[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:41

Nynkster schreef:
Faitherr schreef:
Ik heb even een vraag alvast voor de winter, ik ga dit jaar namelijk scheren en moet dus een halsdeken, ik was van plan om 1 0 grams deken te kopen met hals zodat ik alle dekens die ik al heb (zonder hals) hier gewoon onder kan leggen. Nu heb ik een hele fijne regendeken van pagony, die echt als gegoten zit. En ze is redelijk lastig qua pasvorm maar daar zitten geen ringetjes oid aan voor een hals. Is er een manier dat ik zelf iets kan fabriceren daarvoor? Uiteraard zonder de waterdichtheid te verpesten. En welke maat hals zou ze nodig hebben denken jullie? Ze is tussen de 1.43 en 1.46 maar oogt een stuk groter omdat ze heel breed is. Deken maat heeft ze 185[ [url=m/agBJUV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zie je de deken en de hals

Is pagony niet gewoon beetje standaard? Net zoals epplejeck dekens oid.
Je kan altijd amigo big neck of bucas big neck proberen?

Ja dat dat dacht ik ook maar toch kan ik moeilijk net zo’n fijne deken vinden qua pasvorm.
Big neck zou ik kunnen proberen maar ik wilde eerst kijken of ik er niet zelf iets aan zou kunnen maken. Niemand die hier ervaring mee heeft?

Nynkster

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:42

Een vriendin van me heeft wel ringen eraan genaaid, maar dan moet je wel een hals doen die een beetje overlapt. Als je in de naden van waterdichte stof gaat prikken met naald en draad is dat stuk natuurlijk niet water dicht :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:53

Afbeelding
Dit is de protector 6.0 op mijn paard van 1.66.
Zit als een huis.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:54

Ik snap er helemaal niks meer van.
Terwijl ik de 175 bestelde heb ik ook nog een 183 mee besteld. De maat die ik hiervoor liet zien.

De 175 is echt te klein. Dus toch nog een x de andere 183 er op gelegd.
Deze zit wel gewoon netjes :?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Buik riemen nog niet goed afgesteld)

En hier nog de 175

Afbeelding

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:56

De 175 zit de staartflap wel mooi op de aanzet vd staart. Maar ik vind het lastig te beoordelen op de foto. Hij lijkt wel wat krapjes.

Ik zou de 6.0 dan doen ind

De 175 zat bij mijn paard veelste krap
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 11-08-18 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:57

De maat in de dekens op de label ook gecontroleerd? is die eerste misschien toch ander maatje. Of misschien heb je de deken er nu gewoon net anders opgelegd waardoor het optisch anders lijkt.
Die 175 is veel te krap ja, vliegendekens moeten echt wel over e billen heen vallen om volledig nut te hebben.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:18

Daphneeeej schreef:
De maat in de dekens op de label ook gecontroleerd? is die eerste misschien toch ander maatje. Of misschien heb je de deken er nu gewoon net anders opgelegd waardoor het optisch anders lijkt.
Die 175 is veel te krap ja, vliegendekens moeten echt wel over e billen heen vallen om volledig nut te hebben.

Ik wist zeker dat ik het gecheckt had. Maar nu net toch nog een x kijken.
Inderdaad gewoon 6"0 aka 183 op het label.
Ah fijn, ik heb beide deken neergelegd en opgemeten.
De vorige deken is ruim 5 cm langer!
Nadeel is dat ik die op MP heb gekocht en dat ik die dus niet ff snel retour kan sturen pff

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:49

Ze kunnen verschillen helaas, is het een andere batch geweest en die is dan net iets anders gesneden.

Ik heb 2 amigo bravo's in dezelfde maat en kleur maar liggen net anders.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:58

MTinker schreef:
Ze kunnen verschillen helaas, is het een andere batch geweest en die is dan net iets anders gesneden.

Maar ik vind dit wel belachelijk hoor. Deken scheelt gewoon 2 maten met wat het moet zijn.
Ik wist dat ze groter vielen dus ik heb een maat kleiner genomen.
Maar zoveel verschil met de gebruikelijke afmetingen vind ik echt bizar.
En super slordig van Rambo. Het is niet dat het goedkope dekentjes zijn.

Edit: bovenmaat opgemeten en deze komt van schoft tot aan begin staartflap uit op 145/147cm terwijl de bovenmaat volgens papier 130 zou moeten zijn.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:35

Dan is het mogelijk verkeerd label in de deken.
Maar elke batch kan 1 of 2 cm schelen. Is bij elk merk. Maar als het zoveel is, dan is het denk ik een verkeerd label erin.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:41

KellyR schreef:
MTinker schreef:

Maar ik vind dit wel belachelijk hoor. Deken scheelt gewoon 2 maten met wat het moet zijn.
Ik wist dat ze groter vielen dus ik heb een maat kleiner genomen.
Maar zoveel verschil met de gebruikelijke afmetingen vind ik echt bizar.
En super slordig van Rambo. Het is niet dat het goedkope dekentjes zijn.

Edit: bovenmaat opgemeten en deze komt van schoft tot aan begin staartflap uit op 145/147cm terwijl de bovenmaat volgens papier 130 zou moeten zijn.

Dat had ik met de Bucas Smartex.
Die lengtematen waren ook niet ok, 3-5cm
Verschil met wat op het label stond

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:47

MTinker schreef:
Dan is het mogelijk verkeerd label in de deken.
Maar elke batch kan 1 of 2 cm schelen. Is bij elk merk. Maar als het zoveel is, dan is het denk ik een verkeerd label erin.

Het is bekend bij deze dekens dat ze een maatje groter vallen.
Maar dit vind ik wel bizar veel. En dus ook de reden dat ik een verkeerde maat ik huis heb liggen :')
1/2/3cm zie ik zelf waarschijnlijk niet eens haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:56

Ik ben mij alvast aan het voorbereiden op het winterseizoen :Y) Afgelopen winter heeft mijn ruin, toen het vroor met oostenwind er bij, een week of twee met een onderdeken rondgelopen (wolmix deken). Op zich was hij met dat ding + de Smartex Rain warm genoeg maar het heeft wat geschuurd op zijn borst. Dus ik wil graag voorbereid zijn op een eventuele volgende poolperiode. En wanneer kun je dat nou beter doen dan in augustus :Y)

Nu weet ik dat Bucas van die onderdekens heeft. Toch? Kun je die aan de Smartex vastmaken zoals je ook een Horseware liner aan een deken vast kun maken? Ik zie in mijn deken eigenlijk geen bevestigingspunten waar dat kan? En maakt het daarbij uit dat hij een Big Neck model heeft?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:34

Ja dat kan, maar heb je wel de onderdekens van Bucas nodig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:39

Ja dat snap ik, ik wil eentje met stay dry voering in 150 gram. Select Stay Dry heet 't geloof ik?

Alleen snap ik niet of en hoe ik dat dan aan de buitendeken vast kan maken? Als het net zo gaat schuiven als de wollen deken schiet ik er natuurlijk niks mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:59

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:03

O! :') Ik dacht dat dat klitteband alleen voor de hals was!

Maar daar kan ik dus ook een klittebandje van de onderdeken aan vast maken? Sámen met een hals? Zit dat wel goed vast?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:07

Koper schreef:
Ja dat snap ik, ik wil eentje met stay dry voering in 150 gram. Select Stay Dry heet 't geloof ik?

Alleen snap ik niet of en hoe ik dat dan aan de buitendeken vast kan maken? Als het net zo gaat schuiven als de wollen deken schiet ik er natuurlijk niks mee op.

Ik weet niet hoe het bij Bucas is.
Maar bij horseware hebben alle Rambo dekens de optie om een onderdeken vast te maken.
De Amigo dekens echter, hebben niet allemaal een optie voor onderdelen.
Ik had helaas, even snel en goedkoop een deken besteld (aller eerste deken ever) dit was een Amigo Hero.
De Hero editie heeft de optie dus niet.
Als je daar de liners onder doet, gaat het niet goed.
Mijn liner was binnen 2 dagen stuk door het glijden.

Toen overgestapt op Rambo :')

Als het goed is hebben de Bucas dekens die de optie hebben ook bevestiging punten.
Kan zo snel geen foto vinden waarop het goed zichtbaar is.
Rambo heeft er 6 (als ik het goed zeg, kunnen er ook 4 zijn) bij de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:08

Bij de hero gaat ook gewoon goed bij de meeste mensen :j hier ook heel lang de liner eronder gehad en alleen aan de achterkant vast ging prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:22

Yvank_ schreef:

:)* :)* :)*

Er gaat een wéreld voor me open. Dank je wel! Echt handig, dan bestel ik eentje in 150 grams, dat is denk ik wel genoeg. Eindelijk een écht goede oplossing bij flinke kou. Hoop ik.

Voor mijn merrie gaan losse onderdekens (die bij de hals niet vast zitten) op zich prima. Haar dekens hebben niet van die ringetjes inderdaad. En icm de Horseware liners maakt dat weinig uit, bij haar althans. Maar bij mijn ruin gaat 't kennelijk schuiven als het niet aan elkaar vast zit.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:38

Ik persoonlijk vind de staydry niet fijn als vaste onderdeken. Hij is niet glad dus bij mijn paard ging de deken trekken.
Wel een hele fijne deken om even om te doen na rijden of op de trailer. De silkfeel zit veel fijner voor het paard als staldeken/liner. Maar dat is persoonlijke ervaring.
Houdt ook rekening mee dat de staydry warmer is dan de SilkFeel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:23

Op die Bucasmanier heb ik ook mijn horseware onderdekens aan mijn weaterbeeta bovendeken vast gemaakt afgelopen winter. Werkte prima :D

Wat betreft de verkeerde maat Rambo, hij is dus niet origineel maar tweedehands? Je zou contact met horseware kunnen opnemen over de maat, maar ik weet niet hoe goed zij dat afhandelen.. Toch klopt het echt niet dus wellicht kunnen ze wat voor je doen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:48

Romanoff schreef:
Ik persoonlijk vind de staydry niet fijn als vaste onderdeken. Hij is niet glad dus bij mijn paard ging de deken trekken.
Wel een hele fijne deken om even om te doen na rijden of op de trailer. De silkfeel zit veel fijner voor het paard als staldeken/liner. Maar dat is persoonlijke ervaring.
Houdt ook rekening mee dat de staydry warmer is dan de SilkFeel.

Hij heeft de afgelopen herfst en winter bijna dagelijks onder Stay Dry gelopen (Smartex Rain). Dat ging prima. De onderdeken zou alleen voor échte kou zijn, en dan vind ik het een heel groot voordeel als er Stay Dry onder zit. Dat is meteen al warmer, dat gladde spul moet eerst opwarmen.

't Is een IJslander... 150 grams Stay Dry lijkt me warm zat voor 'm :Y)

Rianne hoe bedoel je? Aan Weatherbeeta dekens zitten toch niet die klittebanddingen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:16

De deken waarbij een losse hals zit, zit op dezelfde manier aan de deken vast als bij de Bucas, met van die klittenbandstrips aan de zijkant :)