[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:12

Is de hele hals geschoren Kasmir of alleen de onderkant? Heeft de tinker veel manen?

Denk dat neerslag een groter probleem zou zijn dan kou. Kan ze binnen staan?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:42

Ik wil denk ik helemaal gaan scheren, maar als een ander scheerpatroon dan beter is zou dat ook kunnen. Ze heeft aan 1 kant goed manen andere kant niet, staat overdag van ong 8:00-20:30 buiten zonder schuilstal en de rest op stal.

Wendyb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:15

Goedendag,

Ik heb een vraag en sorry voor mocht deze vraag of antwoord hier al er tussen staan hihi.

Ik ben aan kijken om een winterdeken te kopen voor mijn nieuw paard.. het lieft een bucas power turnout aangezien ze 24uur weide gang heeft. Alleen ben ik even in de war met de maten..

In haar huidige deken heeft ze 125/175 maar hoe werkt dit nu bij bucas?? En hoe vallen deze dekens?
Moet ik nu een 5.6 of een 5.9 of valt die klein en heb ik een 6.0 deken nodig??

Daphneeeej

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:19

Ik heb de bucas smartex als winterdeken voor mijn paard. Mijn paard zijn maat is normaal 135/185 en heeft van de bucas de 6.0 (1.35/183)

Wendyb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:22

Dus ik kan dan beter van de boven lengte uit gaan dan de onderlengte??
Want als ik van boven maat uit ga is het 5.6 maar ondermaat 5.9 haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:34

Bucas heeft op veel verschillende sites wel omrekentabellen staan. Maar over het algemeen ga je uit van de langste lengte meende ik.

De Wug is niet genoeg om de hele hals te beschermen, steekt maar een klein stukje voor de schoft uit en met een kale hals is dat niet voldoende. Zou ook een deel op de hals laten staan dus ter bescherming. Voornamelijk die nattigheid zorgt voor de kou.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:37

175 is in principe 5.9 maar hoe de maten uitvallen op jouw pony/paard is altijd een kwestie van uitproberen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:12

Kasmir schreef:
Ik wil denk ik helemaal gaan scheren, maar als een ander scheerpatroon dan beter is zou dat ook kunnen. Ze heeft aan 1 kant goed manen andere kant niet, staat overdag van ong 8:00-20:30 buiten zonder schuilstal en de rest op stal.

Je zou kunnen beginnen met de onderkant van de hals er uit scheren? Daar zweten ze het hardste. En dan heeft ze op de andere helft van de hals nog vacht staan om neerslag mee af te voeren. Mocht het nodig zijn om meer te scheren dan kan dat altijd, toch?

Wendy Bucas valt bij mijn paard normaal.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:40

Hmm ja dan ga ik een jachtpatroon laten scheren icm wugs kijken hoe dat werkt :)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:44

Koper schreef:
Pally schreef:
Die van mij staat nu nog 24/7 buiten, maar heeft voor de nacht al wel wat op.

Interessant, dat had ik nu nog niet verwacht. Het is droog, en 's nachts is het tegen de 20 graden aan. Waarom gebruik je nu een deken als ik vragen mag?

Hier is het snachts echt geen 20 graden meer, eerder richting 15. Ik merk aan hem dat hij weer wat gevoeliger op de rug word en met deken is dat niet zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:42

Ik weet ook niet waar jij woont natuurlijk. Hier is het tegen middernacht nog 17 a 19 graden. Maar fijn dat je je paard zo goed in de gaten houdt :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:59

Eerdaags wil ik een nieuwe Bucas irish turnout 300g bestellen voor mijn paard. Heb enkel de irish dekens maar wat me opvalt is dat haar oude 300g bucas veel ruimer van voor zit dan haar nieuwe 50g met magneet sluiting.

Zal de oude deken een big neck achtige versie zijn en zal deze nog bestaan? Vind m namelijk beter passen, sluit minder hoog aan als ze der hoofd laag doet

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:39

De irish heeft geen bigneck dacht ik. De smartex valt wel behoorlijk stuk ruimer bij de borst. Dat mss een optie?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:41

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:29

Hey! Ik wil even jullie mening :)
Ik zat na te denken over komende winter.. wel of geen deken? Zo wel wat en hoe?
Mijn paard is bij mij gekomen op 27 november. Hij stond zonder deken bij de vorige eigenaar en heeft bij mij ook de winter verder zonder deken gestaan. Hij was schraal toen hij bij mij kwam en is dat eigenlijk heel de winter gebleven (ribben een beetje zichtbaar). Uiteindelijk ziet hij er wat beter uit (alleen nog erg onbespierd :')

Alleen nu zit ik te denken over volgende winter. Ga ik nu wel of geen deken om doen?
Qua werk/zweten is het niet nodig, hij zal dan 3,5 zijn en is niet echt actief aan het werk waardoor hij erg zou gaan zweten oid. Dus wat dat betreft laat ik hem het liefst gewoon lekker dekenloos. Alleen ben ik een klein beetje bang dat hij misschien weer schraal wordt in de winter.

Vorige winter was hij natuurlijk al schraal toen hij bij me kwam (ik weet niet hoe hij die zomer eruit zag), 2,5 jaar dus nog wel wat groeiende, verhuizing, castratie.
Hij staat bij mij 24/7 buiten met schuilstal (geen echte stal met kleine opening maar meer een bushok effect, 1 kant helemaal open)

Een vriendin zei om eventueel een regendeken op te leggen als het erg regent/sneeuwt. Maar dan denk ik, dan haal je het effect van de wintervacht toch weg? Als de haren daardoor platgedrukt worden.. Of kan ik geen deken opleggen zodat hij zijn wintervacht krijgt, die opzich best dik is bij hem, en voor de héle koude dagen eventueel een deken opdoen? Of zou ik ook gewoon dekenloos kunnen gaan en mocht ik merken dat hij er toch van afvalt oid alsnog een deken op doen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:05

Laatste is altijd een optie :D

Wat betreft het plat leggen van de haren, ik ben het niet 100% eens met die theorie := Natuurlijk, op de delen waar de deken werkelijk op rust drukt het de haren plat, maar de deken valt natuurlijk niet als een strakke aansluitende trui om het lijf, de rest van de haren hebben wel 'bewegingsruimte' naast de lucht die ook onder de deken zit natuurlijk.
Betekend niet dat een paard het niet koud kan krijgen onder een te dunne deken.

Lang verhaal kort, heb je a dekens? Je kan kijken hoe hij het doet en als het nat is, want dat is vaak kouder dan werkelijk lage temperatuur, kiezen voor een dunne regendeken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:23

vraag mij af wat jullie hiervan denken.
Maandag mijn paard weer geschoren ( hij heeft echt al serieus vacht gekregen, 10 min stappen en hij was al bezweet). Hij staat met een vliegendeken op. Overdag op de wei en snachts op stal.

Vandaag kom ik op stal en had hij een snotneus en hij was wat aan het hoesten. Echter voelt hij zich prima, super alert, geen koorts,goede eetlust en voelde ook gewoon warm genoeg aan. Nu moet ik ook wel zeggen dat meerdere paarden die bij hem staan wat hoesten ( misschien virusje?), hebben wel geen snotneus zoals hij.

Nu gaat het zaterdag hier even regenen. Erna blijf het droog tot volgende week. Zou ik hem toch zaterdag morgen een regendeken opleggen even als hij naar buiten gaat (en volgende week als het regent)? Hij voelt niet koud aan en is wel een paard wat het snel warm heeft. Normaal zou ik hem zeker geen deken opleggen omdat hij het zo snel warm heeft maar omdat hij nu wat verkouden is twijfel ik toch.

Wat denken jullie?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:31

Als hij geschoren is zou ik hem met veel regen en wind en temp onder de 20 graden denk toch even een regendekentje op doen

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:52

Heb je misschien gekeken naar de zomer dekens?
Summerlines heet volgens mij de vliegendeken met regen deken rug.

Zo blijft hij koel en ademend maar voert het wel de regen af om koude spieren te voorkomen.

Ik vind het zelf nog te warm voor een regen deken overdag. Zaterdag als het echt 10 graden wordt kan het wel. Maar voor volgende week zou ik het niet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:10

RianneH schreef:
Wat betreft het plat leggen van de haren, ik ben het niet 100% eens met die theorie :=

Ik ook niet. Mijn ruin komt gestoofd onder dikkere dekens vandaan. Een regendeken is om het paard droog te houden zodat de vacht blijft isoleren. Als een paard genoeg vacht heeft heeft hij het echt wel warm genoeg. Een dik dekbed is ook warmer dan een dun :+ Maar alleen als het droog is. Droge vacht geleidt geen warmte (oftewel: het isoleert) terwijl natte vacht wel warmte geleidt (oftewel: het paard koelt af. Dat is ook het principe van zweet). Je wil dat je paard droog blijft zodat hij warm blijft :)* De dikte van de deken wordt bepaald door de dikte van de vacht en door hoe kouwelijk het paard is. Niet door een theorie van een stelletje antidekenmensen.

Een regendeken vind ik wel een basisding om in huis te hebben. Mocht je paard het toch nog koud hebben (bij mijn ruin is dat vanaf -10 ongeveer) kan er altijd nog wat onder. Dat is een kwestie van voelen. Voelt en gij zult weten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:28

Die interne discussie heb ik ook altijd.
Of ik een ongevoerde ga opleggen en dan evt met liners, of dat ik start met 100 gram.
Heb een koudbloed die alleen dekens opkrijgt omdat ik m bij guur weer droog wil houden.
Warm vind ik op zich wat minder, maar als ze t onder ongevoerd sneller koud krijgen is dat ook weer niks...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:53

Een regen deken zorgt Dat de haren niet omhoog kunnen en zo dus niet de warmte vast kunnen houden.

Een ongevoerde regen deken kan tot +- 10 graden.
Daarna is het raadzaam om er een klein grammetje in te hebben, ook al is het maar 50 gram, om de warmte beter te kunnen isoleren.

Maar goed, ook hier zijn veel meningen over.
Ik merk in ieder geval duidelijk verschil qua temperatuur met regen deken of een klein grammetje er in, in tegen hang tot wanneer hij zonder deken staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 00:06

Maar waarom kunnen ze bij n gevoerde deken dan wel overeind?
Dan bedoel je dus, dat de haren bij geen enkele deken overeind kunnen en dat daardoor de vulling de warmte overneemt?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:55

Ja dat van die haren wordt idd gezegd. Moet toegeven dat ik vorig jaar de paarden heel de winter onder 0gr heb gehad met regenachtig weer, we hadden 100gr liners liggen maar paarden zijn geen een keer koud geweest. Dat worden ze wel als ze nat regenen (dan staan ze echt te bibberen en onder 0gr hebben ze het prima naar hun zin). We hebben ze echter in de nacht wel standaard zonder dekens op stal gehad, was enkel overdag (van 8.00-20.00) als het regende 0gr regendeken op.

Ik vraag me af in hoeverre een paard een zeiknat geregend vacht nog overeind kan zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:38

Ja goeie.
Mijne staat 24/7 buiten en maakt n bere vacht aan, dus afgelopen jaar stond ie bloot.
Maar nu wil ik m droog houden..