wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:56

Hier staan ze onder 200, denk dat ik overdag zomerdekentje opdoe omdat het overdag wel warm is Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:15

afgelopen nacht vond ik het qua kou weer erg meevallen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:49

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:54

Wij zijn gister pas over gegaan op een zomerdeken. Eigenlijk veel te laat pas.

Ik kijk nooit naar de tijd dat ik een deken opgooi (bijv. oktober)
als mijn paard begint te verharen krijgt ze een zomerdeken op.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:02

stalleke;

ja, maar overdag is het boven de 15 graden en dan is 350 gram toch echt te veel

s nachts is het idd fris maar je zou als je in de gelegenheid bent s nachts een dikke deken op kunnen doen en overdag eraf
helaas ben ik zelf niet in deze gelegenheid dus mijn paard staat momenteel nog onde de o grams ongevoerde deken aangezien het overdag te warm is voor een gevoerde deken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:04

is het serieus bedoeld van stalleke?

kom op paarden zijn geen suikerpopjes.....oke ieder dier is anders maar dat is echt overdreven

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:57

stalleke schreef:
Karin_deB schreef:
Ik vraag me altijd af voor de mensen die nu al op de 150/200 grams zitten bij hun paarden, of zoals stalleke op de 300 grams. Hoe doen jullie dat als het echt vriest?

550 grams met 200 onderdeken en wollen halsdeken ertussen Knipoog

Je wil niet weten hoe het op professionele stallen is! Daar beginnen ze vaak nog eerder

Klopt hoor,

Zag van de week iemand lopen van vdl stud met een merrie, dier had volgends mij al 400 grams staldeken op Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:01

Wat ik me altijd afvraag... helpen die dekens daadwerkelijk? ik heb namelijk altijd al het idee, dat paarden daar amper op reageren. Ze reageren op het licht en de temperatuur en dan speelt de natuurlijk aanleg van het haar ook nog eens mee.

Paarden die in buitenstallen staan, kun je nog zoveel dekens opgooien, maar nog krijgen ze een dikke vacht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:41

omg 400 gr nu al....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:44

200 grams 's nachts op stal ('koude' stal) overdag op de wei nog zonder. Wou het maar even zo laten, als het overdag koud wordt laat ik ze gewoon op.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:13

Ik ben niet zo van de meerdere dekens over elkaar, dat lijkt me niet fijn liggen op de een of andere manier.

@ stalleke, is jouw paard dan zo'n koukleum dat ze het ook echt nodig heeft?

De mijne stond 24/7 buiten (met schuilstal) toen het vroor met een 300 grams deken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:38

Ik heb vanochtend de ongevoerde regendeken weer van mn paard gehaald (ze stond eronder te zweten). Vannacht krijgt ze hem weer op en dan haal ik hem morgenochtend wel weer af Ja.

Mijn pony zit overigens heel mooi in zijn vachie, terwijl het snel een beertje is Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:27

Ik vind het vandaag overdags ook nog knap fris eigenlijk zeg!

Zou 200 grams ('s nachts op stal en overdags in de paddock) al kunnen of te warm zijn?
Ik heb ze nu onder ongevoerde regendekens staan en kan niet wisselen 's morgens...

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:30

Nouvel schreef:
Ik vind het vandaag overdags ook nog knap fris eigenlijk zeg!

Zou 200 grams ('s nachts op stal en overdags in de paddock) al kunnen of te warm zijn?
Ik heb ze nu onder ongevoerde regendekens staan en kan niet wisselen 's morgens...

Ik vind dat wel te warm ja....
Zelf heb ik nog helemaal geen dekens, en als je een een ongevoerde deken opdoet redden ze het makkelijk hoor (met hooi)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:31

Het mooiste zou zijn om het even te proberen en te voelen onder de dekens overdag Nouvel.. of vragen of een stalgenootje dat voor je wilt doen. Daar wordt je imo het wijste van.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:36

die van mij staan nu beide onder een tussendeken zeg maar, het zit tussen een echte winter deken en zomerdeken in Lachen

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:57

Ik begin met een ongevoerde regendeken. Nu nog niet, maar als het dadelijk kouder is. 's nachts is het ook erg koud, maar mijn paard staat binnen op een warme stal. Overdag gaat ze pas rond 11 uur naar buiten, dus wanneer de ergste kou weg is. Als het dadelijk overdag ook kouder gaat worden gaat de deken op. Ik hou ongeveer 10 graden overdag aan als richtlijn. Maar merk ik dat ze eerder een wintervacht gaat aanmaken gaat de deken er eerder op.
Paarden kunnen veel beter tegen kou dan wij mensen. Als wij het koud hebben, heb je snel de neiging om de deken bij je paard erop te gooien. Terwijl je paard er veel minder last van heeft. Ik heb het liever dat mijn paard het te koud heeft dan te warm. Heb ook als regel; deken op is op en deken af is af. Blijf ze niet aan het wisselen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:06

Tulandro schreef:
Wat ik me altijd afvraag... helpen die dekens daadwerkelijk? ik heb namelijk altijd al het idee, dat paarden daar amper op reageren. Ze reageren op het licht en de temperatuur en dan speelt de natuurlijk aanleg van het haar ook nog eens mee.

Paarden die in buitenstallen staan, kun je nog zoveel dekens opgooien, maar nog krijgen ze een dikke vacht.

Dekens helpen hoor Ja zegt het zelf al, ze reageren op licht en temperatuur.
Met een deken op is het lekker warm, en dus geen reden om overdreven dik winterhaar te kweken.
Als ik bij ons kijk naar de 2 paarden die ik train en die beide onder een deken staan en de fokmerrie die zonder staat is er al duidelijk verschil te zien Ja
De fokmerrie heeft al langer haar dan de 2 die onder de deken staan.
Overigens hebben wij op stal ook een dagverlenging, dus tot 11 uur zijn er lampen aan op stal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:29

Bedankt voor de reakties op mijn vraag!

Het gaat mij inderdaad niet direct om het warm houden (al heeft mijn paard wel een gevoelige rug, en als die warm blijft scheelt het wel) maar vooral om de ergste haargroei tegen te gaan.
Lukt het niet gaan we gewoon scheren van de winter, maar lukt dat wel scheer ik liever niet!

Ik heb ze nu toch onder de ongevoerde regendekens gelaten, ze voelden allebei nog warm aan en toen ik op stal was ging precies het zonnetje schijnen en dan is 200 grams inderdaad wel behoorlijk warm!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:33

Vandaag hebben ze bij mij een paar uurtjes zonder deken gestaan ff lekker in het zonnetje en lekker even rollen en met de andere krabbelen.
Na een uurtje of 3 toch de ongevoerde weer opgedaan toch weer bewolkt.
Nu vanavond krijgen ze de 200 grams weer op vind het s'nachts nog te fris.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:34

Die van mij staat nog 24/7 buiten, bloot. Per 1 oktober gaat hij op stal en dan gaan we 's nachts beginnen met een 0grams en kijken hoe hij het dan doet.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:44

ik heb ook gewoon de ongevoerde regendeken opliggen maar nou schijnt het eind van de week 20 graden te worden overdag en ben niet in de gelegenheid om dekens te wisselen dus zat dan te denken aan zomerdeken met canvas!!!is een zomerdeken minder warm als een regendeken toch?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:47

Die van mij staat nu een paar dagen met fleecedekentje op, pas over 3 weken ofzo gooi ik de winterdeken erop denk ik.. Het is overdag wel lekker namelijk, maar 's nachts is het echt koud..

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:49

Het wordt de komende week niet warmer dan vandaag hoor. Varierend van 15 tot 19 graden.