

Iemand enig idee waar ik een regendeken 100-200 grams met Burberry print kan kopen? Ik heb er laatst een op FB gezien maar was net te laat, heb er wel een halster van... Vind hem echt geweldig maar kan niks vinden :(

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:28

Voor de mijne maakt het ook echt uit, zij heeft ook een warmere en koelere 0 grams. Volgens mij is het grootste verschil dat de stof dichter geweven is van de weatherbeeta dan van mijn amigo hero.. 1200d vs 600d

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:43

Ik heb eigenlijk bijna alleen maar 0 grams in gebruik. Paard heeft een dikke vacht dus een eigen isolatielaagje. De 0 grams ademen goed en worden nooit klam (mits ze natuurlijk niet op liggen als het te warm is). Maar elke 0 grams is dus echt anders. Mijn 0 grams Bucas was goed voor 0 tot 14 graden en had ik nooit problemen mee. De Rambo kon ook makkelijk tot een graad of 14 , maar had wel een liner nodig met koudere nachten. De Rhino is daarintegen weer warmer dan de Rambo want met 14 graden heb ik hem er al eens puffend onder vandaan getrokken. Stond een klein zonnetje op een winterdag.. Ook op stal is deze nu te warm. De 0 grams EJ deken die ik heb gaat dan weer prima op stal 's avonds. Die is weer wat dunner en die is met slecht koud weer ook al sneller te koud. Het is zo wisselend per merk..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:45

Moonlight17 schreef:
Ik twijfel erover om een Premier Equine deken voor mijn nieuwe paard aan te schaffen. Kan iemand met ervaring mij door de modellen heen praten en adviseren voordat ik over ga tot bestellen.

Qua pasvorm 185 in goedkopere merken is te klein. 6,6 (198) Amigo Bravo is te groot aan de voorkant.
Hij is nog maar 3, dus gaat nog groeien. Het is een ruin, dus hij zal zeker gelijk of meer sloopproof zijn dan die van mijn merrie's Amigo Bravo.

Jonge paarden en dekens, wat een dilemma. :')

Maar 185 en 6.6 zijn wel 2 dekenmaten verschil. Dan kan je wellicht een 6.3 proberen nog?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:58

Ik gebruik nooit een 0 grams. Altijd 50 grams. Gaat prima hier. Denk ook dat het is wat je gewend bent.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:14

De Trinity vandaag ontvangen maar hij gaat terug. Al is het met deze regen wel een lekkere tent :=
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:19

Mooi dakje :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:26

Ah, mooie tent idd.
Heb ook een deken met streepjes binnen (amigo bravo plus 12, 250gram).
Ik ga 'm wel houden, als d'r haar en overtollige kilo's eraf zijn, is ie perfect denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:41

Even een vraagje. Wij hebben 3,5 week onze pony gekocht en hij stond bij de vorige eigenaars regelmatig met deken op, maar meestal gewoon een 0g regendeken. Bij mij staat hij enkel buiten met een 0g regendeken. Helaas heeft hij absoluut geen dikke wintervacht en heb ik voor de zekerheid een 100g deken gekocht, maar nog niet gebruikt. Nu gaat het de komende nachten fel kouder worden hier, en heb ik toch ergens schrik dat hij het te koud krijgt. Ik weet dat veel energie gaat naar warm houden en hij krijgt ook extra ruwvoer voor energie en warmte, want ik wil liefst niet onnodig een deken opleggen. Hoe zou ik overdag kunnen merken dat hij het te koud heeft, buiten dat hij zou afvallen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:50

Morgenochtend vroeg even langs gaan als dat kan en dan even voelen onder de deken. Is het daar warm? Dan heeft je paard het prima tot warm. Voel je niks? Dan even tussen de haren voelen. Is de huid warm en de vacht koud, dan heb je vaak de ideale deken op. De vacht isoleert namelijk, waardoor de vacht koud kan aanvoelen. Juist als het tussen de deken en de vacht warm voelt is het eigenlijk al iets te warm vaak. Als de huid ook koud is dan is de deken duidelijk te koud. Bij de liezen kun je dit ook controleren. Daar moet het warm zijn.

Het is in ieder geval morgenochtend vroeg nog koud zat om dit te controleren. Ik denk dat dat de meest efficiënte manier is om dit te testen en voor je paard ook het meest fijn omdat je dan na 1 nacht te koud/warm kunt ingrijpen. Op een gegeven moment weet je van je paard welke temperaturen en weersinvloeden welke dekens nodig hebben maar tot die tijd is het een kwestie van voelen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:53

Manzano valt ie nou zo groot?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:53

Helaas komende dagen geen tijd om ‘s ochtends al langs te gaan.. hij staat nu dus ook nog gewoon zonder deken, in de hoop dat hij nog een wintervacht aanmaakt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:55

lies schreef:
Ah, mooie tent idd.
Heb ook een deken met streepjes binnen (amigo bravo plus 12, 250gram).
Ik ga 'm wel houden, als d'r haar en overtollige kilo's eraf zijn, is ie perfect denk ik.

[ [url=m/Fci2AT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KX4qhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

mooie deken zeg!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:56

MarjanB schreef:
Manzano valt ie nou zo groot?

Nee heeft een halve hals. Is verder niet groot.