[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:17

Vandaag paard buiten gestaan met deken. Het is nog goed waterdicht. En toen het droog werd ben ik gaan rijden. Deken was afgekoeld en voelde toen klam en plakkerig aan. Hoe doen jullie dit?

Ik heb mijn deken mee naar huis om te drogen. En een reserve combi opgelegd. En ondertussen een nieuwe besteld. Maar het is wel vervelend. Ben blij dat mijn paard buiten blijft. Maar ik moet ook genoeg wissel dekens hebben me dunkt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:19

Ja handig is anders maar dat hoort er een beetje bij. Is gewoon condens. Als het een gladde deken is zou je er even een droge handdoek doorheen kunnen halen en dan gewoon weer opleggen. Dan droogt het vrij snel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:29

En opletten hoe je hem weglegt. Als ik ze gewoon over de deur gooi of op de grond is het veel erger dan wanneer ik ze ophang over kastdeur en hij dus niet opgevouwen is en de beide kanten niet tegen elkaar. Droge dekens vouw ik op, natte hang ik op zodat het niet dubbel of tegen elkaar zit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:34

Droogt natuurlijk ook het snelste weer op een paardenrug, maar zou dat zelf ook vervelend vinden om terug te leggen. Gewone zware natte deken vond ik ook altijd onprettig, dan deed ik vaak toch een reserve op.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:13

Als je een natte deken af doet slaat die naar binnen.

Ik leg natte dekens altijd helemaal uit in de stal met de natte kant naar beneden. Dan blijft de binnenkant goed droog.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:15

Nouvel schreef:
Past dat gewoon goed Horseware liners onder Bucas ?

Hoogte van de ringen is inderdaad niet helemaal gelijk. Scheelt een paar cm. Maar moet zeggen dat ik het echt niet storend vindt en het echt super goed blijft liggen. Heb ook nooit een scheve of uitstekende liner.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:48

Huh, dekens nat van binnen door het afdoen? Nog nooit gehad. Ik haal ze eraf en vouw ze zo om dat de binnenkant niet tegen de buitenkant aan komt, hang de buitenkant over het hek en daarna gewoon weer droog op.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:45

Slmt9 schreef:
Muze schreef:

En die maak je dan vast aan een ander ringetje?
Blijft goed liggen?

Gewoon aan de bevestiging van de staartriem en ligt als een huis.

Ik heb nu de dry liner onder de PE hardy, kan vooraan niet vastgemaakt maar ligt idd als een huis!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:58

Slmt9 schreef:
Huh, dekens nat van binnen door het afdoen? Nog nooit gehad. Ik haal ze eraf en vouw ze zo om dat de binnenkant niet tegen de buitenkant aan komt, hang de buitenkant over het hek en daarna gewoon weer droog op.

Ook niet als de deken aan de buitenkant echt zeiknat is?
Zo nat dat er plasjes onder je deken liggen als je deze ergens hangt?

Dan worden ze bij mij wel klef/vochtig van binnen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:37

fransje23 schreef:
Slmt9 schreef:

Ik heb daar met mijn Amigo ook geen last van. Hang hem wel netjes uit met natte kant naar binnen. Binnenkant blijft gewoon droog.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:27

Meer paarden in de rui nu? Vind het een wat vreemde tijd maar mijn paard is echt aardig in de rui. Staat onder 50 of 100 gram, dunne vacht nog.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:37

Dat is op zich wel een gekke tijd. Eind juni is de langste dag van het jaar en in principe begint daarna de rui. De zomervacht gaat er dan af en er komt een korte wintervacht terug die langzaam groeit tot de lengte die nodig is voor de winter. Soms duurt een verharing wel erg lang, dat kan, maar dan moet het op z'n minst eind juni/juli wel een beetje beginnen eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:44

Celebi schreef:
Dat is op zich wel een gekke tijd. Eind juni is de langste dag van het jaar en in principe begint daarna de rui. De zomervacht gaat er dan af en er komt een korte wintervacht terug die langzaam groeit tot de lengte die nodig is voor de winter. Soms duurt een verharing wel erg lang, dat kan, maar dan moet het op z'n minst eind juni/juli wel een beetje beginnen eigenlijk.

Hier echt geen paard die in juni/juli in het haar schiet hoor...

Gelukkig ook maar aangezien het dan nog bloedheet is meestal.

De wintervacht groeit meestal tot in december door dus het is heel normaal ze nu nog ruien. Doet mijn paard ook. Dat is ook de reden waarom mensen vaak meermaals scheren moeten en na december meestal niet meer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:56

Ze hebben dan ook niet meteen een dikke vacht, de zomervacht die dan op zn langst is laat los en maakt plaats voor de dan nog korte wintervacht. Die groeit door tot de korste dag van het jaar (eind december) en daarna start bij een gezond ritme de verharing weer. Betekend niet dat ze binnen een paar weken meteen kaal zijn of een teddybeer worden, maar in principe zou een paard rond de jaarwisseling en halverwege de zomer dus moeten starten met de rui.

Overigens valt dit vrij makkelijk te manipuleren. Staat je paard binnen en brand de stal verlichting standaard tot 's avonds laat dan is het niet gek dat de verharing niet of laat in het jaar inzet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:04

Die van mij heeft een kalender in haar stal hangen volgens mij. Na de langste dag begint ze als een malle aan haar wintervacht. Moet in augustus altijd scheren. Als de dagen weer lengen gaat ze weer naar zomervacht en in februari/maart zit ze strak in haar vacht (terwijl het dan best koud kan zijn)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:13

De mijne begint inderdaad ook echt exact de dag nadat de dagen langer of korter worden. Bizar gewoon. En dat op zijn 23e. :+

Zijn verharing duurt soms wel langer en nu ook zitten er nog wat plukjes zomervacht die niet helemaal goed losgelaten zijn. Dat kan wijzen op PPID trouwens, maar daar is hij al eens voor getest en voorlopig lijkt hij zo fit als het maar kan dus geen aanleiding om nog eens te testen. Van het voorjaar kwam hij in 1x helemaal door zijn vacht heen. Zo goed dat hij op zijn schouders gewoon kaal werd omdat de zomervacht nog niet helemaal klaar was. :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:53

fransje23 schreef:

Nee, nog nooit mee gemaakt. En mijn paard staat 24/7 buiten ook vrolijk urenlang in de regen. Is je deken dan niet gewoon lek? Dat zijn de enige momenten dat de deken hier aan de binnenkant nat werd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 00:04

Ik heb ook wel eens dat ze dan vochtig worden van binnen na het afdoen. Zijn zeker niet lek.
Had ik ook altijd met de bucas Smartex, werd die staydry klam en daardoor zwaar.
Geen idee hoe het komt. Na opdoen zijn ze vaak zo weer droog en je paard ook niet nat ofzo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 06:43

Ja is meer een soort condens lijkt het.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:58

Celebi schreef:
Overigens valt dit vrij makkelijk te manipuleren. Staat je paard binnen en brand de stal verlichting standaard tot 's avonds laat dan is het niet gek dat de verharing niet of laat in het jaar inzet.

Hier merk ik het niet meteen na de langste dag, maar pas later. Ook vanwege de lampen die idd aan gaan. Helaas vergeten mensen dit jaar elke keer de lichten aan te zetten bij mijn box en was ze dus eerder aan het verharen en nu meer vacht als normaal. Ze stonden dan vaak al in het donker en licht ging pas aan als wij aankwamen, want ik kom een aantal dagen tussen 7 en 8 pas. De verharing begon dus ook echt toen het rond dje tijd ging schemeren/donker was. Op de dagen dat ik overdag kom is het hopen dat buurvrouw s avonds komt, maar sowieso een paar dagen dat de lampen helemaal niet aangaan of pas bij de voerbeurt. Dat kan nu dus best al 2 uur zijn...

Merk dat verschil enorm vergeleken met andere jaren waar wel lampen elke dag op tijd aangingen.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:26

Hier heeft het licht denk ik oom veel invloed op zijn rui. Voorheen altijd lampen aan. Na de verhuizing in augustus merk ik dat ze nu langer in het donker staan

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:10

Lampen maken hier weinig uit. Staan hier altijd aan tot 23.00 hele jaar rond. En toch in juli/augustus een teddybeer (merrie) en m'n ene ruin is inmiddels een ontplofte Shetlander, waar m'n andere ruin relatief dun in z'n vacht blijft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:20

Iemand hier enig idee of de eigen merk dekens van de EJ regelmatig in de aanbieding zijn? Ik dacht van wel, maar ik wacht nu al een tijdje en ik heb helaas nog geen aanbieding voorbij zien komen. Ze zijn nu ook niet meegenomen in de black friday sale waar ik wel mijn hoop een beetje op het gevestigd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:36

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:17