Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 00:11

Het gekke is, idd bij water in de buurt zijn ook altijd veel dazen te vinden. Als je in de zomer de Maas afvaart in Frankrijk dan kom je oo gigantische exemplaren tegen. Maar hier is nagenoeg geen water te vinden....hier en daar een zandafgravinkje en een stroompje van 40 cm breed, het kanaal is 15 kilometer verderop en het eerste meertje, echt klein, is ook 12 km verderop. Verder is dit gebied eigenlijk waterarm te noemen.....
Het probleem is ik heb geen vergelijksmateriaal omdat ik in NL niet bij paarden rondliep of op weides etc. en in een parkje of een bosje bij een stad ben ik nog nooit lastig gevallen. Wel in brabant in de bossen bij Knegsel, en het paard daar stond overdags op stal weet ik nog, vanwege de bouwen.....
Maar neem nu Hoorn of Enkhuizen, of ergens in Friesland. Is het daar ook zo erg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:11

Van kennisen die daar op trektocht zijn geweest is het daar veel minder.
Als men daar roept er zitten er veel, is dat bij ons een dag dat we zeggen...jeetje daasvrij vandaag, heb er maar 10 gezien Tong uitsteken
Maar wat ik begrepen heb komen er wel steeds meer in het noorden.

Zitten die beesten ook in frankrijk?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:29

Pff, ja ze zitten ook in frankrijk. Daar kwam ik ze voor het eerst in grote getallen tegen in mn leven. Noordholland, Haarlem en een stad in Brabant, zag ik misschien zelden eens 1, ook niet in de polder zeg maar.
In Frankrijk, noord frankrijk dan langs de rivieren, Charleville Meziere, moet je rennen als een gek, zonder paard, ik dacht dat ik een nest ingelopen was, wist ik veel. En we fietsten en wandelden wel door het bos, dan werd ik ook wel eens gestoken maar dan zaten er zeg maar een stuk of twee drie achter je aan.
Bij mn ouders kwam er 1 de boot in vliegen in zuid frankrijk op een handoek, hij was zo groot dat mn moeder zo schrok dat ze die handoek pakte en overboord knikkerde. Helaas zat de videocamera ook in die handoek....voor de zon.
Zij voeren rond met witte lakens boven zich gespannen, tegen de dazen.

Volgens mij wordt het echt ieder jaar erger met de dazen en ook ander ongedierte, ook steeds meer dieren schuiven op naar het noorden. Neem nu die hartworm muggen....en de gevaarlijke teken. Nou teken, is ook zoiets, het barst er hier van, behalve in de tuin. Ieder grasveld met hoog gras en alle struiken zitten vol. Het valt me mee dat de paarden die niet hebben tot nog toe....
Ik ga een zoeken want ik weet dat in sommige vakantieoorden ze wel wat tegen de insecten doen maar dat mag hier zeker niet, zal wel gif zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:31

Ik zou dan wel eens willen weten wat ze bijv in frankrijk tegen dazen doen Ja
Daar zullen ze vast niet van die belachelijk strengen regels hebben voor ze tegen te houden

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:51

Wat is daas in het frans ?? Haha!

Ik weet het op zn hollands, brabants en duits......maarreeeeh frans ? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:54

haha, geen idee Lachen
Hoopte dat jij het wist Tong uitsteken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 00:43

Ben er achter: "Le taon" is paardevlieg....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 01:10

Ze hebben daar een spray voor paarden koeien en varkens met de volgende ingredienten..

GARANTIE : dichlorvos 0,20 % pyréthrines 0,02 % butoxyde de pipéronyle 0,10 %

Die kun je kopen en heet Wilson...

Verder lees ik in forums dat ze ook daar duidelijk niet het middel hebben gevonden maar er wel volop mee bezig zijn. Ook zelf receptjes samenstellen blijkbaar.

Ik las iets over knoflook dat dat zou helpen, dat kan ik eens testen natuurlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:05

helaas daar ook niet het middel

Met knoflook heb ik ook al van alles verzonnen...maar helpt hier niet.
Ik blijf er ook bij dat die beesten het meesten op warmte doen, maar erg weinig op geur.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:58

Wat grappig, Perrokai dat je de Knegselse bossen kent! Dat is vlakbij ons Haha! ! En aangezien Knegsel toch niet zo'n wereldstad is Knipoog !

Maarre .... ik heb net een originele dazenval van dichtbij mogen bewonderen en wat me opviel ...
wat is dat ding groot Clown
Op de plaatjes zien ze er veel en veel kleiner uit!!!!!!!! Die bal die eronder hangt, is toch zeker 20 cm groter als een skippybal. Aangezien ik vorig jaar een skippybal had en die gemold is, ga ik mijn yoga / voetbal bal maar eens een 2e leven geven als dazenbal en dan met soort hooinet eroverheen om op te hangen of zoiets.
Heb in ieder geval weer inspiratie genoeg Ja

En idd. Runningkawa: ik heb ook al alles wat je met knoflook kunt verzinnen geprobeerd maar helaas .. verspilde moeite ... en een hoop stank .... en nog veel dazen Koe !!!!!!!!

Ik weet niet wat nou precies HET is waar ze op af komen en wat ik ook niet weet, is wat voor nut ze hebben voor de natuur?????

Ga eerst tuin doen en dan vanaf volg. week: knutselen Hyper! !!!!!

Jessie087

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:14

ik heb de vliegen spray (werkt ook tegen dazen) van bremsenbremse vind ik zelf er goed werken en is nog huid verzorgend ook!!
Dat spul ruikt zo sterk dan blijven ze wel op afstand Haha! ! Hoef ik ook niet zo'n ingewikkeld net te maken.

Anders is je paard insmeren met azijn ook een optie heeft het zelfde effect, wel iets minder goed voor de huid!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:15

Hebben hier mensen ervaring met het middel Endure en dazen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:43

Ik heb endure inmiddels aangeschaft
Het werkt wel tegen muggen merk ik
Voor de dazen moet ik nog gaan zien Lachen

Bremse bremse..helaas
azijn,... helaas
atex, knoflook voeren en gekookt en aftreksel smeren, leovet, pure hertshoorn olie, dettol, thee, veerust, alle soorten van dit gemengd..allemaal helaas

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 14:11

Bremse, duits voor Daas.

Maar vannochtend heb ik andere grote vliegen gezien op de paarden. Twee soorten die dus flinke steekplaatsen achterlaten waar alle kleine vliegjes weer op gaan zitten. Die kleintjes zien er uit als minidazen of beginnen ze nu al maar dan zo klein ?

Er zaten hele grote vliegen, langwerpige met doorzichtige vleugels, kleine vleugetljes voor en iets grotere lange achter. Wat me opviel was dat die een echt heel ronde kop hadden los van het lichaam. De andere vlieg dacht ik eerst dat het een bij was. Zijn vleugels waren echter in driehoeksvorm en hij was donkerbruin met geelachtige randen. Rare beesten, ik heb ze nog nooit gezien en zal eens gaan zoeken wat het zijn.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 14:45

Hmm, kan zijn dat de bruinige dus de goudoogdaas is. De andere heb ik nog niet gevonden.

Zit ik net weer te googelen kom ik atex tegen een spray voor o.a.dazen maar je houdt er geloof ik alles mee op afstand, hele volksstammen. Hier zit dus hertshoornolie in. En hertshoornolie is olie die wordt gewonnen uit de hoeven en klauwen van slachtdieren en stinkt als een bunzing schijnt. Je houdt paarden er ook mee op afstand, katten honden en insecten als dazen. Zeggen ze he ik weet het ook niet maar ik had dit al eerder gevonden toen ik op zoek was naar info over de halsband.

De dazenvanger is dus al een goed begin maar misschien is er nog wel iets, de natuurlijke vijand van de daas inzetten. Wie zijn dat, vogels ? vleermuizen ? libelles ?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:49

Ik heb gelukkig nog geen daas gezien hier, de paarden staan dan ook nog vrolijk overdag buiten. Vorig jaar was het ongeveer 5 juni dat er ineens hele hordes zaten en rond 13 augustus waren de meesten weg en konden de paarden weer gewoon naar buiten. Dat is ruim twee maanden! In deze periode gingen ze dus snachts naar buiten. Mijn paard, een bruine, kon ik toen niet rijden want het was echt niet leuk want er kwamen hele hordes achter haar aan. De schimmel had er minder last van tijdens het rijden en zo nu en dan een of twee dazen dus dat was nog wel te doen.
Ik heb dus ook de Atex spray met de hertshoornolie. Als het nog mee valt met de dazen zal het best wel wat helpen maar ik kon ze er toch echt niet mee buiten zetten, die beesten prikten de paarden echt nog wel lek, die dazen geven nergens om. Zelfs met de atex spray en helemaal inpakken in vliegendekens met nek en alles erop en eraan konden ze niet naar buiten of ze werden aangevallen. Het enige voordeel van een dazenspray met hertshoornolie is dat het langer blijft zitten. Een goedkopere spray vervliegt veel sneller. Ik vindt het op zich wel lekker ruiken, maar onze paarden niet Haha! die zetten een stapje opzij als ik met die spuitbus aankom. Je moet er trouwens wel mee uitkijken, van dat spul krijg je wel vlekken van. Wel uitkijken met je kleren en witte dekjes en zo, ook op een wit paard krijg je vlekken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:02

Nou, vandaag hebben we er al wat meer gesignaleerd Huilen !

Volgens mij krijg je die dingen gewoon niet zodanig uitgeroeid dat je (of paarden) er geen last meer van hebt! Als wij zomers rijden (met nek + vliegendek), is het voor de paarden redelijk te doen alleen je wordt zelf niet blij van die zwermmen om je heen! Je kan niet eens iets zeggen of er vliegt er een na binnen Haha! !

Stupid flies!!!!!!!!!!!!!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:31

Dazen hebben dus niet een super natuurlijke vijand die ze allemaal opvreet helaas. Wel de gewone dieren, een spitsmuis, vogels etc. Dazen hebben een voorkeur voor donkere kleuren en voor warmte en hun radar staat afgesteld op uitgeademde stikstof. Dus alles wat ademt ook op de wei kunnen ze op die manier opsporen en het lijkt me lastig om je adem in te gaan houden en helemaal voor de paarden. Dus het zou iets moeten zijn wat die stikstof verbergt.
Vandaar dus ook dat de bal zwart is, kan dan ook donkerblauw of een andere donkere kleur zijn eventueel. Geuren etc. geven ze niets om. De vrouwtjes zuigen alleen bloed en ze verpoppen in het voorjaar en hebben dan vocht nodig. Als het lang droog blijft komen ze later uit als het wel vochtig is. Vandaag dus bijvoorbeeld. Vandaar dus dat je in hele droge gebieden veel minder of geen dazen tegenkomt, zoals in het binnenland van Spanje. Maar ga niet gelijk emigreren want daar zijn weer andere vervelende en gevaarlijke insecten. Er zijn ook dazensoorten die van zoute vochtige leucht houden dus aan de kust kun je ze ook tegenkomen in principe. Dezelfde site beweert dat de dazen behoorlijk in aantal af aan het nemen zijn omdat we tegnwooordig onze weilanden greppeltjes en slootkanten te netjes bijhouden zodat ze daar niet kunnen overleven. Nou merk ik daar niets van, misschien wel mensen in de randstad op die weilanden. Maar hier in Duitsland op het platte land is zoveel bos en natuur wat niet bijgehouden wordt dus als jullie mazzel hebben komen jullie er langzaam vanaf... Clown

Nu nog even een chemicus zoeken of scheikundig onderlegd iemand........die ons kan vertellen hoe je de stikstof wolk om je paarden heen onherkenbaar maakt.....
Vandaar dus ook als het stevig waait heb je er minder last van....en vandaar dat je ze vooral in de tijd dat ze uitkomen bij water in de buurt vind en vooral ook in de bijna altijd vochtige bossen.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:33

Wij hebben met vier man de rare grote vliegen die er nu rondvliegen eens geprobeerd te bekijken. Ze hebben de vorm van dazen, lijken donkerder van kleur want de anderen hier zijn grijs. Maar als het dazen zijn dan heb ik echt nog nooit zulke grote gezien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:03

Zit er geen geel bij? Ofja,,geel... zoeits Haha!
De runderdaas was het geloof ik.
Die zijn ook enorm.
http://www.gardensafari.net/dutch/picpa ... romius.htm
tabanus_bromius

Af aan het nemen?
Nou hier iig niet.
Ik heb juist het idee dat er meer aan het komen zijn, net als teken.
Vroeger brande de boeren de slootkanten af, maar dat mag niet meer.
En werd er met van alles gespoten tegen onkruid...oke gezond zal dat vast niet altijd geweest zijn, maar ik denk ook niet voor die etter beestjes Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:31

RK , je hebt gelijk, dat was m, de runderdaas. Er zaten er maar een stuk of twee a drie tegelijkertijd. Gelukkig want ze zijn groot. Daar hebben ze dus nu al die grote jeukende bulten van en dus ook bloedspoortjes en kleine wondjes van de beet. Ik mag toch hopen dat die niet met zn allen tegelijk komen nog maar ik geloof dat ze zeldzaam zijn in tegenstelling tot de gewone.

Jammer dat ze niet meer branden, dat mag zeker niet vanwege de andere beestjes die je dood die wel nuttig zijn....hmmm en gif hezelfde verhaal en het millieu natuurlijk.
Volgens mij worden het er ook meer hoor i.p.v. minder. Het zal toch niet waar zijn dat ik op mn veertigste pas ontdek dat er hele wolken dazen bestaan ?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:00

Even een stipje, misschien kom ik hier nog handige tips tegen Lachen
Hier zijn gelukkig niet zo veel horzels, maar dat komt vast nog wel ben ik bang Nagelbijten / Gniffelen .

Kun je die dazenvallen nu ook kant en klaar kopen trouwens? Heb alleen de eerste paar bladzijdes gelezen, en heb het niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:44

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:31

Horzels zijn trouwens andere beesten dan dazen. Dazen zuigen bloed en de horzels leggen eitjes in je paard.....wat ook crisis is natuurlijk maar die zijn er niet in zulke grote aantallen tegelijkertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:10

Idd horzels zijn heel andere dingen.
Die heb ik (gelukkig) nog niet in zwermen om mijn paarden zien hangen.
Geen idee of die in zo'n val vliegen eigenlijk Lachen