[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:42

Hoofd, benen en liezen is toch echt meer werk. Is meer oppervlakte en meer precisie.

Ik heb ze lekker over geslagen. Afhankelijk van de kleur en vacht van het paard zie je dat ook maar amper.
Bij een gewoon bruine zie je dat wel meer dan bij een zwart bruine.

Ik laat geen benen staan als ze er dan uitzien als een poedel, dat doet zeer aan mijn ogen. Bij een paard met weinig vacht laat ik het haar lekker staan op de lastige plekken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:05

Afbeelding
Afbeelding
Even snel gedaan was uiteindelijk langer bezig met opruimen en scheermachine schoonmaken. Binnenkort maar eens weer kijken of pony er weer zin in heeft om te rijden (zonder dat ik moet vooruit slaan/schoppen). := Kwamen alleen wel weer wondje/harde pukkels te voorschijn onder die dikke vacht. -O- En gewone stoeiwondjes maar dan moet hij maar geen ruzie zoeken. :')

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:44

Hallo! Ik heb een paar vraagjes en hoop dat deze beantwoord worden. :)

Mijn pony staat 4 á 5 keer per week best zwaar in training (dressuur) nu zweet hij na een training heel erg en krijg ik hem niet meer droog..

Nu wil ik hem een jachtpatroon scheren. (Heb voldoende dekens)
Wat zijn de voor en nadelen van jachtpatroon scheren?

Hij zweet op z'n nek, borst, onderste stuk van de hals, schouder, buik, lies en een stukje op de zadel plek. Welk model zouden jullie scheren en moet ik gaan werken met een uitrijdeken? (Hebben alleen een buitenbak)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:52

Zweet hij zoals je zegt echt vooral na een training? Kan het zijn dat je hem te warm weg zet na je training? Dat je er een zweetdeken op gooit en dat hij dan begint te zweten? Dan gewoon wat langer zonde,pr deken weg zetten en wachten tot hij zelf afkoelt. Dat kan wel tot een uur na je training zijn.

Anders zal een jachtmodel al veel schelen. Ik heb de liezen laten staan. Die kun je makkelijk afsponsen en evengoed een deken opgooien als ze nog niet helemaal droog zijn. Maar je kunt ze er ook uithalen. Dat ze geschoren zijn helpt al bij het minder heet worden. Dat hoeft niet perse altijd op de plekken waar ze nat worden.
Maar als je alle zweet plekken weg haalt ben je helemaal zeker natuurlijk.

En nee je hoeft zelden te werken met een uitrijden. Die komt hier zelfs bij een geheel geschoren paard alleen nog uit de kast als ik een rustig stapritje moet maken als alles bevroren is EN de zon niet schijnt.
Mensen grijpen veel te snel naar dekens. Een paard heeft een heel andere warmte beleving en management als wij. Niet gaan vergelijken met jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:57

Als je pony echt veel zweet zou ik hem helemaal scheren, tis hetzelfde als dat jij in een korte broek en t shirt loopt maar wel met een dikke bodywarmer. En daarin een marathon moet lopen. Die van mij had het ook veelste warm en is helemaal geschoren. Ze zweet nu nog steeds, maar is sneller droog.

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:10

Hallo iedereen,
Mijn pony zweet na het trainen best wel erg, voornamelijk aan de voorkant van zijn lijf (dus waar geen deken zit). Hij zweet op zijn hals, borst, hoofd, onder zijn buik en bij het zadel. Het duurt best lang voor hij weer droog is. Ik overweeg daarom om hem te scheren. Hij is voorheen wel veel geschoren, maar bij mij nog niet. Ik ben bang dat als ik hem scheer dat hij het dan weer te koud krijgt (vooral de achterkant van zijn lichaam), ook omdat ik veel buiten rij. Ik wil niet dat hij het koud krijgt, maar hij heeft het nu weer te warm na het rijden. Iemand tips? Ik hoop dat ik duidelijk ben zo...
Groetjes Michelle :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:25

Racestreep of misschien alleen een deel bij de hals scheren.

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:32

Bedankt voor je antwoord! :) Dat zou idd een goede optie zijn ja, ik onthoud het even en kijk verder wat het beste is. Ik denk dat het wel een goede optie is!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:35

Inderdaad, dekenmodel of Irish. Als je voor helemaal wilt gaan en toch vaak onderweg bent kun je er dus wel voor kiezen om met een waterdichte uitrijdeken te rijden indien je dan veel stapt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:35

Ik zou een uitrij deken modelletje doen.

Zoiets:

Afbeelding

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:37

pol013 schreef:
Zweet hij zoals je zegt echt vooral na een training? Kan het zijn dat je hem te warm weg zet na je training? Dat je er een zweetdeken op gooit en dat hij dan begint te zweten? Dan gewoon wat langer zonde,pr deken weg zetten en wachten tot hij zelf afkoelt. Dat kan wel tot een uur na je training zijn.

Anders zal een jachtmodel al veel schelen. Ik heb de liezen laten staan. Die kun je makkelijk afsponsen en evengoed een deken opgooien als ze nog niet helemaal droog zijn. Maar je kunt ze er ook uithalen. Dat ze geschoren zijn helpt al bij het minder heet worden. Dat hoeft niet perse altijd op de plekken waar ze nat worden.
Maar als je alle zweet plekken weg haalt ben je helemaal zeker natuurlijk.

En nee je hoeft zelden te werken met een uitrijden. Die komt hier zelfs bij een geheel geschoren paard alleen nog uit de kast als ik een rustig stapritje moet maken als alles bevroren is EN de zon niet schijnt.
Mensen grijpen veel te snel naar dekens. Een paard heeft een heel andere warmte beleving en management als wij. Niet gaan vergelijken met jezelf.

Hij zweet echt tijdens en na de training. Ik zet hem niet te warm weg. :) bedankt voor je antwoord.

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:40

Bedankt voor jullie antwoord! Hij zweet alleen ook best wel op de zadelplek, dus zou dat dan geen probleem zijn? Ik denk wel dat dit een goede optie is!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:58

Hallo,

Ik leen een sectolin 210 tondeuse om een klein stukje hals weg te scheren. Nu ben ik vergeten te vragen of 1 van de hulpstukken er op moet en op welke hoogte hij ingesteld moet.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:39

Hoi! Dit jaar heb ik mijn pony voor het eerst geschoren (alles behalve haar benen) Ik rijd altijd in het bos, of in de buitenbak. Ook het opzadelen is buiten. Nu vraag ik mij af wanneer ik mijn zweet en uitrijdeken moet gebruiken. Meteen opdoen nadat ik snel heb gepoetst, en eerst losrijden met zweetdeken? En na het rijden ook weer zsm op? Of is dit nog overdreven?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:40

Voor het rijden wel handig. Erna niet persee noodzakelijk nu, alleen als het echt koud is. Als jij net flink hebt gesport en je doet meteen een dikke jas aan, koel je niet af

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 01:48

Rachel_x; Ik zou wel een dekentje over doen met warm rijden en uitstappen idd. Wij doen direct met opzadelen een uitrij dekentje op, als ze goed warm zijn dan gaat die af. En met uitstappen direct weer op.
Maar dat zijn dan geen complete fleecedekens, gewoon een fleece uitrijdekentje, zodat de lendenen warm blijven.

Hier woensdag alles weer kaal gegaan. Mijn pony is niet meer herkenbaar :Y)

Deze foto is van 28 Oktober, dus nog heel recent.
Afbeelding
En nu.
Afbeelding

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 03:34

Zo dan die heeft een mooi kleurtje gekregen! :oo

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 08:36

Wat een verschil zeg! Wel mooi.

Bij die van mij vond ik het verschil oo erg groot. Ik weet niet of ik al een foto had geplaatst maar hier nog een.

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:30

Mag ik hier een vraag stellen?

Aankomende zaterdag wordt mijn merrie (noodgedwongen) geschoren. De laatste keer is zo'n 4 jaar geleden geweest en toen bleek het scheerapparaat halverwege te stoppen dus er is toen paniek geweest. Er is verder geschoren (dag later) met tranquigel (als advies).

Nu wilde ik dit van te voren halen, better safe than sorry, en toen kwam ik er dus achter dat het product uit de handel is gehaald en eigenlijk nergens meer te koop is. Na het één en ander te hebben gelezen kan ik het me ook wel voorstellen.

Máár .. wat kan ik nu gebruiken? Ik zie de Stressless van Primeval langs komen. Ik zie NAF Instant Magic? Kan iemand mij helpen?
Ik wil d'r absoluut niet platspuiten maar ik heb ook geen idee wat ik deze keer kan verwachten. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:33

Tranquigel is helemaal niet uit de handel overal te koop nog als je googled komen er enorm veel websites tevoorschijn ik heb er net nog mee in de handen gestaan in de winkel :+... Degene die jij noemt helpen hier absoluut niet voor. Ik zou gaan voor tranquigel dat werkt gewoon goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:40

Oh, nou .. pardon hoor .. Krijg dat van een winkelmedewerkster van de EJ te horen en krijg hem daar ook niet meer op de website te vinden en lees vervolgens meerdere artikelen over dat het iig uit de reguliere handel gaat.

De enige die ik nog gevonden krijg is de hond/kat variant en durf dan niet te zeggen welke dosering ik nodig heb. Ik kan dus ook echt niet de paarden variant online vinden; ik dacht namelijk ook.. ik koop hem nu gewoon nog vóór januari online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:52

Die voor honden en katten is hetzelfde :) die je in de paardenwinkel koopt staat meestal ook alleen op voor hond/kat. Bij dierenarts kan je het ook nog krijgen.

Domosedan werkt ook goed dit kan je wel alléén via de dierenarts krijgen.

Let er wel op dat je dit allebei moet toedienen voor je start. Het pas gaan geven als het paard in paniek raakt helpt niet dan komen ze er dwars door heen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:05

Dat wist ik al, maar bedankt voor de tip. Ik zal kijken of ik iets kan vinden omtrent de dosering. Dan bestel ik hem via internet en heb ik hem alsnog voor zaterdag in huis.

Bedankt!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:17

Tranquigel gaat alleen uit de winkels. Dus bij je dierenarts gewoon te verkrijgen. Je moet wel je paard uitschrijven voor slacht.

Inderdaad ruim van tevoren geven

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:20

Divoza heeft het nog! Relanquin werkt oon goed