[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:17

SandraWierda schreef:
Mijn kleine speknek haflinger heeft nu een Bucas Turnout power en Irish Turnhout, Bigneck maat 125/168. Echter is die op de kont eigenlijk te lang, nek/ borst past perfect, deze maat in gewone variant is te krap op de borst/nek. Zou ik de lengte kunnen oplossen door een maat kleiner te kopen en een borstverbreder ertussen te doen?

Wie heeft hier ervaring mee?

Hoe veel te lang is die aan de kont? Indien ze er niet in vast kan blijven hangen zou ik het zo laten. Borstverbreders zorgen vaak dat regen de deken in loopt + als de deken zo mooi zit aan de borst zou ik het zo laten. Dan gaat het daar tenminste niet schuren

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:29

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:38

Is exact 150g echt nodig? Ze hebben natuurlijk liners van 100f en 200g. Mijn ervaring is dat er geen merk momenteel echt in de buurt komt van de V sluitingen dus als je paard dat nodig heeft ben je erg beperkt. Plus, als je een ander merk neemt is 150g weer heel anders dan dat je dat van de Rhino zou nemen. Zo is mijn EJ 0 grams veel kouder dan mijn Rhino van 0 grams.

Die Bucas borstverbreder is trouwens prima! Werkt erg fijn. Regende bij mij niet in, bleef perfect zitten en gaf inderdaad een bredere borst. Het had voor mij geen effect want ik had een lagere sluiting nodig, maar voor breder kan het zeker helpen. Kwestie van een kleinere deken kopen en passen met de verbreder erbij. Maar je hebt wel een heel klein haflingertje als kleiner dan 5.6 past trouwens! Mijn kleine D ponytje van 1.39 heeft ook maat 5.6.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:42

Celebi schreef:
Is exact 150g echt nodig? Ze hebben natuurlijk liners van 100f en 200g. Mijn ervaring is dat er geen merk momenteel echt in de buurt komt van de V sluitingen dus als je paard dat nodig heeft ben je erg beperkt. Plus, als je een ander merk neemt is 150g weer heel anders dan dat je dat van de Rhino zou nemen. Zo is mijn EJ 0 grams veel kouder dan mijn Rhino van 0 grams.

Haha nee exact niet hoor, maar 150/200 zou ik wel ideaal vinden. Ik heb een 150 gram onderdeken, dus de optie is er wel, maar als ik scheer zou ik het fijn vinden om gewoon 1 deken op te doen ipv 2. En vind het ook wel een fijn idee dat ik de 0 ‘bewaar’ icm de onderdekens in geval van nood, als de deken lek gaat om wat voor reden dan ook. Plus voor echt koude nachten zou ik de 150 onderdeken onder de 0 gram weer te koud vinden.

Zit wel te kijken naar de vari layer (250 gram op de rug, 100 gram op de flanken), maar vraag me af of dat dan deels niet te koud is.

edit; zit ook te kijken naar de obsidian van Back on Track. Ziet er fijn uit en vergelijkbaar met de rhino qua pasvorm. Heeft iemand daar ervaring mee?
deze: https://hypostore.nl/back-on-track-obsi ... rnout.html

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:47

Nieuwe van BOT heb ik geen ervaring mee. Vond al hun dekens 3x niks qua pasvorm dus ben er mee opgehouden.
Varilayer had ik op de Rambo. Werkt perfect vind ik. Voor de twijfeldagen zou je daar dan een 50 of 100gr liner onder kunnen doen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:50

Oh, dat klinkt niet goed. Niet vergelijkbaar met de Rhino/Rambo pasvorm dus?

Had je de vari layer op een geschoren paard?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:52

lies schreef:
Oh, dat klinkt niet goed. Niet vergelijkbaar met de Rhino/Rambo pasvorm dus?

Had je de vari layer op een geschoren paard?

Nou ja de nieuwe ken ik niet, die lijkt wel anders van vorm, maar de oude zeker niet.

Ja ik had de Varilayer op geschoren paard. Als het echt koud was had ik er een liner onder nog. Maar ik ben sowieso fan van liners ivm tussendoor wassen, dus dat heeft mijn voorkeur boven 1 deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:55

Ik had de Rambo vari layers 250 altijd op onze geschoren paarden, hele fijne dekens.
Ik heb nu om te proberen voor mijn huidige paard een gebruikte Rhino vari layer gekocht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:58

Ik vind liners ook echt ideaal. Heb alleen maar die 0 grams Rhino en daarvoor dan een paar liners. Ja en dan wat dekens die nog dunner zijn. Een te grote EJ deken voor nood en de Rambo Autumn en Summer Series.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:21

Ik zou wel een stuk goedkoper uit zijn door er nog 1 dikkere liner bij te kopen (heb nu een 50 en een 150 liner, dus een 250/300 zou ik er nog bij willen dan) en een 0 gram regendeken, een goedkoopje voor nood. Maar ben gewoon niet zo’n fan van het liner systeem, mss omdat ik het niet gewend ben.

De vari layer vind ik echt een heel mooi systeem, zeker als het geschikt is voor geschoren paarden zoals jullie zeggen, maar wel enorm duur. Qua pasvorm is die volgens mij wel vergelijkbaar met m’n huidige Rhino.

Een gebruikte outdoor ben ik 1 keer mee de boot in gegaan, durf het gewoon niet meer aan.
Laatst bijgewerkt door lies op 11-11-23 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:23

Weet iemand of een xl liner ook onder een gewone ( dus niet xl) horseware deken past of gaat dat uitsteken

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:08

Muze schreef:
Weet iemand of een xl liner ook onder een gewone ( dus niet xl) horseware deken past of gaat dat uitsteken

Ik heb dat voor m’n vriend z’n paard. De XL liners onder een Rambo suprème lite en dit past perfect :j De liners zijn echt een uitkomst deze tank :')

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:34

Ik lees dit topic al een lange tijd mee, hele handige tips komen er voorbij! Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Vorig jaar heeft mijn ijslander merrie de diagnose ppid gekregen. Ze was toen te dun en omdat ze allemaal jeukende korstjes had heb ik haar geschoren en een mooie nieuwe bucas smartex gekocht. Ze is nu heel goed aangekomen in gewicht en mijn deken past niet meer... Ze is nu niet meer volledig geschoren maar in een jachtmodel omdat ze met 30 graden al een dikke wintervacht aan maakte. Nu heb ik het idee dat haar vacht niet zo goed waterdicht meer is en veel langzamer droogt dat die van mijn 7 jarige ruin. Ze heeft het snel warm, voor mijn gevoel ook met de bucas. Dus een ongevoerde amigo pony deken gekocht, de 5,3 die een maat groter zou horen te zijn dan de bucas viel net zo klein. De 5,6 valt weer erg ruim bij haar borst en regent in.. ze heeft dus geen deken nodig om warm te blijven maar vooral droog. Wie weet een goede pony deken (normale vallen te lang naar beneden) die geen vulling heeft en iets smaller valt dan de amigo? Kentucky zie ik voorbij komen als ik google, andere merken vind ik tot nu toe niet mooi vallen op de verkoop fotos dus durf ik dan niet zo goed aan..

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:43

Weatherbeeta 0 gram? En Horseware heeft ook speciale Ijslander-dekens toch?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:43

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:38

Iemand hier de decathlon stapmolendeken? Wat zijn jullie ervaringen?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:10

Teteltee schreef:

Dat klopt maar die zijn niet in NL verkrijgbaar dacht ik, dat word lastiger/kostbaarder met passen.
Van Weatherbeeta kan ik niet terug vinden of haar maat een pony deken is, ze heeft maar korte beentjes haha

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:53

Ik heb zelf een Shet en vind de Weatherbeeta niets te lang aan de zijkanten als dat is wat je bedoeld, echt in verhouding met de lengtemaat zegmaar :)

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:19

BleikjA schreef:
Ik lees dit topic al een lange tijd mee, hele handige tips komen er voorbij! Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Vorig jaar heeft mijn ijslander merrie de diagnose ppid gekregen. Ze was toen te dun en omdat ze allemaal jeukende korstjes had heb ik haar geschoren en een mooie nieuwe bucas smartex gekocht. Ze is nu heel goed aangekomen in gewicht en mijn deken past niet meer... Ze is nu niet meer volledig geschoren maar in een jachtmodel omdat ze met 30 graden al een dikke wintervacht aan maakte. Nu heb ik het idee dat haar vacht niet zo goed waterdicht meer is en veel langzamer droogt dat die van mijn 7 jarige ruin. Ze heeft het snel warm, voor mijn gevoel ook met de bucas. Dus een ongevoerde amigo pony deken gekocht, de 5,3 die een maat groter zou horen te zijn dan de bucas viel net zo klein. De 5,6 valt weer erg ruim bij haar borst en regent in.. ze heeft dus geen deken nodig om warm te blijven maar vooral droog. Wie weet een goede pony deken (normale vallen te lang naar beneden) die geen vulling heeft en iets smaller valt dan de amigo? Kentucky zie ik voorbij komen als ik google, andere merken vind ik tot nu toe niet mooi vallen op de verkoop fotos dus durf ik dan niet zo goed aan..

ik zou even bij atorka gaan kijken /speciaal voor de ijslanders/ b.v. deze https://www.atorka.nl/winkel/catago-dua ... icelandic/

en als je alleen een regendeken zoekt dan misschien deze; https://www.atorka.nl/winkel/catago-jus ... egendeken/

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:23

Teteltee schreef:
Ik heb zelf een Shet en vind de Weatherbeeta niets te lang aan de zijkanten als dat is wat je bedoeld, echt in verhouding met de lengtemaat zegmaar :)

Ja dat bedoelde ik inderdaad! Bedankt! :)

elbony schreef:
BleikjA schreef:

ik zou even bij atorka gaan kijken /speciaal voor de ijslanders/ b.v. deze https://www.atorka.nl/winkel/catago-dua ... icelandic/

en als je alleen een regendeken zoekt dan misschien deze; https://www.atorka.nl/winkel/catago-jus ... egendeken/

Oja had niet gedacht aan Atorka. Maar ik ben een lastige hoor, want veel dekens speciaal voor IJslanders zijn er in de standaard maat 125/175, en ik ben van mening dat dit voor veel IJslanders te groot is, tenzij je een hele grote hebt natuurlijk :) maar het model Justin ga ik eens beter bekijken is er ook in 165, bedankt!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:27

Weet niet meer wie het vroeg, maar hierbij een foto van de recuptex limited onder dezelfde maat Irish.
Steekt aan de onderkant een heel klein randje uit, aan de achterkant niks.
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:18

Voor een meelezer, ik verkoop mijn Lamicell regen dekens. 74'' (0g en 150g) Quarter maatje 175/185 :)

Ik ga het voor het gemak bij de Bucas irish turnout houden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:12

Hoe zijn hier ervaringen met een horseware liner onder een ander merk outdoor deken?
24/7 buiten, dus moet er goed onder passen..?
Bv onder een epplejeck deken.
Blijft dat stabiel liggen bij rollen/ liggen, omdat het niet vast te maken is..?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:17

Ik zou zonder achter vastmaken niet (meer) aandurven. Gisterochtend zag ik dat de liner onder de deken vandaan was gekomen, hing naast mijn paard en ze is er regelmatig op gaan staan, er zit nu een gat in.
Was vergeten de clipjes aan de achterkant dicht te doen.
Voorkant maak ik sowieso nooit vast trouwens.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:24

Ik gebruik de horseware liners al jaren onder bucas dekens, gaat prima.