[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:12

Marit1995 schreef:
nieky1993 schreef:
Heb je die liezen enz mee geschoren?
Of alleen de buik? En waarom doe je de benen niet? Morgen wordt mijn tinker ook ongeveer zo geschoren alleen ik ben aan het overwegen om de benen tot de knieen te scheren. Hij heeft altijd zo een lange haren op zijn bovenbenen, knip die sowieso altijd kort dus misschien dat ik het nu gewoon scheer.

Liezen bij zijn voorbenen en buik is er ook helemaal uit.
Mijn paard heeft niet bar veel geduld met scheren, staat veelal buiten in de winter, dus hij is vooral zo geschoren wegens praktische overwegingen ;)
Zo kan hij tijdens het rijden lekker zijn warmte kwijt, maar is ie niet helemaal kaal.

Bedankt voor je antwoord :)
Voorheen deed ik mijn tinker helemaal scheren maar toen stond hij op 5 min van mijn huis dus ik kon meerdere keren naar stal voor dekens te wisselen. Nu staat hij op 35 min van waar ik woon :+ dus wisselen is niet zo makkelijk maar hij zweet echt superhard zelfs bij bv een stapritje dus ik wil hem zo praktisch mogelijk scheren zodat ik niet zoveel hoef te wisselen met dekens. Gelukkig is mijn tinker super geduldig met scheren dus ik kan wel mijn tijd pakken ervoor

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:08

Faitherr schreef:
MarliesV schreef:
Die van mij heb ik altijd buiten gehad zonder deken met model 9 alleen dan tot achter de singel scheren en verder niet (dus niet de hele buik kaal) en het hoofd er ingelaten, alleen wel onder het hoofd geschoren.

Borst, halve hals en tot net achter de singel de buik kaal. Dat werkte hier super mooi.[ [url=m/efHEOT.jpg]Afbeelding[/url] ]

stond hij 24/7 buiten?

Ik heb model 5 maar gewoon aangepast naar mijn eigen zin. Geschoren TOT de liezen, dus over de buik naar beneden laten weglopen. Bij de één de benen wel laten staan bij de ander niet. De ene het hoofd half bij de ander helemaal niet.
Gewoon doen wat jij handig vind. Er is niemand die je voorschrijft hoe het moet.

Zo zijn ze nu genoeg geschoren zonder dat het heel veel werk was of irritatie opleverde bij de paarden.

en ja, bij mij staan ze 24/7 buiten. Wel altijd beschutting to hun beschikking. En nu nog onder maximaal 200 gram. Maar na het rijden best even een uurtje zonder of gisteren bij 14 graden onder 0 gram.

Vorige week er weer op gewezen: thermoneutrale zone van het paard ligt tussen -5 en +15. Die dikke dekens (vrije interpretatie alles boven 300 gram) is in Nederland dus zwaar overdreven.

https://www.knhs.nl/paardrijden/omgang- ... ns/dekens/
Ik kan mij wel aansluiten bij deze tabel.

IncelloAndMe

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:53

Ik kon moeilijk 220 pagina's lezen, dus vraag ik het maar gewoon even. Wat vinden jullie het fijnste, helemaal scheren of het zadeltje laten staan? Ik heb altijd het zadeltje laten staan maar ik vraag me af of mensen veel verschil merken als je dat weghaalt? Mijn paard staat namelijk al heel dik in zijn haar waardoor hij dan zo'n dik bosje haar blijft hebben dat alsnog super lang nat blijft na het rijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:08

Ik laat nooit wat staan. Ja de benen soms. Merk geen verschil.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:09

IncelloAndMe schreef:
Ik kon moeilijk 220 pagina's lezen, dus vraag ik het maar gewoon even. Wat vinden jullie het fijnste, helemaal scheren of het zadeltje laten staan? Ik heb altijd het zadeltje laten staan maar ik vraag me af of mensen veel verschil merken als je dat weghaalt? Mijn paard staat namelijk al heel dik in zijn haar waardoor hij dan zo'n dik bosje haar blijft hebben dat alsnog super lang nat blijft na het rijden.

Ik scheer meestal de eerste keer helemaal en daarna met zadeldekje. Als ik het dekje de eerste keer laat staan zweet hij daar enorm na. Terwijl hij verder al fijn opgedroogd is. De keer erop laat ik hem wel staan ivm gevoelig huidje en minder haardikte.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:33

Dat is wel het fijnst zoals els het doet :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:47

Ik heb nu ook voor het eerst het zadeldekje niet laten staan, even kijken hoe dat bevalt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:52

Ik haal het altijd weg, zie het nut er niet van in omdat wel te laten staan want dan gaat het alsnog heel erg zweten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:05

Die van mij heeft een hele gevoelige huid en snel last van plekken op zijn huid, dus hier is het echt even een probeersel.
Ik vind het netter en schoner als het eraf is, maar als het hier niet blijkt te werken, dan maar weer laten staan de volgende keer.

Bij mijn vorige paard waar ik ook mee mende haalde ik het ook altijd weg en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:26

Ik haalde het altijd weg. Maar vorig jaar kreeg de mijne kleine bultjes dus nu wel laten staan en nog nergens last van. Die ander had nergens last van

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:57

Ik overweeg om mijn pony te gaan scheren. Ze heeft namelijk zodra de vacht wat dikker wordt last van kriebels over haar hele lichaam. En als we gaan rijden is ze helemaal zeiknat.
Ik wil haar helemaal scheren buiten haar hoofd, benen en zadeldekje.

Even een vraagje aan iedereen die (helemaal) scheert:
Aangezien de hals ook geschoren is, kunnen ze dan met een gewone deken, zonder halsstuk, naar buiten?
Of moet er echt een halsgedeelte op?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:37

Die van mij staat alleen met hals bij veel regen of heel koud weer

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:54

Scheren jullie het hoofd en de benen ook zodra jullie gaan scheren? bij een paard dat de hele dag buiten staat.
Ik kom er maar niet uit wat beter voor je paard is.
Mijn paard paard was begin oktober al geschoren zonder benen en hoofd maar nu moet hij binnenkort weer maar twijfel toch of ik ook zijn benen en hoofd ga scheren.
Mok komt toch eerder op een behaarde huid dan geschoren of?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:11

Mijne staat 24-7 buiten en hoofd benen en deken laat ik daar zweet hij toch niet. Rest is kaal op een figuurtje na. Dekjesdeel moet ik alleen korter scheren heb t wel erg lang. Mijn messen waren wel erg snel bot nu. 1 x mee geschoren.
mijn eerste x figuur ook,paardenhoofd en sterren

Afbeelding

Afbeelding

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:14

Lynn_Nikita schreef:
Mijne staat 24-7 buiten en hoofd benen en deken laat ik daar zweet hij toch niet. Rest is kaal op een figuurtje na. Dekjesdeel moet ik alleen korter scheren heb t wel erg lang. Mijn messen waren wel erg snel bot nu. 1 x mee geschoren.

[ [url=m/yoIGK8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IAKd9b.jpg]Afbeelding[/url] ]

en wat voor dekens doe je erop?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:20

Vandaag is mijn tinker gedeeltelijk geschoren. Bovenbenen heb ik mee geschoren. Hieronder een foto van toen we nog bezig waren. Zo ziet het ongeveer uit
Afbeelding

We hebben ook rond zijn kont een gedeelte geschoren omdat meneer hele lange kontharen krijgt. Daarbij heeft hij hele gevoelige darmen ( soms diarree of natte scheten) en tel daarbij zijn dikke staart, dus dan wordt dat swinters een vieze boel. Dus vandaar de beslissing om dat te scheren. En met zijn dikke staart valt dat toch niet op :+

Afbeelding

Afbeelding

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:00

Die van mij is vorige week helemaal kaal gegaan en staat de hele dag buiten. Rond 20.00 gaan ze naar binnen tot 09.00 ongeveer. Ze staat met een 100 grams buiten en heeft nog geen tekenen van kou. Na het weekend wordt het kouder ern gaat de 200 op.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:11

Michelleex schreef:
Kan ik hier ook advies vragen met betrekking tot scheermachine's? Ik heb zelf een sectolin scheermachine, altijd heel fijn mee geschoren, wilde afgelopen week de messen wisselen, en nu scheert hij in eens niet goed meer? Hij pakt de haren op de één of andere manier niet... ik heb hem waarschijnlijk verkeerd afgesteld, maar heeft iemand tips? Losser strakker draaien bovenop de schroef helpt niet.. ook uiteraard goed oliën. Iemand ook advies waar ik het kan oplossen, ik heb hem niet zelf aangeschaft in de winkel, dus terug gaan wordt lastig.. voordat ik de messen heb gewisseld ook geen enkel probleem..?

Toen heb ik het apparaat van een vriendin geleend, een oude(re) liscop, dat ding had 3 keer zoveel vermogen als die van mij.. hij maakte wel een hoop meer herrie, maar dat komt wellicht omdat hij wat ouder is. Ik overweeg nu om zelf een ander apparaat te kopen, met meer vermogen dan de sectolin, hebben jullie wellicht tips, advies of ideeën?

Ik heb hetzelfde apparaat en hetzelfde voor gehad! Ik geraakte plots niet meer door het haar van mijn welshpony. Daarna de messen vervangen door nieuwe en ook geen succes (had toen wel wat universele oli gebruikt). Dan de liscop van vriendin gebruikt en dit lukte wel :) Nu heb mijn paard geschoren met de nieuwe messen met scheeroli en dit lukte. Volgens mij lag het aan de verkeerde oli ofwel de haren van mijn Welsh die te stug waren voor de sectolin.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:17

Faitherr schreef:
Lynn_Nikita schreef:

[ [url=m/yoIGK8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IAKd9b.jpg]Afbeelding[/url] ]

en wat voor dekens doe je erop?

ik heb nu 150 en als het echt vriest 300, beide met halve hals

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:24

Iriswolf schreef:
Scheren jullie het hoofd en de benen ook zodra jullie gaan scheren? bij een paard dat de hele dag buiten staat.
Mijn paard paard was begin oktober al geschoren zonder benen en hoofd maar nu moet hij binnenkort weer maar twijfel toch of ik ook zijn benen en hoofd ga scheren.

Ja, ik scheer alles. Vind het anders lelijk en heeft geen meerwaarde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:30

Nies_ schreef:
Iriswolf schreef:

Ja, ik scheer alles. Vind het anders lelijk en heeft geen meerwaarde.

maar het ook geen meerwaarde om het weg te halen, alleen extra werk en zeker hoofd vind niet elk paard even leuk

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:52

Waarom zou het extra werk geven om t weg te halen?

Ik vind t veel meer werk om t te laten zitten en het vervolgens netjes afgewerkt te krijgen en aan beide zijde gelijk ;)

Hier afgelopen maandag paard van stalgenootje geschoren, alleen het hoofd tot de kaaklijn geschoren. De rest is er allemaal af, was maar goed ook want paard had n mega ondervacht :D

Sowieso nog 1 te gaan en die gaat naar alle waarschijnlijkheid ook helemaal kaal (incl zadelplek en hoofd) en daarna ben ik weer even klaar met scheren totdat ze weer moeten of totdat iemand me vraagt om zijn/haar paard te scheren ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:02

Vind het inderdaad ook niet meerwerk. Benen moeten toch worden opgeschoren en dan nog al die overgangen netjes afwerken is alles eraf misschien nog wel sneller.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:03

ik scheer geen benen op en een hoofd en benen extra doen of een lijn scheren als grens is bij mij echt meer werk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:12

Nee ik vind benen scheren niet persee meer werk maar het duurt wel langer. Alleen het lijf ben ik zo mee klaar, sommigen vinden dat voor hun gevoel fijner. En ach ze zweten toch niet op de benen. Hoofd vind ik persoonlijk kaal wel fijner, ze zweten best veel op hun hoofd. Maar mijne krijgen gewoon kale benen, anders vind ik het lelijk