Algemeen graasmasker topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:43

Ja, maar dan staat ze voor zich uit te staren of loopt wat rond. Ik zal het gewoon nog even tijd moeten geven als ik alles zo eens lees

hagelslag

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:54

De eerste dagen/uren vond ik het ook best moeilijk om aan te zien.
Sowieso of het echt een uitkomst zou zijn was de vraag.

Layka is 2020 heel erg hoefbevangenheid geraakt.
Sindsdien is ze niet meer op het gras geweest.
Aangezien ze nu weer goed hersteld is en wij haar graag samen met iris toch een paar uur op het land willen hebben.

Hebben we de keuze gemaakt voor een graasmasker.
Okay echt super blij is ze er nog niet mee.
Maar ze weet dat als ze hem omheeft. Dat ze op het land mag en dan is ze wel blij.
Inmiddels kunnen ze tot ca 5 a 6 uur op het land blijven. Het ligt eraan hoeveel tijd wij zelf hebben.
Layka kan ermee drinken en gras eten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 10:05

Vlinder2009 schreef:
Ja, maar dan staat ze voor zich uit te staren of loopt wat rond. Ik zal het gewoon nog even tijd moeten geven als ik alles zo eens lees

Deed mijn merrie ook, dus liet dat ook niet te lang gebeuren want aan maagproblemen heb je ook niks.
Maar ze moeten toch ook gewoon even wennen.

Heb je wel gras gegeven door de opening? En dan ook echt op graashoogte?
Niet op snoepjes geef hoogte zeg maar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:15

Mijn pony was enorm boos de eerste 2 dagen dat ik hem omdeed (met aan de hand grazen). Dat veranderde daarna in zielig voor zich uit staren want hij kon toch niet eten. Heb dit een ruime week elke dag geprobeerd op verschillende plekken met verschillende hoogtes gras en zo nu en dan duwde ik wat gras naar binnen door het gat. Was echt heel sneu om te zien. En opeens na die week viel het kwartje en kon hij eten. :j

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:21

Die van mij bleef ook gewoon in begin stilstaan in de wei, of ging boos staan schrapen in de grond.
Heb toen in een oud masker een groter gat gemaakt en toen snapte ze ineens na een paar dagen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:19

Ik vind het ook wel kiezen uit 2 kwaden hoor. :=
Sommige (plastic) zijn ook niet al te best voor de tanden. Gelukkig heb je daar tegenwoordig vaak rubberen inleg platen voor.
Desondanks heel blij dat mijn merrie sinds dit jaar 24/7 met staat. De 2 jaren hiervoor was ze zo modder vet geworden, het is een wonder dat ze toen eigenlijk niet hoefbevangen is geweest.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:43

Mijn ene merrie gaat rollen en doet hem af, ook een manier natuurlijk 8)7

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:26

Onze kleine Houdini heeft het ook uitgevonden, hoor.. :roll:

Ze gaat met haar hoofd tegen 'n boom schuren, net zolang tot ze het graasmasker (AS das Pferd im Blick) over één oor krijgt.
Vandaag had ze hem binnen 5 minuten af.

Daarna gaat ze meteen zoveel mogelijk gevallen kersen naar binnen proppen. %) Ik word er echt niet goed van.

Het punt is dat we de bakstukken van het graasmasker niet goed op maat krijgen (te groot). De korf zelf zit wel goed. Ik zit eraan te denken om een nieuw kopstuk in een kleinere maat aan te schaffen. Ik hoop dat dat werkt..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:41

Halsband om en bakstuk van het graasmasker daaraan bevestigen?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 00:02

Dat is inderdaad wel een goed idee. :j

Maar wat voor soort halsband dan?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:50

Steentje schreef:
Onze kleine Houdini heeft het ook uitgevonden, hoor.. :roll:

Ze gaat met haar hoofd tegen 'n boom schuren, net zolang tot ze het graasmasker (AS das Pferd im Blick) over één oor krijgt.
Vandaag had ze hem binnen 5 minuten af.

Daarna gaat ze meteen zoveel mogelijk gevallen kersen naar binnen proppen. %) Ik word er echt niet goed van.

Het punt is dat we de bakstukken van het graasmasker niet goed op maat krijgen (te groot). De korf zelf zit wel goed. Ik zit eraan te denken om een nieuw kopstuk in een kleinere maat aan te schaffen. Ik hoop dat dat werkt..

Heb je ook al de drukkers schuin vast gemaakt? Dus niet alle vast zetten, maar bv 2

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:21

Hoi!
Ik meld me even in het topic.
Mijn pony word snel dik en is gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik wil hem graag met een graasmasker op de weide zetten om zo de hoeveelheid gras te beperken.
Heb gisteren een masker geleend van een stalgenoot, hij heeft er niks mee gegeten, heeft alleen met zijn neus over de grond gelopen maar lijkt nog niet door te hebben hoe het werkt.
Als ik gras door de opening geef eet hij het ook niet.
Ik zag dat de harry horse Air ook een redelijke grote opening heeft, zou deze misschien beter zijn om mee te beginnen ? Ik durf het niet aan om hem zonder op de weide te zetten, vorig jaar heb ik dit wel gedaan en dat is wonder boven wonder goed gegaan, maar wil liever geen extra risico lopen.
We zijn nu in de opbouwende fase waarin zijn weidegang steeds met een kwartiertje/half uurtje verlengd word.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:14

Ja die van hh is fijn om te beginnen vind ik :j
Of een oude waar het gat groot gesleten is.
Dat scheelt naar mijn idee echt wel met het aanleren.

En ook wat voor gras er staat. Helemaal kort kort gras en dan 3mm dikte van het graasmasker dan kunnen ze nergers meer bij.
Maar heel lang duwen ze om.
Mooiste is een gras van cm of 10 ongeveer dat stekelt mooi het gat in :D
Maar goed dat moet je maar net hebben natuurlijk

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:42

Steentje schreef:
Dat is inderdaad wel een goed idee. :j

Maar wat voor soort halsband dan?

Je hebt verschillende als je googlet op halsband paard of halsriem paard. Hetzelfde als wat een koe kan dragen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:03

Een leren broekriem kan ook

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:49

Oude beugelriem volstaat hier. Met een tyrip vast aan het halster achter tussen de oren zeg maar. Afbeelding

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:12

Dees schreef:
2 mm dik keukenzeil.
https://www.tafelzeilonline.com/doorzic ... 20cm-breed

Ik heb een stuk besteld van 1,20 bij 1,20. Die thinlines hebben een diameter van max 60cm (draft-maat).

[ [url=m/Pi4295.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xnLmsQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben hier ook mee bezig geweest! Ideaal al zeg ik het zelf.

De echte (foto van 3 jaar terug)
Afbeelding

En vandaag de zelfgemaakte
Afbeelding

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:01

Vandaag de HH geprobeerd, na een paar pogingen het gat iets groter gemaakt, gat is nu 5 bij 5 cm ongeveer, en hij kreeg het door !
Alleen.. is dit gat nu nog wel effectief ? :7
Paard is verder nog nooit hoefbevangen oid geweest, maar wil dit wel graag zo houden , hij word snel te dik en is nu ook al wat aan de dikke kant :Y)

Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:58

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik heb een brede, vetlederen hondenhalsband en een longeerbitstukje gekocht en dat is de perfecte combinatie voor onze houdini!

Halsband om, graasmasker op en het longeerbitstukje vastmaken aan een bakstukring, via de ring aan de halsband naar de andere bakstukring en hoppa, houdini-proof! :D :)) Ze krijgt hem no-way af.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:07

Helaas moet ik denk ik mijn paard ook gaan laten wennen aan een graasmasker.
Ik kom veel tegen over verschillende merken en modellen, dus dat kan ik rustig nalezen.

Wat zijn jullie ervaringen met hoe ze hooi kunnen eten?

En lukt drinken uit een automatische drinkbak ook nog?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:19

Nickeltje, wil je graag dat je paard ook met graasmasker hooi kan eten? Want dan vallen een boel graasmaskers al af. De website van PaardEerlijk is een hele waardevolle site om eens door te lezen. :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:01

Nou, ze mag er wel minder mee eten. Maar het moet wel kunnen denk ik.
Onze paarden lopen met 14 paarden in 2 hectare land en een enorme inloopstal. In de stal is altijd hooi beschikbaar. Bij langer slecht weer of warm staan ze meer in die stal en ik kan het die van mij toch niet totaal ontnemen om dan ook wat hooi te kunnen eten?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 08:08

De grotere gaten zoals die van harrys horse maar die je ook in thinline kunt maken eet handiger. Zeker bij aanleren.

Mijn ruin heeft eten uit een masker tot kunst verheven en eet uit een klein gaatje ook erg gemakkelijk. Zelfs hooi uit een net.
Mijn merrie doet dat minder gemakkelijk los hooi lukt haar wel.

Hier drinken ze uit een bak met bak met vlotter. Niet groter dan de gewone met lepel maar ze hoeven niks in te drukken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:21

Ok, dank. Ik overweeg die greenguard, maar ben nog aan het puzzelen.

In de wei staat een grote waterbak met vlotter en ik verwacht dat ze daar gewoon leert drinken.
Maar in de stal zijn meerdere van die kleine automatische waterbakken aan de muur gemonteerd. Hebben jullie ervaringen dat ze daar in vast kunnen komen zitten met zo'n masker?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:47

Nickeltje schreef:
Ok, dank. Ik overweeg die greenguard, maar ben nog aan het puzzelen.

In de wei staat een grote waterbak met vlotter en ik verwacht dat ze daar gewoon leert drinken.
Maar in de stal zijn meerdere van die kleine automatische waterbakken aan de muur gemonteerd. Hebben jullie ervaringen dat ze daar in vast kunnen komen zitten met zo'n masker?

Ik heb mijn paard die voor t eerst een masker op kreeg ook de greenguard opgedaan , na 3 dagen lukte het hem nog steeds niet om ermee te eten.
Heb daarna de harryshorse gekocht en het gat iets groter gemaakt, zie mijn eerdere post, en dit gaat heel goed, hij heeft nu door hoe het werkt.