Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xxMaxx schreef:Wat zullen die paarden het warm hebben met 200/300 gram op.... Poeffff.. mijn pony had 200 op eergisteren voor in de nacht (werd -2) de volgende dag mooi weer (12 graden met zon) hij stond te zweten arm paard. Deken gaat de kast echt in totdat het weer blijvend koud is!!
Ariebren schreef:Lynn_x schreef:Tuurlijk, als ik er niet op zou rijden kreeg ze ook geen deken op nee, zonder deken is veel makkelijker. Helaas gaat dat niet met rijden
Waarom is er een probleem met rijden ??
MaritAriel schreef:xxMaxx schreef:Wat zullen die paarden het warm hebben met 200/300 gram op.... Poeffff.. mijn pony had 200 op eergisteren voor in de nacht (werd -2) de volgende dag mooi weer (12 graden met zon) hij stond te zweten arm paard. Deken gaat de kast echt in totdat het weer blijvend koud is!!
licht er aan wanneer je de deken verwisseltdie van mij stond met die kou met een 300 gr, maar om 7 uur de volgende ochtend een 200 gr op gelecht en om 10 uur een 100 gr en dat ging perfect
Citaat:licht er aan wanneer je de deken verwisseltdie van mij stond met die kou met een 300 gr, maar om 7 uur de volgende ochtend een 200 gr op gelecht en om 10 uur een 100 gr en dat ging perfect
Citaat:Jeetje wat een geklooi.... Doe mij maar 2 dekens 1 van 300 en 1 van 200. Eerst 200 bij de extreemste kou 300
Ps. Gelegd
Mizsz_Kitty schreef:Tja volgens mij is nu al 100 keer gezegd dat het ene paard de andere niet is, en dat de een zweet onder een dikke deken, hoeft de ander nog niet te koken.
Dit topic is er ook niet om contant maar te laten horen dat je paard prima zonder dekens kan, dat voering niet nodig is etc etc. Iedereen meld hier hoe het er voor staat, of als er vragen zijn, toch?
Ik kan niet aan de oren/liezen voelen of ze het heet heeft met dek op, wel of ze het koud heeft.
Ariebren schreef:moelijk droog te krijgen door die dikke vacht na het rijden , niet kunnen rijden omdat je paard nat geregend is bijv.
xxMaxx schreef:Wat zullen die paarden het warm hebben met 200/300 gram op.... Poeffff.. mijn pony had 200 op eergisteren voor in de nacht (werd -2) de volgende dag mooi weer (12 graden met zon) hij stond te zweten arm paard. Deken gaat de kast echt in totdat het weer blijvend koud is!!
MaritAriel schreef:xxMaxx schreef:Nou als mijn pony het heet heeft gaatie zweten zo weet ik dat hij het heet heeft....
maar ik ga dus echt niet wachten tot dat mijn paard zweet onder zijn deken dat vind ik dus echt zielig .
S_uus schreef:xxMaxx schreef:Wat zullen die paarden het warm hebben met 200/300 gram op.... Poeffff.. mijn pony had 200 op eergisteren voor in de nacht (werd -2) de volgende dag mooi weer (12 graden met zon) hij stond te zweten arm paard. Deken gaat de kast echt in totdat het weer blijvend koud is!!
3x zelfde type reactie , blijkbaar wil je een tegen reactie.
Nou dat kan.
Dat jou paard eronder zweet, dat is prima en dat kan.
Niet ieder paard is hetzelfde.
Slaat ook niet nergens op dat je paarden van medebokkers maar zielig vind met 200 op.
Mijn pony zweet niet , en had steen koude oren net, hoest wat, dus ik kies voor een warmere deken.
Hij zweet er niet onder, en heeft alleen wat dikker haar op zijn hals, verder is ie dun , wat voor mij en hem het trainen aangenamer maakt.
Niet iedereen is verplicht op te volgen, na hoe jij het wil zien bij jou paard, want zo komen je reacties op mij over
"Arme paarden".
"Wat zullen jullie paarden het warm hebben".
"mijn deken gaat de kast weer in tot het blijvend koud is".
Het is voor ieder een keuze, voelt mij pony te warm gaat de deken terug op 100 gram, heeft ie steenkoude oren dan laat ik hem eronder staan.
MaritAriel schreef:Citaat:Ja maar ik doe mijn pony geen deken op... Ik reageerde op iemand die niet weet wanneer zijn/haar paard het heet heeft. Nou alsie zweet neem ik aan?
O zo nee ik dacht dat je bedoelde dat je ging wachten tot je pony zweette en dat je dan pas die deken ging verwisselen haha
xxMaxx schreef:Wooooowwwww rustig maar. Ik zei geen arme paarden, ik zei arm paard en dan bedoel ik mijn pony. Ik ben er 1 x p dag dus ik kan niet sochtends de deken eraf halen en dan savonds er weer op doen dan doe ik er gewoon geen op want extreem koud is het niet. En die van mijn en de merries hebben in de stralende zon gestaan, dan vind ik een deken best overbodig want dat is harstikke warm en er stond geen wind, maar dat kan dan bij mij in de buurt zijn, kan zijn dat het bij jullie kouder is maar zo is het hier al een paar dagen, met een schijnende zon op mn pony doe ik hem geen deken op omdat ik het zelf al te warm had en als ik het al warm heb stel dan voor je pony met zo'n vachie
xxMaxx schreef:MickeyenVici schreef:Ik had nog een 100 op liggen maar ga vandaag de 200 grams maar opdoen vandaag.......
Medelij met je paard zo veel gram in zulk warm weer.....
Varekaj schreef:Mijn paarden staan allemaal in buitenstallen, geen enkele heeft momenteel een deken. Overdag gaan ze gewoon lekker op de paddock.
Vorig najaar en tijdens de winter had ik er eentje met een prachtig pluizenberenvachtje. Ik moest toen training vanaf 0 weer opbouwen, dus ja, dan zweet een paard snel. Ik heb ook best wat dekens liggen: een fleece; een fleece zweetdeken, een nierdeken, een gewone staldeken (ik denk 200gr, ben daar geen held in), een Rambo outdoor all weather die tot -10 aankan en een ongevoerd regendeken.
Puur per toeval heb ik ontdekt dat als je nu begint met gericht trainen, je je paard best kan laten wennen aan werken met een dikkere vacht. Akkoord, ze gaan nog steeds wel wat zweten. Maar als je dat rustig opbouwt en een beetje uitkijkt krijg je geen drijfnat paard. En daar heeft iedereen baat bij.
Ik ben absoluut niet tegen dekens, maar wat kruipt er toch een tijd en gedoe in! Is het dan niet makkelijker om daar mits training een beetje in aan te passen zodat je na het werk je paard sneller droog krijgt en die weer met z'n gewone dek om het land in kan gooien?